Lyssna

Mitt land, mitt liv, min skola

Mitt land, mitt liv, min skola

Om Mitt land, mitt liv, min skola

Hur går en morgonsamling till på en skola i Idlib? Varför läste lärarinnan i Kabul poesi för sina elever? Vad händer när läraren blir skjuten i klassrummet i Mogadishu? "Mitt land, mitt liv, min skola" handlar om skolsituationen, utbildningshistoria och bildningskanon i de länder varifrån många elever i svenska skolan kommer. Bland annat Syrien, Afghanistan och Somalia. I programmet medverkar elever, lärare och forskare.

Till första programmet

Mitt land, mitt liv, min skola : Afghanistan del ett - att vara elevDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Afghanistan del ett - att vara elev

Avsnitt 1 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ser ett klassrum ut i Afghanistan? Vad har en afghansk elev med sig för erfarenheter från skoltiden i hemlandet? 19-åriga Najmeh Payanzadeh berättar om sin skolgång, kantad av våld och flykt, men också glädje. Hör också Pia Karlsson, Sveriges främsta expert på Afghanistans skolsystem, om framväxten av utbildningsväsendet i ett land sargat av krig och konflikt - från historia till nutid.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle
Ämnesord:
Afghanistan, Historia, Skolan, Undervisning, Undervisningsväsen
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Mitt land, mitt liv, min skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Afghanistan del ett - att vara elev

Avsnitt 1 av 15

Hur ser ett klassrum ut i Afghanistan? Vad har en afghansk elev med sig för erfarenheter från skoltiden i hemlandet? 19-åriga Najmeh Payanzadeh berättar om sin skolgång, kantad av våld och flykt, men också glädje. Hör också Pia Karlsson, Sveriges främsta expert på Afghanistans skolsystem, om framväxten av utbildningsväsendet i ett land sargat av krig och konflikt - från historia till nutid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Afghanistan del två - att vara lärare

Avsnitt 2 av 15

Vad tjänar en lärare i Afghanistan? Vad skiljer den afghanska läroplanen från den svenska? 35-åriga Deewa Nehefta berättar om sitt riskfyllda arbete som lärare i ett krigsdrabbat och politiskt oroligt land. Hamid Zafar, barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun, berättar också om framväxten av ett utbildningsväsende i det land han själv tvingades fly från som barn.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Syrien del ett - att vara elev

Avsnitt 3 av 15

Varför lärde sig skolbarnen i Syrien presidentens tal? Hur kan en skolgård se ut i Idlib? Rama Sahhary, 19 år, berättar om hur rädd hon var för en av sina lärare i den mycket auktoritära syriska skolan. Hör också Annika Rabo som är professor emeritus i socialantropologi och som bott och arbetat i Syrien berätta om landets långa utbildningstradition.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Pedagogik och särskilt stöd

Tema: elevhälsa. Vi besöker Friggaskolan i Östersund där man arbetar aktivt för att förekomma diagnoser och remisser. I kommunen har den gemensamma elevhälsan sökt olika sätt att förebygga koncentrations- och beteendesvårigheter i klassrummet. Skolpsykolog Niklas Fröst berättar hur kommunens skolpsykologer och pedagoger jobbar tillsammans. Eleverna får stöd att hitta strategier för sitt lärande. Reportaget följs upp av samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbjud läroböcker

Vad skulle hända med undervisningen om man förbjöd lärare att använda läroböcker? Enligt teknikpedagogerna Niklas Jarl och Charlotta Hallman skulle det tvinga pedagogerna att tänka till och utveckla egna sätt att lära.De menar att läroböcker fragmenterar ämnena och undervisningen och misslyckas med att koppla det som berörs till elevernas vardag. Istället vill de se att fler lärare börjar arbeta tematiskt i klassrummen, med konkreta exempel som får eleverna att uppleva och förstå snarare än att memorera fakta.