Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Slutaudition del 2Dela
  1. I förra veckan:

  2. Vi sitter still hela dagen.

  3. Ge oss en skolgård där vi kan må bra!

  4. Vi måste ta hand om jorden.
    När ska ni förstå?

  5. -Ni vill minska mobbningen.
    -Men vad gör ni åt det?

  6. Kom igen! Låt oss äta mer ekologiskt.

  7. Innan ni går
    vill jag att ni hämtar den här.

  8. Vi kör vidare
    med slutaudition här.

  9. Sex lag har redan talat inför juryn.
    I dag hör vi resten.

  10. Vad som helst kan hända.
    I dag ska tolv bli åtta.

  11. I dag gör tolv lag från hela Sverige
    upp om de åtta slutspelsplatserna.

  12. För fyra lag slutar tävlingen i dag.

  13. På spel står UR:s pris guldmikrofonen
    och 10 000 kronor till klassen.

  14. Ett efter ett går lagen in
    till retorikjuryns fyra experter:

  15. Jonathan Hörnhagen, Elinor Falkman,
    Peter Nitschke och Sofia Kacim.

  16. Där håller de talet
    som de och klassen har skrivit-

  17. -om nåt som de vill förändra
    i sin närmiljö.

  18. Vi ska få höra förändringstal nu.

  19. Och att få nån att förändra nåt
    är en riktig utmaning.

  20. Så har de ethos? Tror vi på dem?

  21. Övertygar de med sina erfarenheter?

  22. Har de logos? Hänger argumenten ihop?

  23. Och har de pathos? Brinner de för
    sin förändring och når de målgruppen?

  24. Varje jurymedlem har en guldstjärna-

  25. -att ge till ett lag
    som får gå direkt till slutspel.

  26. Förra veckan delades två stjärnor ut,
    så det finns två kvar.

  27. Men vilka som får dem
    återstår att se. Nu kör vi.

  28. -Agnes.
    -Noel.

  29. Vi tävlar för Kyrkenorumskolan
    i Stenungsund.

  30. Vi ska tala om lärarlöner.

  31. För att de inte ska sluta.

  32. -Det känns lite pirrigt.
    -Väldigt.

  33. Vi får andas försiktigt
    och ta det lugnt.

  34. Det är häftigt.

  35. -Nu, Kyrkenorumskolan, hur mår ni?
    -Bra.

  36. -Nervös.
    -Varför det?

  37. De kommer nog att göra ett bra jobb.
    Jag vet inte varför egentligen.

  38. Noel och Agnes
    vill ha högre lärarlöner.

  39. Talet håller de
    för skolchefer och kommunpolitiker.

  40. Hej, Noel och Agnes från Stenungsund.

  41. När ni är redo
    är det bara att köra i gång.

  42. När ni blir gamla tar vi hand om er.

  43. Vår generation ska styra i framtiden.

  44. Vill inte ni att vi gör ett bra jobb?

  45. Lärarna forsar ut p.g.a. lönerna.

  46. I år slutade lärare
    i musik, engelska-

  47. -historia, geografi och matte.

  48. När de slutar bryts starka band.

  49. Det skär som en kniv
    i skolans hjärta.

  50. Vi är oroliga
    för att fler band ska brytas.

  51. -Vi är trötta på det.
    -Tänk er att byta chef hela tiden.

  52. Relationer tar tid
    så vi går miste om kunskap.

  53. -Det här är verklighet.
    -Vår verklighet.

  54. Vår framtid krossas som glas.

  55. Ni har fått bra utbildning.

  56. Låt oss få det.
    Se till att lärarna stannar.

  57. -Vi ser till att lärarna trivs.
    -Men bara ni kan fixa lönen.

  58. Vi vill ha förändring nu. Inte sen.

  59. Vårt öde vilar i era händer.

  60. Två saker står ut.
    Dels är det ett starkt ämne.

  61. Det känns så starkt att få höra er-

  62. -verkligen prata och argumentera
    för er och lärarnas framtid.

  63. Ni gör en bra målgruppsanpassning,
    vem ni pratar med.

  64. Ni börjar med att prata om framtiden
    och att ni ska ta hand om oss då.

  65. Även stilfigurerna träder fram bra
    och ni har ett visuellt språk-

  66. -med exempelvis kniven i hjärtat
    när lärare försvinner.

  67. Och jag tycker om
    att ni tar ett eget ansvar i det här.

  68. Ni säger att vi får fixa lönerna-

  69. -men ni kommer att se till
    att lärarna trivs.

  70. Det är lätt att säga:
    "Det här funkar inte, lös det."

  71. Men ni blir en del av lösningen
    och det är så himla snyggt.

  72. Och så knyter ni det här till vuxna.

  73. Vi har ju en tendens att tänka
    att skolan inte är så viktig.

  74. Men med "tänk om ni skulle byta chef
    hela tiden" drar ni ihop det.

  75. Man tänker att det inte är samma sak.
    Man säger: "Ert jobb är era läxor."

  76. Men så tänker vi inte på att det
    är er arbetsplats. Ni visar det.

  77. -Så tack för er insats.
    -Tack.

  78. -Grymt!
    -Jättebra.

  79. Härligt jobbat.

  80. Grymt. Bra jobbat. Snyggt.

  81. -Alphonse.
    -Och Emmie.

  82. Vi är från Nova Montessori
    i Kungsbacka.

  83. Vi ska tala om näthat.

  84. Det berör oss ungdomar mycket
    på fritiden. Vi är alltid på nätet.

  85. Emmie och Alphonse
    vill ha hjälp att stoppa näthatet.

  86. De talar till föräldrar
    i skolans samlingssal.

  87. -Hej. Mår ni bra?
    -Ja.

  88. -Härligt. Är ni peppade?
    -Ja.

  89. Vi med.
    När ni är redo är det bara att köra.

  90. -Okej.
    -Yes.

  91. -Snapchat, Instagram, Tiktok.
    -Det kan vara fantastiskt...

  92. ...men drömmen om en perfekt värld
    kan bli en mardröm.

  93. Tänk att vakna med en klump i magen.
    I mobilen, hat igen.

  94. Det är vår verklighet.

  95. Friends senaste undersökning-

  96. -visar att 35 % av oss unga
    har utsatts för näthat.

  97. Mobilen, din trygghet,
    kan snabbt bli din värsta fiende.

  98. -Ni frågar:
    -Hur var det i skolan?

  99. -Aldrig:
    -Hur var det på nätet?

  100. Det hjälper oss att berätta.

  101. Alla är inte utsatta, men om ditt
    barn, kompis eller idol får hat-

  102. -så blir man illa berörd.

  103. Om ni gillar, kollar och kommenterar
    så vågar inte hatarna skriva nåt.

  104. Ställer ni även ansvariga till svars
    så minskar näthatet.

  105. Låt det bli naturligt att hänga
    tillsammans med er på nätet.

  106. Tänk hur fantastiska sociala medier
    kan bli tillsammans med er.

  107. Wow! Jag känner verkligen
    den här klumpen i magen-

  108. -som ni beskriver i början. Att vakna
    på morgonen och förvänta sig hat.

  109. Det är nåt som vi inte tänker på.

  110. Det är helt sjukt att 35 %
    av alla barn kan känna så här.

  111. Ni lyfter det väldigt tydligt.

  112. Sen är ni hur bra som helst
    på att ge förslag-

  113. -på hur föräldrar ska bryta det här.

  114. Det blir så konkret. Ingen kan säga:
    "Vi vet inte vad vi ska göra."

  115. Det gjorde ni riktigt bra.

  116. Verkligen. Som förälder
    behöver man höra det här.

  117. Det är ju två saker. Dels är man rädd
    för att vara en pinsam förälder.

  118. Man vet inte hur man ska göra.
    Men det är inte pinsamt.

  119. Och ni förklarar också
    hur vi kan göra det här. Superbra.

  120. Jag tycker att det är roligt
    att lära mig nåt.

  121. Det finns en mening
    som fick mig att haja till.

  122. "Hur var det i skolan?"
    Det frågar jag.

  123. Men inte "hur var det på nätet?"

  124. Och när ni sa det så är det ju så-

  125. -att min dotter är på nätet
    nästan lika mycket som i skolan.

  126. Det frågar jag inte hur det var
    på samma sätt.

  127. Tack vare er har jag börjat göra det.
    Eller ska börja.

  128. Och med de orden
    vill vi säga tack så mycket.

  129. Bra jobbat. Och innan ni går i väg
    får ni en sån här.

  130. -Tack.
    -Riktigt bra jobbat.

  131. Tack så mycket.

  132. -Ha det så bra.
    -Tack detsamma. Hej då!

  133. Grymt!

  134. -Samuel.
    -Och Ebba.

  135. Vi är från Ektorps skola i Nacka.

  136. Vi ska hålla tal om vår skolgård.
    Den är ganska tråkig.

  137. Vi har ingenting alls att göra.

  138. Hur mår de just nu,
    ni som känner dem?

  139. Jag tror att Samuel är ganska lugn-

  140. -men Ebba är jättenervös.

  141. -Och hur är din puls?
    -Ja, den är rätt hög.

  142. Och nu är de på väg in.

  143. Ebba och Samuel
    vill ha en bättre skolgård.

  144. Talet håller de för kommunen.

  145. -Hej! Välkomna.
    -Tack.

  146. -Hur känns det?
    -Bra.

  147. -Pirrigt?
    -Ja.

  148. Pirrigt och peppigt.
    När ni är redo får ni köra i gång.

  149. Du ska ha rast,
    men på fotbollsplanen har de idrott.

  150. Bandyklubborna är slut.
    Basketkorgen är sned.

  151. Vad ska du göra när inget finns?

  152. -Vår skolgård:
    -Grus, asfalt och berg.

  153. -Vår skolgård:
    -Grå som ett åskmoln.

  154. -Vår skolgård...
    -Behöver gräs och lekredskap.

  155. -Ni kan väcka den till liv.
    -Hjälp oss.

  156. Forskare säger att barn ska röra sig
    minst 60 minuter om dagen.

  157. Vi rör oss för lite
    och orkar inte fokusera.

  158. -Vi blir fler elever...
    -Men gården blir mindre.

  159. Förskolan tog två gårdar
    med lekredskap.

  160. Två paviljonger gjorde fotbollsplanen
    till en liten femmannaplan.

  161. Ni har gett flera skolgårdar gungor,
    klätterställningar och konstgräs.

  162. Om alla på skolan
    får gunga, klättra och leka-

  163. -skulle vi bli gladare,
    prestera mer och må bättre.

  164. -Hjälp oss få en bättre skolgård.
    -Det är vår tur nu.

  165. Det här är ett bra uppbyggt tal.

  166. Det är logiskt att följa med i det.

  167. Ni berättar om hur det ser ut,
    vad som har tagits bort-

  168. -och vad ni vill ha för nåt.

  169. Och känslan som kommer att skapas
    om ni får redskapen.

  170. Det är enkelt att följa med.

  171. Sen har ni gjort er retoriska hemläxa
    och jobbat med stilfigurer-

  172. -fått in anaforer och tretal.
    Ja, ni har lagt ner tid på det här.

  173. Och nåt oerhört viktigt är att skapa
    igenkänning hos dem man pratar med.

  174. När ni pratar om
    att man ska ut på rast-

  175. -fotbollsplanen är full
    och basketkorgen är sned-

  176. -det ger stor igenkänning.

  177. Man springer ut först:
    "Vart ska jag?"

  178. Så inser man att man inte var först
    den här gången heller.

  179. Det beskriver ni
    så att många känner igen sig.

  180. -Bra jobbat.
    -Tack. Hej då.

  181. Bra jobbat! Bra jobbat!
    Vad duktiga ni var.

  182. -Lucas.
    -Och Fredrika.

  183. Vi tävlar för Mölleskolan i Sibbhult.

  184. Vi ska tala om
    att ungdomar ska ha mindre skärmtid.

  185. Det är inte bra
    att sitta vid skärmen för mycket.

  186. Då kan man få dålig hälsa.

  187. Fredrika och Lucas
    vill minska skärmtiden.

  188. De talar för rektorer och politiker.

  189. Välkomna! Underbart att ni är här.

  190. -Är ni taggade?
    -Ja.

  191. Härligt. Då kan ni köra i gång
    när ni känner er redo.

  192. Fortnite, Minecraft, Star Wars.

  193. Spel som förstör hälsan
    och skapar beroende.

  194. 70 % av alla treåringar
    sitter framför skärmen dagligen...

  195. -...och har en egen surfplatta.
    -Och nio av tio ungdomar i Sverige...

  196. -...sitter vid skärmen hela dagen.
    -90 % av alla ungdomar i skolan...

  197. ...gör det på lektionerna också.

  198. Sätt dig i sitsen som lärare.
    Tänk att höra alla notiser.

  199. Huvuden som stirrar i skärmen.

  200. Ingen lyssnar,
    de bryr sig bara om att få en snap.

  201. -De bryr sig bara om lajks.
    -De vet knappt vilket ämnet är.

  202. Betygen och hälsan sjunker.

  203. Vi måste tänka på deras framtid.

  204. Stirrar man bara i skärmen
    är framtiden meningslös.

  205. Vi är framtiden, vi vill vara bra.

  206. Så hjälp oss nu
    att minska skärmtiden!

  207. Det här är ju ett stort problem.

  208. Och ni får oss att fatta
    hur stort det är.

  209. Ni lyckas bra med
    att måla upp problembeskrivningen.

  210. Ni har både fakta, logos,
    undersökningar och konkreta exempel.

  211. Ni gör det tydligt.
    Och med härlig energi.

  212. -Snyggt jobbat.
    -Tack.

  213. Jag håller med. Bra jobbat.

  214. I ert tal pratar ni om "dem".
    Ni pratar om era klasskompisar.

  215. Det enda "de" bryr sig om är en snap
    eller en lajk.

  216. Men ni är ju också klasskompisarna
    och det hade blivit ännu starkare-

  217. -om ni sagt: "Vi bryr oss bara om
    den här snapen och den här lajken."

  218. "Hjälp oss att sluta bry oss om det."
    Då hade man sett er tydligare.

  219. Det hade blivit mer kraftfullt.

  220. Logosbiten gör ni så himla bra.

  221. Och de siffror ni har hittat
    är jättebra.

  222. De kommer väldigt bra i talet
    och hur ni använder dem.

  223. Ni kan tänka på att källhänvisa,
    att det är det här...

  224. När ni säger forskare,
    vilken forskning är det?

  225. Det kan man alltid ta med sig,
    så att ingen kan säga emot er.

  226. Med det sagt, jättebra tal.
    Tack så mycket.

  227. Hej då.

  228. -Jättebra. Hur kändes det?
    -Jättebra.

  229. Det var jättebra. Suveränt.

  230. -Hannes.
    -Och Ellie.

  231. -Vi tävlar för Östermalmsskolan.
    -I Umeå.

  232. Vi vill ha
    en idrottshall till skolan.

  233. Så att vi kan komma till idrotten
    snabbare och få mer idrott.

  234. Ellie och Hannes
    vill ha en idrottshall.

  235. Talet håller de
    i Umeås kommunfullmäktige.

  236. -Hej! Välkomna.
    -Tack.

  237. Är ni redo? Vi är redo att lyssna,
    så kör när ni är redo.

  238. Kära politiker, nu blev det fel.

  239. Ni beslutar smart,
    men var är vår idrottshall?

  240. Nu åker 250 elever en halvmil
    i samband med varje idrottslektion.

  241. Resorna har negativ miljöpåverkan
    och upptar dyrbar tid.

  242. Umeåborna betalar 350 000 i skatt
    för resor och hallhyra.

  243. Vi hinner inte duscha. Resultatet
    blir 30 svettiga barn i klassrummet.

  244. Det är så enkelt:
    Ge oss en idrottshall.

  245. Tomten finns redan
    på andra sidan gatan.

  246. Alla kommer att bli stolta över er
    politiker om vi får en idrottshall.

  247. Inte för att hota er,
    men vi har ju snart rösträtt.

  248. Ignorera inte idrottshallen.

  249. Bra jobbat.

  250. Jag vill berömma er
    för grunden i ett sånt här...

  251. Ni har ju skrivit ett förändringstal.

  252. Och det viktigaste är ju argumenten,
    anledningarna till förändringen.

  253. Ni pratar om miljöpåverkan,
    att bussresorna är dåliga för miljön.

  254. Ni pratar om att det tar tid,
    kostar pengar-

  255. -och att ni inte kan duscha.

  256. Det är fyra bra argument för en
    ganska enkel sak. "Är det bara det?"

  257. Det låter som en enkel sak att lösa
    fyra svåra saker. Det är grunden.

  258. Och då vill jag flika in
    att jag saknar ett.

  259. Motargumentet.
    "Varför får vi inte det här?"

  260. Är det för dyrt?
    Tar det för mycket tid?

  261. Finns det inte plats?
    För det är det vi tänker på.

  262. Ni har argumenten, så baka in det
    för att göra det ännu mer konkret.

  263. Ett motargument hade varit bra,
    men ni är så jäkla roliga.

  264. Jag älskar hur ni använder humor
    för att väcka nyfikenhet.

  265. Och i slutet,
    vilket gör talet minnesvärt.

  266. Jag vill se mer av den varan
    och jag vill se mer av er.

  267. Så kom hit
    så får ni en guldstjärna av mig.

  268. -Tack.
    -Grymt bra jobbat.

  269. Ja!

  270. Guldungar! Fantastiskt. Härligt!

  271. -Jag är Theo.
    -Och jag är Alva.

  272. Vi tävlar för Båstad Montessori.

  273. Vi ska tala om kasinon
    och spel om pengar.

  274. Vi vill stoppa spelreklamen.

  275. Theo och Alva
    vill reglera spelreklamen.

  276. De talar för politiker,
    främst civilminister Shekarabi.

  277. -Hej, Theo och Alva.
    -Hej.

  278. -Mår ni bra? Är ni pepp?
    -Lite pirrigt.

  279. Så klart. Vi också.
    Det är så det ska vara.

  280. Vi är jättepepp på att höra ert tal.
    Så när ni är redo så är vi redo.

  281. -Vad gör du?
    -Vadå?

  282. Du kan sätta in 500
    och spela för 1 500 kronor.

  283. Hur många reklamer
    har man inte hört det på?

  284. Leovegas, Betson, Unibet...
    Okej, det kanske är många.

  285. Kändisarna vinner ju,
    då kan jag också vinna.

  286. -Men det är väl 18-årsgräns?
    -Jag kan spela på mammas telefon.

  287. Alva, ca 2 % av Sveriges befolkning
    är spelberoende.

  288. Det låter lite,
    men det är nästan 200 000 personer.

  289. Vi möts av spelreklam i mobilen.

  290. Skulder och depressioner
    bryter ner folk.

  291. -Nätkasinon lockar yngre.
    -Som vi.

  292. Sätt dit en varningstext
    eller ta bort reklamen.

  293. Civilminister Ardalan
    och alla politiker...

  294. Ska vår framtid domineras
    av spel och pengar?

  295. Hjälp oss att trygga vår framtid nu!

  296. -Wow. Bra jobbat, hör ni.
    -Tack.

  297. Först och främst, vilket actio.
    Det är som att titta på teater.

  298. Man dras med.
    Var fick du tag på de där grejerna?

  299. Just det, ni håller ju ett tal.

  300. När man snurrar i väg så,
    då har ni fångat in oss.

  301. Det var det första riktigt bra.

  302. Det andra är ert logosargument.
    Det är 2 % av Sveriges befolkning.

  303. Det gör ofta politiker.
    De slänger med siffror och procent-

  304. -men ingen vet hur mycket det är.
    Här gör ni nåt riktigt bra.

  305. Ni förklarar
    att det är nästan 200 000 personer.

  306. Det blir så otroligt konkret.
    Bra jobbat.

  307. Det är snyggt att ni sätter fingret
    på att ni har sett igenom reklamen.

  308. Det här med att använda kändisar
    och olika typer i reklam.

  309. "De vinner hela tiden,
    då gör jag också det."

  310. "Han dricker sånt kaffe.
    Hon kör en sån bil."

  311. "Då gör jag också det." Det är ju
    grunden till varför de används.

  312. Det är fint att ni har insett
    att det inte är sant.

  313. De ljuger ju
    och försöker övertyga oss.

  314. Det är så bra
    att ni har fångat upp det.

  315. Och så förslaget ni ger:
    Varningstext eller ta bort det helt.

  316. Ni stegrar i förslagen som ni ger.

  317. Men sen lämnar ni över beslutet
    till ansvarig politiker.

  318. Det är ett väldigt bra tal.

  319. -Så tack så mycket.
    -Tack.

  320. Vad duktiga ni är! Jag är så stolt.

  321. Ha det så bra nu.
    - Nu har alla tolv lag hållit tal.

  322. Fyra har fått en guldstjärna.
    Det är nu det avgörs.

  323. De lag som har fått en stjärna är:
    Södermalmsskolan från Kristinehamn.

  324. Vad är det vi äter?

  325. Vi tror att kycklingen
    fick ett bra liv i gröngräset.

  326. Men vi äter kycklingar
    som aldrig fått höra sin mammas röst-

  327. -och aldrig fått se solljuset.

  328. Internationella engelska skolan
    i Lund.

  329. Den blyga tjejen och killen
    finns inte mer.

  330. I stället står vi
    och kräver förändring.

  331. Ge alla elever samma chans.
    Inte bara oss, utan så många fler.

  332. Nova Montessoriskola från Kungsbacka.

  333. -Ni frågar:
    -Hur var det i skolan?

  334. -Aldrig:
    -Hur var det på nätet?

  335. Den frågan hjälper oss att berätta.

  336. Östermalmsskolan i Umeå.

  337. Alla kommer att bli stolta över er
    politiker om vi får en idrottshall.

  338. Det finns fyra platser kvar
    i slutspelet.

  339. Vi ska få veta vilka det är som tar
    slutspelsplatserna. Det står mellan:

  340. Campus Manilla i Stockholm.

  341. Våra "raster"
    är bara fem minuter långa.

  342. Om vi ska prestera
    måste lärarna släppa ut oss.

  343. Västra Ramlösa skola i Helsingborg.

  344. För utsatta elever
    blir varje lektion en infektion.

  345. -Varje dag ett hårt slag.
    -Varje vecka blir orden mer otäcka.

  346. Futurum i Bålsta.

  347. -Tilde.
    -Och Wilmer.

  348. Vi vill att ni bryr er om oss.

  349. Ge oss en skolgård där vi kan må bra.

  350. Västra skolan i Katrineholm.

  351. Tänk om centrum var bilfritt.

  352. Ett blomstrande Katrineholm
    med ren luft.

  353. -Vi räddar planeten ihop.
    -Vi vill, vill ni?

  354. Kyrkenorumskolan i Stenungsund.

  355. -Vi ser till att lärarna trivs.
    -Men bara ni kan fixa lönen.

  356. Ektorps skola i Nacka.

  357. Om alla på skolan
    får gunga, klättra och leka-

  358. -skulle vi bli gladare,
    prestera mer och må bättre.

  359. Mölleskolan i Sibbhult.

  360. Vi måste tänka på deras framtid.

  361. Stirrar man bara i skärmen
    är framtiden meningslös.

  362. Och Båstad Montessori.

  363. Ska vår framtid domineras
    av spel och pengar?

  364. Hjälp oss att trygga vår framtid nu!

  365. Det är nu det avgörs.

  366. Lagen på läktaren,
    ni har fått en guldstjärna.

  367. Det betyder
    att ni är klara för slutspelet.

  368. Men ni som står här, ni slåss
    om de sista slutspelsplatserna.

  369. "Retorikmatchen" är ju en tävling.

  370. Det betyder att för hälften av er
    tar tävlingen slut.

  371. Men glöm inte att hur det än går
    så är ni alla de tolv klasser-

  372. -som är bäst i retorik i landet.

  373. Jag har hängt med era lärare i dag.
    De är så stolta över er.

  374. Jag är stolt över er. Och ni
    ska vara stolta över er själva.

  375. Ni är grymma.
    Ge varandra en stor applåd.

  376. Och sluta aldrig
    att göra er röst hörd.

  377. Juryn,
    nu lämnar jag över ordet till er.

  378. Campus Manilla, Stockholm.

  379. Båstad Montessori.

  380. Västra Ramlösa skola, Helsingborg.

  381. Kyrkenorumskolan från Stenungsund.

  382. De fyra skolor som vi räknade upp nu,
    ni kan ta ett kliv ner på golvet.

  383. Ni som är på golvet är...

  384. ...vidare i "Retorikmatchen 2019"!
    Grattis.

  385. Förstår ni? Ni gick vidare.
    Upp på läktaren med er. Kom!

  386. Så ja. Grymt!

  387. Det betyder
    att tävlingen tog slut för er.

  388. Men ni har varit så grymma.
    Ni får också en stor applåd.

  389. Bra kämpat. Superbra kämpat.

  390. Förstår ni vad som har hänt?

  391. Ni har gått vidare till slutspelet
    i "Retorikmatchen 2019"!

  392. Får jag höra ett jubel? Underbart.

  393. Nästa gång är det dags för första
    kvartsfinalen i "Retorikmatchen".

  394. I "Retorikmatchen" är tala guld.

  395. Välkomna in, alla lärare
    och ta hand om era elever!

  396. Textning: Oskar Blomberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Lejonet och den listiga haren

Den lilla haren lyckas genom sin listighet överlista det stora och starka lejonet som vill äta upp alla djuren. Denna klassiska fabel handlar om makt och återfinns både i den afrikanska och hinduistiska berättartraditionen.