Titta

Sista terminen i nian

Sista terminen i nian

Om Sista terminen i nian

Vi följer en grundsärskoleklass under deras sista termin på högstadiet och deras förberedelser, tankar och känslor inför gymnasiesärskolan. Eleverna praktiserar, går på öppet hus, träffar studie- och yrkesvägledare, väljer program och får så småningom antagningsbesked. Serien är inspelad under vårterminen 2019 på Ekholmsskolans grundsärskola i Linköping.

Syfte

Serien syftar till att ge ett diskussionsunderlag för grundsärskolans högstadieelever, deras pedagoger och yrkes- och studievägledare, inför gymnasievalet och övergången till gymnasiesärskolan. Serien belyser moment som praktik, öppet hus, ansöknings- och antagningsförfarande. Filmerna ger även möjlighet att diskutera framtida utbildningsmöjligheter.

Till första programmet

Sista terminen i nian : PraktikMaterialDela
  1. -God morgon.
    -Det här är klass 9 D.

  2. Robin...

  3. -...Alma...
    -Vad gjorde ni, då?

  4. ...Ina, Gottfrid och deras lärare
    Anna-Lena och Andreas.

  5. -Uno!
    -Och Saman som är elevassistent.

  6. I höst börjar eleverna i gymnasiet.

  7. -Har ni funderat mycket på valet?
    -Lite läskigt är det ju...

  8. ...på ett så stort ställe.

  9. Klassen har förberett sig för att
    göra ett bra val till gymnasiet.

  10. Nu är det slutspurten.
    Snart ska de fatta beslut-

  11. -om vilket program de ska välja.

  12. Häng med eleverna
    sista terminen i nian.

  13. I dag är det dags för praktik.

  14. -God morgon, gänget. Hur är läget?
    -Det är bra.

  15. Det är praktiktider. Ni ska ut
    på gymnasiesärskolor och testa på.

  16. Några har redan varit på praktik.

  17. -Robin, har du varit på praktik?
    -Ja.

  18. Varför är det bra
    med praktik, tror du?

  19. Så att man vet
    vad man ska välja för skola.

  20. -Du har också varit på praktik.
    -På Vreta och Ljunkan.

  21. Så på två ställen.

  22. Alma, du vill testa på en gång till.

  23. -Var det SNS på Berzan?
    -Ja.

  24. Innan du bestämmer dig.

  25. -Hur känns det, då?
    -Bra.

  26. -Inte jättepirrigt?
    -Nej.

  27. Alma ska praktisera
    på programmet Samhälle, natur, språk-

  28. -på Berzelius gymnasiesärskola
    eller Berzan som den kallas.

  29. Hon har praktiserat här tidigare.
    Nu ska hon testa igen.

  30. Läraren Gabriella möter Alma
    när hon kommer.

  31. Jag väntar på Alma. När de öppnar
    dörrarna, ser man vem det är.

  32. Då ska jag gå ut och möta henne.

  33. Nu kommer Alma.

  34. -Hej, Alma. Välkommen!
    -Tack!

  35. Ska vi gå in? Det regnar lite.

  36. Nu går vi ut i regnet igen.

  37. Jag brukar gilla regn.
    Det är mitt favoritväder.

  38. Jag vet ingen som gillar det.

  39. Skåp till dig.
    Jag tog en bild på en simmare.

  40. -Jag var i simhallen i går.
    -Jag tänkte på när vi var där.

  41. Vi hade så roligt då.

  42. -Då får du ha nyckeln i fickan.
    -Japp.

  43. Då går vi till klassrummet.

  44. -God morgon. Nu är jag här igen.
    -Välkommen!

  45. God morgon. Det är måndag igen.

  46. I dag har vi en gäst i klassen.
    Alma är här och gör praktik.

  47. Ska vi kolla vad som ska hända i dag?

  48. Klasstid har vi nu.
    Alma är här i dag.

  49. Sen har vi rast klockan nio redan.

  50. Då går vi
    till Berzyber allihop i dag.

  51. Alla i grundsärskolan
    får chansen att praktisera-

  52. -för att få koll på
    vad de olika programmen innebär-

  53. -och hur skolan verkar.

  54. Vi har ju geografi i Samhälle, natur
    och språk. Det är en av kurserna.

  55. Den här terminen
    jobbar vi med det här temat.

  56. -Vad är det för något, Sandra?
    -Europa.

  57. I dag ska vi prata om klimatzoner.

  58. -Asien.
    -Asien, ja.

  59. Alma har praktiserat på olika skolor
    och provat flera program.

  60. Hon har testat Skog, mark och djur...

  61. ...hotell, restaurang och bageri...

  62. ...estetiska verksamheter...

  63. ...och Samhälle, natur och språk
    här på Berzeliusskolan.

  64. Alma, nu är det din tur.

  65. -Polarzon...
    -Ja.

  66. ...tropisk zon...

  67. ...tempererad zon och...

  68. ...subtropisk zon,
    fast man ser inte att det står det.

  69. Vänta, vi gör så här.

  70. -Ja!
    -Fast det blev inte lika snyggt.

  71. Snyggt! Bra!

  72. Det är rast och vi ska till Berzyber.
    Vi går allihop i dag.

  73. Det är kaféet som kallas Berzyber.

  74. Där hänger eleverna under rasten.

  75. -Har du sovit gott?
    -Ja.

  76. -Jag ska försöka stå ut.
    -Hela dagen ska det regna.

  77. -Ja!
    -Det är Almas favoritväder.

  78. Jag har gjort armbandet själv.
    Jag gjorde det hemma.

  79. -Är det skosnören?
    -Nej.

  80. Det är inte av nåt skosnöre.

  81. Det ser lite ut som det.
    Man kan knyta så här med skosnören.

  82. Efter rasten har klassen musik
    med elever från estetiska programmet.

  83. På den här lektionen är de många.

  84. Varsågoda. Hej! Välkommen hit.
    Kul att se dig igen.

  85. I dag ska de sjunga.

  86. Välkomna hit.
    Trevligt att du är här igen.

  87. Har du hört allting vi säger?

  88. Det är sånt som man bara gör

  89. Satt som Buddha under trädet
    Sa hej då till hela världen

  90. Ljust i huvet, öm i benen
    Ljust i huvet, öm i benen

  91. När det enda jag är säker på

  92. Tack förlåt

  93. När det enda jag är säker på

  94. Tack förlåt

  95. När det enda jag är säker på

  96. När lektionen är slut går eleverna
    tillbaka till sitt klassrum.

  97. De ska ha naturkunskap
    och plantera krassefrön.

  98. Naturkunskap blir det nu.

  99. Från att vi har
    den här aluminiumformen-

  100. -med frön som vi har blött upp,
    så ser det ut så efter en vecka.

  101. -Vad roligt.
    -Ni har fröerna där.

  102. -Åt vilket håll ska tejpen vara?
    -Det är ganska många frön.

  103. Almas praktikdag är snart slut.

  104. Sist funderar de på
    hur dagen har varit.

  105. Vad som har varit toppen
    och vad som har varit botten.

  106. Nu kör vi i gång
    sista lektionen för i dag.

  107. Vi ska göra en utvärdering av dagen.

  108. Något med i dag som har varit toppen
    och något som har varit botten.

  109. Ni får varsin sån här.

  110. Toppen var att få träffa Alma igen.
    Det tycker jag om.

  111. Toppen är att Alma är här igen.

  112. -Har du något botten?
    -Att det regnar ute.

  113. Jag fick lyssna på Alma.

  114. -Vad har du för botten, då?
    -Det är vädret också.

  115. -Nu får vi höra Alma, då.
    -Toppen - vädret!

  116. -Vädret var toppen.
    -Ja.

  117. Och botten, då?
    Det kan ju inte vara vädret.

  118. -Jag har ingen.
    -Det låter ju bra.

  119. -Tack för i dag.
    -Slut för i dag.

  120. Hur kändes det när alla tyckte
    att det var härligt att du var här?

  121. Det blev glada känslor, som sagt.

  122. Skolan är större än Ekholmen.
    Annars är det inte så stor skillnad-

  123. -förutom att man går på gymnasiet.

  124. Alla lektioner tyckte jag var roliga.

  125. Det var en rolig dag.

  126. Jag tänker gå den vägen.

  127. Där är din taxi, Alma.
    Tack för i dag.

  128. Alma i 9 D är nöjd med dagen
    på Berzelius gymnasiesärskola.

  129. Att göra praktik på flera skolor
    är ett bra sätt-

  130. -att få reda på vad som passar bäst.

  131. Då blir det lättare att göra valet
    till gymnasiesärskolan.

  132. Textning: Maria Grimstad
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alla program i Sista terminen i nian

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSista terminen i nian

Praktik

Avsnitt 1 av 5

Det är praktiktider för eleverna i klass 9D på Ekholmsskolan. Vi följer med på en praktikdag på gymnasiesärskolans nationella program; Samhälle, natur och språk.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSista terminen i nian

Öppet hus

Avsnitt 2 av 5

Det är dags för Öppet hus inför valet till gymnasiesärskolan. Vi följer med några elever från klass 9D på Ekholmsskolan och deras föräldrar när de besöker två skolor med olika inriktningar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSista terminen i nian

Ansökan

Avsnitt 3 av 5

Valet till gymnasiesärskolan närmar sig. Eleverna från klass 9D på Ekholmsskolan träffar studie- och yrkesvägledaren en sista gång innan ansökan skickas in. Vi är med när en av eleverna i klassen gör sitt gymnasieval hemma vid datorn med hjälp av sin syster.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSista terminen i nian

Antagningsbeskedet

Avsnitt 4 av 5

Det preliminära antagningsbeskedet för gymnasiesärskolan är klart. Eleverna i klass 9D på Ekholmsskolan får besked om vilken skola och vilket program de kommit in på.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSista terminen i nian

Framtiden

Avsnitt 5 av 5

Snart är det sommarlov. Klass 9D på Ekholmsskolan summerar högstadietiden och förbereder sig inför att börja i gymnasiesärskolan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Varför arbeta?

Måste vi arbeta, kan vi inte få medborgarlön? Vad händer med vår självbild och vårt värde utan arbete? Om vi ska jobba 8 timmar om dagen, vad ska vi jobba med och hur ska vi få alla att nå dit? Roland Paulsen, författare och doktor i sociologi vid Lunds universitet och Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet, debatterar detta. Moderatorer: Helle Klein och Patrik Hadenius. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Snabbspår och långspår

Det sitter en bildlärare och kör taxi på Stockholms gator. Och i Kista galleria står en geografilärare och skakar en påse med sallad. Det snabbspår för nyanlända med lärarexamen som nyligen lanserades är tänkt att ge kortare vägar till jobb och samtidigt bidra till att lösa lärarbristen i Sverige. Men hur bra har vi varit på att ta till vara den lärarkompetens som finns bland de många människor som kommit till Sverige under lång tid? Vi hör tre berättelser som handlar om hinder på vägen, slocknade drömmar och om mödan och tålamodet som krävs av den som ändå lyckas ta sig fram.