Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Manus och reportageDela
  1. I det här programmet byter två
    författare genrer med varandra.

  2. På en timme ska de lära sig
    hur man skriver i den nya genren.

  3. Hur börjar man?

  4. Vilken typ de ska tolka,
    det blir en överraskning på plats.

  5. -Poet för en dag.
    -Välkomna till Med andra ord.

  6. Dagens genrer är manus och reportage.

  7. Jag är dålig på nyhetsjournalistik
    och sämre på deckartexter.

  8. Nåt av det är mitt värsta, tror jag.

  9. Mina damer och herrar,
    manusdrottningen Mikaela Hamilton!

  10. En av manusförfattarna till
    succéserien "Eagles" för SVT.

  11. Här för att representera reportage:
    sportjournalisten Oskar Månsson.

  12. Dags för Mikaela att gissa sin genre.
    Hon får ett av Oskars sportreportage.

  13. Åh nej! Det är ju en tidning.

  14. Nej! "Sommaren med Jesper -
    när Hammarby rustade för guld."

  15. "Vi tog rygg på Hammarbys sportchef
    och fick en unik inblick."

  16. Är det här sportjournalistik?

  17. "Jesper Jansson, 47, är sliten
    och har ett plan att passa."

  18. "Sponsorträffen mynnade ut i en
    senare kväll än han hade tänkt sig."

  19. "Sponsorträffarna ingår också
    i jobbet, konstaterar Jesper."

  20. "Ett hårt jobb, men någon måste
    göra det? - Ungefär så, haha."

  21. Jag kan inte det här!
    Är det sport? Är det reportage?

  22. Är det ett sportreportage
    jag ska göra så kommer jag dö.

  23. Ett reportage
    är en journalistisk text.

  24. Under samma kategori hittar man
    notis och nyhetsartikel.

  25. Ett reportage handlar oftast
    om något aktuellt-

  26. -men jämfört med en vanlig artikel
    är reportaget en längre text-

  27. -och stilmässigt ofta
    mer levande och personlig.

  28. Ett reportage är en slags
    journalistisk berättelse-

  29. -där man som läsare får följa med
    reportern på en liten resa.

  30. Man får insikt i en ny värld,
    i bästa fall.

  31. Det skiljer sig lite
    från vanlig journalistik-

  32. -som handlar om att rapportera vad en
    sida tycker och vad den andra svarar.

  33. Det här kan vara
    ett lite mer betraktande format-

  34. -där man har större friheter,
    helt enkelt.

  35. Oskar ska läsa en scen ur Mikaelas
    manus för tv-serien "Eagles".

  36. "Ext. Klaras altan, kväll."
    Okej, det var rubriken.

  37. "Stämningen på altanen är något höjd.
    Ola, Mats, Leila och Sissela äter."

  38. "Klara halvlyssnar
    med mobilen i ena handen."

  39. "Ola: Hur fan kunde ni flytta
    till USA från den här gamla hålan?"

  40. "Mats skrattar till.
    Leila kollar upp på gubbarna."

  41. "Mats: Nej, men det var dags."

  42. "Leila tittar på Mats med lite
    varnande blick. Han missar det helt."

  43. "Leila: Vi längtade hem. Vi har nog
    alltid tänkt att återvända."

  44. Ja, det är ju nåt slags manus,
    tänker jag mig. Tv-manus kanske?

  45. Inom dramatiken finns det
    flera olika typer av manus-

  46. -till exempel för
    teater, film och tv.

  47. Gemensamt är att ett manus i huvudsak
    består av scener och repliker-

  48. -och det är det man utgår ifrån när
    man regisserar teater, film eller tv.

  49. Det viktigaste är att tänka på att
    man ska veta vart man är på väg.

  50. Vad syftar den här scenen till?
    Alltid ha scener som syftar till nåt.

  51. Är den onödig, skriv den inte. Det
    är viktigt. Ta bort all utfyllnad.

  52. Dags för Oskars storslagna entré.

  53. -Ja, där kom du.
    -Hej! Här kommer jag.

  54. -Oskar.
    -Mikaela. Trevligt.

  55. -Du tog sparken?
    -Ja, det är min entré.

  56. -Ska du ta med den in?
    -Jag ställer den här.

  57. Oj, oj, oj! Kolla här! Det känns
    som att vi är med i en talk show.

  58. -"Stjärnorna på slottet."
    -Exakt.

  59. Oj! Den här var...
    Den har nån suttit i förut.

  60. De har nu tillfälle att fråga ut
    varandra om sin nya genre-

  61. -och samla på sig en massa användbar
    kunskap inför dagens utmaning.

  62. Vad ska man förhålla sig till
    när man skriver ett reportage?

  63. Det är ju en journalistisk text som
    informerar, med personliga inslag.

  64. Man kan kalla det
    en journalistisk berättelse.

  65. Den innehåller ofta intervjuer
    med de personer som man skildrar.

  66. Den har en rubrik, så klart, eftersom
    den går i tidning eller magasin.

  67. Sen skriver man en ingress där man
    sammanfattar vad det handlar om.

  68. När man har läst ingressen ska man
    bli väldigt intresserad och sugen.

  69. -Vad ska man tänka på med rubriken?
    -Den ska också locka till intresse.

  70. Men den skiljer sig lite
    från en vanlig nyhetsrubrik.

  71. En vanlig nyhetsrubrik ska bara
    berätta vad det handlar om-

  72. -medan en reportagerubrik
    har lite större kreativ frihet.

  73. Underbart! Yes.

  74. Vad det gäller språket ska man ju
    skriva formellt på så sätt att...

  75. Du skriver inget talspråk
    i det du berättar.

  76. Däremot kan det ju vara ganska
    personligt och lekfullt ändå.

  77. Om du ska fånga hur folk snackar
    kan du ta dig ganska stora friheter-

  78. -vilket inte är fallet
    i vanliga nyheter.

  79. -Då ska det vara stelt.
    -Precis. Texten talar för sig själv.

  80. Okej. Manus hade jag gärna
    lärt mig mer om.

  81. Ja, först och främst ska det ju
    finnas scenanvisningar.

  82. Du ska beskriva om det är inomhus
    eller utomhus. Var du befinner dig.

  83. Om det är dag, natt,
    morgon, kväll, skymning...

  84. Sen finns det som små meningar
    till regissören eller skådespelarna-

  85. -hur man ska läsa en replik.

  86. Själva huvudtexten av ett manus är ju
    främst repliker. Det är viktigast.

  87. Replikerna behöver inte skrivas
    så formellt, utan i talspråk.

  88. Är det en person som ska säga "asså"
    kan du skriva det så.

  89. Det är ganska tacksamt, för det
    blir inte så stelt när nån läser det.

  90. Okej. Tack för instruktionerna.

  91. Temat de ska skriva om är den
    kontroversiella frågan om vargjakt.

  92. Det passar ju för ett reportage,
    till exempel.

  93. Det finns en konflikt att skildra.
    Då kan du följa med två sidor.

  94. -Vara diplomatisk och objektiv.
    -Så är det.

  95. -Men Gud! Gud, vad fint.
    -Lite mer "old school".

  96. Det här känns mer jag.

  97. Nu har Mikaela och Oskar bara
    en timme på sig att skriva en text.

  98. Och där är vi i gång!

  99. -Vad är din plan?
    -Jag ska läsa på om vad det är.

  100. Vilka frågor som upprör,
    så jag själv förstår.

  101. -Hur har du tänkt att börja?
    -Min plan är att bolla med Mikaela.

  102. Annars känns det som att jag bara
    hade chansat och satt i gång.

  103. Kanske träffat rätt,
    men förmodligen inte.

  104. Här kan vi ha samtalen.
    Hur känns det?

  105. Jag måste bara komma på en bra idé
    och börja därifrån.

  106. Jag tänker mind-mappa ut det.
    Vad tror du om det?

  107. Liksom här: "Vargjakt."
    Sen allt du kommer på.

  108. Gör det som en historia. Sen
    bestämmer du hur många karaktärer.

  109. Inte så många, eftersom du inte
    ska skriva så långt. Vad tror du?

  110. Jo, det låter bra i teorin...men det
    är att komma på premissen, idén...

  111. Det är den som jag behöver sätta.

  112. Jag inser ju nu att jag inte
    hinner sätta mig in i det.

  113. Kan jag utgå ifrån att jag inte
    vet nåt, för att kunna skriva nåt?

  114. Ja, du får nog göra så.

  115. Det kan funka, för de flesta
    är förmodligen som du.

  116. Därför blir det ju relevant att läsa.

  117. -Jag får leta fram nån som är för.
    -Ja, googla lite.

  118. -Mikaela, hur känns det nu?
    -Jag är jättestressad.

  119. Jag känner att jag skulle vilja
    göra det här ordentligt.

  120. Det känns jobbigt att det inte blir
    nåt som ens i närheten är klart.

  121. Jag har inte kommit så långt.
    Det är fortfarande lite förvirrat.

  122. Det måste hända ganska mycket
    den närmaste tiden.

  123. Oskar... Nu börjar jag
    känna mig lite stressad.

  124. -Jag känner lite samma sak.
    -Kom till mig!

  125. För att Mikael och Oskar
    ska känna att de är på rätt spår-

  126. -tar de hjälp av varandra.

  127. -Hur ligger vi till?
    -Dåligt, tror jag.

  128. Rubriken lyder: "Vargdebatten - den
    lilla insynen i de stora städerna."

  129. Det är inte riktigt
    en reportagerubrik-

  130. -men vi väntar med rubriken.
    Vad är den totala känslan i texten?

  131. -Sen kan man hitta nåt där.
    -Okej. Men min ingress då?

  132. "Tidningssidorna fylls med artiklar
    och debatten går varm om vargjakt."

  133. "Mikaela Hamilton fattar ingenting.
    Varför är alla så arga?"

  134. -Det är en toppen-ingress!
    -Sen ska jag då ringa samtalet.

  135. Det är ju ett superkomprimerat
    reportage, får man ju säga.

  136. Vi har delarna. En informerande text
    med personligt anslag.

  137. Den innehåller en intervju
    och ingressen har vi formulerat.

  138. Vi sätter en rubrik på det, och vad
    gäller språket som vi pratade om...

  139. Det kommer vara formellt och följa
    ett journalistiskt sätt att skriva-

  140. -men också personligt. Redan i början
    berättar du om vem du är.

  141. Ja, jag kör på det.
    Hur går det för dig, däremot?

  142. -Ja, det är lite värre.
    -Såpass? Läs upp det.

  143. "Jörgen, pappan, Anders, sonen,
    går in i jaktstugan."

  144. "Jörgen:
    Jaha, ska vi göra man av dig nu?"

  145. "Anders: Asså...
    Jörgen: Det här är bra för dig."

  146. "Du kommer ut och kan sluta med det
    där tramset. Här, känn på vapnet."

  147. -Det är typ så långt som jag...
    -Fy, vad hemskt! Vilken jobbig pappa.

  148. -Ja, han känns ju lite jobbig.
    -Ja, verkligen.

  149. Det som behövs är ju att du har
    en riktning. Vad ska det sluta i?

  150. "Känn på det här vapnet. - Jag
    vill inte!" Där börjar vi bråka.

  151. Nåt som gör att han...stormar ut.

  152. Sen har du fått till
    att det innehåller mest repliker.

  153. Det kommer ju till lite fler nu.
    Fyll ut med lite mer text.

  154. Sen har du skrivit det i talspråk,
    till exempel "fattar du".

  155. -Och "asså".
    -Och asså. Det viktigaste.

  156. Det tog vi direkt.
    Anders första replik.

  157. Det var hans första "line". Så bra.
    Kör, och sen... Kör! Du har det här.

  158. -Hur känns det nu?
    -Hon har guidat mig i rätt riktning.

  159. Det kommer ju bli en film.
    Jag måste hitta vad de bråkar om-

  160. -för pappan och sonen ska sluta
    som ovänner och sonen ska storma ut.

  161. Jag måste hitta det som är känsligt
    i samtalet, så att det blir så.

  162. -Mikaela! Är du på rätt spår?
    -Nej. Jo, det är jag väl.

  163. Det känns som att jag får ihop
    det här. Jag hoppas det.

  164. -Är du stressad?
    -Jag är väldigt stressad. Gå i väg.

  165. Jag har googlat runt här
    och hittat Jägarnas Riksförbund.

  166. Ta-da! Den viktigaste personen
    att fråga måste vara ordförande.

  167. Det är Solveig Larsson.

  168. -Dålig mottagning...
    -Solveig Larsson.

  169. -Hej, Mikaela heter jag.
    -Hej.

  170. Hej! Jag ska spela in ett program
    där jag ska skriva ett reportage.

  171. Jag ska skriva om vargjakt.
    Varför är folk så förbannade?

  172. Det har att göra med hela
    livskvalitén för människor-

  173. -som har hundar,
    tamboskap och renar...

  174. Deras liv blir oerhört kraftigt
    påverkat om man får varg.

  175. Deras livskvalité försvinner.

  176. -Hur då?
    -Vargen är ju ett potent rovdjur...

  177. Nu är det inte lång tid kvar tills
    författarna ska läsa upp sina texter.

  178. -Har du ett manus framför dig?
    -Ja, en filmscen.

  179. Scenen har lett till nåt
    och det slutar ganska dramatiskt.

  180. Men jag tror att jag kommer svettas
    ganska mycket.

  181. Är du redo för uppläsning?

  182. Så känns det.
    - Åh nej! Jag tog bort hela...

  183. Ja, nu har jag inget att läsa upp,
    för jag råkade deleta det.

  184. Jag måste leta i papperskorgen
    på riktigt.

  185. Och...där är tiden ute!

  186. Nej... Nej.

  187. -Är det examen?
    -Åh...

  188. Ett, två, tre! Okej, ja...

  189. Lycka till.

  190. Rubrik: "Den stora vargstriden."

  191. Ingress: "Tidningssidorna
    är fyllda med artiklar"-

  192. -"och debattprogrammen går varma
    med heta diskussioner om vargjakten."

  193. "Mikaela Hamilton, 27 år, uppväxt
    i Stockholm, fattar ingenting."

  194. "Varför är alla så arga egentligen?"

  195. "I går på Aktuellt spelades ett klipp
    upp som rörde om i mig."

  196. "Ett till synes oskyldigt djur
    blir skjutet och dödat av en man."

  197. "Inget i mitt liv som storstadsperson
    exponerar mig för problematiken"-

  198. -"vargen utgör mot boskap
    och privatpersoner på landsbygden."

  199. "Med svettiga handflator ringer jag
    ordföranden i JRF, Solveig Larsson."

  200. "Hon berättar att de som lever på
    landsbygden känner sig överkörda"-

  201. -"eftersom deras liv, enligt Solveig,
    blir totalt förstörda."

  202. "Så vad är det folk
    blir så förbannade över?"

  203. "Det har att göra med livskvalité för
    de som har djur, hundar och renar."

  204. "Deras liv blir kraftigt påverkat
    om de får en varg i sitt område."

  205. "Jag tackar Solveig för hennes tid
    och reflekterar över det hon sagt."

  206. "Uppenbarligen kan hon mer än jag,
    men jag är ändå tveksam."

  207. "Troligen för att jag
    i min bubbla inte drabbas"-

  208. -"men framför allt vill jag sätta mig
    in mer i för- och emotsidorna"-

  209. -"innan den här debatten är en jag
    som huvudstadsbo ska ta ställning i."

  210. -Det var det!
    -Ja. Hur kändes det?

  211. Ja... Kort. Jag skulle fråga en till
    person, men det hann jag inte.

  212. Men jag tycker ändå att det känns som
    att det skulle kunna vara en början.

  213. Ja, det skulle det.
    Ingressen fungerar.

  214. Man lockar till vidare läsning.
    I nästa steg vill man ju åka dit.

  215. Du vill åka till nåt ställe där det
    finns varg, där debatten är het.

  216. -Så vill man ju göra.
    -Vad får jag för betyg då?

  217. Reportaget är ju inte klart,
    men det är ju omöjligt.

  218. -Men som första del då?
    -Det funkar absolut.

  219. -En trea.
    -En trea! Yes! Godkänt, godkänt...

  220. Det var roligare än jag trodde. Jag
    trodde att det skulle vara katastrof.

  221. Yes... "Interiör, inomhus,
    jaktstuga, morgon."

  222. "Jörgen, pappan, och Anders,
    går in i jaktstugan."

  223. "Jörgen sätter i gång en kaffekokare.
    Stämningen är spänd."

  224. "Jörgen:
    Jaha, ska vi göra man av dig nu?"

  225. "Anders: Alltså..."

  226. "Jörgen: Ha-ha, jag skojar ju.
    Men ska det inte bli lite kul?"

  227. "Skogen, naturen,
    det här är på riktigt."

  228. "Det är ändå lite
    så här som man gör."

  229. "Anders: Skjuter djur?
    Jörgen: Lyssna nu."

  230. "Det är bra för dig. Du kommer ut och
    du kan sluta med det där tramset."

  231. "Jörgen låser upp vapenskåpet
    och rotar fram ett gevär."

  232. "Jörgen:
    Här. Känn på den. Känn på kraften."

  233. "Anders nekar att ta emot geväret.
    Jörgen: Känn på den!"

  234. "Anders: Men vafan, jag vill ju inte.
    Jag vill göra mina grejer."

  235. "Jörgen: Och vad är det?
    Sjunga i kör? Dansa?"

  236. "Anders: Du,
    skjut du din jävla varg om du vill."

  237. "Anders stormar ut."

  238. Kära du! Du har precis skrivit
    ett otroligt manus, måste jag säga.

  239. Du har grejen med scenanvisningar.
    Du har främst använt repliker.

  240. Sist men inte minst så har du
    skrivit det i talspråk. "Asså!"

  241. Fantastiskt. Nu känns det
    ganska skönt, att det är klart.

  242. Kan inte du komma ner här
    så kan vi kramas en kram.

  243. Det ska bli skönt att återgå
    till mina trygga reportage-

  244. -där jag vet
    att jag känner mig lite mer hemma.

  245. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Litterära genrer, Manusförfattande för tv, Massmedia, Publicistik, Reportage, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Textanalys, Tidningar, Tidskrifter, Tv
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och podd-makaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta De fem lässtrategierna

Sammanfatta

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Plocka ut det viktigaste i en text och skapa nyckelord och gör en sammanfattning av texten med egna ord. På så sätt blir det lättare att förstå texten och komma ihåg vad den handlar om. Sätt egna rubriker på stycken och använd rubrikerna för att sammanfatta texten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Textgenrer - krönika

Tips på hur du skriver en krönika. Krönikan är en kortare tidningstext där du delar med dig av dina tankar och åsikter kring ett ämne.