Titta

UR Samtiden - The Conference 2019

UR Samtiden - The Conference 2019

Om UR Samtiden - The Conference 2019

Vad händer i den digitala världen och hur påverkar det oss? Programmerare, konstnärer, designers, marknadsförare, forskare och företagsledare från hela världen ger oss en bild av nuet och en glimt av framtiden. Inspelat den 27-28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The Conference 2019 : Konsten att lagaDela
  1. Jag tittade närmare
    med Wayback Machine-

  2. -och såg att hela avdelningar
    försvunnit från whitehouse.gov-

  3. -klockan 17 den 20 januari 2017,
    dagen för presidentinstallationen.

  4. Hej, allihop. Tack för att ni är här.

  5. Det gladde mig att mitt föredrag har
    fått rubriken "The art of maintenance".

  6. De två orden har en underbar resonans-

  7. -men vi brukar inte höra dem
    tillsammans: konst och underhåll.

  8. När vi tänker på värdena
    i konstvärlden och konstbranschen-

  9. -brukar vi inte tänka på omtanke.

  10. Jag tänker snarare
    makt, vinst och exklusivitet.

  11. Men nu sker faktiskt viktigt arbete med
    kollektiv omsorg inom konst och design.

  12. Särskilt i relation till motstånd.

  13. Nyligen har min egen praktik
    rört sig i den riktningen.

  14. Jag närmar mig det
    med begreppet "urgent craft"-

  15. -för att dela de här idéerna
    i en krispräglad tid.

  16. Vad är annorlunda
    med vår trängande tid?

  17. Kriser har präglat alla tider, beroende
    på var du är, vem du talar med-

  18. -och vilka grupper
    du identifierar dig med.

  19. På sistone har tron stärkts
    att konst och design kan göra skillnad-

  20. -och ibland lyckas det. Från aidskrisen
    och Act Up till nyfascismens uppgång-

  21. -har vi sett människor agera med
    tillgängliga verktyg och plattformar-

  22. -för att framföra ett angeläget budskap.

  23. Men för att veta vad som är angeläget
    behöver vi svara på frågan: För vem?

  24. Kärnan i "urgent craft" är att ifråga-
    sätta den plats varifrån du talar-

  25. -och hur vi tilltalar andra.
    Det här är några av mina markörer-

  26. -men vilket språk du än använder
    är det här fonden att närma sig med.

  27. När jag tänker på mitt liv som queer-

  28. -är det som en blivandets praktik
    som har tagit mig flera årtionden.

  29. Det är ett pågående arbete som jag nu
    ser som långsamt och successivt.

  30. En fördröjd angelägenhet, ett konstant
    och evigt sökande efter vilka vi är.

  31. Jag har lärt mig
    att angelägenhet kan vara långsam.

  32. Tålamodet som krävs för att göra gott
    för framtida världar.

  33. "The then and there of queer futurity".
    Jag älskar motsägelsen här.

  34. För att förstå kriser
    kanske vi måste inse-

  35. -hur långsamt förhållanden utvecklas-

  36. -hur makt fungerar. Tålamodet att bygga
    och befästa under en lång tid.

  37. Att ägna sig åt underhåll
    som en form av angelägenhet.

  38. Ett tag försökte jag utforska långsamhet
    på det sättet, men mer bokstavligt-

  39. -med samlingsprojektet
    "Library of the printed web".

  40. Sen Facebook lanserade sin vägg 2006
    och Tumblr 2007-

  41. -har oändliga flöden
    blivit huvudgränssnittet på nätet.

  42. Vi försöker vänja oss
    vid hastigheten och omedelbarheten-

  43. -i den algoritmiskt
    levererade informationen.

  44. "Printed web"
    placerar sig i det nedsaktandet.

  45. Ett sätt att pröva nätverket genom att
    ta digitalt material till ett mellanläge-

  46. -och göra det märkligt genom att
    låta det vara både digitalt och fysiskt.

  47. Under fem år gjorde jag 20 publikationer
    med 200 konstnärer och författare-

  48. -och jag grundade ett arkiv
    med hundratals verk.

  49. 2017 förvärvades hela projektet
    av MoMA i New York.

  50. Jag lämnade arkivet till MoMA exakt
    en vecka efter Trumps installation.

  51. Det var då jag började se potentialen-

  52. -för "Printed web"
    att säga nåt politiskt-

  53. -genom att frysa ögonblick som hade
    gått förlorade i vårt digitala arkiv.

  54. Jag såg att mycket information plötsligt
    försvunnit från Vita husets webbsida.

  55. Jag tittade närmare
    med Wayback Machine-

  56. -och såg att hela sektioner
    försvunnit från whitehouse.gov-

  57. -klockan 17 den 20 januari 2017,
    dagen för presidentinstallationen.

  58. Allt innehåll om historiskt
    marginaliserade människor var borta:

  59. Om afroamerikaner och medborgarrätt,
    asiat-amerikaner, HBTQ, kvinnor-

  60. -personer med funktionsnedsättning,
    pensionärer, barn, veteraner - borta.

  61. I stället hade Trumps Vita huset
    ersatt varje sida med:

  62. "Tack för ditt intresse
    i det här ämnet."

  63. Jag dokumenterade denna raderingsakt
    som i dag redan har glömts-

  64. -och jag återpublicerade materialet
    i tryck.

  65. Hur ska vi välja vad som ska bevaras?

  66. "Thank you for your interest in this
    subject" blev en vändpunkt för mig.

  67. Mitt publicerande kunde faktiskt
    påverka normativa narrativ-

  68. -genom att dokumentera
    och reparera radering.

  69. Andra gjorde det också
    på oväntade sätt.

  70. Jag var ute mycket i New York under
    de första veckorna efter installationen.

  71. För första gången såg jag att folk höll
    utskrivna tweets över sina huvuden-

  72. -och plockade material
    från digitala arkiv-

  73. -för att framföra
    i det offentliga rummet.

  74. Det var en så annorlunda syn
    på "The printed web".

  75. Ett arkivgrävande och ett synliggörande
    som en angelägen påminnelse.

  76. Som en offentlig gest för att visa
    att nånting kommer att gå förlorat.

  77. Jag vill understryka hantverket här.

  78. Omsorgen och urvalet av ett budskap
    och överförandet till en fysisk plats.

  79. Offentlig materialitet
    som ett sätt att göra motstånd mot-

  80. -eller sakta ner narrativet.

  81. Konstnären och aktivisten Parker Bright
    framförde en störning-

  82. -som ockuperade digitala flöden.

  83. På Whitney-biennalen 2017
    blockerade Parker-

  84. -Dana Schutz kontroversiella tavla
    av Emmett Till som en protesthandling.

  85. Med en kropp i vägen
    stördes det lugna konstbetraktandet-

  86. -och då stördes den visuella våldskultur
    som vit makt-kulturen iscensätter-

  87. -genom konstvärlden.

  88. Budskapet "Black death spectacle"
    stod skrivet på ryggen.

  89. När Parker blockerade tavlan minskades
    dess synlighet i en dimension-

  90. -men ökade den i en annan
    genom att ge den en ny rubrik.

  91. I och med att handlingen fångades
    ockuperade den även digitala platser-

  92. -och tog över narrativet och fogade för
    alltid samman budskapet med tavlan.

  93. För att låna
    aktivisten John Lewis begrepp-

  94. -ställde Parker till med "bra problem"
    med sin egen synlighet.

  95. Men jag vill påpeka att det inte alltid
    går att ställa till med bra problem.

  96. För många för vilka det vardagliga livet
    i det offentliga är farligt-

  97. -kan synlighet i sig själv
    utgöra en risk.

  98. I många situationer är det bäst att inte
    synas och inte bli läst tydligt.

  99. Där riskerna att bli sedd
    är större än vinsten att synas.

  100. Vid en läsning jag anordnade i fjol-

  101. -formulerade queerteoretikern Jack
    eller Judith Halberstam det så här:

  102. "Bli oläslig".

  103. Idag ser vi att restriktioner i språk,
    identitet och kultur blir allt hårdare-

  104. -vilket kräver nya strategier
    och nya sätt att vara-

  105. -som försvårar förtryckande strukturer
    som könsbinaritet och cisnormativitet.

  106. Att vara läslig är att bli sedd av
    staten, men för vissa är det avgörande.

  107. För en papperslös kan oläslighet
    leda till ett fängelsestraff eller utvisning.

  108. Jag vill betona
    att det är en komplex terräng-

  109. -med nyanserade skillnader.

  110. Oläslighet är ett privilegium
    som är svårt att skilja från vithet-

  111. -och vilka som får styra
    hur de identifieras.

  112. Det pågår en strid mot behovet att se
    inom övervakningskapitalismen-

  113. -som mer och mer använder design
    och teknik som blir allt mer precis-

  114. -i förmågan att identifiera kroppar,
    platser och nu beteende.

  115. Att bli sedd korrekt är att bli en agent
    för kapitalet, en bättre konsument-

  116. -en bättre dataproducent,
    mer förutsägbar, mer lönsam.

  117. Det är det här vi hyllar i dag
    som höjden av design.

  118. Ett hantverk som är så precist
    att det nästan känns utomjordiskt.

  119. Läsbarhetsivrande designer jobbar inom
    de system som tillverkar ideologierna-

  120. -och låter dem framstå
    som mer lockande och mer trovärdiga.

  121. "Urgent craft" handlar om att störa
    denna smidiga designfulländning-

  122. -och att avsiktligt misslyckas
    att leverera en perfekt läsning.

  123. Nu arbetar jag med publiceringsprojektet
    "Queer.archive.work".

  124. Det ställer frågan hur det kan utgöra
    en queer plats för kollektiv omsorg.

  125. "Queer.archive.work"
    är också projektets adress-

  126. -och leder min publik till nya nätverk
    av queerteori, poesi och bildskapare-

  127. -som ställer till bra problem
    med sina verk.

  128. Jag vill skapa en plattform för röster-

  129. -som skickar ut signaler
    på grumligt vatten.

  130. Viktiga budskap som inte fogar sig.
    Hittills har jag haft med material-

  131. -från 50 konstnärer och författare
    med fokus på HBTQ, icke-vita-

  132. -och andra som brukar saknas i arkiv.

  133. Publikationerna är avsiktligt stökiga,
    och komponenterna glider runt-

  134. -och när de hamnar utanför
    sina behållare bevaras röran-

  135. -för att få ett överflöd
    och inte få ett dominerande narrativ.

  136. "Queer.archive.work" är obundet, nästan
    helt utan lim, häftklamrar och tejp.

  137. I stället används vikningar för att
    uppmuntra till nya överlappningar.

  138. Läsliga för vissa
    och avfärdade av andra.

  139. Samtidigt försöker jag föra in rörans
    poetik även i min undervisning.

  140. I en ny kurs på RISD, "Urgency lab"-

  141. -frågade jag hur ett klassrum
    kan vara en plats för kollektiv omsorg.

  142. Vi insåg att angelägenheten
    fanns där i rummet.

  143. Vi var själva en mikrogemenskap med
    förhållanden, komplexitet och sårbarhet.

  144. Vi tolkade "misslyckande" och "omsorg"
    på olika sätt-

  145. -och det var en utmaning att enas.

  146. Men vi arbetade långsamt
    för att hålla samman-

  147. -i ett komplext kollektivt
    lärande och skapande.

  148. Under terminen diskuterade vi idéer-

  149. -som gränser, arkiv,
    postapokalyptisk praktik-

  150. -ansvar och identitet,
    och jag lärde mig av studenterna.

  151. De organiserade sig och prioriterade
    psykisk hälsa, inklusivitet och glädje.

  152. I slutet publicerade vi
    en trave med kort, "Urgency cookbook"-

  153. -med ingredienser och recept
    för överlevnad och kollektiv omsorg.

  154. I vårt politiska klimat-

  155. -där vårt förhållande
    till sanning och makt är vanskligt-

  156. -minst sagt, vill jag göra ett förslag:

  157. Att vi överväger taktiker som oläslighet,
    agitation, radikal publicering-

  158. -och rörigt meningsskapande
    som en ny kursplan.

  159. Här är hela listan
    som finns på min sajt.

  160. Om ni är intresserade
    uppmuntrar jag er att läsa mer där.

  161. Det är en uppsättning principer
    mot förtryckande designideologier-

  162. -särskilt för konst- och designlärare.

  163. De är tänkta att lånas, distribueras,
    användas och skrivas om som ni vill.

  164. "Urgent craft" är inget manifest
    utan en uppsättning taktiker-

  165. -en rad ofullständiga observationer,
    en minnesanteckning.

  166. En påminnelse om att vi kan använda
    konst och design för att lösa upp makt.

  167. Tack.

  168. Översättning: Erik Swahn
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Konsten att laga

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem bestämmer vilken digital information som ska sparas? Paul Soulellis, konstnär och grundare av Library of the printed web, använder publicering som en form av mostånd. Han tar oss med på en resa genom bortkastade dokument, både online och offline. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Arkiv, Arkivering, Digitala arkiv, Digitalt bevarande
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - The Conference 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Internets banbrytande mormödrar

Utvecklingen av datorer och internet har haft kvinnliga förtrupper som blivit raderade. Författaren och musikern Claire L. Evans berättar om några av de kvinnorna och hur framtiden kunde ha sett ut. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Gud i maskinen

Meghan O'Gieblyn berättar hur en modern transhumanism - idén om hur teknik kan förbättra människan - liknar kristna uppståndelseberättelser. Hon jämför kristen diskussion kring andlig utveckling med modern teknologisk singularitet. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Diskret automatisering

Varför bygger vi hus på liknande sätt som för hundra år sedan? Varför utvecklas mängder av projektledningsprogram när byggindustrin i sin helhet endast är något mer digitaliserad än jordbruk och jakt? Det är några av frågorna som Mollie Claypool tar upp. Inpelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Allmän basinkomst - det nya sociala kontraktet

År 2018 avslutades det finska experimentet med grundlön. Maria Mahlo, Demos Helsingfors, hävdar att en universell grundlön är den postindustriella tidens sociala nödvändighet. Dessutom diskuterar hon hur samhället kan tänka om när det gäller hur vi distribuerar tjänster och tillgångar för att skapa mer jämlika samhällen. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Valsystemet som är både spännande och sexigt

Vettig information om valsystem kan vara roliga, spännande och sexiga. Det hävdar komikern Abie Philbin Bowman som förklarar det lite annorlunda irländska valsystemet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det som är bra med nätverkande

Det är lätt att kritisera sociala medier, men vi måste börja tänka på vad som fortsatt är bra att bygga vidare på. Charles Broskoski, medgrundare till Are.na, vill bygga sociala verktyg som får människor att skapa istället för att konsumera. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Twitter designar för bättre kommunikation

Lisa Ding arbetar som produktdesigner på Twitter och berättar hur de vill justera och ändra kommunikationsflödet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Sociala lösningar för socialt nätverkande

Darius Kazemi, internetkonstnär, uppmanar oss att skapa mindre nätverk. Våra nätverk behöver inte växa, även om plattformsjättarna tycker så. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Varför är det viktigt med reparation och underhåll?

Vi behöver förstå hur tekniken vi använder fungerar. Åtminstone behöver vi kunna få hjälp med att laga den. Laura Houston, forskare på Goldsmiths, presenterar sin forskning om haverier, reparationer, underhåll och varför det är så viktigt. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det finns inte tid för framtid

E-marknaden Taobao förvandlar den kinesiska landsbygden till en stark motpol och konkurrent till Amazon och andra jättar. En rörelse från landsbygd mot stad, men inte utan konflikter. Xiaowei Wang, creative director på Logic magzine, berättar. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Konsten att laga

Vem bestämmer vilken digital information som ska sparas? Paul Soulellis, konstnär och grundare av Library of the printed web, använder publicering som en form av mostånd. Han tar oss med på en resa genom bortkastade dokument, både online och offline. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - PI-symposium: Pinker och Rosling

Därför är vi okunniga om världen

Anna Rosling Rönnlund, programmerare och programutvecklare föreläser om hur kan vi få en mer faktaorienterad syn på vår omvärld. Med metoden "factfulness" visar hon hur vi kan bryta våra tankefel och lära oss att hysa åsikter grundade i fakta. Anna Rosling Rönnlund är även medgrundare av Gapminder. Det är en stiftelse som bland annat jobbar för att göra statistik rörande sociala, ekonomiska och miljörelaterade frågor lättillgänglig och enkel att förstå.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

E-sportaren Aaron

Kommer 17-årige Aaron Sandgren att vara en av Sveriges största idrottsstjärnor i framtiden? Kanske inte om vuxenvärlden får bestämma. Där har många fortfarande svårt att acceptera att våldsamma datorspel kan ses som idrott. Men det bryr sig inte Aaron om. Han och hans lagkompisar satsar hundraprocentigt på att bli proffs inom Counter-Strike. Aaron går i e-sportklass på Arlandagymnasiet och får spela och träna datorspel på skoltid.