Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Semifinal 2Dela
  1. Välkomna till Retorikmatchen
    där sexor tävlar i att hålla tal.

  2. Jag heter Nassim Al Fakir. Det är
    semifinal och det de ska tävla i är:

  3. "Rimrappen" -
    att rimma i takt till musik.

  4. Vi ska tävla i "Peptalk", där lagen
    ska peppa ett lag som ligger under.

  5. Och i "I mina skor" där vi får veta
    hur det är att vara 12 år i dag.

  6. I studion har vi två lag som ska
    göra upp om den sista finalplatsen.

  7. Och de lagen som tävlar är:

  8. -Campus Manilla i Stockholm.
    -Vi tävlar för det här gänget!

  9. Det känns bra att vara i semifinal.

  10. Jag är stolt att vi gått så långt.

  11. Det är superkul att vi har kommit
    ända till semifinal.

  12. Det har varit kul
    och man har lärt sig mycket.

  13. -Södermalmsskolan från Kristinehamn.
    -Vi tävlar för de här!

  14. Hallå, vi är i semifinal!

  15. Snart är det final.
    Nu är det dags, liksom. Kör på!

  16. När man i semifinal handlar det om
    att vinna. Vi måste komma vidare.

  17. Det handlar om att ha kul och lära
    sig mycket, och det har man gjort.

  18. Vad härligt att se er igen.
    - En stor applåd till våra deltagare!

  19. Välkomna, juryn! Jonathan Hörnhagen,
    Sofia Kacim och Peter Nitschke.

  20. Då är allt som det ska
    och vi kan starta. Publiken?

  21. Nu kör vi!

  22. När jag gör den här delen kallar jag
    mig DJ Nassim som är mitt artistnamn.

  23. Jag säger ett ord. Ni rimmar på det.

  24. Henrik och Isabelle från Campus
    Manilla, är ni redo? Då kör vi.

  25. -När jag säger "druva" säger ni...
    -..."ruva".

  26. –När jag säger "liv" säger ni...
    -..."hiv".

  27. -När jag säger "mota" säger ni...
    -..."nota".

  28. -När jag säger "rena" säger ni...
    -..."fena".

  29. -När jag säger "skriva" säger ni...
    –..."riva".

  30. -När jag säger "tall" säger ni...
    -..."pall".

  31. -När jag säger "tar" säger ni...
    -..."kal".

  32. När jag säger "tavla" säger ni...

  33. Och där är slut!

  34. Bra jobbat! - Hur gick det för dem?

  35. Bra jobbat.
    Ni nejlade vartenda ord utom två.

  36. Det första var "tavla".

  37. På "tar" gav ni "kal",
    och det rimmar inte riktigt.

  38. Sex rätt landar ni på.

  39. Vi får se om det räcker.
    Ni kan gå och sätta er.

  40. Välkomna upp,
    Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  41. Nu är det ni som ska rimma
    på det jag kommer att säga.

  42. Är ni redo? Då kör vi.

  43. -När jag säger "fat" säger ni...
    -..."lat".

  44. -När jag säger "ler" säger ni...
    -..."mer".

  45. -När jag säger "ramp" säger ni...
    -..."tramp".

  46. -När jag säger "sko" säger ni...
    –..."ho".

  47. -När jag säger "stad" säger ni...
    -..."vad".

  48. -När jag säger "såga" säger ni...
    -..."måga".

  49. -När jag säger "vak" säger ni...
    -..."lak".

  50. -När jag säger "vråk" säger ni..
    -..."tråk".

  51. Och där är det slut.

  52. Mäktigt. - Hur gick det för dem?

  53. Bra jobbat. Jag får hjärnsläpp bara
    av att lyssna. Jag är jätteimpad.

  54. Det var dock tre ord som inte
    stämmer. På "stad" sa ni "fat".

  55. Det rimmar tyvärr inte. Och det
    finns inget ord som heter "måga".

  56. "Lak" är inte heller ett ord.
    Men ni nejlade fem stycken ord.

  57. Det var ganska jämnt. Härligt!

  58. Campus Manilla får ett poäng med sig.

  59. Här går lagen in i rollen som coacher
    för ett idrottslag som ligger under.

  60. Uppdraget är att peppa laget
    och vända underläget till vinst.

  61. Frågan är om de har fått till
    ett peppande tal som väcker glöden.

  62. Får talet spelarna att prestera?

  63. Heja, heja!

  64. I studion pågår en basketmatch
    som jag måste blåsa av.

  65. Och då måste det här laget peppas.

  66. För att göra ett bra peptalk har de
    varit hos actioexperten Sofia Lilja.

  67. Så här såg det ut när Henrik och
    Isabelle från Campus Manila var där.

  68. I dag ska vi djupdyka i ert peptalk.
    Är ni redo att hålla tal? Varsågoda.

  69. Det känns
    som om ni är på havets botten-

  70. -för utan misstag kan man inte nå...

  71. Jag glömde bort.

  72. Det finns inget "jag" i "lag".

  73. Nu kör vi!

  74. -Vad hände med dig i pausen?
    -Jag fick hjärnsläpp, som på prov.

  75. Man bara sitter och tänker: "Jag kan
    det här, men jag kommer inte på det."

  76. Grips inte av panik-

  77. -utan välkomna pausen och ta ett
    djupt andetag, så kommer du in i det.

  78. Det är supereffektivt för prov att
    inte gripas av panik. "Det är lugnt".

  79. Ta några andetag så kommer kunskapen.
    Det är ingen fara. Men kom ihåg det.

  80. Träna tanken på att inte åka iväg
    och bli rädd. Det är ingen fara.

  81. Börja om.

  82. Det känns
    som om ni är på havets botten-

  83. -men ta er till ytan
    och ta nya andetag.

  84. -Ni förtjänar också framgång.
    -Nu kör vi!

  85. Grymt jobbat. Vilken utveckling!
    Jag önskar er stort lycka till.

  86. Här har ni basketlaget.

  87. Stämningen är riktigt dålig. De
    ligger under och behöver tända till.

  88. -Det ska ni göra nu. Är ni redo?
    -Ja.

  89. Varsågoda.

  90. Det känns
    som om ni är på havets botten.

  91. Ni behöver ta er upp till ytan
    och ta nya andetag.

  92. Tror ni att LeBron James
    gav upp när han gjorde misstag?

  93. Han spelar i dag i USA:s högsta liga.
    Utan motgångar nås inga framgångar.

  94. Lyssna. Ni kan spela mycket bättre.
    Lita på varann och spela som ett lag.

  95. Bli starka, snabba, spelbara.
    Vi klarar det.

  96. Vi ska göra vårt bästa
    och ge motståndarna en bra match.

  97. -Det finns inget "jag" i "lag".
    -Jag tror på dig, dig och alla andra.

  98. -Vi har kommit hit tillsammans.
    -Ni förtjänar också framgång.

  99. Nu kör vi!

  100. Jag älskar det. Man blir så peppad.
    Ni har gjort mig jättepeppad.

  101. Ni visar att ni är väldigt duktiga
    på att leka och jobba med språket.

  102. Ni använder rim och allitterationer.

  103. Ni säger "det finns inget 'jag'
    i 'lag'" för att bygga vi-känsla.

  104. Just den typen av ord som liknar
    varandra kallas paranomasi.

  105. Ni är väldigt duktiga på det.
    Ni skulle bli duktiga poeter.

  106. -Tack.
    -Tack.

  107. Det här är ett peptalk,
    och jag hör hur ni betonar vissa ord-

  108. -och verkligen ger dem tryck.
    Man känner sig peppad när ni gör det.

  109. Actiot följer med, och kroppen,
    och ni pekar på personerna. Snyggt.

  110. En sak som jag saknar är att ni
    kunde ha hämtat hem det till ert lag.

  111. Nu pratar ni om LeBron James
    men går det att hitta nåt närmare?

  112. "Sist vi vann den här matchen"
    kanske. Annars var det väldigt bra.

  113. Jag håller med. Ni tar oss
    från havets botten upp i himlen.

  114. Fint att ni pratar i bilder.
    LeBron James var ett bra exempel.

  115. Det är bra att använda en förebild
    som det här gänget ser upp till.

  116. Det ni hade kunnat lägga till
    är nån form av målbild.

  117. En bild av hur ni kan vinna. Man kan
    använda liknelser eller annat.

  118. Ni är superbra på bilder, så ta det
    med er till framtida tal. Superbra.

  119. Tack så mycket juryn, och tack
    Campus Manilla. Ni kan sätta er.

  120. Vi ska fortsätta. Välkomna upp,
    Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  121. Som ni ser har ni här ert basketlag
    som är superdeppiga igen.

  122. De behöver hjälp att tända till
    och ni ska peppa dem. Är ni redo?

  123. -Ja.
    -Varsågoda.

  124. -Hörni, tjejer?
    -På första träningen var alla blyga.

  125. Allt var ovant. Men vi gav inte upp.
    Och nu är vi här, i semifinal!

  126. -Nu ska vi vinna den här matchen.
    -Kom ni ihåg matchen mot Karlstad?

  127. Då pratade ni med varandra på planen.
    "Bra kämpat! Kör på! Nu tar vi dem!"

  128. Vi hörde bara saker som vi vill höra.

  129. Vi kan, vi vet. Kommer ni ihåg cupen
    i somras när vi körde handshakes?

  130. Vi jublade efter varje mål,
    vi peppade varandra. Så ska vi göra.

  131. Vi kan, vi vet. Basket är nåt vi alla
    älskar, och vi har blivit bättre.

  132. -Vi ska upp på pallen.
    -De får vänta i hallen. Nu kör vi!

  133. Jag blir så peppad!
    Det här är ett riktigt bra tal.

  134. Det är pepp
    i hur ni pratar och det ni säger-

  135. -och ni inleder med nåt fantastiskt-

  136. -och det är att ni pratar om hur det
    har varit. "Minns ni hur det var?"

  137. Bara det är peppande i sig. Att ni
    öppnar med det gör talet super.

  138. Det är precis såna här grejer
    man behöver höra när allt känns kört.

  139. Då behöver man höra om den gången
    då de peppade varandra.

  140. Ni hörde hur de peppade varandra
    och det påminner ni om nu.

  141. När man blir påmind om det
    kan man hitta den positiva känslan.

  142. Engagemang smittar av sig, det ska
    man komma ihåg. Jag blev smittad här.

  143. Det snyggaste ni gör-

  144. -är att ni verkligen fångar upp
    och knyter an till det roliga-

  145. -till lagkänslan
    och kärleken till sporten.

  146. Då får ni laget att inte fokusera
    på resultatet just nu.

  147. –Det var riktigt bra, retoriskt.
    -Tack så mycket, Södermalmsskolan.

  148. Ni kan gå och sätta er.

  149. Laget, det är dags för er
    att ge er ut på plan!

  150. Juryn, det är dags att bedöma talen.

  151. Peter börjar. Ni har lappar
    med två stycken skolnamn.

  152. Jag skakar av all pepp. Det är svårt.

  153. -Men...så här.
    -Härligt. Frågan är hur du har valt.

  154. -Sofia?
    -Det är inte lätt att peppa.

  155. Men du har gjort ett val. - Jonathan?

  156. -Svårt.
    -Det är väldigt jämnt.

  157. Det är härligt. Det ska vara det.

  158. Nu har ni gjort era val, men vi
    avslöjar inte vem som vinner ännu.

  159. Vi måste göra en till tävling.

  160. Här ska deltagarna tala till de vuxna
    om hur det är att vara 12 år.

  161. En redovisning om sig själva.

  162. Det här är en jätteutmaning.

  163. I talet är ethos väldigt viktigt.

  164. Är det de som står framför oss och
    skapar en förståelse för hur det är-

  165. -att vara 12 år just nu?

  166. Man tror att man vet hur det är
    att vara 12. Man har varit 12 år.

  167. Men man kanske inte vet
    hur det är att vara 12 år i dag.

  168. Innan vi hör talen ska vi
    träffa actioexperten Sofia Lilja-

  169. -när hon träffade Sipan och Avan när
    de fick tips inför dagens tävling.

  170. Sipan och Avan, varmt välkomna.
    Jag är så nyfiken på era tal.

  171. Är ni redo? Varsågoda.

  172. Lyssna på oss. Låt oss vara i fred.
    Ni "grottmänniskor" måste fatta det.

  173. -För vi är 12!
    -Härligt! Jättemycket energi.

  174. Om man möter en person som är arg
    går man lätt i försvar.

  175. "Varför är du så arg?"

  176. Men möter man en person som är ledsen
    undrar man vad man kan göra.

  177. Våra känslor är guld, men gå inte
    på med alla känslor hela tiden.

  178. Man kan inte lyssna på det.

  179. Börja med en känsla
    och skapa en relation till publiken.

  180. Ska vi testa och se hur långt in i
    det ledsna känslouttrycket ni kan gå-

  181. -för att se vad som finns att hämta?

  182. Ni gamla "grottmänniskor"
    måste fatta det. Vi är 12.

  183. Det är intressant att så små
    skillnader kan göra hela skillnaden.

  184. Kan ni använda era känslor i ett tal?

  185. Utan känslor skulle världen vara
    som en korv utan ketchup och senap.

  186. Genom att använda känslor når vi fram
    till publiken. Stort lycka till!

  187. Okej, Södermalmsskolan. Sista talet.

  188. Är ni redo? Varsågoda.

  189. Vet ni vad som är najs
    med att vara 12 år?

  190. Vi får bestämma mer vem man
    ska vara med eller sova över hos.

  191. Vi har nya ämnen i skolan och kan
    göra grejer utan pinsamma föräldrar.

  192. -Vi väljer själva vad vi har på oss.
    -Men det kan vara skitsvårt.

  193. Man ska vara populär, tycka som alla
    andra och gilla vissa låtar...

  194. ...som man inte gillar alls och ha
    märkeskläder man inte har råd med.

  195. "Var hemma fem. Har du pluggat?
    Stäng av mobilen. Sov!"

  196. Nej, nej, nej... Abo, nu räcker det!

  197. Vi vill skratta så läsken sprutar.

  198. Finns det lagar för hur man ska vara?

  199. Vi älskar att vara 12,
    men ibland är det för mycket.

  200. Lyssna på oss. Låt oss vara i fred.

  201. Ni "grottmänniskor" måste fatta det.

  202. För vi är 12!

  203. Snyggt. Som grottmänniska behöver man
    påminnas. Det är tufft att vara 12.

  204. Men ni är modiga
    och lyfter det som är bra och fint-

  205. -men också att det är tufft att passa
    in och att man ska vara populär.

  206. Det är starkt och modigt. Det är fint
    att ni delar med er av det.

  207. Jag älskar bilden av hur ni skrattar
    så att läsken sprutar ut ur näsan.

  208. Den är bara härlig. Snyggt jobbat.

  209. Ni är verkligen bra.
    Ni har löst uppgiften bra.

  210. Vi gamla grottmänniskor förstår inte
    hur det är att vara 12-

  211. -och därför blir det snygg
    när ni förklarar hur komplext det är.

  212. Det är kul och man får nya friheter-

  213. -men med det kommer nya grejer,
    och här blir ni väldigt specifika.

  214. Allt från låtar till vad man ska ha
    på sig. Jag har glömt hur det var.

  215. -Där har ni löst uppgiften.
    -Tack.

  216. Ni besjälar med kroppsspråk
    och med hur ni jobbar med varandra...

  217. Genom hela talet ger ni en riktig
    energikick till oss som lyssnar.

  218. Man hör vartenda ord, för ni drar in
    oss. Ni är duktiga på actio.

  219. -Tack.
    -Tack så mycket. Ni kan sätta er.

  220. Och välkomna upp, Campus Manilla.
    Ni får också en applåd, så klart.

  221. Ni ska nu hålla ert sista tal.

  222. -Är ni redo?
    -Ja.

  223. Varsågoda.

  224. Skulle ni orka gå i mina skor en dag?

  225. Det är jobbigt att bara vara 12.
    Man är varken barn eller vuxen.

  226. Ändå förväntas vi orka med
    det som inte ens ni orkar med.

  227. Enligt Bris har barn stressproblem.
    De har minskad lust till livet.

  228. Våra veckor är fulla med läxor,
    prov och aktiviteter.

  229. Vi oroar oss över att passa in, att
    någon ska dö och vår framtida miljö.

  230. Stress och press sköljer över oss
    och tar oss ut på det osäkra vattnet.

  231. När vi kommer hem vill vi bara ta det
    lugnt, men möts av tjat och gnäll-

  232. -om läxor, disken
    och att passa lillebror Sixten.

  233. Att vara barn är att vara ledig och
    slippa ansvar ibland, så snälla...

  234. Låt oss får vara barn!

  235. Vi gillar fredagsmys, att ni hjälper
    oss plugga och att inte passa Sixten.

  236. Nu när ni vet hur vi har det - kan ni
    tänka er att gå en dag i mina skor?

  237. Härligt. Sixten verkar jobbig.

  238. Ni får verkligen fram stressen.
    Man kan förstå er.

  239. Ni är väldigt synkade.

  240. Ni har mycket energi
    och det ni säger känns ärligt.

  241. Ni får in logos då ni pratar om Bris-

  242. -och om undersökningen om jobbigt
    det är. Det förstärker det hela.

  243. Sen har ni flera konkreta exempel
    där ni målar upp er vardag. Snyggt!

  244. Talet är en argumentation
    där ni börjar med frågeställningen-

  245. -och där slutar också talet.

  246. Jag gillar er definition
    av vad det är att vara barn.

  247. Att få slappa och vara ledig-

  248. -och hur ni visar i talet att det är
    omöjligt i den verklighet ni lever i.

  249. Mycket snyggt.

  250. Det här talet kan verka lättsamt.
    "Vi vill inte passa lillebror".

  251. Men det är rätt allvarligt för att ni
    använder er av logosargumentet-

  252. -och hänvisar till Bris som visar
    att barn har minskad lust till livet.

  253. Det får mig att tänka efter om ni
    kanske har väldigt mycket att göra.

  254. -Tack.
    -Tack så mycket. Ni kan sätta er.

  255. Det var det sista talet,
    och juryn ska göra det sista valet.

  256. Peter, du börjar.

  257. På en lapp står det Campus Manilla
    och på en står det Södermalmsskolan.

  258. Ni ska välja en var.
    Peter, du börjar. Hur tänker du?

  259. Så. Nu har jag lapparna i ordning.
    Det är skönt att jag inte är 12.

  260. Man kommer ihåg dubbelheten. Båda
    lagen fick fram den väldigt fint.

  261. Det här är svårt,
    men jag har faktiskt bestämt mig.

  262. Skicka vidare lådan
    till Sofi i röd kavaj.

  263. -Hur kändes det här?
    -Det blev allvarligt.

  264. Det är bra. Vi har lärt oss nåt nytt.

  265. Jonathan, du ska göra det sista valet
    i den här andra semifinalen.

  266. Där är det gjort.
    Nu vill man veta vem det är.

  267. Vi får snart veta vem som tar sista
    finalplatsen i Retorikmatchen 2019.

  268. Blir det Campus Manilla eller
    Södermalmsskolan? Det får vi veta nu.

  269. Avgörandets stund är inne. Vem tar
    sista finalplatsen i Retorikmatchen?

  270. Blir det Campus Manilla
    eller Södermalmsskolan?

  271. Jag ska dela ut sju poäng totalt.
    Försten till fyra gäller.

  272. Ett poäng vet vi redan.
    Campus Manilla som vann Rimrappen.

  273. Just nu står det 1-0. Nu ska vi
    ta reda på hur juryn har röstat.

  274. Spänningen stiger.

  275. Jag börjar med Jonathans röster.

  276. På Jonathans röst för peptalktalet
    står det...

  277. ...Södermalmsskolan. 1-1.

  278. Och på Jonathans röst
    för "I mina skor" står det...

  279. Campus Manilla.

  280. 2-1 till Campus Manilla.

  281. Nu ska jag läsa upp Sofias röster.
    För "Peptalk" har hon valt...

  282. Södermalmsskolan.

  283. Två lika.

  284. Och på Sofias röst
    för "I mina skor" står det...

  285. Campus Manilla.
    3-2 till Campus Manilla.

  286. Är det Campus Manilla på nästa lapp
    så tar Campus Manilla finalplatsen.

  287. På Peters lapp för "Peptalk"
    står det...

  288. Södermalmsskolan. Tre lika, och vi
    har en enda, avgörande lapp kvar.

  289. På Peters lapp för talet
    "I mina skor" står det...

  290. Campus Manilla! Vi har ett resultat.

  291. Campus Manilla tar den sista
    finalplatsen i Retorikmatchen 2019!

  292. Stort grattis! Publiken applåderar.

  293. Vidare till brons har vi
    Södermalmsskolan från Kristinehamn!

  294. Vi träffas redan nästa vecka
    då det är dags för bronsmatch.

  295. Den sista platsen i finalen
    tog Campus Manilla från Stockholm.

  296. Det är slut för i dag. Vi ses nästa
    vecka i Retorikmatchen. Hej då!

  297. Nu kramas vi. Så himla bra!

  298. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I säsongens andra semifinal möts Campus Manilla från Stockholm och Södermalmsskolan från Kristinehamn. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett basketlag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna tar den sista platsen i finalen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen

2017
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
2018
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
2019
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I säsongens första semifinal möts Nova Montessoriskola från Kungsbacka och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett fotbollslag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna går vidare till final.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I säsongens andra semifinal möts Campus Manilla från Stockholm och Södermalmsskolan från Kristinehamn. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett basketlag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna tar den sista platsen i finalen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Det har blivit dags för bronsmatch i Retorikmatchen 2019. De tävlande lagen från Nova Montessoriskola i Kungsbacka och Södermalmsskolan från Kristinehamn, har skrivit tal där de tar upp något de tycker är orättvist i världen, i momentet Rättvisan. De har även skrivit varsitt hyllningstal till någon de anser bör hyllas, i momentet Hyllningstalet. De kommer också att tävla i momentet Ord på bokstav. Vinnarna tar tredjeplatsen och får 5000 kr till sin klasskassa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Amor och Psyke

I myten om Amor och Psyke väcker den unga flickan Psyke skönhetsgudinnan Venus avund. Venus skickar sin son Amor för att hämnas. Amor blir istället förälskad i Psyke, men kan inte visa sig för henne. Psyke vill inte leva i blind kärlek och utsätts för en rad prövningar. Hon beger sig till underjorden för att till slut återfödas och återförenas med Amor. Mytens äldsta kända ursprung är antikens Grekland och nedtecknades under romartiden. Huvudpersonerna har blivit mest kända hos oss under namnen Amor och Psyke, så dessa namn används i denna version av den kända myten. Myten har även påverkat många senare sagor.