Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Erotisk novell och uppslagstextDela
  1. I det här programmet byter två
    författare genrer med varandra.

  2. På en timme ska de lära sig
    hur man skriver i den nya genren.

  3. Hur börjar man?

  4. Vilken typ de ska tolka,
    det blir en överraskning på plats.

  5. -Poet för en dag.
    -Välkomna till Med andra ord.

  6. I det här avsnittet har vi erotisk
    novell som möter uppslagstext.

  7. Det värsta som skulle
    kunna hända i dag är väl-

  8. -att behöva skriva nån platt tråkig
    faktatext. Det är nog det värsta.

  9. Här för att representera erotisk
    novell är författaren Saga Becker.

  10. Vår andra författare är Låtta Skogh
    som skriver uppslagstexter.

  11. Först att lista ut sin nya genre
    är Saga, som får Låttas uppslagstext.

  12. Åh nej! Jag känner redan nu
    hur tråkigt det här är.

  13. "Svartmunnad smörbult."

  14. "Neogobius melanostomus."

  15. "Art i fiskfamiljen smörbultar."

  16. Ja, det här är ju verkligen tråkigt!

  17. "Svartmunnad smörbult
    är fläckigt gulgråbrun"-

  18. -"och vanligen 10-17 cm lång."

  19. Men det var väl precis
    det värsta som kunde hända.

  20. Uppslagstexten är till
    för den som vill veta mer om nåt.

  21. En sak, en person, en plats
    eller en händelse. "You name it!"

  22. Det finns digitalt och i bokform.

  23. Exempel på uppslagsverk är Wikipedia
    och Nationalencyklopedin.

  24. I det här programmet ska Saga alltså
    skriva en uppslagstext-

  25. -som man kan kalla den absolut
    torraste formen av faktatext.

  26. Andra exempel på faktatexter
    är lagtext och läromedel.

  27. En bra uppslagstext är...sann.

  28. Det som skiljer ut den är att den
    alltid börjar med en definition-

  29. -och sen håller sig väldigt strikt
    till det ämnet.

  30. Den är så koncis och avgränsad.

  31. En uppslagstext ska inte innehålla
    personliga reflektioner, upplevelser-

  32. -tankar, åsikter, värderingar
    utan den ska vara opersonligt torr.

  33. Nu ska vi se hur Låtta reagerar på
    en av Sagas erotiska noveller.

  34. Tack så mycket.
    - "Han har en fantastisk kropp."

  35. "Långa smala muskler
    som rör sig under huden."

  36. "Jag känner hur hela ansiktet
    hettas upp. Det bränner."

  37. "När jag vågar titta på honom igen
    ser han rakt på mig."

  38. "Det går en ilning
    genom kroppen igen"-

  39. -"och jag känner hur bröstvårtorna
    styvnar av hans blick."

  40. "Jag drar handen genom håret
    och hänger fram det över brösten."

  41. Ja, det är nån sorts
    sensuell...skönlitteratur.

  42. Förenklat kan man säga att en novell
    är en kortare roman.

  43. Novellen har oftast bara
    en huvudhandling och inga stickspår.

  44. I novellen är karaktärerna
    färdigutvecklade redan från början.

  45. I det här programmet
    ska Låtta skriva en erotisk novell.

  46. Målet med en erotisk text är att
    påverka läsaren mentalt och fysiskt.

  47. För att bygga upp en spänning
    används liknelser och antydningar-

  48. -och man lämnar mycket
    till läsarens fantasi.

  49. Det som jag tycker är skönt med en
    genre som erotik är att det finns...

  50. Det finns inget direkt
    rätt eller fel.

  51. Det finns så himla mycket
    att utforska inom det.

  52. Jag tycker att det är intressant att
    skriva om identitet och sexualitet-

  53. -så det är en väldigt bra genre att
    få vara lekfull inom och utforska.

  54. -Hej!
    -Hej. Vad fint att ses.

  55. Verkligen. Mycket spännande.
    En liten utmaning.

  56. Jag brukar ju inte använda fantasin
    när jag jobbar.

  57. Jag ska försöka hålla mig till fakta.

  58. -Ska vi gå in?
    -Det tycker jag.

  59. För att få mer kött på benen
    inför dagens utmaning-

  60. -kommer Saga och Låtta
    fråga ut varandra om sin nya genre.

  61. Vilka är förhållningsreglerna
    för att skriva erotiskt?

  62. Det är en väldigt fysisk genre.

  63. Berättelsen ska beröra läsaren
    både mentalt...

  64. ...men också fysiskt. Den ska kännas.

  65. Erotiskt berättande
    är också en balansgång-

  66. -mellan att avslöja mycket
    men inte allt.

  67. I en erotisk text jobbar man mer med
    att beskriva känslor än handling.

  68. Det gör man ju med ett sensuellt
    och beskrivande språk, oftast.

  69. -Att inte skynda på.
    -Ja... Söligt.

  70. -Ja, söligt men sexigt kanske.
    -Söligt och sexigt.

  71. Hur gör man när man hittar på?

  72. Använd pirret och nervositeten
    när du skriver och ta in texten.

  73. Detta ska bli mycket, mycket
    utmanande, kan man säga.

  74. Men hur ska... Jag ska alltså skriva
    en uppslagstext. Var börjar man?

  75. En uppslagstext beskriver
    och förklarar nåt särskilt.

  76. Då ska den fokusera på det som är
    speciellt för det den handlar om-

  77. -och skiljer det
    från andra liknande grejer.

  78. Texten innehåller ofta
    ämnesspecifika termer.

  79. Ord som är speciella
    för ämnesområdet.

  80. Texten ska vara saklig och objektiv.

  81. Det ska inte vara
    en massa tyckande och tänkande.

  82. Jag kommer ju vara värderande
    i min text.

  83. Det här kommer att bli en utmaning,
    känner jag.

  84. -Ja, men det är ju ingenting mot min.
    -Säger du!

  85. Temat de ska skriva om är...

  86. -Storm.
    -På vilket sätt är storm sexigt?

  87. Men Gud, det kan ju vara sexigt
    på många olika sätt.

  88. Det är strömavbrott, de har levande
    ljus. Fantasin sätter gränserna.

  89. Gud vad svårt, men roligt.

  90. Men jag blir... Vad ska jag skriva?

  91. Vad är en storm?
    Hur uppstår en storm?

  92. -Det är ju fyrkantigt och tydligt.
    -Jag tycker det är mycket svårare.

  93. Oj!

  94. Jag har fått rosenblad!

  95. -Jag har fått heta bilder.
    -Det här var ju väldigt fint, sexigt.

  96. På bara en timme ska de
    skriva en text i sin nya genre.

  97. -Jag kände mig mer hemma här.
    -Ja, jag kände mig mer hemma där.

  98. Klockan börjar ticka så fort
    de satt sig ner på sina platser.

  99. Där är vi i gång!

  100. -Hur känns det?
    -Det är jättesvårt att börja.

  101. Jag brukar inte tycka det,
    men nu måste jag hitta på.

  102. Alltså...hur börjar man?

  103. Jag tänkte fråga dig samma fråga.

  104. -Regnet, kan det vara en bra början?
    -Det är väl sexigt?

  105. Ja, det är ju lite sexigt.
    Men sen då?

  106. Hur låter regn? Hur doftar regn?
    Kommer regnet på en vindruta?

  107. Hur känns regn på kroppen?

  108. Är regnet lugnare nu eller är det på
    väg till storm? Har det varit storm?

  109. Åh, så många beslut!

  110. Men hur...
    Jag måste ju börja sakligt.

  111. Ja. "Storm,..."

  112. "Typ av väderfenomen
    som bla, bla, bla..."

  113. Det är bara att börja leta i böcker.

  114. -Eller så finns ju internet.
    -Ja, det är smart.

  115. -Saga, hur känns det?
    -Jag vet inte ens vad en storm är.

  116. Jag vet inte var jag ska
    börja kolla på information.

  117. Jag vill berätta en historia från
    när jag var liten. Det vore enklare!

  118. Nu har jag en mening
    och jag har förklarat vad det är.

  119. -Man vill veta hur stormar uppkommer.
    -Ja, det kan man ju kolla.

  120. Sen vill man kanske veta
    hur vanligt förekommande stormar är.

  121. Hur många dagar per år
    blåser det storm?

  122. "Höststormar, vårstormar" känns
    som begrepp. Stormar det mer då?

  123. Är det samma terminologi
    till lands och till sjöss?

  124. "Kuling" pratar man väl bara om
    till sjöss? Inte på land.

  125. Kännetecken på storm. Hur man känner
    igen olika "levelar" av blåsighet.

  126. Hur flaggor beter sig
    och hur havet beter sig.

  127. Hur mycket, om det är skum på
    alla vågor eller skum lite grann.

  128. Och ifall flaggan står rakt ut
    och om den reser sig.

  129. Det tycker jag platsar in.

  130. Gud, vad mycket svårare det blev nu.

  131. Det känns lite som att vara tillbaka
    i skolbänken och få en uppgift.

  132. Man slungas tillbaka
    till tentor och prov-

  133. -där jag alltid fick kommentarer om
    att jag hade för målande språk.

  134. Men det här får ju mig att uppskatta
    mitt andra skrivande mer.

  135. När jag har kört fast
    brukar jag lyssna på musik.

  136. Just nu har jag nån konstigt grej för
    finsk partymusik av nån anledning.

  137. Jag kan inte ens finska,
    men fastnar för känslor i musik.

  138. -Är det okej om jag spelar musik?
    -Absolut. Det... Ja.

  139. Just nu tyckte jag inte det hjälpte.

  140. Jag skulle behöva lite coaching.
    Kan vi inte gå ut?

  141. Saga och Låtta tar en kaffepaus
    och bollar texter med varandra.

  142. Ska vi byta?

  143. "Storm är naturens sätt att ge
    tillbaka det vi stulit från den."

  144. -Kanske stryka det mest poetiska.
    -Fan!

  145. "Ett väderfenomen på land och till
    havs som anges efter vindstyrka."

  146. "Vindstyrkan angivs antingen
    i m/s eller Beaufort-grader."

  147. "Specifikt för begreppet storm
    ska vindstyrkan ligga"-

  148. -"mellan 24,5 och 28,4 m/s
    eller 11 Beaufort."

  149. Där skulle du kunna tajta ihop och
    få upp den definierande vindstyrkan-

  150. -i den första meningen. Det är det
    som ramar in att "då är det storm".

  151. -Vissa grejer kan jag ta bort helt.
    -Ja, och vissa behöver formuleras om.

  152. Då ska jag läsa lite av din.

  153. "Stormen är hotfull, men regnet
    är inte så kallt som det ser ut."

  154. "Det känns mer som en lyxig,
    sval dusch än som ett oväder."

  155. "Vatten som rinner över ansiktet,
    längs med halsen"-

  156. -"nerför ryggen
    och ner på bröstkorgen."

  157. "Doften av grönska och blöt jord."

  158. "Mustig och levande,
    som i ett växthus."

  159. Ja... Jag tycker verkligen
    att du är inne på nånting.

  160. -Det är verkligen målande språk.
    -Tycker du det?

  161. Det som kännetecknar erotik är ju
    en berättelse som berör läsaren-

  162. -både mentalt och fysiskt, och här
    tycker jag att du har använt ord...

  163. Vatten som rinner, det känns på
    huden, längs halsen, nerför ryggen...

  164. Det är en balansgång mellan att inte
    avslöja för mycket eller för lite.

  165. Det har du lyckats med här.

  166. Just det där att utförligt beskriva,
    där tar det emot lite.

  167. Sex betyder så himla mycket olika
    för olika människor.

  168. Det kan vara otroligt erotiskt och
    vackert att beskriva en första kyss.

  169. Vad händer inom en person när man
    kysser nån för första gången?

  170. Det här är jobbigt.
    Det finns inget rätt eller fel.

  171. Ja, men då vet jag
    varför jag tycker att det är svårt.

  172. Det är bara att fortsätta fila då.

  173. -Tack så mycket.
    -Tack. Jag sitter kvar ett tag. Ja...

  174. Men det här ska gå.

  175. -Hur känns det nu?
    -Jag glömde bort tipsen i början.

  176. Att faktiskt förhålla mig till
    de ganska enkla och raka reglerna.

  177. Det är väl lite klarare. Men det är
    fortfarande skittråkig text. Sorry!

  178. Men det är väl bara... Jag får väl
    göra så roligt som det går.

  179. -Hur känns det?
    -Just det att bestämma själv...

  180. Att bestämma "Nu tycker jag att det
    är bra. Så här gör vi" är läskigt.

  181. Jag är ute på helt okänt vatten.

  182. Nu är det inte lång tid kvar tills
    författarna ska läsa upp sina texter.

  183. Vad tycker du om din egen prestation?

  184. Utifrån de förväntningar som jag hade
    på mig själv, som inte var så höga-

  185. -så tycker jag ändå
    att jag känner mig ganska nöjd.

  186. -Saga, nån prestationsångest?
    -Inte prestationsångest så...

  187. Det är väl mer så om det är
    grova faktafel som alla vet. Ja...

  188. -Och där är tiden ute!
    -Det är dags att få domen känner jag.

  189. -Det känns bra. Är du nervös?
    -Ja.

  190. -Ska jag börja läsa då?
    -Gör det.

  191. "Storm är vind
    som blåser mellan 24,5 och 28,4 m/s"-

  192. -"eller 11 Beaufort."

  193. "En storm bildas av en störning i den
    zon som skiljer varm och kall luft"-

  194. -"och i starka temperaturkontraster."

  195. "Väderfenomenet storm sker
    både på land och till havs."

  196. "På land kan stormvindar rycka upp
    träd och orsaka skador på hus."

  197. "Till sjöss orsakar vindarna höga
    vågor. Havsytan blir vit av skum."

  198. "SMHI tillämpar
    WMO:s rekommendation"-

  199. -"om att ge varannan storm ett
    kvinnligt och varannan manligt namn."

  200. Helt strålande! Så himla bra.

  201. Det var sakligt, det handlade om
    precis storm och inget annat.

  202. Det beskrev vad en storm är-

  203. -och det innehåller dessutom
    ämnesspecifika termer.

  204. -Klockrent.
    -Tack!

  205. Uppslagstexter känns inte direkt
    som mitt område.

  206. Jag har väl fått en ny glöd
    för mina egna texter-

  207. -och en respekt för andras texter.

  208. "Stormen är hotfull, men regnet
    är inte så kallt som det ser ut."

  209. "Det känns mer som en lyxig,
    sval dusch än som ett oväder."

  210. "Vatten som rinner över ansiktet,
    längs med halsen"-

  211. -"ner för ryggen,
    och ner på bröstkorgen."

  212. "Som skogsutflykt betraktat
    är det här helt misslyckat-

  213. -"men som dejt betraktat
    är det perfekt."

  214. "Ingen annan är här i dag.
    Inga vanliga regler gäller."

  215. "Vindskyddet känns
    som en säker plats"-

  216. -"som en mörk, torr grotta
    att krypa in i"-

  217. -"tills ovädret har dragit förbi."

  218. "Vi tittar på varandra
    och skrattar, lättat..."

  219. "...och tystnar, förväntansfullt."

  220. "Du är så fin i dina blöta kläder.
    Alla dina konturer syns så tydligt."

  221. "När du tittar på mig
    ser jag så tydligt vad du tänker."

  222. "När du andas
    hör jag så tydligt vad du känner."

  223. "Jag vet att du vet att jag vet."

  224. -Ja, säger jag.
    -Tack.

  225. Det var jättefint!
    Du fick med alla grejer.

  226. Stimulerande av både det fysiska,
    mentalt, jättefint språk...

  227. Du berättade lagom för att man ska
    vilja veta vad som ska hända.

  228. Åh, vad glad jag blir.
    Tack så jättemycket!

  229. Det känns roligt
    att skrivit en erotisk text.

  230. Hela den här grejen
    att bli knuffad utanför komfortzonen-

  231. -och inte uppäten av en krokodil,
    utan det går bra... Det är härligt.

  232. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Encyklopedier, Erotisk litteratur, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Textanalys
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och podd-makaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

När du läser

Här får du tips på lässtrategier. Det handlar om strategier för att komma igång att läsa, att hålla koncentrationen och att ställa frågor till texten för ökad läsförståelse. Om du lätt tappar koncentrationen, läs i kortare pass och öka på tiden i takt med att du orkar läsa längre.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Att skriva referat

Här får du lära dig vad du ska tänka på när du skriver ett referat och vad som skiljer ett referat från andra texter.