Titta

Min demokrati

Min demokrati

Om Min demokrati

Tindra skolstrejkar för klimatet, Marius driver ett musikställe och Anna kämpar för mänskliga rättigheter. En svensk-dansk serie om unga som sätter sina avtryck på demokratin.

Till första programmet

Min demokrati : Marius och MusikbunkernDela
  1. GENTOFTE
    18 FEBRUARI 2018

  2. Jag heter Marius, jag är 16 år
    och sitter i styrelsen i Musikbunkeren.

  3. Det är en musikförening med tretton
    replokaler, konsertlokal och två studior.

  4. Jag anordnar projekt,
    workshops och konserter.

  5. Vi är i en gammal bunker,
    och det märks verkligen.

  6. Det är inspirerande att jobba där nere
    utan att bli störd av världen utanför.

  7. Man blir påverkad av miljön
    på ett väldigt positivt sätt.

  8. Vi ska ha "Söndag i bunkern" i dag.

  9. Först blir det ett skivbolagsmöte.

  10. Sen har vi ett band inbokat,
    så det blir en medlemsdag.

  11. -Kaffe?
    -Nej tack. Faxe Kondi?

  12. -Vi får titta på Agenda-dokumentet...
    -Ja, jag sitter med det här.

  13. Just nu vill vi engagera fler i skivbolaget
    och locka fler folk till våra evenemang.

  14. Vi vill ha
    ett större engagemang i våra projekt.

  15. Under "Söndag i bunkern"
    anordnar vi större projekt-

  16. -för att locka folk
    till workshops eller konserter.

  17. Vi kanske måste flytta på det här.

  18. Var fan ska det här stå? Bordet, där...

  19. Vad gör vi...?

  20. När man anordnar såna här projekt-

  21. -oroar man sig för att folk inte ska vilja
    lämna sina replokaler och komma hit.

  22. Så det ska bli spännande att se
    hur många som dyker upp i dag.

  23. Jag bokade bandet Barcelona, för de har
    kommit längre än de flesta av våra band.

  24. De är ungefär lika gamla och spelar
    samma sorts musik, pop/elektronisk.

  25. Vi har lite pianoproblem. Vårt är ostämt,
    och därför är vi på jakt efter ett elpiano.

  26. Hej! Har du ett piano?

  27. Genom att jobba ideellt här har jag
    lärt mig om utgivning och stipendier-

  28. -och hur ekonomin fungerar
    och hur man bokar artister.

  29. Jag lär mig jättemycket
    om musikbranschen-

  30. -och får konkret erfarenhet
    utan att allvaret är för stort.

  31. -Det här är jag inte så bra på.
    -Ska jag göra det där i stället?

  32. Ja, hej! Är ni på väg till bunkern nu?

  33. Vänta lite, täckningen är usel här.

  34. Det ska bli kul att hälsa på bandet
    och se vad de tycker om bunkern.

  35. Hej! Marius! Trevligt att träffas!
    Bunkern ligger här i parken, så...

  36. Jag var Facebook-vän med Rasmus
    och skrev ett meddelande till honom:

  37. "Hej, Rasmus! Jag jobbar för Musik-
    bunkeren. Skulle ni vilja spela där?"

  38. Sen frågade jag om gaget,
    och så förhandlade vi lite.

  39. Jag skickade ett kontrakt, som de
    skrev på, och så var bandet bokat.

  40. Jag frågade om de hade en rider-

  41. -och de skrev: "Ett par mikrofoner,
    en line driver, två liter Faxi Kondi."

  42. Det var en blygsam rider,
    men den ska ju uppfyllas.

  43. En rider är som en önskelista
    för musiker. "Tre mikrofoner..."

  44. Barcelona ville ha ett flak Faxi Kondi.

  45. Andra band har bett om
    t.ex. Matador Mix och öl.

  46. Lite närmare scenen.
    - Tack för hjälpen, Emil!

  47. Hej, Marie!

  48. Så ses vi igen! Kul och se dig!

  49. Folk uppskattar arbetet jag lägger ner.

  50. Det händer grejer och vi anordnar
    evenemang, och det uppskattas.

  51. Det känns kul och givande!

  52. Uppslutningen är hyfsad.

  53. Det har inte börjat än, så vi lär bli fler,
    men det är inte heldött - tack och lov.

  54. Välkomna till "Söndag i bunkern"!

  55. Jobbet i bunkern ger mig erfarenhet
    och möjlighet att skapa häftiga saker.

  56. Jag får lära känna personer
    och samarbeta med dem.

  57. Jag tror på kraften hos gemenskapen.

  58. Ju fler man är, desto bättre blir det.

  59. Man kan inte bara sitta och titta på.

  60. Konserten gick jättebra! Folk gillade
    den, och bandet tyckte att det var kul.

  61. Det kom mycket folk, så det var jättekul
    för alla - publiken, bandet och bunkern!

  62. Kanon!

  63. Jag tänker inte att jag vill
    göra skillnad i samhället.

  64. Jag tror bara att min insats
    kan bidra till gemenskapen.

  65. Det handlar inte om samhället.
    Jag vill bidra till gemenskapen.

  66. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Marius och Musikbunkern

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Marius går i ettan på gymnasiet. Hans stora intresse är musik och nästan all fritid ägnar han åt musikstället Musikbunkern. Han sitter i styrelsen och i dag diskuterar man hur man ska utveckla föreningens skivbolag. Efter mötet är det dags att förbereda för dagens event på klubben - en kväll med både konsert och låtskrivar-workshop.

Ämnen:
Musik, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Demokrati och beslutsfattande
Ämnesord:
Barn och ungdom, Beslutsfattande, Musik, Samhällsvetenskap, Sociologi, Styrelsearbete, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Min demokrati

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Anna och mänskliga rättigheter

Avsnitt 1 av 8

Anna, 15 år, är engagerad i Amnesty International. Det är mycket att göra under praktiken på huvudkontoret i Stockholm - som att samla all utrustning som behövs under en aktion. Denna gång handlar aktionen om att protestera mot behandlingen av homosexuella i Tjetjenien. Amnesty-medlemmar från hela landet träffas under en helg för att förbereda aktionen. Dagen därpå ses hela gänget utanför riksdagen. På torget möter Anna både kritiker och folk som håller med.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Emils personliga resa

Avsnitt 2 av 8

Emil, 13 år, är uppvuxen i en familj där det förekom missbruk och kriminalitet. Det ledde till att han själv började missbruka i väldigt unga år. Emils räddning blev Unga Kris - Kriminellas revansch i samhället - en förening där han engagerat sig och vill använda sina egna erfarenheter för att hjälpa andra. I dag ska han för första gången berätta sin så kallade "life story" inför en inbjuden publik.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Tindras klimatkamp

Avsnitt 3 av 8

Tindra är 13 år och klimataktivist. Redan veckan efter att Greta Thunberg inlett sin sittstrejk på Mynttorget anslöt hon sig, och sedan dess har hon klimatstrejkat varje fredag under skoltid. Idag ingår hon i en liten kärntrupp för föreningen Fridays for future. Nu förbereder sig gruppen för en global strejk den trettonde mars.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Systrarna och gymnastikföreningen

Avsnitt 4 av 8

Tonårssystrarna Sidse, Anne och Trine är tränare i en gymnastikförening. Nu är det avslutningsuppvisning och deras elever ska visa vad de lärt sig. Vi följer de unga kvinnornas förberedelser, uppvärmningen med gymnastikgrupperna och inte minst deras arbete med barnen som kan bli nästa generation som driver föreningen vidare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Nikoline och byrådet

Avsnitt 5 av 8

Nikoline går i nian och är ordförande i Ålborgs "Ungebyråd" - ett slags kommunfullmäktige för ungdomar. Deltagarna är demokratiskt valda, och i stället för partier representerar de sina skolor när de samarbetar med Ålborgs "riktiga" kommunfullmäktige. De ger förslag på ändringar i politiska beslut som rör ungdomsfrågor. I dag diskuterar man skolornas dåliga studievägledning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Marius och Musikbunkern

Avsnitt 6 av 8

Marius går i ettan på gymnasiet. Hans stora intresse är musik och nästan all fritid ägnar han åt musikstället Musikbunkern. Han sitter i styrelsen och i dag diskuterar man hur man ska utveckla föreningens skivbolag. Efter mötet är det dags att förbereda för dagens event på klubben - en kväll med både konsert och låtskrivar-workshop.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Elma, Asja och elevrådet

Avsnitt 7 av 8

Elma och Asja är 15 år. De är tvillingar och delar på ordförandeposten i skolans elevråd. Systrarna har redan fått igenom förbättringar på skolan, de har samlat in pengar till en lekplats och fått skolan mer miljövänlig. I dag har de arrangerat en tävling för alla elever.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Carl och scouterna i Tunisien

Avsnitt 8 av 8

Carl är engagerad i KFUM:s scoutrörelse. Han brinner för att göra skillnad i världen och få igång ett demokratiprojekt i Tunisien. Trots varningar om risk för terrorangrepp reser han dit för att tillsammans med den tunisiska scoutorganisationen försöka kickstarta projektet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Musikundervisning - en rättighet eller förmån?

Samtal om musikundervisning som rättighet eller privilegium. I till exempel Kenya är musikundervisning inte en självklarhet, som det är i bland annat Storbritannien. Medverkande: Emily Achieng' Akuno, professor i musik och scenkonst, Technical University of Kenya och Sir Roger Gifford, bankchef i Storbritannien och ordförande för English Chamber Orchestra och City Music Foundation. Moderator: Ian Smith. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bråkorkestern

Förtrollningen

Följ med Bråkorkestern på ett äventyr genom olika musikstilar. En elak och avundsjuk häxa förtrollar den skönsjungande prinsessan Guldlock så hon tappar rösten. Pappa kungen blir förtvivlad, han kanske måste ställa in den stora kungliga musikgalan. Ska Dirigent-Doris, hennes bråkiga orkester och den sjungande papegojan Ara lyckas hitta musiken som bryter förtrollningen och ger prinsessan rösten tillbaka? I rollerna: Daniel Gustavsson, Hanna Dorsin och Hanna Isedal. Del 1.