Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Tal och deckareDela
  1. Två författare
    byter genre med varandra.

  2. -Du är poeten.
    -Du är krönikören.

  3. På bara en timme ska de lära sig allt
    om att skriva i sin nya genre.

  4. Hur börjar man?

  5. -Texttypen blir en överraskning.
    -Poet för en dag.

  6. Välkomna till: Med andra ord.

  7. Och dagens genrer är tal och deckare.

  8. Det jag är minst sugen på att skriva
    är nån form av erotik.

  9. Jag känner mig väldigt oerotisk
    i dag, tyvärr.

  10. Låt mig presentera deckar-
    författaren Denise Rudberg!

  11. För att lära oss skriva tal har vi
    retorikexperten Elaine Eksvärd.

  12. Först ut att gissa sin genre
    är Denise.

  13. "Kära dotter: Förlåt för denna
    bransch, förlåt denna värld."

  14. "Det är inte lätt att stå rakryggad
    när ansedda män förtrycker en."

  15. "Där kladdiga kommentarer
    märker ens kropp"-

  16. -"och man fått svälja förnedring
    av rädsla för att förlora jobbet."

  17. "Men nu ska vi ta nästa steg. Vi tar
    det för dig. Vi bryter tystnaden"-

  18. -"så världen förstår att konsekvensen
    av sexuella ofredanden"-

  19. -"inte längre är tystnad, utan tal.
    Tala är guld."

  20. Jag ska skriva ett tal,
    det är ju intressant!

  21. Jag har ju... Det är typ
    bland det svåraste som finns.

  22. Det här blir en väldigt stor utmaning
    för fröken Rudberg.

  23. Ett tal är nåt man framför muntligt
    - förberett eller improviserat.

  24. Läran om talekonsten kallas retorik
    och handlar om att övertyga.

  25. Det finns olika sorter: Argumenteran-
    de tal, som politiker ofta framför.

  26. Högtidstal, som ofta framförs
    på bröllop eller födelsedagar.

  27. Och informativa tal, som när du
    håller föredrag för klassen.

  28. Denise ska skriva ett högtidstal,
    som hyllar eller lyfter en person.

  29. Förr i tiden var retorikens regler
    mer strikt stilfigursmässigt-

  30. -du ska säga:
    "Jag kom, jag såg, jag segrade!"

  31. Modern retorik handlar om att vara
    autentisk inför en mental publik.

  32. Mer personligt, en del nostalgi,
    men du får folk att vilja lyssna-

  33. -och du kan vara mer kreativ
    kring hur du gör så.

  34. Nu ska Elaine i duggande regn
    få läsa en av Denise deckare.

  35. "Med ett ryck vaknade Marianne
    av telefonen. Det var inte alarmet."

  36. "Förvirrat försökte hon lokalisera
    den. Ljudet kom från kappfickan."

  37. "Hon vacklade nyvaket mot stolen.
    'Marianne Jidhoff'."

  38. "'Vi har skickat en patrull efter ett
    larm om konstigheter på Djurgården'"-

  39. -"'där man hittade en död man...'"
    Nej!

  40. Det är ju krim, en deckare.
    Jag kommer vara så dålig.

  41. Alltså, det här...
    Det blir jättesvårt.

  42. En deckare är en fiktiv historia
    om ett eller flera brott.

  43. "Deckare" kommer från "detektiv",
    då den som löser brottet ofta är det.

  44. Men i dagens deckare kan det vara
    andra typer av problemlösare.

  45. I programmet ska Elaine skriva
    en text i romangenren deckare.

  46. Andra romangenrer är fantasy,
    äventyrsroman och kärleksroman.

  47. Man ska tänka på att en deckare
    inte behöver innehålla ond, bråd död.

  48. Det kan innehålla nåt obehagligt ell-
    er nåt banalt, som en förvunnen bok.

  49. Det är också en form av deckare,
    ett misstänkt brott som begåtts.

  50. Men det behöver inte innebära ett lik
    på en strand som har sköljts upp.

  51. -Nu ska författarna träffa varandra.
    -Peek-a-boo.

  52. -Hej!
    -Vänta jag ska ta av mig. Hur är det?

  53. -Bra. Det var längesen.
    -Ja.

  54. Jag är så nervös, det kommer inte gå.
    Du ska skriva tal?

  55. Jag är helt värdelös på tal,
    det här blir jättespännande.

  56. -Jag är värdelös på krim.
    -Nej, nej, nej, du fixar det.

  57. -Ska vi gå in?
    -Ja, vi går in. Tackar.

  58. För att de ska klara av
    dagens utmaning-

  59. -kommer här ett tillfälle att ställa
    frågor kring sin nya genre.

  60. Vad kännetecknar en deckare?
    Hur skriver jag det?

  61. Det är en berättande text. Ett eller
    flera brott misstänks ha begåtts.

  62. -Just det.
    -Nåt har skett.

  63. Sen har du en huvudkaraktär som du
    får hålla i handen genom berättelsen.

  64. Som hjälps åt att lösa problemet
    eller brottet som har skett.

  65. Det behöver inte vara en polis, utan
    en expert eller nån vi får följa.

  66. -Kan det vara mördaren?
    -Det kan det vara. Mycket bra.

  67. Sen har vi parallellhandlingar,
    då får man följa både utredaren-

  68. -och brottsling och offer,
    vad som helst.

  69. Mot slutet måste det ske nån form
    av upprättelse eller lösning-

  70. -och det ska ofta hållas hemligt
    ända fram till slutet-

  71. -om man inte berättar i början, då
    följer man vägen till upplösningen...

  72. -Aha!
    -...genom boken.

  73. Det var det stora hela hur man drar
    ihop en deckare. Men tal? Svårt.

  74. Det är det värsta...
    Folk är väl mest rädda för det...?

  75. Ja. Numera är det på sjunde plats
    över svåraste grejerna-

  76. -men du kommer göra det jättebra.
    Tal ska framföras muntligt.

  77. Och då ska man inte skriva
    i skriftspråk, utan i talspråk.

  78. -Okej, talspråk.
    -Säg inte "detta", utan "det här".

  79. För "detta" är högtravande.
    Trots att det är ett högtidstal-

  80. -så ska det kännas som att Denise
    pratar till sina bästa vänner.

  81. Det är viktigt med dispositionen
    - en intresseväckande inledning.

  82. Gärna ett personligt innehåll.
    Strunta i "jag är ingen talare".

  83. Sen är det viktigt med
    förtroendeingivande kroppsspråk-

  84. -och det har man genom att titta
    på de man pratar till.

  85. Många gör felet att prata till sitt
    manus i stället för till sin publik.

  86. Då är det viktigt att skriva stolpar
    så du vet vad det handlar om-

  87. -men pratar fritt,
    det blir mer autentiskt.

  88. Innehållsmässigt ska det vara person-
    ligt tilltal, spela på nostalgi-

  89. -om det är en ålderskategori du känn-
    er till, och igenkänning. Det är...

  90. Alla ska kunna relatera till delar
    av det du säger, och kan de inte det-

  91. -så får det gärna vara en woweffekt,
    så de säger "vad spännande".

  92. Så håller du ett tal.

  93. Temat våra författare ska skriva om
    i dag är studenten.

  94. -Har du tagit studenten?
    -Ja, du?

  95. -Nej, jag är icke-student.
    -Vad cool du är!

  96. -Men alltså, vad coolt!
    -Underbart!

  97. Denise och Elaine har bara en timme
    för att skriva i sin nya genre.

  98. -Jag är ingen talare.
    -Så får man inte säga.

  99. Så fort de blivit hemmastadda
    börjar klockan ticka.

  100. Och...där är vi i gång!

  101. -Ja, då kör vi.
    -I have a dream.

  102. I will kill you.

  103. Hur ska jag tänka första meningen?

  104. Gå ut stenhårt med nån form
    av explosion i första meningen.

  105. Så att det inte är: "Vinden blåste
    ljumma vindar och smekte henne lätt."

  106. Det låter inte skitspännande,
    hellre bomber och granater.

  107. Just det. Kan jag ta:

  108. "Flera har adrenalin för att de ska
    ta studenten, men jag för nåt annat."

  109. Exakt, den är väldigt bra.

  110. -Hur börjar jag, då?
    -Först ska du tänka på budskap.

  111. Vad vill jag säga? Sen kommer vi in
    på kreativa lösningar.

  112. -Har du kommit på nåt budskap?
    -Det ska kännas hoppfullt.

  113. Även om det är motigt kan livet bli
    väldigt bra. Det är mitt huvudtema.

  114. Jättebra, då ska du utgå från den
    och skapa nånting.

  115. Det är bra.
    Jaha, vi har lite jobb att göra.

  116. Ja, verkligen. Börja med igenkänning.

  117. -Denise, vad är planen?
    -Jag håller tal till mig som student.

  118. Jag tog aldrig studenten,
    en av få saker i livet jag ångrar.

  119. Jag är ganska ledsen
    att jag aldrig fick studentmössan.

  120. Så jag vill ge ett tal till mig själv
    och säga att det blir bra ändå.

  121. Det är nån form av läkning i de här
    tre minuterna jag ska få till.

  122. -Vad är den största utmaningen?
    -Att få det att bli spännande.

  123. Jag tror jag är nåt på spåren, men
    vet inte varför min elev ska hämnas.

  124. Nu har jag lyckats göra det spännande
    i början, men nu måste jag ha motiv.

  125. Jag tror att jag landar i ett
    specialarbete som den drar för långt.

  126. -Kan vi ta en time-out?
    -Kom över på en kaffe.

  127. -Kom, så kollar vi. Vad spännande!
    -Ska jag börja?

  128. -Ja, det är bättre så. Kör hårt.
    -Vad läskigt.

  129. "Det var i mitten av december
    i början av 90-talet."

  130. "Man spelade 'Last Christmas' till
    förbannelse. Julbord och gäster."

  131. "Aspackade män som tappar bort
    garderobsbrickan sa hur dum jag var"-

  132. -"då jag inte kunde lämna ut deras
    jacka som var 'svart, med blixtlås'."

  133. "Årets första snö föll och gjorde
    gästernas ytterkläder extra tunga."

  134. Får jag ge feedback här?
    Jag tycker det är så bra. Jag...

  135. -Det är en bok.
    -Ja, nu kommer man in i det här...

  136. Det här med blixtlåset var bra,
    där kunde du ha stannat.

  137. Det är intresseväckande, men du
    behöver snabbare förklara budskapet.

  138. Sen behöver talet vara kraftfullt...
    ha ett kraftfullt kroppsspråk.

  139. Kraften sitter i ögonkontakten
    med publiken.

  140. Så det blir lättare för dig
    om du inte tittar i manus-

  141. -utan drar dig till minnes
    och pratar. Så in med snacket.

  142. -Det här är skitsvårt.
    -Men det kommer gå skitbra.

  143. Det här känns ju... Folk kommer tycka
    att jag är sjuk i huvudet.

  144. Alla deckarförfattare tänker så.

  145. Sen bara...
    Tänk bort det, tunnelseende på...

  146. Usch! "Magister Bengt lutade sig
    och tittade nervöst på klockan."

  147. "Det bankade bakom bröstkorgen
    i upphetsningen i klassrummet."

  148. "Upphetsning av olika skäl."

  149. "Klasskompisarna för att studenten
    stod runt hörnet."

  150. "Jag för att hämnden fanns där."

  151. "'Brudar är ni redo?', tjoade Susanna
    och höll i en miniflaska champagne"-

  152. -"medan andra handen spretade nedåt
    i ett danssteg i lindyhop."

  153. "'Fan, vad skönt om jag kunde fimpa
    henne också!'"

  154. "'Men nu är mitt specialarbete
    i fokus.'"

  155. Svinbra! Du är väldigt rolig i text.

  156. Man fattar vem huvudpersonen är,
    men man måste etablera brottet.

  157. Du måste etablera konflikten
    ännu lite tidigare.

  158. I deckare ska du ha en berättande
    text om ett brott som ska ske-

  159. -eller redan har skett.

  160. Och så måste det innehålla
    nån form av upprättelse, nåt avslut.

  161. Det här är så spännande.
    Jag känner att jag måste skriva.

  162. -Jag har redan strukit en massa.
    -Jag övergår till min sida.

  163. -Jag stannar kvar på min.
    -Jag hojtar om jag glömmer. Du med.

  164. Jag finns bara en bokhylla bort.

  165. -Hur känns det nu?
    -Att skapa obehag är skitsvårt.

  166. Vad är obehagligt? Vete fan...
    Jag tycker det är svårt. Obehag.

  167. Jag har en enorm utvecklingspotential
    - det betyder att jag suger.

  168. -Vad måste du jobba på?
    -Personligt tilltal.

  169. Jag behöver få fram
    det autentiska i mig och nå ut-

  170. -och få ögonkontakt med dem.

  171. Nu är det inte långt kvar tills de
    ska läsa sina texter för varandra.

  172. -Hur känns det just nu?
    -Jag försöker ta det här...

  173. ...till det personliga planet
    och ett mer lättsamt tilltal.

  174. Det är väldigt svårt, jag vill att
    det ska vara korrekt i text.

  175. Jag är lite textförstörd.

  176. Jag har mycket prestationsångest,
    men Denise är väldigt pedagogisk.

  177. Man ska inte tänka att det ska bli
    perfekt, utan vad jag kan lära mig.

  178. Tiden är ute.

  179. -Oh my god! Är du redo?
    -Det vete fasen.

  180. -Det här kommer bli bra.
    -Ja.

  181. Så många tankar!

  182. -Jag rycker plåstret och bara kör.
    -Kör.

  183. -Be nice!
    -I will.

  184. Studenttal till mig måste jag hålla,
    studentmössan kommer aldrig på.

  185. Men det gör inget,
    det blir closure med det här.

  186. Förmodligen har alla nån gång haft
    ett jobb man inte trivs med.

  187. Men man måste ändå gå dit varje dag,
    det är så livet funkar.

  188. Ända sen jag hoppat av gymnasiet
    hade jag försökt mig på olika yrken-

  189. -och utbildningar jag hade flunkat
    med. Jag var en loser.

  190. Jag trodde länge att det där skulle
    bli resten av mitt liv, en loser-

  191. -som inte respekterade mig själv,
    och inte så många i min omgivning.

  192. Men i den här vevan
    skedde nåt underbart.

  193. Det var en lärare som såg mig
    och sa att jag är bra på att skriva.

  194. Och sa:
    "Jag tycker du ska försöka det."

  195. Det väckte nånting i mig och var ett
    viktigt ögonblick i min utveckling.

  196. Till slut blev jag nån som vågade
    satsa på det jag själv ville göra.

  197. -Bra!
    -Det blev lite rörigt.

  198. Jag tycker att du gick från
    "nyhetsuppläsaren Denise"-

  199. -"hej och välkomna", men andra halvan
    blev du mer avslappnad.

  200. På en timme var det jättebra.

  201. Det blev kanske mer ett tal till unga
    än till Denise själv på studentdagen-

  202. -men ett fint tal var det! Nu är det
    Elaines tur att inta scenen.

  203. "Magister Bengt lutade sig
    och tittade nervöst på klockan."

  204. "Det bankade bakom bröstkorgen
    i upphetsningen i klassrummet."

  205. "Susannas klackar mot golvet
    och Jonas handsvett i min hand."

  206. "Upphetsning av olika skäl."

  207. "Klasskompisarna för att studenten
    stod runt hörnet."

  208. "Jag för att min hämnd
    bara var några minuter bort."

  209. "Ringklockan tjöt och hela gymnasiet
    fylldes av glada och berusade rop."

  210. "'Jonas, vi gör det här nere', sa jag
    och drog honom mot toaletterna."

  211. "'Ska vi inte ta studenten?',
    skrattade Jonas och drog en klunk."

  212. "Men genom kostymbyxorna såg jag
    att han ville göra nåt annat."

  213. "'Sätt dig på toastolen', sa jag.
    Jonas skrattade medan han satte sig."

  214. "Jag drog fram ett rött snöre. 'Nu
    kan du ta av dig byxorna', sa jag."

  215. "Han tittade osäkert och skrattade.
    'Okej'."

  216. "Jag drog fram handklovarna
    och såg hur den reste sig."

  217. "Jag tog av trosorna och ställde mig
    gränsle, drog in snor"-

  218. -"såg hans äcklade ansikte
    och fick kväva ett skratt."

  219. "Sen spottade jag honom på kuken.
    'Vad fan gör du?', utbrast han."

  220. "'Slappna av.' Sen satte jag mig
    gränsle över hans slappa kuk"-

  221. -"och såg honom i ögonen. 'Nu ska vi
    ha strypsex, älskling', sa jag."

  222. "Jag drog snöret runt hans hals,
    ställde mig upp och drog ännu mer."

  223. "Hans ögon blev rödsprängda, bröstet
    kippade efter luft som inte kom dit."

  224. "En sekund och en evighet i denna
    stund. Liv och död, jag och Jonas."

  225. "Det var så det slutade. Nu ska du få
    veta hur det hela började."

  226. -Fantastiskt! Så jävla tät text!
    -Tack.

  227. Svinbra!
    Du får upp tempot ordentligt.

  228. Du startar verkligen
    ett slags crescendo. Riktigt bra.

  229. Min högsta dröm är att bli stämnings-
    romanförfattare. Det vore så kul.

  230. Det var ganska ekivoka detaljer.
    Jag blev lite generad.

  231. Det var extremt bildligt berättat,
    och ett jäkla tempo. Det är svårt.

  232. -Tacka publiken.
    -Tack så mycket.

  233. Alla som har en dröm - Börja!

  234. Blir det dåligt har du lärt dig nåt.
    Det blir alltid bättre nästa gång.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Deckare, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Retorik, Skriftlig framställning, Skräck, Språkvetenskap, Tal (retorik), Textanalys
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och podd-makaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven - engelska

Att resonera om källans trovärdighet

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans." Berättare: Keith Forster, Rolf Man och Sharzad Rahmani.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Varför ska jag läsa?

Läsförståelse är grunden för många skolämnen. Vi läser stora mängder text dagligen - på datorn, mobilen, instruktioner och anvisningar. Att också läsa böcker gör skillnad för språkutvecklingen. Det är en av flera strategier för att fylla på ordförrådet, stimulera fantasin och utveckla språket.