Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Kvartsfinal 4Dela
  1. Det är dags för sista kvartsfinalen
    i "Retorikmatchen 2019"-

  2. -där sjätteklassare
    tävlar i att hålla tal.

  3. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Dagens tävlande är:

  4. Kyrkenorumskolan i Stenungsund.

  5. -Jag heter Noel!
    -Och Agnes! Vi tävlar för dem!

  6. Västra Ramlösa skola i Helsingborg.

  7. -Jag heter Edith.
    -Och Harry. Vi tävlar för dem!

  8. Och nu är ni här. Hjärtligt välkomna!
    Ni får en stor applåd!

  9. Och juryn! Peter Nitschke, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  10. Vi ska tävla i dag, bland annat i-

  11. -"Ord på rad",
    då minnet verkligen sätts på spel.

  12. "Uppfinningen",
    då deltagarnas idéer ska säljas in.

  13. Och i "Barnens bästa",
    ett tal om barnkonventionen.

  14. Ett tal som handlar om riktiga
    problem barn har.

  15. Ett tal som kan vara lite läskigt,
    så lyssna gärna ihop med nån vuxen.

  16. Nu är alla här, så vi kan väl starta?

  17. -Publiken!
    -Ja!

  18. -Vad är det här?
    -"Retorikmatchen"!

  19. Nu ska vi tävla i "Ord på rad".

  20. Man ska komma ihåg
    så många ord som går i ordning.

  21. För att det ska bli rättvist har
    Edith och Harry lämnat studion.

  22. Kvar står Noel och Agnes
    från Kyrkenorumskolan i Stenungsund.

  23. Ni fattar hur det funkar? Jag säger
    ett ord och ni härmar, sen två.

  24. Så ser vi hur långt vi kommer.
    Är ni redo?

  25. Då startar vi.

  26. -"Kropp".
    -Kropp.

  27. -"Kropp", "glad".
    -Kropp, glad.

  28. -"Kropp", "glad", "blomma".
    -Kropp, glad, blomma.

  29. "Kropp", "glad", "blomma", "tyst".

  30. Kropp, glad, blomma, tyst.

  31. "Kropp", "glad",
    "blomma", "tyst", "katt".

  32. Kropp, glad, blomma, tyst, katt.

  33. "Kropp", "glad", "blomma",
    "tyst", "katt", "stor".

  34. Kropp, glad, blomma,
    tyst, katt.

  35. Vad sa han? - Stor.

  36. "Kropp", "glad", "blomma",
    "tyst", "katt", "stor", "groda".

  37. Kropp, glad, blomma,
    tyst, katt, stor.

  38. Stor... Stor...

  39. -Nej.
    -Så nära.

  40. Men ändå jättebra.
    "Groda" var det sista.

  41. Ni fick ihop sex stycken ord.
    Vi får se om det räcker.

  42. Edith och Harry, jag säger ett ord,
    ni härmar, sen två ord.

  43. Så ser vi hur långt vi kommer.
    Redo? Då kör vi.

  44. -"Liten".
    -Liten.

  45. -"Liten", "svart".
    -Liten, svart.

  46. -"Liten", "svart", "flyg".
    -Liten, svart, flyg.

  47. -"Liten", "svart", "flyg", "tal".
    -Liten, svart, flyg, tal.

  48. "Liten", "svart", "flyg",
    "tal", "lagom".

  49. Liten, svart, flyg, tal, lagom.

  50. "Liten", "svart", "flyg",
    "tal", "lagom", "bord".

  51. Liten, svart, tal...

  52. -Nej, vad nära!
    -Det gick inte så bra.

  53. Det betyder att ni fick ihop
    en, två, tre, fyra, fem.

  54. Västra Ramlösa skola från Helsingborg
    fick ihop fem, men-

  55. -Kyrkenorumskolan fick sex poäng.

  56. Kyrkenorumskolan
    ett poäng i tävlingen.

  57. I "Retorikmatchen"
    tävlar man med klassen.

  58. Därför hälsar vi på
    Västra Ramlösa skola.

  59. Då kör vi Z.

  60. -Z?
    -Z.

  61. Jag skulle säga att klassen
    är ganska...dels pratig.

  62. -Och dedikerad.
    -Verkligen.

  63. Många har många idéer
    och vill hjälpa till.

  64. Vi har tränat väldigt mycket.

  65. För att inte vara för nervös
    inför "Retorikmatchen".

  66. -Ändå så är vi det.
    -Alltid nervösa. Men...

  67. Innan jag började jobba
    med retorik så...

  68. Jag kunde inte. Jag var så rädd.

  69. Och nu... Nu är det bara
    som att prata med en vän.

  70. Vad har lag två för frukt?

  71. -Kokosnöt.
    -Det är poäng.

  72. Förra gången vi tävlade-

  73. -så spelade vi in lite filmsnuttar
    här och där.

  74. Vi klippte ihop det till musik.

  75. Jag tittade häromdagen
    och typ började gråta.

  76. Det väckte många minnen.

  77. Det där var Edith och Harrys klass
    i Västra Ramlösa skola.

  78. Klassen fick uppgiften att redovisa
    en av barnkonventionens 54 artiklar.

  79. Egentligen heter den FN:s konvention
    om barnets rättigheter.

  80. Det ska de göra med "storytelling".

  81. De ska använda berättelsen
    för att få fram sitt budskap-

  82. -och det så enkelt
    att åhöraren kan berätta det vidare.

  83. Under några veckor har vi hört
    redovisningar om barnkonventionen.

  84. Det ska vi även göra i dag.

  85. Edith och Harry,
    ni har valt artikel 22.

  86. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  87. Då säger jag varsågod.

  88. Det otroliga har hänt.

  89. Livet föll i spillror på en sekund.

  90. Allt var grått, dött och hopplöst.

  91. Bakom mig lämnade jag föräldrar,
    hem, trygghet, mitt allt.

  92. Framför mig väntar ovisshet och sorg.

  93. Pappa försöker finna orden.
    Orden som inte fanns.

  94. Rösten som alltid var trygg
    var förändrad-

  95. -ärrad av allt fruktansvärt, av sorg.

  96. Mamma satt hopkurad i soffan
    och grät, men det kom inga tårar.

  97. Med gråten i halsen säger pappa att
    jag och min syster måste fly.

  98. -Lämna vårt hem...
    -...vårt land. Precis allt.

  99. Kriget hade kommit för nära.

  100. Två år av saknad och ovisshet
    är över.

  101. -Vi har mycket att tacka livet för.
    -Jag lever.

  102. Mitt nya land har gett mig så mycket.

  103. -Tårar...
    -Av glädje. Vi är återförenade här.

  104. Familj, hem, trygghet, mitt allt.

  105. Det otroliga hände och det händer
    miljontals barn just nu.

  106. -Familjer splittras.
    -Det vill FN:s barnkonvention stoppa.

  107. År 2020 kommer artikel 22 i
    barnkonventionen att bli verklighet.

  108. Det är häftigt att ni får in
    hela familjen i berättelsen-

  109. -vilket artikeln handlar om,
    att återförenas.

  110. Vi har mamman, pappan,
    systern och jaget.

  111. Alla finns i berättelsen.
    Riktigt snyggt.

  112. Ni lyckas verkligen måla
    de här två dramatiska ögonblicken.

  113. Först när familjen splittras.
    Vi är där i rummet.

  114. Vi känner det mamman, pappan
    och barnen känner.

  115. Och ögonblicket när de återförenas.

  116. Där fick ni oss att känna
    genom att vi såg det framför oss.

  117. Jag vill prata om dispositionen,
    hur ni lade upp det.

  118. Man kan tro att det inte spelar
    nån roll om innehållet är bra.

  119. Er start är jättebra. Man sugs in
    omedelbart. Det är jättespännande.

  120. Man vill ju att det knyts ihop
    och slutar ungefär där man börjar.

  121. Och ert näst sista stycke handlar ju
    om två år av saknad och ovisshet.

  122. Det känns som ett så himla fint slut.

  123. Sen kommer ett annat slut
    om FN: s barnkonvention.

  124. Jag vill att ni
    byter plats på de meningarna.

  125. Om talet ska hållas igen
    är det min feedback.

  126. Låt det här slutet när ni är lyckliga
    vara ett slut och faktan komma innan.

  127. Går ni vidare-

  128. -eller när ni fortsätter skriva tal,
    låt slutet vara underbart och fint.

  129. Tack, juryn. - Tack, Edith och Harry.
    Ni kan gå och sätta er.

  130. Innan vi hör Noel och Agnes ska vi
    hälsa på klassen i Kyrkenorumskolan.

  131. -Är ni redo?
    -Ja!

  132. Klara, färdiga, kör!

  133. Kyrkenorumskolan har bra stämning.
    Alla är snälla och hjälper varandra.

  134. Varje dag när man kommer hem
    har man bra saker att berätta.

  135. Inte nåt negativt.
    Kanske ibland, men inte ofta.

  136. Kom igen!

  137. Alla är snälla.
    Vi har en bra sammanhållning.

  138. Ingen säger några kommentarer.
    Alla brukar våga gå fram och snacka.

  139. Jag var jätteblyg i början.
    Jag vågade knappt räcka upp handen.

  140. Men efter retoriken, när jag
    gjorde mitt tal och vi fick feedback-

  141. -då kände jag: "Shit, de tycker
    att jag är bra på det här."

  142. Det kommer att gå bra,
    för klassen var med och skrev.

  143. Alla var duktiga
    och vi får in bra grejer.

  144. Jag tror att det kommer gå bra.

  145. Det tror jag med,
    för att vi har en underbar klass.

  146. Nu, Agnes och Noel,
    ska ni hålla er redovisning.

  147. Ni har valt artikel nummer 15.

  148. -Är ni redo?
    -Ja.

  149. Då säger jag varsågod.

  150. På skolgården
    berättar du glatt om helgen.

  151. Omkring mig pratar de om matcher,
    läger och träningar.

  152. Jag har aldrig nåt att berätta.

  153. Jag vill spela fotboll,
    men jag får inte för mamma.

  154. Hon vill att jag ska bli scout,
    men inte jag.

  155. Jag vill inte sitta bland myggor,
    jag vill stå på planen.

  156. Pappa vill att jag pluggar.
    Mina kompisar gör båda-

  157. -så varför kan inte jag?
    Det är mina tankar och mina drömmar.

  158. Barnkonventionen ger alla rätt
    att delta i föreningar.

  159. En dag kanske det gäller mig.

  160. Så kommer den, frågan jag hatar:
    "Vad gjorde du i helgen?"

  161. Jag blir stel i kroppen.
    Jag tänker och tänker.

  162. Det är som ett handlöst fall
    från tians hopptorn utan vatten.

  163. Till slut säger jag: "Ingenting".

  164. Gruset knastrar
    när du vänder dig och går.

  165. Jag står ensam kvar på skolgården.

  166. Det finns mycket bra i talet.

  167. Ni använder också jag-tilltalet
    för att skapa mer effekt.

  168. Ni besjälar ju nån annans berättelse.

  169. Jag gillar närheten i artikeln-

  170. -att det är en verklighet
    som kan vara i Sverige också.

  171. Får barn själva välja föreningar
    och aktiviteter-

  172. -eller finns det nån
    som tvingar på dem annat?

  173. Det är väldigt bra
    att vi får komma så nära-

  174. -och det är en verklighet som kan
    vara i många länder, även i Sverige.

  175. Ni gjorde flera bra grejer
    som fick det att kännas levande.

  176. Det är en bra story och det ska
    kännas som att man är där-

  177. -och det gjorde jag
    av flera anledningar.

  178. T.ex. att "hoppa från tians hopptorn
    utan vatten".

  179. Den bilden väcker känslor.

  180. I stället för att säga
    att ni mådde dåligt fick vi bilden.

  181. Och så fick ni fram tankarna. Vi fick
    höra vad personen tänkte och kände.

  182. Det fanns med. Och hur gruset
    knastrade när personen gick.

  183. Alla de detaljerna
    gör att berättelsen berör oss.

  184. För jag blev berörd. Bra.

  185. Tack, juryn. - Tack, Noel och Agnes.
    Ni kan gå och sätta er.

  186. Jag vänder mig till juryn. Ni har
    lådan framför er och två lappar.

  187. En med "Västra Ramlösa skola"
    och en med "Kyrkenorumskolan".

  188. Ni har ett val var. Jonathan börjar.

  189. Våra deltagare är exceptionellt
    duktiga berättare, verkligen.

  190. Det är roligt att se hur ni tänker.
    Ni tänker ju retoriskt.

  191. Ja. Jag hoppas...

  192. Det här är ett bra sätt att tala om
    vad artiklarna är till för.

  193. Vi skulle ta hjälp av de här skolorna
    för att lära resten av Sverige.

  194. "Retorikmatchen" kanske hjälper
    Sverige. - Peter?

  195. De gör ju det. De är ju Sverige.
    Där har ni valt.

  196. Det betyder att vi måste vänta
    till i slutet på era redovisningar.

  197. Om man håller ett tal kan man känna
    att man blir pirrig och nervös.

  198. Och man vet inte hur man ska
    kontrollera det. Men det finns knep.

  199. Så vi skickade deltagarna
    till actio-experten Sofia Lilja.

  200. I dag ska vi utforska närvaron.

  201. Vi ska träna på hur vi kan styra vårt
    fokus och skapa full närvaro.

  202. Ställ er mot varandra
    och håll upp era händer.

  203. Inte ta i varandra,
    utan en bit ifrån.

  204. En av er ska leda
    och den andra ska följa.

  205. Vad händer
    om du ändrar tempot i din rörelse?

  206. Hastiga rörelser
    var jobbiga att hänga med.

  207. Lite mer lugna var ganska enkelt.

  208. Det är mycket som pockar.
    Vi måste träna på att skärma av-

  209. -och rikta vårt fokus.
    Där skapas närvaro.

  210. Syftet med övningen
    är att träna våra sinnen-

  211. -för att kunna styra vårt fokus.

  212. Våga utforska
    att träna dig på att skärma av-

  213. -och rikta fokuset dit du vill.

  214. För då kommer publiken att möta upp
    och också vara i den närvaron.

  215. Och då skapas magi.

  216. Det är dags för dagens sista tal.

  217. Lagen har hittat på en uppfinning
    och ska intressera investerare-

  218. -för att göra den verklig.

  219. De ska på ett kort
    och slagkraftigt sätt-

  220. -övertyga investeraren om att deras
    uppfinning är värd att satsa på.

  221. Noel och Agnes, det är dags
    att sälja in er uppfinning.

  222. -Är ni redo?
    -Ja.

  223. Då säger jag varsågod.

  224. Du har jobbat hela dagen
    och vill bara hem.

  225. Där cykeln stod
    ligger ett trasigt lås.

  226. Regnet öser ner. Det plaskar
    om dina vita sneakers.

  227. Cykelstöld är inget ovanligt.

  228. Varje år får ca. 270 000 hushåll
    en cykel stulen enligt Folksam.

  229. Det är både krångligt
    och tidskrävande.

  230. Bara 65 000 cykelstölder anmäls
    enligt polisen.

  231. Anledningen är oftast
    att låset inte är godkänt.

  232. -Vi har den perfekta lösningen!
    -Cykelklon.

  233. Det är ett cykelställ med en klo
    som grabbar fast cykelns ram.

  234. Sen väljer du en kod
    att låsa upp med.

  235. Koden nollställs
    när du hämtar cykeln.

  236. Många kommer att vara intresserade
    kommuner och försäkringsbolag.

  237. De betalar varje år ut 160 miljoner
    för stulna cyklar.

  238. Tänk om cykeln alltid stod kvar.
    Enkelt svischar du hem-

  239. -samtidigt som du hjälper
    miljön och din hälsa.

  240. Nu har du chansen att vara med
    och utveckla cykelklon.

  241. Yes. Jag investerar. Bra jobbat.

  242. Jag gillar er inledning.

  243. Ni kombinerar
    två viktiga retoriska saker.

  244. Ni har både känsla och logik,
    både pathos och logos.

  245. Ni börjar med bilden vi känner igen.
    Gud vad jobbigt att cykeln är borta.

  246. Då har ni oss. Sen backar ni upp det
    med 270 000 hushåll.

  247. Är det så jäkla många?
    Det är otroligt.

  248. Vi förstår och känner problemet.

  249. Så är det snyggt att ni knyter an
    slutet till er första bild.

  250. Dagen man kommer och cykeln står
    kvar. Det känns så skönt. Bra jobbat.

  251. Det här problemet relaterar jag till.
    Jag cyklar lastcykel.

  252. Många vill sno den. Jag vill veta
    hur cykelklon ser ut.

  253. Varför kommer den garantera...
    Cykeltjuvarna är kloka.

  254. De har fryssprej och slår sönder.

  255. Är den gjord av titan?
    På vilket sätt är den stöldomöjlig?

  256. Det skulle jag vilja ha nåt ord om.

  257. Elinor är lite hård. Ni har ju sagt
    att ett stort skäl till förlusterna-

  258. -är ju för att de inte har
    godkända lås. Det underlättar ni.

  259. Det är ett avancerat tal,
    på ett bra sätt.

  260. Ni insåg att försäkringsbolagen
    kan vilja betala-

  261. -för de betalar ju ut för cyklarna.
    Jag är grymt imponerad.

  262. Fortsätter ni med de här idéerna
    och ser behoven och aktörerna-

  263. -då blir ni lysande entreprenörer.

  264. Jag ser fram emot att se er
    i "Draknästet"-

  265. -eller nåt annat investeringsprogram.
    Otroligt duktigt.

  266. Tack, juryn. - Tack, Noel och Agnes.
    Ni kan sätta er.

  267. Och välkomna upp Edith och Harry
    med en applåd. - Välkommen.

  268. Från Västra Ramlösa skola
    i Helsingborg.

  269. Nu är det er tur
    att sälja er uppfinning.

  270. -Är ni redo?
    -Ja.

  271. Då säger jag varsågod.

  272. -Det var som en lek.
    -...som tog oss från A till B.

  273. -Men nåt gick fel.
    -Väldigt fel.

  274. Elsparkcyklar i sjöar och hav
    skadar fiskarna.

  275. Fiskarna som vi äter.

  276. Har ni sett elsparkcyklar
    slängda på gångbanan?

  277. -Ni har nog alla sett det.
    -Tänk på de rullstolsburna.

  278. Hur hade det känts om din förmåga
    att röra dig begränsades?

  279. -Nu är det allvar.
    -Vi har en lösning.

  280. Elsparkcykelställ.
    Vid aktivering släpps den ur stället.

  281. För att parkera den
    måste den låsas fast igen.

  282. Där laddas de med förnyelsebar el,
    nåt man inte kan säkerställa i dag.

  283. -Vi räddar naturen.
    -Färre olyckor och mer ordning.

  284. Vi vill göra en bra uppfinning bättre
    och skapa tillgänglighet för alla.

  285. Tack, Edith och Harry.
    Det enkla är oftast det bästa.

  286. Och ni har hittat en lösning som
    fanns förr, när man hade lånecyklar.

  287. De behövde ställas tillbaka i ställ.

  288. Den idén har ni överfört
    på sparkcyklarna.

  289. Det är ju genialiskt. Och ni har
    enkla, tydliga argument.

  290. Ni hade en jättefin lösning.

  291. Men vi måste fatta problemet
    och det får ni verkligen fram.

  292. Jag gillar beskrivningen.
    Den är viktig för investerarna.

  293. Vi känner igen hur de ligger slängda
    och hamnar i vattnet-

  294. -och ligger i vägen.
    Jättefin problembeskrivning.

  295. Ni hade kunnat komma till lösningen
    tidigare. Kortat ner det lite-

  296. -och kommit snabbare till lösningen.
    Annars superbra.

  297. Kanske att jag hade velat ha
    ett litet motargument-

  298. -nåt som går emot ert förslag
    som ni kan bemöta.

  299. En sak man tänker är väl:

  300. Kommer vi
    som åker elsparkcykel vilja...

  301. Om man inte kan ställa dem överallt,
    blir det mindre praktiskt?

  302. Det är nåt man kanske skulle bemöta.

  303. Nåt motargument bara,
    då hade talet varit superkomplett.

  304. Tack, juryn. - Tack, Edith och Harry.
    Ni kan gå och sätta er.

  305. Jag vänder mig till juryn. Ni har
    lådan och skolornas namn på lappar.

  306. Västra Ramlösa skola
    och Kyrkenorumskolan.

  307. Ni måste välja vilket tal
    som var retoriskt bäst.

  308. Jonathan, du börjar.

  309. Ah, man vill uppfinna grejer själv.

  310. -Elinor?
    -De är bra på att sälja in dem.

  311. Och den sista rösten, Peter.

  312. Jag investerar i båda, men...
    Så här får det bli.

  313. Och där har juryn gjort sina val.

  314. Om en liten stund ska vi ta reda på-

  315. -vilka som tar den sista semifinal-
    platsen i "Retorikmatchen 2019".

  316. Blir det Västra Ramlösa skola
    eller Kyrkenorumskolan?

  317. Avgörande stunden är inne. Edith
    och Harry från Västra Ramlösa skola-

  318. -och Agnes och Noel
    från Kyrkenorumskolan.

  319. Jag ska alltså dela ut
    sju poäng totalt.

  320. Först till fyra. Ett poäng vet vi.

  321. "Ord på rad"
    vanns av Kyrkenorumskolan.

  322. Just nu står det 1-0. Det som står på
    spel är den sista semifinalplatsen.

  323. Nu ska vi ta reda på
    hur juryn har röstat.

  324. -Är ni redo? Är ni nervösa?
    -Ja.

  325. Okej. Vi börjar med att läsa upp
    rösterna för "Barnens bästa".

  326. På Jonathans lapp står det...

  327. ..."Västra Ramlösa skola".

  328. Det står just nu 1-1.

  329. På Elinors lapp står det-

  330. -"Västra Ramlösa skola".

  331. 2-1 till Västra Ramlösa skola
    mot Kyrkenorumskolan.

  332. Och på Peters lapp står det-

  333. -"Kyrkenorumskolan". Två lika.

  334. Och nu läser jag upp de sista
    rösterna som var för "Uppfinningen."

  335. På Jonathans lapp står det-

  336. "Kyrkenorumskolan".
    3-2 till Kyrkenorumskolan.

  337. Det är först till fyra, så står det
    Kyrkenorumskolan på nästa lapp-

  338. -så har vi ett resultat.

  339. På Elinors lapp står det...

  340. ..."Västra Ramlösa skola".

  341. Det står alltså tre lika.
    Vi har bara en lapp kvar i lådan-

  342. -som också blir avgörande.

  343. Vem tar den sista semifinalplatsen
    i "Retorikmatchen 2019"?

  344. Västra Ramlösa skola
    eller Kyrkenorumskolan?

  345. På Peters lapp står det...

  346. "Kyrkenorumskolan"! Kyrkenorumskolan
    tar den sista semifinalplatsen-

  347. -och publikens jubel!
    En stor applåd!

  348. Vi ses om nån vecka igen.
    Jag fortsätter applådera.

  349. Otroligt bra kämpat, Västra Ramlösa
    skola från Helsingborg. Tack.

  350. En ännu större applåd.

  351. Vilken kvartsfinal!

  352. Vi syns om några veckor.

  353. Det är slut för i dag. Nästa vecka
    är det första semifinalen-

  354. -i "Retorikmatchen" där tala är guld.
    Hej då!

  355. Kom så kramas vi, allihop. Kom.

  356. -Nu vinner ni, hoppas jag.
    -Ja.

  357. Textning: Oskar Blomberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen

2017
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
2018
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
2019
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I säsongens första semifinal möts Nova Montessoriskola från Kungsbacka och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett fotbollslag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna går vidare till final.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I säsongens andra semifinal möts Campus Manilla från Stockholm och Södermalmsskolan från Kristinehamn. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett basketlag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna tar den sista platsen i finalen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Det har blivit dags för bronsmatch i Retorikmatchen 2019. De tävlande lagen från Nova Montessoriskola i Kungsbacka och Södermalmsskolan från Kristinehamn, har skrivit tal där de tar upp något de tycker är orättvist i världen, i momentet Rättvisan. De har även skrivit varsitt hyllningstal till någon de anser bör hyllas, i momentet Hyllningstalet. De kommer också att tävla i momentet Ord på bokstav. Vinnarna tar tredjeplatsen och får 5000 kr till sin klasskassa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Sju förtrollade kvällar

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Sju förtrollade kvällar" av Mårten Zandén. Den handlar om Buster som blir avstängd från sin boxning och brutalt avvisad av en flicka han tycker om. Samtalen om boken handlar om i vilka situationer en boxare har rätt att slåss, varför en barnboksförfattare använder ordet självmord och vad familjehemligheter kan ställa till med.