Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Debattartikel och låttextDela
  1. I det här programmet
    byter två författare genre.

  2. -Är du poeten?
    -Är du krönikören?

  3. På en timme ska de lära sig
    hur man skriver i sin nya genre.

  4. Hur börjar man?

  5. Vilken typ av text de ska tolka
    blir en överraskning.

  6. -Poet för en dag.
    -Välkomna till Med andra ord.

  7. Dagens genrer:
    debattartikel och låttext.

  8. Det värsta skulle vara en sporttext-

  9. -eller en fantasytext,
    om det är med drakar och sånt.

  10. Jag vill gärna ha nåt som jag kan
    ta med mig i musiken och använda.

  11. Här för att representera låttext har
    vi rapparen och artisten Joy M'Batha.

  12. Här för att lära oss allt
    om debattartiklar-

  13. -är Aftonbladets politiska
    chefredaktör Anders Lindberg.

  14. Först ut är Joy,
    som får en av Anders debattartiklar.

  15. "Regeringen sa ja till att stödja
    Sveriges ansökan om vinter-OS 2026."

  16. "I ett normalt land
    hade folk varit glada."

  17. "I stället dansar
    landets glädjedödare på borden."

  18. "Senast nån OS-tävling gick i Sverige
    var 1912."

  19. "Är det för mycket begärt att Sverige
    arrangerar OS vart hundrade år?"

  20. Jag gissar på
    att det är en debattartikel.

  21. Ska den lära mig
    att skriva en debattartikel-

  22. -och jag lära den
    att skriva en låttext?

  23. En debattartikel är en text
    vars syfte är ett påverka.

  24. Skribenten tar ställning i en fråga.

  25. Alla debattartiklar driver en tes-

  26. -och den som skriver gör sitt bästa
    för att övertyga läsaren.

  27. Det är en argumenterande text.

  28. En annan argumenterande texttyp
    är insändare.

  29. Till skillnad
    från en saklig debattartikel-

  30. -är insändaren ofta mer personlig
    och enklare till sin struktur.

  31. Tanken är att alla ska kunna delta
    i det offentliga samtalet.

  32. Har man en åsikt så kan man
    skriva den enligt den här formen.

  33. Tidningarna publicerar det, och
    man kan få hundratusentals läsare.

  34. Alla kan skriva en sån text
    om man har nåt att säga.

  35. Det är dags för Anders
    att läsa lite ur en av Joys låtar.

  36. "Jag har förlorat många saker
    Jag har tappat en del"

  37. "men det ska inte stoppa mig
    från att känna mig hel"

  38. "Jag är stark, jag har varit med
    Sett det mesta man kan se"

  39. "Man måste ha nått botten
    för att på toppen kunna le"

  40. Det känns som nån form
    av rimmad dikt.

  41. Här får Anders lite hjälp på traven.

  42. Jag har förlorat många saker
    Jag har tappat en del

  43. men det ska inte stoppa mig
    från att känna mig hel

  44. Jag är stark, jag har varit med
    Sett det mesta man kan se

  45. Man måste ha nått botten
    för att på toppen kunna le

  46. Det är ju en raplåt.
    Jag har aldrig lyssnat på rap.

  47. Jag kan försöka.

  48. Låttexter består ofta av berättande
    verser och en återkommande refräng.

  49. En del har ett budskap
    och andra är mer lättsamma.

  50. Några berättar en historia
    och vissa rimmar.

  51. Att språket följer grammatiska regler
    är inte viktigt.

  52. Melodi, rytm och hur orden betonas
    ger tillsammans låten dess effekt.

  53. Låttexter tillhör genren lyrik,
    som fått sitt namn-

  54. -av att man förr framförde sina verk
    ackompanjerade av instrumentet lyra.

  55. I genren finner man även dikter.

  56. Låttexten Anders ska försöka skriva
    är en raptext.

  57. Det fantastiska med musik
    är att man bara kan hitta på.

  58. Från början fanns det ingenting,
    och nu finns det en låt.

  59. Det är coolt.

  60. Det är dags för våra
    smått nervösa författare att träffas.

  61. -Hej.
    -Hej.

  62. -Du får rädda mig från detta.
    -Jag vet knappt själv vad jag gör.

  63. -Ska vi gå in?
    -Det gör vi.

  64. För att klara utmaningen
    har Anders och Joy nu ett tillfälle-

  65. -att skaffa sig kunskap
    om sin nya genre genom en frågestund.

  66. Vad ska man tänka på när man skriver
    en debatterande artikel?

  67. Alla texter som handlar om
    att man ska ha en uppfattning-

  68. -är argumenterande.

  69. Man måste börja med en tes.
    Man måste vilja nåt.

  70. Det andra är vilka argument man har.

  71. Jag brukar ha tre argument för
    och ett mot, som man svarar på.

  72. Man brukar ha källor av olika slag
    när man skriver text.

  73. Du kan hänvisa till auktoriteter,
    siffror eller ett bra citat.

  74. Nån slags auktoritet.

  75. Sen brukar man skriva texten.

  76. Du är ju artist,
    så du har ju redan språket-

  77. -men det ska vara
    så enkelt som möjligt.

  78. Sen har man vunnit och dricker kaffe.

  79. -Skål för det.
    -Skål.

  80. Vad ska jag
    som aldrig har gjort detta tänka på?

  81. Du kan tänka på att du i inledningen
    vill fånga lyssnarens intresse-

  82. -så att den inte stänger av direkt.

  83. Du kan tänka på att en låttext
    ofta följer takten och är rytmisk.

  84. En låttext har egentligen
    en specifik mall.

  85. Du kanske börjar med en refräng
    och går in i vers, refräng, vers.

  86. Det som skiljer en låttext
    från säkert de flesta andra texter-

  87. -är att språket är helt fritt och
    att det inte finns några regler alls.

  88. Jag tror att det svåraste blir
    att fånga nåns intresse.

  89. Man ska inte vara så försiktig.

  90. Försök att släppa loss dina tankar
    och låt det rimma.

  91. -Låter det någorlunda...?
    -Det låter svårt, men jag försöker.

  92. Temat författarna ska skriva om i dag
    är fängelse.

  93. Vad ska jag debattera om?

  94. Kanske dödsstraff eller nåt sånt.

  95. Släpp fångarna loss, det är vår.

  96. Här har vi vår lilla verkstad.

  97. De har bara en timme på sig att
    få ihop en text i sina nya genrer.

  98. När de blivit hemmastadda
    börjar klockan ticka.

  99. Här ska du hitta inspiration
    till din första låttext.

  100. Ja.

  101. Och där drar vi i gång!

  102. -Hur kommer det gå?
    -Jag kan ju inte detta.

  103. Man ger sig ut på tunn is,
    och så ser man om det går.

  104. Det är väl så med alla nya saker.
    Det är bara nyttigt.

  105. -Hur ska jag börja?
    -Det finns många olika sätt.

  106. Ett knep som man kan rita upp så här
    är att man tänker sig en fisk.

  107. Man har en inledning som biter tag i
    och fångar in läsaren.

  108. Kanske en första mening
    eller ett citat.

  109. Sen har vi en kropp här,
    som utvecklar-

  110. -och så en stjärtfena som daskar till
    så att du minns vad du vill säga.

  111. Säg vad du ska säga, säg det
    och säg vad du har sagt.

  112. Då tror jag
    att jag fixar det här galant.

  113. -Tack.
    -Nu är ju då frågan...

  114. Jag har samma fråga här borta.
    Vad ska jag börja i?

  115. Jag brukar börja med ett ord
    och komma på alla rim man kan på det.

  116. -Ett ord och alla rim.
    -När du har några har du skelettet.

  117. -Sen skapar du meningar av de rimmen.
    -All right.

  118. -Det är inte helt enkelt.
    -Jag börjar.

  119. Hur tror du Anders fixar sin text?

  120. Jag tror att Anders kommer
    klara sitt textskrivande väldigt bra.

  121. Hur det än går så säger jag
    att det är skitfett-

  122. -för att inte döda hans dröm
    om att bli rappare.

  123. Jag skulle vilja ha en handbok
    med steg.

  124. Jag hittade Dogges förortsslangbok
    som du kan ta hjälp av-

  125. -om det är språket som är svårt.

  126. -Måste man ha förortsslang?
    -Nej, det var bara en intressant bok.

  127. Jag skriver på,
    så får jag se var jag landar.

  128. Du kommer fixa det här galant.

  129. Jag börjar bli halvklar.
    Har du lust att typ rädda mig?

  130. Så klart. Jag har också lite frågor.

  131. De bollar med varandra
    för att se om de är på rätt spår.

  132. Du sa att det inte fanns regler,
    så jag tog det som min regel.

  133. -Ska jag läsa upp?
    -Kör.

  134. "Poängen med fängelser är att rymma
    Poängen med regler är att bryta dem"

  135. "Poängen med murar är att slå
    en spricka i grunden och välta dem"

  136. "Taggtråd kräver uppror
    Att tiga är att hålla med"

  137. "Fängelset kräver vakter
    Du behöver inte vara med"

  138. -Du är verkligen inte alls fel ute.
    -Kan man rappa det här?

  139. Det är inte en raptext,
    men det kan bli.

  140. -Hur gör du om den till det?
    -Vi hade egentligen velat så här...

  141. Det börjar med samma ord,
    och meningarna är lika långa-

  142. -så vi kan rimma på fler ställen
    för att få det snyggare.

  143. "Poängen med fängelser är att rymma
    Poängen med na-na-na är att skynda"

  144. Jag försöker med det.

  145. -Hjälpte det?
    -Ja. Jag måste koncentrera mig lite.

  146. Du är helt rätt på det.

  147. Nu har jag lite frågor, så jag
    tänkte läsa lite av det jag har.

  148. Min tes är att dödsstraff bryter mot
    den grundläggande rätten till liv-

  149. -och därför borde avskaffas.
    Är det rätt, tesmässigt?

  150. Din tes är egentligen
    att dödsstraff är dåligt.

  151. Att dödsstraff är fel, är din tes.

  152. Ditt argument är att det bryter
    mot en mänsklig rättighet.

  153. Då har jag snarare
    för många argument.

  154. "Folk blir oskyldigt dömda,
    och det påverkar så många fler."

  155. "Alla har rätt till hjälp
    och en andra chans."

  156. "Dödsstraff är diskriminerande och
    påverkar oftast svaga minoriteter."

  157. Mitt motargument är att det kostar
    att hålla människor vid liv.

  158. Jag tog från en artikel att det
    faktiskt är dyrare att avrätta dem.

  159. "Det är en lång process
    med överklaganden"-

  160. -"delstatsbetalda advokater
    och en kostsam övervakning."

  161. "Är det det vi vill
    att våra skattepengar går till?"

  162. -Det är allt jag har.
    -Det är en bra början.

  163. Jag skulle börja
    med ett diskriminerande fall-

  164. -där nån är oskyldig
    och det blir moraliskt förkastligt.

  165. Då får jag ihop mina tre argument
    som en king.

  166. Du har exemplet och dina tre argument
    och svarar på motargumentet.

  167. Avsluta med att återkoppla
    till exemplet.

  168. -Om du kommer ihåg fisken...
    -Jag biter till.

  169. -Du biter till, säg det, utveckla...
    -Sen daskar jag till.

  170. Det var riktigt bra tips.

  171. Är jag på rätt väg
    mot den bästa debattartikeln nånsin?

  172. De avskaffar dödsstraffet direkt.

  173. Jag kanske kan ha dig som
    ghost-skrivare till min nästa låt.

  174. -Precis!
    -Grymt. Tack.

  175. -Då fortsätter vi.
    -Ja.

  176. -Vad måste du jobba på nu?
    -Nu måste jag jobba på...

  177. ...att sammankoppla min text
    lite bättre-

  178. -och hitta ett exempel
    som kopplar ihop mina argument.

  179. I princip allt, ska jag göra.

  180. Jag tänkte att rytmen skulle stämma
    mer än rimmen.

  181. Jag tror att rytmen stämmer,
    men inte rimmen.

  182. Jag tänkte rimma genom att upprepa
    samma ord, men det tyckte...

  183. -Då det är inget...
    -...rim. Det är en riktig synpunkt.

  184. Det är inte lång tid kvar
    tills de ska läsa upp sina texter.

  185. Kommer du rappa för Joy?

  186. Jag vet inte hur man gör, mer
    än att man har såna här handrörelser.

  187. Jag vet inte om jag kan.

  188. Jag är jättepeppad
    på att få höra hans rap.

  189. Jag hoppas att han är beredd
    att rappa snarare än att läsa.

  190. Vi får se.

  191. Han verkar ha nåt på gång.

  192. Där är tiden ute!

  193. -Det får bli som det blir.
    -Snyggt.

  194. Ska vi bränna av det här kalaset?
    Får jag läsa min text?

  195. Det får du gärna göra.

  196. -Det ska bli intressant.
    -Då gör jag det.

  197. "Dödsstraff är fel
    och borde avskaffas."

  198. "I Sverige är dödsstraff förbjudet,
    men i flera länder är det lagligt."

  199. "Kaj Linna blev 2004 oskyldigt dömd
    för ett mord utanför Piteå"-

  200. -"men fick resning efter 13 år."

  201. "I USA hade han kanske inte
    varit vid liv i dag."

  202. "Döden går inte att ändra,
    och folk blir oskyldigt dömda."

  203. "Dödstraffet är diskriminerande
    och påverkar ofta svaga minoriteter."

  204. "Vilka vi är och varifrån vi kommer
    kan vi inte påverka."

  205. "Ska det göra våra liv mindre värda?"

  206. "Dödsstraffet bryter mot
    rätten till liv i FN-konventionen."

  207. "Du kanske säger att det avskräcker
    andra och minskar kriminaliteten"-

  208. -"men i vår tid dödar folk varandra
    till kaffet medan de spelar 'GTA'"-

  209. -"och våld är nåt vi ser ofta,
    vilket normaliserar brutaliteten."

  210. "Nu blev Kaj Linna frikänd,
    men så ser det inte ut för alla."

  211. "Det har påverkar och traumatiserat
    inte bara honom"-

  212. -"utan även hans barn,
    som fått växa upp utan en pappa."

  213. "Tänk om nån i din familj
    skulle göra ett misstag"-

  214. -"eller pressas in i nåt
    som slutar olyckligt."

  215. "Är du beredd att hej då till den
    för gott?"

  216. -Tack.
    -Du fick med allt vi pratade om.

  217. Du hade med de tre argumenten,
    motargumentet och en inledning.

  218. Det som inte var med
    var väl en avslutning.

  219. Du kunde ha kokat ner allt:

  220. "Vi lär inte folk att
    respektera livet genom att döda."

  221. Du hade kunnat koka ner det
    i nån mening, men det var mycket bra.

  222. -Den hade du fått in.
    -Tack så mycket!

  223. Han verkade imponerad,
    men inte för imponerad.

  224. Han har nog hört
    bättre debattartiklar.

  225. -Då var det din tur.
    -Ja. Herregud.

  226. "Poängen med fängelser är att rymma
    Poängen med regler är att bryta dem"

  227. "Poängen med murar är att slå
    en spricka i grunden och välta dem"

  228. "Taggtråd kräver myteri
    Annars blir du aldrig fri"

  229. "För lydnad är en strategi
    som leder till ett barbari"

  230. Bravo!

  231. Den andra delen rimmar ju,
    och det är exakt så en raplåt skrivs.

  232. Första delen
    uppskattar jag rent konstnärligt-

  233. -men det är inte en raptext.

  234. Jag tänker mig den som ett arbete
    som pågår - "work in progress".

  235. Jag har skrivit debattartiklar förut.
    Han har aldrig skrivit en raptext.

  236. Jag är imponerad över hur engagerad
    han var och hur han försökte.

  237. Vill du köra den andra delen
    som rimmade...

  238. -...till att jag klappar?
    -Vi kan försöka.

  239. Det blir så tydligt, när man ska
    laborera med språk på ett ovant sätt-

  240. -hur mycket tid
    det ligger bakom en text.

  241. Jag ska nog göra det jag är bra på,
    så kan andra skriva raptexterna.

  242. -Jag klappar.
    -Okej.

  243. "Taggtråd kräver myteri
    Annars blir du aldrig fri"

  244. "För lydnad är en strategi
    som leder till ett barbari"

  245. -Så där!
    -Tack.

  246. -Grymt. Det gjorde vi bra.
    -Du gjorde det bra.

  247. Anders kommer gästa
    på min nästa platta.

  248. Han vet inte om det än,
    men förhoppningsvis.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Debattinlägg, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Poesi, Politik, Samhällsvetenskap, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Statskunskap, Sångtexter, Textanalys
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och podd-makaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Tips inför uppsatsen

Det är svårt att förbereda sig inför en uppsats på samma sätt som till ett prov. Det finns dock några saker som är bra att tänka på, fundera till exempel på vem mottagaren är och anpassa språket därefter. Om det känns trögt att komma igång går det bra att vänta med inledningen till slutet. Kom också ihåg att hålla dig till den röda tråden och variera språket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Var nyfiken på texten

Lästips för hur du kan ta till dig en text. Var nyfiken på det du läser och ställ frågor till texten. Då aktiverar du dina förkunskaper och ökar förståelsen.