Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Kvartsfinal 3Dela
  1. Välkomna till Retorikmatchen
    där sjätteklassare tävlar i tal.

  2. Jag heter Nassim Al Fakir
    och de som tävlar är:

  3. Nova Montessoriskola i Kungsbacka.

  4. Vi heter Emmie och Alphonse
    och tävlar för det här gänget.

  5. Och Östermalmsskolan i Umeå.

  6. Vi heter Ellie och Hannes
    och tävlar för det här gänget.

  7. Och nu är ni här i studion. Välkomna!
    En applåd!

  8. Och för juryn. Peter Nitschke, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  9. Ni är stabila som vanligt.

  10. Det deltagarna ska tävla om i dag
    är bland annat:

  11. Ordförrådet, att komma på så många
    ord som möjligt i en kategori.

  12. Modern saga,
    som är precis vad det låter som.

  13. Och de ska tävla i Barnens bästa,
    ett tal om barnkonventionen-

  14. -ett tal om riktiga problem som barn
    har i och utanför Sverige.

  15. De kan vara läskiga så det är skönt
    att lyssna med nån vuxen.

  16. Nu är alla här, så vi borde starta.

  17. -Publiken, är ni redo?
    -Ja!

  18. Vi ska tävla i "Ordförrådet".
    De ska komma på så många ord de kan.

  19. De ska tävla i samma kategori,
    så Alphonse och Emmie har gått ut.

  20. Kvar är Hannes och Ellie. Ni ska säga
    så många ord ni kan på 30 sek.

  21. Ni där hemma kan också vara med.

  22. Tänk inte på tiden. Kör bara!

  23. Säg så många ord ni kan i kategorin
    "Sånt man kan äta".

  24. Hamburgare, pasta, potatis,
    korv, lax, saft.

  25. -Kycklingkorv, grillkorv.
    -Chorizo, ris.

  26. -Ost, mögelost.
    -Fullkornspasta, makaroner, kyckling.

  27. -Ketchup.
    -Fläskfilé, fläskytterfilé.

  28. -Sura S.
    -Chips, sourcream onion, grillchips.

  29. -Lantchips... linschips.
    -Lättsaltade chips, dip.

  30. Där är tiden slut.
    Bra! Så himla fint!

  31. -Juryn?
    -Vi blev sugna på chips.

  32. Det var mycket chips. Och potatis.
    Två potatis, så vi tog bort en.

  33. Men ni fick med linschips också.
    Total var det 27 ord.

  34. Det låter mycket med 27 ord. Vi
    får se om det räcker till en vinst.

  35. Alphonse och Emmie,
    det gäller samma sak för er.

  36. Tänk inte på tiden. Kör bara!
    Ni har 30 sekunder på er.

  37. Så många ord ni kan i kategorin
    "Sånt man kan äta".

  38. Gurka, majs, tomat, guacamole,
    avokado, kött, bröd.

  39. Morot, äpple, banan, apelsin,
    tacos, korv, hamburgare.

  40. Choklad, godis, chips,
    ostbollar, läsk.

  41. -Banan, kiwi.
    -Äpple, stjärnfrukt.

  42. -Päron, apelsin, satsumas.
    -Hummus.

  43. Där är tiden slut. Jag blir
    helt svettig av det här. - Juryn?

  44. Vi fick en fruktsallad. Gott! Vi fick
    apelsin, banan och äpple två gånger.

  45. När vi tog bort det, fick vi 25 ord.

  46. 25 ord från Nova Montessori.

  47. Men det var 27 ord
    från Östermalmsskolan.

  48. Det betyder att Umeå vann
    och får med sig en poäng.

  49. Alla som tävlar här
    tävlar med sin klass-

  50. -så nu ska vi hälsa på
    i Nova Montessoriskola i Kungsbacka.

  51. Vi är väldigt tajta i vår klass. Om
    nån ska spela basket, lämnas ingen.

  52. Alla som vill vara med får det.

  53. Nån jag tycker är bra på att tala är
    min pappa. Han har inspirerat mig.

  54. Förut vågade jag inte prata.

  55. Om han har ett dåligt skämt,
    bjuder han ändå på det.

  56. Jag går i gymnastik
    och tränar mycket.

  57. Jag tävlar i fyra redskap.

  58. I två av dem bedömer de utstrålning.
    Du måste visa att du brinner för det.

  59. Det är samma med retoriken,
    att man vågar utstråla det.

  60. Om nån inte pratar, rekommenderar jag
    att dra de små skämten.

  61. Ta varje chans! Du kan börja med
    att säga hej på morgonen.

  62. Bara det hjälper att börja prata.

  63. Det kan leda till
    att du är med i Retorikmatchen.

  64. Det var alltså Emmies och Alphonses
    klass. Nu är det dags för det här.

  65. Klasserna ska redovisa en av de
    54 artiklarna i Barnkonventionen-

  66. -eller som den heter: "FN:s
    konvention om barnets rättigheter".

  67. De ska göra det med "storytelling".

  68. De ska använda berättelse som exempel
    för att få fram sitt budskap.

  69. Det ska göras så enkelt
    att åhöraren kan berätta det vidare.

  70. Barnkonventionen ska bli lag
    i Sverige nästa år.

  71. Här i Retorikmatchen får vi nu veta
    lite mer om vad artiklarna står för.

  72. Alphonse och Emmie, ni har valt att
    göra en redovisning om artikel 28.

  73. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  74. Då säger jag: Varsågoda!

  75. "Jag orkar inte med alla lektioner,
    läxor och prov", muttrar Emil.

  76. Så känner många barn i Sverige,
    där skolan är självklar.

  77. -Känner alla barn så?
    -Inte Mariam från Afghanistan.

  78. Hon drömmer om att gå i skolan
    och bli läkare.

  79. Men hon är flicka
    och måste hjälpa till i hemmet.

  80. I stället för att gå till skolan
    går hon långt för att hämta vatten.

  81. Utan utbildning blir hennes drömmar
    aldrig annat än drömmar.

  82. Enligt artikel 28
    har alla barn rätt till utbildning.

  83. -Den ska vara obligatorisk...
    -...kostnadsfri och tillgänglig.

  84. Så ser det inte ut i dag
    även om det har blivit bättre.

  85. 260 miljoner barn i världen
    går inte i skolan.

  86. -I Sverige får 99 av 100 utbildning.
    -I Afghanistan bara 28 av 100 barn.

  87. Barnkonventionen har kommit till
    för att möjliggöra våra drömmar.

  88. Så byt ut orden lektioner, läxor och
    prov mot kunskap, hopp och framtid!

  89. Ert kroppsspråk är en förlängning
    av alla de ord ni använder.

  90. Ni gör det jättebra. Tydligt, tryggt
    och rätt tempo med mycket energi.

  91. En sak vi efterfrågade i uppgiften-

  92. -var att ni skulle använda
    den verklighet ni lever i-

  93. -som ett sätt att bygga retoriken-

  94. -och det har ni gjort bra
    i er början-

  95. -med den skoltrötte Emil
    där utbildning är en självklarhet.

  96. Ni löste det exceptionellt bra.

  97. Jag gillar
    att ni tar det till er själv-

  98. -men jag skulle vilja lära känna Emil
    lite bättre-

  99. -och se honom i en tydligare
    situation och få en relation.

  100. Jag gillar jämförelsen ni gör,
    för det sätter saker i perspektiv.

  101. Vi tar skola för given. I Afghanistan
    får de flesta inte gå i skolan.

  102. Den jämförelsen är klockren,
    och där har ni också logos.

  103. 99 av 100 i Sverige, men bara 28 av
    100 i Afghanistan. Det blir tydligt.

  104. Det bästa i talet
    är berättelsen om Mariam.

  105. Det är lätt att säga att man ska
    tänka på de som inte får gå i skolan-

  106. -men ni tar er tid att beskriva det,
    genom att hon går efter vatten.

  107. Det är smart att ni tänker på det,
    för vi kan bara sätta på en kran.

  108. Hon måste gå efter vatten. Det är bra
    att ni tar tid att utveckla det-

  109. -så att vi förstår vilka utmaningar
    hon har i sin vardag. Jättebra!

  110. Tack, juryn och tack
    Alphonse och Emmie. Ni kan sätta er.

  111. Strax ska vi höra
    Hannes och Ellies redovisning-

  112. -men först ska vi hälsa på
    i Östermalmsskolan i Umeå.

  113. Vår klass är väldigt rolig
    eftersom vi gillar att skämta.

  114. Vi kan göra bort oss
    framför varandra.

  115. Jag tycker inte att det är så läskigt
    att prata inför andra.

  116. Jag tycker att det är ganska kul.

  117. Jag går i teater och det har
    underlättat när jag har hållit tal.

  118. Jag vet inte hur det kommer att gå.
    Det är svårt att veta innan.

  119. Men... Åh gud!

  120. Men jag tror
    att det kommer att gå bra.

  121. Kul att se hela klassen,
    och nu är det dags för er-

  122. -att hålla tal om Barnkonventionen.
    Ni har valt artikel 35.

  123. Känner ni er redo? Varsågod!

  124. Jag var på väg hem från marknaden när
    två skåpbilar stannade framför mig.

  125. Efter de överföll mig
    minns jag inget.

  126. Nu sitter jag ensam i detta mörka,
    trånga och kalla utrymme.

  127. Jag kan ana några tomma lådor
    staplade i ett hörn.

  128. Lukten av ruttna tomater påminner om
    att det är evigheter sen jag åt nåt.

  129. En tår rinner medan jag tänker på om
    jag kommer att se min familj igen.

  130. Du kanske tror
    att det bara är en berättelse-

  131. -men miljontals barn lever
    under dessa extrema förhållanden.

  132. I stället för kärlek och trygghet
    säljs det för att tvångsarbeta.

  133. Varje barn har rätt till frihet.

  134. Att verkställa barnkonventionens
    artikel 35 skulle betyda allt.

  135. Varje stat ska förhindra bortförande,
    försäljning av eller handel med barn.

  136. Tack! Det ni pratar om
    är en berättelse i berättelsen.

  137. Mycket upptas av det första
    med skåpbilen. Man fastnar i den.

  138. Man sitter med de ruttna tomaterna.
    Det är vad hela talet bygger på.

  139. Det är bra gjort, men jag skulle
    ha önskat en vändning på slutet.

  140. När ni säger att det skulle betyda
    allt - hur skulle det ha sett ut?

  141. Vad händer då? Finns det en ljusning?

  142. Bilden ni har byggt
    är stark, tydlig och konkret.

  143. Ni använder retoriken
    för det den är till för-

  144. -men man vill känna nåt hopp när det
    införs som lag. Vad händer då?

  145. Jag håller med.
    Det är bra storytelling.

  146. Vi sitter på den här otäcka platsen
    och känner lukten av ruttna tomater.

  147. När vi kopplar in sinnena, blir det
    väldigt levande för oss som lyssnar.

  148. Ni lyckas ta oss
    till den där platsen.

  149. Jag gillar att ni har ett återhållet
    kroppsspråk och har lugn röst.

  150. Man hinner landa i de olika bilderna.
    Bra jobbat!

  151. Tack, juryn, och tack,
    Hannes och Ellie. Ni gå och sätta er.

  152. Nu är det dags för er att lägga era
    röster. Vilket var retoriskt bäst?

  153. Ni har två lappar framför er.

  154. Östermalmsskolan står det på ena
    och Nova Montessoriskola på andra.

  155. Ni har en röst var.
    Jonathan, du börjar.

  156. -Det är tunga tag.
    -Och bra storytelling.

  157. Båda skolorna har lyckats ta oss
    från vår trygga värld-

  158. -till en värld där vi förstår
    vad artiklarna är till för.

  159. -Där gör du ditt val. - Peter?
    -Det är svårt när det är tunga ämnen.

  160. Det blir svårt att välja,
    men det blir så här.

  161. Där har ni gjort era val, och nu
    vill vi ju höra hur ni har valt-

  162. -men vi sparar på det
    tills slutet av programmet.

  163. När man håller tal, är det inte
    bara orden som är viktiga.

  164. Det handlar även om hur kroppen
    pratar, kroppsspråket eller "actio".

  165. Vi har skickat deltagarna
    till actio-experten Sofia Lilja.

  166. I dag ska vi prata kropp, kroppsspråk
    och om hur du använder din kropp.

  167. Vi ska göra så här. Härma mig!

  168. Ja, man kan stå i sidled.

  169. När man ska jobba med kroppsspråk
    behöver men väcka kroppen.

  170. Ha! Och andas ut.

  171. Nu ska vi gå in på övning nummer två,
    trädet.

  172. Stå höftbrett isär
    och tryck ner tårna genom skorna.

  173. Känner ni hur fotsulan åker upp?
    Försök trycka ner mitten av foten.

  174. Genom att känna energin
    i hela kroppen-

  175. -kan man skapa ett fritt kroppsspråk.

  176. Nu håller trädet på att växa upp till
    en krona. Gå sakta upp och andas in!

  177. Det gnistrar och glimmar
    i den fantastiska kronan.

  178. Ser ni hur stor krona ni har?
    Eller har ni inte det?

  179. Man kände hur känslan
    kunde sprida sig i kroppen.

  180. När man pratar om kroppsspråk kan
    man tro att man ska röra sig mycket-

  181. -men så känns det inte äkta,
    varken för mig eller den som lyssnar.

  182. Nej! Kroka tag i känslan
    och låt den vara förankrad i er.

  183. Då kommer ni naturligt att få ett
    uttryck. Är ni redo att testa det?

  184. -Är det säkert? Vill ni det?
    -Ja!

  185. Nu är det dags för dagens sista tal.

  186. Traditionella sagor kan uppfattas
    som stereotypa och omoderna-

  187. -men det gjorde de inte
    när de skrevs.

  188. Sagor beskriver verkligheten
    som den ser ut.

  189. Uppgiften är att skriva baksidestext
    till en modern saga för vår samtid.

  190. Texten ska vara spännande och locka
    läsaren att läsa hela sagan.

  191. Ellie och Hannes, det är dags för er
    att berätta er saga. Är ni redo?

  192. Varsågoda!

  193. Kenneth och den katastrofala krocken.

  194. Följ med in i spelintresserade
    Kenneth Karlssons sagolika värld.

  195. Här får du lära känna både honom
    och hans digitala karaktärer.

  196. Kenneth och hans mamma Karin
    anar inte oråd på väg hem i bilen.

  197. Livet känns sen en tid ljust. Olyckor
    har förföljt Kenneth tidigare.

  198. Nu har inget katastrofalt hänt honom
    på 3 månader, 3 veckor och 3 dagar.

  199. Han känner sig
    som en superhjältekaraktär.

  200. Plötsligt stängdes Kennets mobil av.
    Karin erbjöd sig att hjälpa till.

  201. Hon sträckte sig bak mot mobilen.

  202. De glömde den nya lagen att man inte
    får använda mobilen när man kör.

  203. Karin tappade kontroll på bilen.
    Kenneth kände paniken växa inombords.

  204. Krocken var nära, och det fanns inte
    någon hjälte inom räckhåll.

  205. Ni har löst uppgiften och fångat den
    moderna sagan som är här i dag-

  206. -med dataspel, digitala karaktärer,
    modern teknologin och mobiler-

  207. -som är den största olycksrisken
    med bilar. Det är jättebra.

  208. Jag gillar att ni bygger spänningen,
    så att den kommer i slutet.

  209. Ibland tar man det spännande
    i början, men det är snyggt i slutet.

  210. Jag hade velat ha
    en ännu tydligare avslutning-

  211. -så att man känner:
    "Där var det slut!"

  212. Jag vill ge er beröm för språket,
    speciellt för tretalet-

  213. -"3 månader, 3 veckor och 3 dagar".

  214. Det är som en nedräkning, en ramsa.

  215. Och så en cliffhanger på slutet.
    "Vad ska hända?"

  216. En cliffhanger var en bil som höll på
    att ramla av en klippa innan reklam.

  217. Då var man tvungen att sitta kvar
    för att se om bilen klarade sig.

  218. Det är det här. Man är tvungen att
    läsa boken för att se hur det går.

  219. Tack juryn och tack Ellie och Hannes
    från Östermalmsskolan i Umeå.

  220. Välkommen upp Alphonse och Emmie!
    Också med en applåd.

  221. Från Nova Montessoriskola
    i Kungsbacka.

  222. Ni ska berätta er moderna saga.
    Är ni redo?

  223. Jag säger: Varsågoda!

  224. Världens mest ensamma flicka
    eller en dold hjälte?

  225. Nova, 12 år, känner sig ensam,
    ledsen och utan vänner.

  226. Den vän hon har är sin spegelbild som
    talar om för henne hur ensam hon är.

  227. -Men en dag förändras allt.
    -På Instagram dyker en flicka upp.

  228. Fanny är lika gammal, har samma
    intressen och bor i samma stad.

  229. Två gånger bestämmer de träff
    men nåt kommer emellan.

  230. Nu ska de försöka ses
    för tredje gången.

  231. Nova hör sin mammas röst varna för
    onda nättroll, men tränger bort det.

  232. Den bild Nova har sett visar en lång
    flicka med brunt hår och blå ögon.

  233. De har inte pratat eftersom Fannys
    kamera och mikrofon är trasiga.

  234. -Är hon verkligen så god?
    -Hur ska det gå för ensamma Nova?

  235. Kommer hon att kunna rädda sig
    från vår tids farliga väsen?

  236. -Nättroll...
    -...trojaner och fula gubbar?

  237. Vi har ju pratat om actio, hur man
    framför ett tal, och det gör ni bra.

  238. Ni har jättefint actio. Ni lyssnar in
    varandra och har variation.

  239. Ni pratar inte i samma läge
    hela tiden.

  240. Då blir det levande
    och lätt att hänga med. Vi dras in.

  241. Ni framför det fint,
    och man blir nyfiken på Fanny.

  242. Är det den läskiga gubben eller en ny
    vän? Ni fångar min nyfikenhet. Bra!

  243. Jag tycker om ämnet. Ofta hålls
    sociala medier fram som en god sak.

  244. När jag växte upp fick man vara ensam
    om man inte hittade en i omgivningen-

  245. -men nu kan du hitta vänskap
    på sociala medier.

  246. Men det här är det
    jag är mest rädd för-

  247. -catfishing, att man utger sig
    för att vara nån annan på nätet.

  248. Det här kanske är en bok
    som kan vara grund för diskussion-

  249. -hemma, i skolan eller bland vänner.

  250. "Har du varit med om det här?"
    "Precis det hände mig!"

  251. Oerhört bra bok för att diskutera!
    Hur gör man? Hur beter man sig?

  252. Jättebra ämne.
    Det verkar verkligen spännande.

  253. Tack, juryn, och tack,
    Alphonse och Emmie. Ni kan sätta er.

  254. Ni ska lägga era sista röster.

  255. Ni har två lappar framför er
    och har ett val var. - Jonathan?

  256. De traditionella sagorna
    kan slänga sig i väggen!

  257. Här har vi sagor som man behöver
    i dag. Riktigt snyggt och bra!

  258. Elinor ska också göra ett val.

  259. Klasserna vet hur man
    skapar spänning...bägge två.

  260. -Peter?
    -Jag vill läsa båda böckerna.

  261. -Men det får bli så här.
    -Härligt!

  262. Nu har juryn gjort sina sista val.

  263. Vi kan strax redovisa vem som tar en
    semifinalplats i Retorikmatchen 2019.

  264. Östermalmsskolan i Umeå eller Nova
    Montessoriskola i Kungsbacka?

  265. Nu brukar jag säga: Avgörandets stund
    är inne, och vi ska dela ut poäng.

  266. Vi ska dela ut sju poäng,
    så först till fyra är det som gäller.

  267. Det som står på spel
    är en semifinalplats.

  268. Ett poäng vet vi redan.
    Östermalmsskolan vann Ordförrådet.

  269. Nu står det 1-0 till Östermalmsskolan
    mot Nova Montessoriskola.

  270. Det är dags att läsa upp
    juryns röster.

  271. Är ni nervösa? Det är klart ni är.
    Nu kör vi.

  272. Först ska jag läsa upp resultatet
    för talet "Barnens bästa".

  273. På Jonathans lapp står det...

  274. ...Nova Montessoriskola

  275. Det står 1-1 i denna kvartsfinal.

  276. På Elinors lapp står det...

  277. ...Nova Montessori skola.

  278. 2-1 till Nova Montessoriskola.

  279. På Peters lapp står det...

  280. ...Östermalmsskolan.

  281. Spännande! Det är alltså lika.

  282. Jag ska läsa upp de sista rösterna
    för talet "Modern saga".

  283. På Jonathans lapp står det...

  284. ...Nova Montessoriskola

  285. Det står 3-2
    till Nova Montessoriskola.

  286. Står det nu Nova Montessoriskola
    på nästa lapp, har vi ett resultat.

  287. På Elinors lapp står det...

  288. ...Östermalmsskolan.

  289. Det står 3-3. Vi har en lapp kvar,
    och det är den avgörande.

  290. Den skola jag nu läser upp
    går till semifinal.

  291. På Peters lapp står det...

  292. ...Nova Montessoriskola!
    Vi har ett resultat.

  293. Vidare till semifinal 2019 är Nova
    Montessoriskola från Kungsbacka.

  294. Stort grattis! Jubel från publiken.

  295. Jättebra!

  296. Vi ses om några veckor.

  297. Otroligt bra kämpat, Östermalmsskolan
    från Umeå. Tack så mycket!

  298. Vidare till semifinal 2019 är Nova
    Montessoriskola från Kungsbacka.

  299. Vi syns om några veckor.

  300. Slut för i dag! Nästa vecka
    är det den fjärde kvartsfinalen.

  301. Glöm inte att i Retorikmatchen
    är tala guld! Kram!

  302. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Showtime!

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. När hans falska identitet avslöjas sätts han i arrest. Matilda har fått för sig att Douglass är artist. Cecily befriar Douglass ur hans cell men Matildas pappa, herr Dodd, kommer rusande med en pistol och siktar på Douglass. Då kommer Matilda. Hon tror att föreställningen hon väntat på hela resan äntligen börjat. Showtime! Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.