Titta

Nyfiken på EU

Nyfiken på EU

Om Nyfiken på EU

I de första programmen möter vi Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för NATO och reportern Morten Brink Iwersen på resor i Tyskland, Ungern, Italien, Frankrike, Spanien och Storbritannien. Hur ser dessa länders moderna historia ut? Man talar till exempel om Tysklands eventuella skuld efter andra världskriget. Och hur förhåller sig länderna till unionen i dag? De resterande avsnitten tar, via nyhetsklipp, upp olika aktuella ämnen som till exempel brexit, Gröna västarna och Kataloniens vilja till självständighet.

Till första programmet

Nyfiken på EU : Vad vill Katalonien?Dela
  1. Våldsamma bilder från Barcelona.
    Polisen använde sig av gummikulor-

  2. -för att förhindra en omröstning
    om självständighet i Katalonien.

  3. Enligt lokala myndigheter
    har 460 personer skadats.

  4. Vi ska göra motstånd. Vi gör inget-

  5. -och vi vill visa Europa hur det
    "demokratiska" Spanien behandlar oss.

  6. God kväll. Våldsamma scener har
    utspelat sig i spanska Katalonien.

  7. De har genomfört
    en omröstning om självständighet-

  8. -trots att den enligt staten
    strider mot författningen.

  9. Redan på morgonen ingrep polisen
    för att försöka stoppa omröstningen-

  10. -och i förbindelse med det
    utbröt våldsamma scener.

  11. Anna Gaarslev, du har följt utvecklingen
    från Barcelona. Hur ser läget ut där nu?

  12. Här där vi står är skolgården
    som ni ser full av människor-

  13. -och de flesta har varit inne och röstat.

  14. De har blivit ombedda att stanna här,
    för frågan som ingen kan svara på är:

  15. Vad händer när vallokalerna stänger?

  16. Och så här ser det ut på flera håll
    i Barcelona och i hela Katalonien.

  17. Bilderna som ni har fått se här är från
    sammandrabbningar tidigare i morse.

  18. Inga fler tycks ha ägt rum senare i dag.

  19. Men folk går ut och röstar.

  20. Hur många de är vet vi inte, men den
    olagliga folkomröstningen genomförs.

  21. -Det som händer här är olagligt.
    -Anna, vi ska prata mer senare.

  22. Först ska vi visa vad som hänt i dag.
    Jag vill varna för våldsamma bilder.

  23. Redan tidigt i morse
    köade folk för att rösta-

  24. -innan polisen skulle hinna ingripa.

  25. Här är de som fick rösta först
    på den här skolan i Barcelona.

  26. -Hej. Hur känns det?
    -Jättebra. Bättre än nånsin.

  27. Fantastiskt!

  28. Men kort efter att vallokalerna öppnade
    ingrep spansk polis.

  29. Poliserna avfyrade gummikulor under
    sammandrabbningar med demonstranter.

  30. Vi hjälper en kille som blev träffad
    i benet av en gummikula.

  31. Det verkar vara allvarligt,
    så vi stannar för att hjälpa till.

  32. De våldsamma scenerna uppstod
    när väljare hindrades från att rösta.

  33. Jag hade inte gjort nåt.

  34. Regionsregeringen reagerade starkt.

  35. Våld, batonger, gummikulor...

  36. Urskillningslöst våld-

  37. -mot folk som hade samlats fredligt
    för att skydda valurnorna.

  38. Centralregeringen försvarade polisen.

  39. Man har handlat professionellt
    och med de medel som krävdes.

  40. Regeringen håller fast vid
    att omröstningen är ogiltig.

  41. Rättstaten har förklarat
    folkomröstningen olaglig.

  42. Trots våldet fortsätter omröstningen.

  43. Regeringen har försökt hindra oss
    från att rösta-

  44. -och det har varit väldigt komplierat.

  45. Här i Katalonien är man väldigt glada
    över att få rösta.

  46. Det är våldsamma bilder,
    och det är rätt ovanligt-

  47. -att se polisen agera så brutalt
    i förbindelse med en omröstning.

  48. Var det verkligen nödvändigt?

  49. Sett med centralregeringens ögon-

  50. -är det som försiggår här olagligt.
    Det strider mot Spaniens grundlag.

  51. Och om man har konstaterat det-

  52. -så kan polisen inte bara
    sitta och rulla tummarna.

  53. De måste ingripa och statuera exempel-

  54. -och visa att de inte tolererar det här-

  55. -särskilt eftersom de
    har varnat katalanerna.

  56. Men vilken effekt har det fått, då?

  57. Den enda effekt man har kunnat se
    är att det har stärkt separatisterna.

  58. De som kämpar för självständighet
    har fått lite mer luft under vingarna.

  59. De som står här och på andra platser-

  60. -ser bilderna som sprids överallt.

  61. De ser polisens våld
    som en fysisk förlängning-

  62. -av den politik som Spanien för här.

  63. Och som ni ser fortsätter omröstningen.

  64. Väljarna strömmar till vallokalerna
    i Barcelona och i hela Katalonien.

  65. De har fått massor av folk emot sig,
    och de har på nära håll bevittnat-

  66. -nåt som påminner om polisbrutalitet,
    men folkomröstningen fortsätter ändå.

  67. Läs mer om de katalanska separa-
    tisternas kamp för självständighet-

  68. -från general Francos död 1975
    och fram till i dag på www.dr.dk.

  69. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad vill Katalonien?

Avsnitt 13 av 20

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tv-rapport från demonstration i Barcelona med kommentarer och analys.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Europeiskt och nordiskt samarbete > EU
Ämnesord:
Europeiska unionen, Historia, Internationella relationer, Internationellt samarbete, Katalonien, Samhällsvetenskap, Separatism, Spanien, Spaniens historia, Upplopp
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Nyfiken på EU

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Tyskland

Avsnitt 1 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato, och reportern Morten Brink Iwersen reser till Tyskland för att ta reda på landets betydelse för Europa historiskt och i nutid. I samtal med vinproducenten Egon Müller IV och Daniella De Ridder, tysk socialdemokratisk politiker, diskuteras om öppna eller stängda gränser, om "den tyska skulden", har landet en skuld från andra världskriget, och kan den i så fall gå i arv? Och om bildandet av EU som en garant för "aldrig mera krig".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Ungern

Avsnitt 2 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato och reportern Morten Brink Iwersen reser till Ungern. De promenerar längs stängslet mellan Serbien och Ungern och samtalar om Ungerns politiska arv och hur flyktingar behandlas. Flyktingfrågan diskuteras sedan med en politiker på den yttersta högerkanten, en människorättsaktivist och ett antal män på en krog. Viktor Orbán, Ungerns premiärminister, talar inför parlamentet och Morten Brink Iwersen analyserar landets politiska strategi och visualiserar med grafik.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Italien

Avsnitt 3 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato och reportern Morten Brink Iwersen reser till Italien och tar tempen på landets politiska och ekonomiska tillstånd. De möter ett antal vinproducenter som ger sin syn på EU och Europa och de intervjuar Davide som är ansluten till Femstjärnerörelsen. Femstjärnerörelsen är ett politiskt parti som vill motarbeta korruptionen och vurmar för så kallad direktdemokrati. Morten Brink Iwersen analyserar partiets populistiska knep och visualiserar med grafik.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Frankrike

Avsnitt 4 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato och reportern Morten Brink Iwersen reser till Frankrike. Vad präglar landet mest, andra världskriget eller det fransk-tyska kriget 1870-71? Är Frankrike det mest EU-vänliga landet inom unionen? Och kan ett starkare EU ge större frihet åt invånarna jämfört med Ungerns och Italiens EU-motstånd? Anders Fogh Rasmussen och Morten Brink Iwersen söker svar på sina frågor genom att bland annat intervjua personalen i en saluhall och en medlem i Emmanuel Macrons socialliberala parti En Marche!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Spanien

Avsnitt 5 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato och reportern Morten Brink Iwersen reser till Spanien. I nuläget uppmärksammas landet mest genom Kataloniens kamp för självständighet. Kan Katalonien frigöra sig från Spanien? Vad blir konsekvenserna? Och hur är Spaniens förhållande till katalanska politiker? Vi möter Pablo Bustinduy som anslutit sig till vänsterpartiet Podemos och José María Aznar, före detta premiärminister som företrädde högerpartiet Partido Popular.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Storbritannien

Avsnitt 6 av 20

Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare för Nato och reportern Morten Brink Iwersen reser till Storbritannien. Landet befinner sig för närvarande i ångest inför brexit, Storbritanniens utträde ur EU. Anders Fogh Rasmussen sammanfattar bakgrunden till landets iver att lämna unionen. Damian Green, före detta vise premiärminister, intervjuas om brexit och varför det brittiska folket röstade för utträde. Och på en lokal pub får vi höra några representanter för folket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Gula västarna

Avsnitt 7 av 20

Gula västarna är en fransk proteströrelse, som bildades 2018, mot president Macrons politik. Men vad kämpar de för? Intervju med en dansk journalist och nyhetsbilder från konfrontationer mellan Gula västarna och polis.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Rapport från Davos, del 1

Avsnitt 8 av 20

Radiorapport från Davos om Frankrikes president Macron och den politiska blandningen från yttersta höger till yttersta vänster bland Gula västarna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Vad vill Gula västarna?

Avsnitt 9 av 20

Frankrikes president Macron talar till den franska tv-publiken efter konflikter med Gula västarna. Intervjuer med folk på gatan om Macrons politik och olika förklaringar till missnöjet. Intervju med experter om bakgrunden till Gula västarnas agerande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Italien, EU och problemen, del 1

Avsnitt 10 av 20

Radiointervju med expert, om Italien och EU samt om den italienska finanspolitiken och migrationen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Italien, EU och problemen, del 2

Avsnitt 11 av 20

Radiointervju med expert om migrationen från Nordafrika till Italien och om andra EU-länders förhållningssätt till migration.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Rapport från Davos, del 2

Avsnitt 12 av 20

Radiointervju med expert om olika länders finansiella stabilitet/instabilitet efter 2008. Dessutom om ländernas ideologier, identitet och förhållningssätt till populismen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Vad vill Katalonien?

Avsnitt 13 av 20

Tv-rapport från demonstration i Barcelona med kommentarer och analys.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Brexit

Avsnitt 14 av 20

Reportage om brexit, bland annat om problemen med nationsgränsen mot republiken Irland, som kommer att stanna i EU. Politisk analys av Theresa Mays utspel i parlamentet och samtal med en brittisk familj som oroar sig för konsekvenserna av brexit.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Rapport från Davos, del 3

Avsnitt 15 av 20

Radiorapport från Davos om brexit, om konsekvenserna för britterna samt om Frankrikes president Macrons förhållande till Gula västarna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Skrämsel

Vi pratar med utgångspunkt i filmen Blair witch project. Vid lanseringen av filmen lekte man medvetet med gränserna mellan verklighet och fiktion för att skapa uppmärksamhet. Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström går också tillbaka i tiden och nystar i det kaos som radiodramat Världarnas krig sägs ha orsakat. Vad är sant och vad var propaganda? Och hur kommer det sig att uppföljaren är mindre känd, trots att den fick långt allvarligare konsekvenser?