Titta

Limboland - teckenspråkstolkat

Limboland - teckenspråkstolkat

Om Limboland - teckenspråkstolkat

Tre familjer gör sitt bästa för att få vardagen att gå ihop och de har en sak gemensamt: det funkar inte. En dramaserie med humor och värme om konflikter, utbrott och hur det är att vara förälder när familjelivet blev lite svårare än vad man var beredd på.

Syfte

Att visualisera konsekvenserna i familjer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att synliggöra dem och öka förståelsen och empatin för de som är drabbade. Att med hjälp av dramatiseringar visa hur det är "när det händer", och att ge föräldrar en möjlighet att identifiera sig med andra i liknande situationer samt att hitta verktyg att hantera vardagen bättre.

Till första programmet

Limboland - teckenspråkstolkat : Våga vara modigDela
  1. -Hej.
    -Hej.

  2. -Vad vill du?
    -Jag såg en annons. Är du Jackie?

  3. Ja.

  4. -Jag vill köpa din djursamling.
    -Vad ska du med den till?

  5. Jag samlar.

  6. -Är det dina djur, eller?
    -Ja.

  7. Jag samlade också.
    Fast när jag var mindre.

  8. Okej. Jag undrar om jag kan få pruta.
    Till 350.

  9. -Det står 400 i annonsen.
    -Jo. Men jag har bara 350.

  10. -Men det står ju 400.
    -Okej.

  11. Vad synd.

  12. Okej. Hej då, då.

  13. Att leva i min familj
    är som att leva i limbo.

  14. Det första jag tänker på morgonen är:
    "Blir dagen himmel eller helvete?"

  15. Det kan slå om på bara en sekund.

  16. Vilket det gör.
    Hela tiden.

  17. Varför tjafsa med lärare?
    Det kommer aldrig betala sig.

  18. Aldrig nånsin. Det är liksom...

  19. Hallå. Hur är det?

  20. En kille ville köpa djursamlingen.

  21. Just det, han ringde.
    Jag glömde säga det.

  22. Han var den snyggaste kille jag sett.

  23. -Köpte han?
    -Nej.

  24. Han ville köpa den för 350
    men det står ju 400 i annonsen.

  25. Men alltså, å andra sidan...
    Om han är den enda som hört av sig-

  26. -så kanske inte 50 kronor
    gör nån större skillnad.

  27. Nej, i och för sig.
    Men nu har han ju gått.

  28. Vad synd.

  29. Så...har du kvar numret i telefonen?

  30. Jag har provat med allt: godis, hot,
    mutor. Han vill inte gå till skolan.

  31. -Jag vet inte vad jag ska göra.
    -Du måste ju prata med skolan.

  32. Jo, absolut. Jag ska. Men...

  33. Det var en annan grej.

  34. Vi har möte idag med den nya kunden
    inför Brasilienresan.

  35. Det funkar inte att jag är hemma
    med William. Jag tänkte att du kunde.

  36. Det där hörde jag inte.

  37. Men älskling...

  38. -Du vet vad projektet betyder.
    -Men det här funkar inte.

  39. -Jag har också jobb. Och en ny kund.
    -Han får väl vara hemma själv, då.

  40. -Vad som helst kan hända.
    -Men snälla, kan inte du vara hemma?

  41. Jag kan inte alltid stanna hemma.

  42. Snälla, jag ber dig. Bara i dag.
    Jag pratar med skolan. Jag lovar.

  43. William behöver hjälp.
    Vi behöver hjälp.

  44. Jo. Du. Snälla.

  45. Jag älskar dig!

  46. -Var är pappa? Jag vill träffa honom.
    -Sluta tjata.

  47. -Men pappa.
    -Det är varmt här. Sitt inte så nära.

  48. -Pappa.
    -Du, sluta tjata om det där.

  49. -Jag vill träffa pappa.
    -För helvete, det räcker med det där!

  50. Men pappa.

  51. Pappa.

  52. Du, Leia...

  53. Ska inte vi bygga lite lego?

  54. Bygga en bro.
    Kom så bygger vi tillsammans.

  55. Micke, han bara stack. Och nu
    kommer han tillbaks och säger förlåt.

  56. Förlåt, vad fan är det, då?

  57. Som att han kan säga förlåt
    och ta tillbaks allt han har sagt.

  58. Allt som han har fått mig att känna
    under den här tiden. Jävla idiot.

  59. Hej, det är Jackie med djuren.

  60. Jag har ångrat mig.
    Du kan få köpa djursamlingen för 350.

  61. Okej, när kommer du?

  62. Okej.

  63. Han kommer om en timme.

  64. Vad bra.

  65. Jag går till mitt rum.

  66. Min son, William...
    Det funkar inte hemma liksom.

  67. Han vill inte gå till skolan.

  68. Han vill bara sitta framför datorn,
    käka flingor och spela.

  69. Och när vi försöker tvinga honom
    att sluta så blir det en massa tjafs

  70. Och det funkar liksom inte.
    Han mår inte bra, vi mår inte bra.

  71. Vi har karriärer och jag driver eget.

  72. Så han mår dåligt hemma?

  73. Det är inte hemma han har problem,
    varken hos mig eller hos mamman.

  74. Utan det är skolan. Han får
    ont i magen så fort han kommer hit.

  75. Ja... Vi försöker ge honom så mycket
    stöd vi bara kan inom våra ramar-

  76. -men det är ändå ni som föräldrar som
    måste se till att han är närvarande.

  77. Men han tycker att det är jobbigt på
    lektionerna och det blir bråk jämt.

  78. Så han behöver bli motiverad
    och känna att han blir sedd.

  79. Ni måste väl kunna hjälpa oss
    med det?

  80. Jag tror att det bästa är
    att ni kontaktar skolsköterskan.

  81. Hon kan hjälpa till med en utredning.

  82. -Vad menar du med utredning?
    -Jag har pratat med Williams mamma.

  83. Och jag tänker att det eventuellt
    kan vara en funktionsnedsättning.

  84. Nej, alltså det...

  85. Har inte ni två pratat om det?

  86. Nej, vi kanske har touchat vid det,
    men inte som att det skulle vara...

  87. Nej, det har vi inte.

  88. För barn med lite speciella behov
    kan ju behöva extra hjälp och stöd.

  89. Som sagt, skolsköterskan,
    det är bra att kontakta henne först.

  90. För sen vet ju vi bättre
    hur vi kan hjälpas åt framöver.

  91. Jo, men när du drar den slutsatsen
    tänker jag att...

  92. Det behöver nog inte vara...

  93. Det är på lektionerna han säger att
    det funkar inte, det strukturella...

  94. -Vad ska jag prata om, då?
    -Vad som helst.

  95. Djur kanske.
    Han verkar väl tycka om djur?

  96. -Och hur nära ska jag vara?
    -Inte för nära i början...

  97. ...men sen kan du ju komma närmre.

  98. Om det blir konstig stämning, då?

  99. -Då kan du bara göra nåt oväntat.
    -Som vadå?

  100. Det kommer gå jättebra.

  101. Hej.
    Vad bra att du kunde komma. Sandra.

  102. -Milton.
    -Hej. Vanja. Kom in, kom in.

  103. Just det, kartongen.
    Den stod här förut i alla fall.

  104. -Jackie, var är kartongen med djuren?
    -De är i mitt rum.

  105. Kom.

  106. Nej, men låt henne vara.

  107. -Vem var det?
    -Jackies dejt.

  108. -Jackies?
    -Det här känns inte okej.

  109. Men sluta. Han verkar jättegullig.

  110. -Hallå!
    -Hallå.

  111. Tack för att du ställde upp i dag.
    Du är bäst.

  112. -Vad sa rektorn?
    -Kan man inte få en kram först?

  113. Nej, men jag vill veta.
    Vad ska de göra?

  114. Ja, de ska stötta honom,
    men vi måste få honom till skolan.

  115. Jo, men det finns ju en anledning.

  116. Ja, de tyckte att vi
    skulle be skolsköterskan om hjälp.

  117. -Så de rekommenderar en utredning?
    -Ja, det känns som det.

  118. -Och vad tänker du göra?
    -Jag vet inte.

  119. -Jag vill inte stämpla honom.
    -Men vadå?

  120. -Det låter som en ful tatuering.
    -Fast han är inte funktionshindrad.

  121. Vad skulle dina föräldrar säga
    om en utredning? Det är ärftligt.

  122. -Och?
    -Ja, men det känns som mitt fel.

  123. Det handlar inte om dig
    utan om vad som är bäst för William.

  124. -Hej, gubben.
    -Hej.

  125. -Det handlar om vad vi kan göra.
    -Mm.

  126. Är det bra med dig?

  127. Vet du var
    den där lilla bollen som låter är?

  128. Den där snurrgrejen, ser du den?

  129. Vi bara satt och pratade.
    Han var skitgullig.

  130. Pratade om sina barn,
    jag pratade om er. Det var asmysigt.

  131. Sen när vi skulle beställa kaffe-

  132. -då bara tar han upp sin saxofon
    från ingenstans och typ börjar spela.

  133. Nån bra, hittig låt,
    nån jag kunde typ. Så jävla gulligt.

  134. Jag tyckte det i alla fall.

  135. Men du kanske kan träffa honom.
    Eller?

  136. Du borde träffa honom!

  137. Allvarligt. Jag vill inte träffa
    nån snubbe du strular med.

  138. Men det handlar väl inte om det.

  139. Jag vill att du ska få en bild av
    honom, så du känner att han är skön.

  140. -Mamma, jag är inte din tjejpolare.
    -Nej, det har jag väl aldrig sagt.

  141. Jag vill att du ska träffa honom för
    vår skull. Va? Kan du inte göra det?

  142. -Du vill väl bli en familj igen?
    -Jag vill träffa min riktiga pappa.

  143. Det vet jag,
    men det kommer inte hända. Som sagt.

  144. Jag vet att du har kontakt med honom.
    Kan du inte bara ringa honom?

  145. Du måste sluta tjata.

  146. Jag saknar honom. Det gör Leia också.

  147. Jag läste att han vill träffa oss, så
    kan du inte bara ringa honom? Snälla.

  148. -Det kommer inte hända.
    -Då tänker jag ringa.

  149. Du får sluta nu, det kommer
    inte hända. Lägg av nu, det räcker.

  150. Ring pappa.

  151. -Du, vet du vad...
    -Leia.

  152. Du måste ställa ner det där igen.
    Du kan inte ha det så nära din kind.

  153. Du kommer göra dig jätteilla.

  154. -Ställ ner strykjärnet.
    -Leia. Snälla, får jag det.

  155. -Det är okej. Får jag det?
    -Lyssna på din storebror.

  156. -Det är jättejättefarligt.
    -Leia.

  157. -För du kan paja hela ditt ansikte.
    -Lova, lova, lova!

  158. Jag lovar att ringa pappa
    om du ställer strykjärnet där.

  159. Jag lovar, jag ringer honom.
    Jag lovar.

  160. Överaktiv, check.
    Impulsiv, lättdistraherad, check.

  161. Svårt att sitta still,
    koncentrationssvårigheter, check.

  162. "Ärftlighet är vanligaste orsaken"-

  163. -"till neuropsykiatriska
    funktionsnedsättningar."

  164. Jag kanske var lite dampig i skolan,
    det var vad de andra sa.

  165. Men att William skulle behöva
    uppleva samma sak, det känns...

  166. Men vad fan, kolla på mig nu. Kolla
    vart min "dampighet" har lett mig.

  167. Det har ju gått ganska bra nu.

  168. "En utredning består av
    en medicinsk undersökning"-

  169. -"olika tester samt intervjuer med
    personen som utreds och anhöriga."

  170. Men hur kan man ens vara säker på
    att en sån där utredning stämmer?

  171. Okej, här är klockan 07.00. Och...

  172. Ding. Då ritar vi en väckarklocka
    som ringer.

  173. -Men vi har väl ingen väckarklocka?
    -Ja, då gör vi en mobil helt enkelt.

  174. Då ska man alltså gå upp. Där, mobil.

  175. Och efter det, vad gör man då?

  176. -Somnar om?
    -Nej. Klä på dig kläder.

  177. Så där. Pang, pang, pang.

  178. Och nästa ruta
    så kan ju du fylla i vad man gör.

  179. Ja, det är Alex. Tja, tjena.

  180. Va? Vadå, det var ju i morgon.

  181. Hemma. Jag vet inte. Fan, jag...

  182. Jag får fixa en taxi. Jag vet inte.
    Det blir bra.

  183. Jag ringer upp om en minut. Okej?
    Bra. Tja.

  184. -Fan också!
    -Vad är det?

  185. -Flyget är i dag.
    -Men det var ju i morgon.

  186. Jag sa det tydligen, men det är nu.
    Fan också!

  187. -Förlåt, pappa missar flyget.
    -Ett, två, tre...

  188. -...fyra...
    -...fem, sex, sju, åtta...

  189. Tack, William.

  190. -Du, det ordnar sig.
    -Jag vet inte. Fan.

  191. Nej, men jag får väl skita i att åka.

  192. William, efter frukost är det skola.
    Ingenting annat.

  193. -Herregud.
    -För smart för sitt eget bästa.

  194. Ja, jag vet. Fy fan.

  195. -Du hade ju sett fram emot det här.
    -Jag får skita i det. Omar är på väg.

  196. Det är väl lika bra, med William och
    allt. Nu när vi börjar få lite flow.

  197. Vi gör så. Jag stannar.

  198. -Fina va?
    -Jag fattar inte att du säljer dem.

  199. -Det kanske jag inte gör heller.
    -Men du sa ju det.

  200. Om du fick välja ett favoritdjur,
    vilket skulle det vara då?

  201. Svårt. Det finns så många jag gillar.
    Svårt att bara välja ett.

  202. -Jag hatar att välja.
    -Jag gillar pandor.

  203. Men det känns taskigt att välja bort
    andra, som man gillar jättemycket.

  204. -Har du sett en panda på riktigt?
    -Ja. På Berlins zoo.

  205. Där finns två kinesiska jättepandor.
    En hane och en hona.

  206. De hoppas att de ska få ungar-

  207. -men honan är bara fertil 72 timmar
    en gång varje vår.

  208. Så det kan ta flera år.

  209. Inte så konstigt
    att det finns så få pandor.

  210. Hej. Jag stör väl inte? Jag har fika.

  211. Kom.

  212. Så. Varsågoda.

  213. -Jag äter bara gula grejer.
    -Okej.

  214. Vi vill vara ensamma.

  215. Eller hur?

  216. Okej.

  217. Bra.

  218. Åh gud.

  219. -Minns du hur det var?
    -Nej, det var så länge sen.

  220. Klart jag minns! Men jag har aldrig
    trott att Jackie skulle ha en kille.

  221. Och nu är de där på rummet.
    Vad gör de, tror du?

  222. -De kanske pussas.
    -Nej, men... Tror du?

  223. -De kanske grovhånglar.
    -Jag vill inte veta det.

  224. Hej. Det är jag.

  225. Nej, det är lugnt.

  226. Du, lyssna.
    Jag vill att du träffar barnen.

  227. Det är dags.

  228. Streck, streck, streck. Det är helt
    sjukt, det är så jävla dåliga betyg.

  229. Jag hatade verkligen skolan.

  230. Inte polarna och allt runt omkring,
    men lektionerna.

  231. Det kändes som att alla andra
    hade det hur lätt som helst.

  232. "Lärarna hatar mig."
    Jag störde hela tiden.

  233. Men då kanske du känner igen dig
    i William, då.

  234. -Jag önskar att jag kunde hjälpa mer.
    -Det kanske du kan.

  235. Du har ju lärt dig att hantera det.
    Du kan ge honom några tips.

  236. Han lyssnar ju på dig.
    Matte hade du ju jättebra i.

  237. Ja. Om det var nåt jag gillade kunde
    man ju hålla på hur länge som helst.

  238. Jag vill säga:
    "Allt kommer att bli bra."

  239. "Du kommer få hur mycket polare
    som helst och ett asbra jobb."

  240. Men jag kan inte säga det säkert.
    Jag kan inte säga det till honom.

  241. -Då får du väl ljuga.
    -Ja, exakt.

  242. Jag har tänkt lite på vad du behöver
    för att allt ska funka för dig.

  243. -Vadå?
    -Så vi kan se till att du får...

  244. ...den hjälp som du behöver i skolan.

  245. -För du vill ju gå dit egentligen.
    -Nej, det vill jag inte.

  246. Om det är så att du har
    en funktions... Eller handi...

  247. Neuropsykiatrisk
    funktionsnedsättning.

  248. Då måste vi ta reda på det
    så att du sen kan få hjälp med det.

  249. Men vad sa ni, en vadå? En nebro...?

  250. Nej, men vi kommer göra en utredning
    och ta reda på-

  251. -vad som är lätt och jobbigt för dig.

  252. Sen när vi vet så kommer det jobbiga
    att bli lättare. Känns inte det bra?

  253. Jo, det gör det. Jättebra.

  254. Vad bra. Om inte annat
    är det bra att utesluta en diagnos.

  255. -Hur länge ska vi stå här?
    -Han kommer snart.

  256. -Säkert? Han kanske har ångrat sig.
    -Nej då, han kommer.

  257. Han kommer komma.

  258. Nu kommer han.

  259. Pappa?

  260. Kom, Leia. Vi ska träffa pappa.

  261. Snyggt med gula läppar.

  262. Ovanligt.

  263. Jag vet.

  264. Vill du pussa på dem?

  265. Klar. Jag är klar.

  266. -Herregud.
    -Va, klar?

  267. -Ja, klar.
    -Du har fuskat.

  268. -Nej.
    -Jo, du har fuskat.

  269. -Du är ett litet geni.
    -Fan vad grymt. Bam.

  270. Nej, jag vet inte.

  271. Man blir glad liksom.

  272. -Eller hur?
    -Ja.

  273. Textning: Camilla Dunér
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Våga vara modig

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att det går att få ett bra liv även för familjer som lever med diagnos. Alex inser att han måste ta tag i Williams problem och kontaktar skolan som råder honom att göra en NPF-utredning. Jackie blir förtjust i en kille och vill dejta honom men vet inte riktigt hur man gör. När de väl ses så känns allt självklart. Leia hotar att bränna sig med strykjärnet om mamman inte gör som Oskar säger och ringer deras pappa. Mamman ringer motvilligt och ber honom komma och träffa barnen. Äntligen så ses de igen.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Teckenspråk
Ämnesord:
Allmän medicin, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Familjer, Medicin, Nervsystemet, Neurologi, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Samlevnadsproblem, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Limboland - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLimboland - teckenspråkstolkat

Älskade dumma syskon

Avsnitt 1 av 5

Om hur jobbigt det kan vara att vara syskon i en familj med diagnos. Amanda vill att de berättar för William att han ska bli storebror, men Alex är orolig för hans reaktion. Sandra vill träffa sin pojkvän, vilket gör att hon stör Jackie i sin kvällsritual i badrummet och det leder till ett utbrott där alla gör fel. Oskar vill plugga till sitt SO-prov, men tvingas att natta sin lillasyster Leia.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLimboland - teckenspråkstolkat

Det blir så lätt fel

Avsnitt 2 av 5

Om hur lätt det är att göra fel fast man vill väl i en familj med diagnos. William vägrar att gå till skolan. Alex pressar honom vilket bara gör allt värre. Jackie drömmer om att träffa en kille men det blir inte som hon tänkt sig och hon tappar kontrollen. Leia tappar sin nalle mitt i gatan vilket leder till en kanske ännu farligare situation. Jenny vill vara en perfekt mamma men känner att hon inte riktigt räcker till.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLimboland - teckenspråkstolkat

Himmel och helvete

Avsnitt 3 av 5

Om hur himmel kan vändas till helvete på en sekund i en familj med diagnos. Alex vill hjälpa William att få vänner genom att fixa ett superfint kalas, men det blir inte som William har tänkt sig och han får ett utbrott inför sina klasskompisar. Joel vill fira bröllopsdagen med en dejt med Anja, men Jackie kräver att de ska ha spelkväll så som de har bestämt. Leia får blåbärsoppa på sin enda rena, sköna tröja, och tvingas byta till en som sticks och rymmer för att slippa ha den på sig.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLimboland - teckenspråkstolkat

Undanflykter och förändringar

Avsnitt 4 av 5

Om att visa att i allt det svåra så finns det hopp i en familj med diagnos. Amanda vill ha en "perfekt" familjemiddag, men varken William eller Alex beter sig som hon hoppas. Vanja känner sig fången i sitt eget hem och längtar ut och flirtar med en kollega. Oskar upptäcker att hans mamma gömmer undan ett födelsedagskort från hans pappa och inser att hon har ljugit om att pappan struntar i sina barn. Oskar konfronterar henne.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLimboland - teckenspråkstolkat

Våga vara modig

Avsnitt 5 av 5

Om att det går att få ett bra liv även för familjer som lever med diagnos. Alex inser att han måste ta tag i Williams problem och kontaktar skolan som råder honom att göra en NPF-utredning. Jackie blir förtjust i en kille och vill dejta honom men vet inte riktigt hur man gör. När de väl ses så känns allt självklart. Leia hotar att bränna sig med strykjärnet om mamman inte gör som Oskar säger och ringer deras pappa. Mamman ringer motvilligt och ber honom komma och träffa barnen. Äntligen så ses de igen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Barn, mat och hälsa

Bästa bränslet för barn

Barnläkaren och forskaren Anna-Karin Edstedt Bonamy berättar om vilken mat och näring som är bäst för barn, men också hur du skapar förutsättningar för att måltiden ska bli lustfylld och hur du lär dina barn att få bra matvanor. Hon talar om allergier, intolerans och problem med skärmar och smartphones vid måltiderna, varför det kan bli problem med att utesluta gluten i maten och om hur viktigt det är att få ett läkarutlåtande vid exempelvis laktosintolerans och inte skapa egna diagnoser och antaganden. Inspelat i Aula Magna på Stockholms universitet den 14 mars 2016. Arrangör: Konsumentföreningen Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Att åldras

Vad tycker du om att åldras? Vad är bra och dåligt med det? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.