Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Satir och anvisningDela
  1. I det här programmet byter två
    författare genrer med varandra.

  2. På en timme ska de lära sig
    hur man skriver i den nya genren.

  3. Hur börjar man?

  4. Vilken typ de ska tolka,
    det blir en överraskning på plats.

  5. -Poet för en dag.
    -Välkomna till Med andra ord.

  6. I det här avsnittet
    har vi satir som möter anvisning.

  7. Den genre jag inte är supersugen på
    är väl nåt väldigt faktabaserat.

  8. Man har inte lika mycket konstnärligt
    utrymme i en sån typ av text.

  9. Här för att lära oss mer om satir:
    Konstnären Anton Hellström.

  10. Och hej säger vi även till
    klarspråksexperten Anki Mattson-

  11. -som jobbar med att förtydliga
    texter, bland annat anvisningar.

  12. Det är dags för en ivrig Anton
    att få sin genre för dagen.

  13. Jag är väldigt redo för min genre.
    Om du kan ge mig den direkt-

  14. -så slipper jag sitta och fundera.

  15. Oj. "Hur du överklagar."

  16. "Du kan överklaga beslutet inom tre
    veckor från den dag som du fick det."

  17. "Så här gör du:
    1. Skriv ett överklagande."

  18. "Berätta varför beslutet är fel
    och hur det ska ändras."

  19. "2. Skicka överklagandet
    till Landskronas stad."

  20. Det här är ju verkligen det
    jag var rädd för.

  21. Information och tydlig fakta.
    Jag är ju sällan tydlig.

  22. Men...ja, spännande.

  23. En anvisning är en instruerande text
    som förklarar hur nåt ska utföras.

  24. Syftet är att tydligt förklara
    hur man går tillväga steg för steg.

  25. I det här programmet
    ska Anton skriva en anvisning.

  26. Andra exempel
    på instruerande texter är-

  27. -recept, spelregler
    och bruksanvisning.

  28. Vi stöter på anvisningar hela tiden.
    Vi kanske inte ens tänker på det-

  29. -men precis överallt
    finns det anvisningar.

  30. Det kan bara vara en bild
    med en överstruken cigarett.

  31. Här får Anki
    en av Antons satiriska texter.

  32. "Välkomna till Galleri Possum och min
    utställning 'Contraptions in space'."

  33. "Jag är en svensk konstnär,
    bosatt i Berlin just nu"-

  34. -"på ett residence hos Künstlerhaus."

  35. "Jag har två masterutbildningar
    på Oslo och Malmö konsthögskola."

  36. "Det jag visar i dag
    är ett 'work in progress'."

  37. "Det hänger på väggarna ute i foajén,
    så det kan ni kolla på i pausen."

  38. "Jag stötte på materialet under ett
    residence i Andalusien i Spanien."

  39. "Det är en speciell historia. Jag
    hittade en gammal anteckningsbok"-

  40. -"som en kurator som hade residence
    i Härnäset i Bohuslän hade lämnat."

  41. "Det var anteckningar från
    utställningar som han hade varit på."

  42. "Minnesfragment i textform.
    Dessa har jag sorterat."

  43. Ja...

  44. Är det på skoj eller är det en...

  45. ...ironisk text, kanske? Satir?

  46. En satirisk text vill med finess
    förlöjliga nån eller nåt.

  47. Satir är mer ett sätt att skriva
    än en genre.

  48. Man kan skriva olika texttyper
    på ett satiriskt vis-

  49. -till exempel en satirisk krönika
    eller en satirisk seriestripp.

  50. Anki ska i det här programmet
    skriva ett satiriskt reportage.

  51. Satir är en väldigt luddig genre-

  52. -och jag tror att nästan alla har
    en egen beskrivning på vad det är.

  53. Men för mig är satir-

  54. -en kommentar på
    nånting som sker i samhället-

  55. -eller på en person
    som är aktuell eller nåt.

  56. Ja... Med en humoristisk touch.

  57. Det är viktigt att sära på ironi
    och satir, som annars kan slås ihop.

  58. För mig är ironi fegt och ett lätt
    tillvägagångssätt att kritisera nåt-

  59. -för man kan slänga ur sig det, medan
    satir är elegant och eftertänksamt.

  60. Här har nån lagt ner tid på att
    kritisera nåt eller visa på nåt.

  61. Nu är det dags för författarna
    att träffa varandra.

  62. -Hallå.
    -Hej!

  63. -Hej. Trevligt. Anton.
    -Anki.

  64. Så du ska lära mig
    att bli formell och tydlig?

  65. -Helt genomskinlig ska jag göra dig.
    -Jag kan tänka mig det.

  66. -Ska vi gå in och köra?
    -Ja, vi kör.

  67. -Då kör vi så här då.
    -Tack!

  68. För att fixa dagens utmaning
    så bra som möjligt-

  69. -kan de nu skaffa sig kunskap om
    sin nya genre genom en frågestund.

  70. Oj!

  71. Men du, Anki, nu när jag
    ska skriva en anvisning...

  72. Vad måste jag förhålla mig till?
    För där finns det ju rätt och fel.

  73. En anvisning är en instruerande text
    som talar om hur nån ska utföra nåt.

  74. Den måste ta upp i vilken ordning
    olika moment ska utföras-

  75. -och vad man behöver
    för att kunna utföra det här.

  76. Finns det några hälsorisker
    eller nåt sånt?

  77. Alltså varningar eller nåt sånt.
    Tips, råd, "det blir bäst så här".

  78. När det gäller språket
    så ska det vara enkelt.

  79. Inga konstiga ord. Korta meningar.
    Aktiva verb.

  80. -I uppmaningsform. Imperativ.
    -Yes. Ja.

  81. Och på ren svenska betyder det...?

  82. "Drick upp kaffet.
    Ät upp maten. Kom in"

  83. Kommer du att greja det här?

  84. -Ja, jag hoppas det.
    -Det tror jag.

  85. Jag får extremt svårt att inte skriva
    nåt lite roligt som slinker med.

  86. -Men jag ska göra mitt bästa.
    -Det blir jättebra. Du grejar det.

  87. Vad... Jag har ingen aning om
    vilken ände jag ska börja i.

  88. Vad är satir?

  89. -Ja, det är en bra fråga.
    -Vet du det?

  90. Satir är ju en berättande text
    med ett underliggande budskap.

  91. Man förmedlar ju sin åsikt eller nåt
    med andra ord.

  92. Man säger ju inte direkt vad det är
    man menar. Ett underliggande budskap.

  93. Och det satiriska berättandet
    karakteriseras av överdrifter-

  94. -och är ute efter att
    provocera/underhålla läsaren.

  95. Och där tänker jag att det provocerar
    ju den som inte håller med-

  96. -och underhåller den
    som håller med skribenten.

  97. Satiren brukar visa upp människans
    eller samhällets sämre sidor-

  98. -såsom svaghet, dumhet,
    girighet, ondska och fåfänga.

  99. Berättaren använder sig ofta
    av olika berättartekniker-

  100. -exempelvis liknelser,
    metaforer eller allegorier.

  101. -Ja... Vad känner du nu?
    -Jag är supersugen. Jättekul!

  102. Och temat författarna ska skriva om
    i dag är...solarium.

  103. Satir...om solarium.

  104. -Jag har det ju definitivt lättare.
    -Absolut.

  105. Jag känner mig
    lite orättvist behandlad.

  106. Gud, vad fint!

  107. Nu har Anton och Anki bara en timme
    på sig att skriva en text.

  108. -Vilken är favoriten?
    -Avspärrat jämlikt Rättegångsbalken.

  109. "Överträdelse medför straffansvar."
    Den är bra.

  110. Så fort de blivit hemmastadda
    börjar klockan att ticka.

  111. Ja, hej, jag söker Anki...

  112. Och där är vi i gång.

  113. -Anton, hur ser planen ut?
    -Jag ska skriva en liten inledning.

  114. Och sen ska jag punkta upp exakt
    hur man gör för att betala-

  115. -använda solariet, bli brun och så en
    avrundning så kunden kommer tillbaka.

  116. -Anton...
    -Yes?

  117. -Hur ska jag börja?
    -Jag tänker på hur jag ska sluta.

  118. Jag kommer på sista meningen
    och så utgår jag från den-

  119. -så jag tänker
    att jag ska hamna där till slut.

  120. Och det andra är väl...
    Vad vill du säga?

  121. Så tydligt som möjligt, några grund-
    läggande ord. "Det här tycker jag."

  122. För att sen kunna sväva i väg och
    göra det roligt eller eftertänksamt.

  123. Så länge du har en tydlig punkt
    att utgå ifrån-

  124. -så tror jag att det är lättare
    än att börja med att sväva...

  125. Du kan skriva den jättetydligt
    och sen byta ut ord. Ja.

  126. -Som en anvisning.
    -Ja, men lite så.

  127. Har du nåt tips till mig som skulle
    kunna vara... Vad ska jag börja med?

  128. Tänk dig att du står där med nån
    som ska göra det du ska beskriva.

  129. "Hej. Vill du sola?" Ja.

  130. Och så aktiva verb. Det är bra! Tack.

  131. -Hur känns det just nu, Anki?
    -Lite lätt förtvivlat.

  132. Men jag har kommit i gång.
    Jag har skrivit tre meningar, korta.

  133. -Hur känns det?
    -Jag är rädd att det blir för långt.

  134. Anki får komma dit med strykpennan
    och radera sen-

  135. -och hjälpa mig konkretisera lite.

  136. -Anton... Kan vi bolla lite?
    -Självklart!

  137. Kom och sätt dig, så kör vi.

  138. För att se om de är på rätt spår
    är det dags för en feedback-runda.

  139. Jag har döpt den här texten till
    "Framgångssagan Stekpannan".

  140. "Det är en modern salong men det
    påminner om ett anrikt café i Wien."

  141. "Vi är på det nyöppnade solariet
    Stekpannan, Riddargatan."

  142. "Genom fönstret
    skymtar Hedvig Eleonora."

  143. Sen handlar texten om
    hur framgångsrik salongen är-

  144. -och lite grann
    om filosofin bakom och affärsidén.

  145. Att den är finansierad med EU-medel.
    Och så slutar det så här:

  146. Det kommer ut en person ur
    en sån här kur eller vad det heter.

  147. "Det är Amelies solbrände make
    André von Crounhaag."

  148. "Han hälsar med ett fast handslag.
    Han är en del av framgången."

  149. "Utan honom hade det nämligen inte
    blivit nån ansökan."

  150. "Det krävs juridisk kompetens
    för att skriva en sån."

  151. "Dessutom äger hans juristfirma den
    fastighet som Stekpannan ligger i."

  152. "Att kräva hyra av hustrun
    kommer inte på fråga."

  153. Jag gillar texten jättemycket
    och inledningen var grym.

  154. Jag tror bara att du behöver hitta
    vad det är du vill säga.

  155. Är det EU-finansieringen som du vill
    gå på, eller är det den rike maken?

  156. Gör det tydligt för dig själv,
    för då kommer resten lösa sig.

  157. Nu har du en grund. Då kan du känna:
    "Det där kan jag plocka bort."

  158. -Hur går det för dig då?
    -Jo...

  159. Jag har skrivit en liten text här-

  160. -som man får läsa när man ska sola
    på vårt solarium som vi har startat.

  161. -Härligt.
    -"Välkommen till vårt solarium."

  162. "Här kan du vara säker på
    att du alltid solar med fräscha rör."

  163. "För att sola
    måste du vara 18 år eller äldre."

  164. "Vi rekommenderar alla att använda
    glasögon och att läsa anvisningarna."

  165. "Så här startar du solariet: 1.
    Lägg i polletter för önskad soltid."

  166. Sen fortsätter det i punktform
    och så är det en liten avslutning.

  167. Ja, jättebra! Den är instruerande,
    talar om hur man ska göra.

  168. Du inleder med lite råd
    och lite varningar.

  169. Liksom "för bästa upplevelse".

  170. Jag tycker att du har fått med det
    mesta. Vi kommer att tjäna storkovan!

  171. -Vad tyckte du om Antons feedback?
    -Den var jättebra.

  172. Han benade ut det lite grann åt mig.
    Jag har skrivit lite i panik.

  173. Nu ska jag bara lugna ner mig och
    stryka och tänka nytt. Det blir bra.

  174. Jag tror att jag måste jobba lite på
    hur jag väljer att tilltala kunderna.

  175. Vad ska det vara för känsla
    när man kommer dit?

  176. Ska det kännas superprofessionellt
    så är det ju "ni".

  177. Men ska det vara "solariet i
    kvarteret" är det ju mer "du". Ja...

  178. Nu är det inte lång tid kvar tills
    Anton och Anki ska läsa upp texterna.

  179. -Hur känns det just nu?
    -Jag är jättestressad tidsmässigt.

  180. Det är en jättesvår genre. Ja... Fy!

  181. Allvarligt talat
    så har jag ingen aning...

  182. ...om det här är satir eller inte.
    Jag vet inte. Jag vet inte!

  183. Det var jättesvårt.
    Jag har skrivit om tre gånger.

  184. Det här är tredje försöket. Ingen
    aning om vad Anton kommer att säga.

  185. -Hur känns det?
    -Jag är redo att öppna solarium.

  186. Det är bara några små detaljer,
    sen... Nej, men jag känner mig klar.

  187. Jag hoppas ju
    att Anki kommer gilla texten.

  188. Sen om det är nåt hon tar med sig hem
    och läser tror jag inte, men ja...

  189. Och där är tiden ute.

  190. -Anki? Är du redo?
    -Nej, men vi kör ändå.

  191. -Det är väl bara att köra.
    -Ja, absolut.

  192. -Är det okej om jag börjar?
    -Ja, självklart. Kör hårt.

  193. -Håll i hatten!
    -Ja.

  194. Satir är skitsvårt
    för att uttrycka det milt.

  195. Yes... "Solariet Stekpannan
    är speciellt på många sätt."

  196. "Det har en profil som många tycker
    är befriande i dagens lagom-klimat."

  197. "Lokalen saknar information om hur
    länge det är lämpligt att sola."

  198. "Det märkts dock på omsättningen
    att profilen går hem hos målgruppen."

  199. "Det kanske var den som kvalificerade
    etablissemanget för EU-bidrag."

  200. "Utrustningen är finansierad med EU-
    medel och det är därför jag är här."

  201. "Medan jag väntar i den
    medelhavsinspirerade foajén"-

  202. -"skummar jag igenom
    bakgrundsinformationen."

  203. "Där finns bland annat utlysningen av
    den ansökan som ägaren lämnade in."

  204. "Så här börjar den: Ansökan till
    EU-bidrag för solarium är nu öppen."

  205. "Välkomna att ansöka är personer
    med erfarenhet av hygienanrättning"-

  206. -"oförvitlig vandel,
    adekvat kompetens"-

  207. -"relevant yrkesbakgrund,
    monetär solvens."

  208. "Jag googlar på vandel men blir
    avbruten av att ägarna gör entré"-

  209. -"i ett moln av väldoft,
    solbränd hud och vita leenden."

  210. "Stekpannan är en sidorörelse
    för dem."

  211. "Amelie Pettérzon von Crounhaag
    är advokat"-

  212. -"och hennes make André
    är golfproffs."

  213. "Båda är tillräckligt välutbildade
    för att brotta ner EU:s fikonspråk."

  214. "Det är också nåt
    som är speciellt med Stekpannan."

  215. Grymt, Anki! Absolut en satir,
    skulle jag säga. Bra jobbat.

  216. Du har ju det här med överdrifter
    och att provocera för läsaren.

  217. Väldigt bra, speciellt med namnen
    på karaktärerna som äger solariet.

  218. Även att du visar upp
    samhällets sämre sidor.

  219. Det underliggande budskapet, byrå-
    kratin som är en del av samhället-

  220. -som kan vara krånglig för många.
    Bra.

  221. -Grymt!
    -Tack, tack.

  222. Anki fattade satir till 90 % ungefär,
    vilket jag inte klandrar henne för.

  223. Jag vet inte alltid heller vad som är
    vad och hur man ska känneteckna det.

  224. Men för att vara helt ny inför
    en genre och bara sitta nån timme-

  225. -så tycker jag
    att det var jättebra jobbat.

  226. "Välkommen till
    Anton och Ankis solarium."

  227. "För att sola
    måste du vara 18 år eller äldre."

  228. "Vi rekommenderar solarieglasögon.
    Så här startar du solariet:"

  229. "1. Lägg i polletter för önskad
    soltid. En pollett ger sju minuter."

  230. "2. Tryck på den röda knappen."

  231. "3. Nu har du 90 sekunder på dig
    att byta om innan solariet startar."

  232. "4. Du kan när som helst avbryta
    och kliva ur solariet."

  233. "5. Efter avslutad solning startar
    en fläkt med avkylande effekt."

  234. "6. Lämna rummet i samma skick
    som du hittade det."

  235. "Tack för att du väljer
    att sola hos oss."

  236. "För frågor eller klagomål, vänd dig
    till vår kundtjänst. Välkommen åter."

  237. -Tack så mycket.
    -Superbra.

  238. Var det en anvisande text?
    Ja, det var det ju absolut.

  239. Om man följer det där
    så kan man sola på vårt solarium.

  240. -Jag tycker att det var jättebra!
    -Tack så mycket. Vad glad jag blir.

  241. Jag är nöjd över min prestation.
    Jag klarade det bättre än jag trodde.

  242. Ett tag mitt på dagen var det:
    "Nej, jag klarar inte det här."

  243. Men jag fick ju ihop nåt till slut.
    Jag känner mig jättenöjd med det.

  244. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Ämnesord:
Bruksanvisningar, Humor, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Satir, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Textanalys
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta ¡Pregunta ya!

Identidad catalana

Rivaliteten mellan FC Barcelona och Real Madrid är välkänd. Matcherna de spelar mot varandra kallas för "El Clásico" och de har under många år varit en symbol för hur komplicerat förhållandet mellan Spanien och Katalonien är. Katalonien är en region med eget språk, kultur och traditioner och många katalaner ser sig inte som spanjorer. Tika besöker en grupp som praktiserar den katalanska traditionen "els castells catalans" eller "mänskliga pyramider".

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Musikalisk resa i Finland

Superstjärna och skolelev

Vi lär känna popstjärnan Robin bättre. Varifrån kommer hans musikalitet, vad har han för okända talanger och varför har han utnämnts till Finlands mest positiva person?