Titta

Lärargalan 2019

Lärargalan 2019Dela
  1. Vad fina ni är. Får man kramas nu?

  2. -Du gav mig självförtroende.
    -Du gav oss en framtid.

  3. Man kan prata med dig om allt.
    Du är världens bästa lärare.

  4. -Du är min andra mamma, Wafae.
    -Du gör mig till en bättre människa.

  5. -Du är den bästa lärare jag har haft.
    -Det var snälla ord.

  6. Att höra såna ord
    från en så fin människa...

  7. Jag behöver inget mer.
    Det räcker för mig.

  8. Tack, snälla.

  9. Välkomna till Lärargalan 2019 -
    galan som hyllar lärarna.

  10. Vi delar ut tio priser, och eleverna
    har nominerat sina favoritlärare.

  11. Den som kommer att leda oss
    genom galan är Mark Levengood.

  12. Mina damer och herrar.

  13. Det är ett nöja att hälsa er välkomna
    till Lärargalan 2019.

  14. Den hålls i år för fjärde gången
    och tv-sänds för första gången-

  15. -så ett särskilt välkommen till er
    framför tv-apparater och skärmar.

  16. Jag kommer från en kärleksfull
    men kaotisk familj.

  17. Min mamma glömde berätta för mig
    att jag skulle börja skolan.

  18. En dag ledde hon mig
    till Mattby folkskola och sa:

  19. "Nu går jag hem, men du stannar här."

  20. "Hur länge då?"
    "Tills du är femton, sexton."

  21. Min första lärare
    var en alldeles ryslig hagga.

  22. Sen hade jag turen
    att få fröken Julin.

  23. Jag hade svårt att sitta stilla.

  24. Jag fick idéer
    och måste framföra dem omedelbart.

  25. Fröken Julin lät mig sitta
    längst fram och sa, väldigt snällt:

  26. "Nu vet jag var jag har dig."

  27. I vintras passerade jag Munsala,
    och hon ligger på kyrkogården där.

  28. Jag hittade hennes grav och sa:
    "Nu vet jag var jag har dig också."

  29. Orsaken till att vi står här
    är tv-galans grundare-

  30. -så jag ber er välkomna Beata Kull.

  31. Du hör på entusiasmen att det här
    är en populär tillställning.

  32. Varför startade du Lärargalan?

  33. Mina lärare
    har skapat mirakel för mig.

  34. Som tack har jag grundat Lärargalan-

  35. -så att alla elevers lärarhjältar
    får glänsa i kväll.

  36. Att ha en bra lärare
    är en livslång present.

  37. Kan du ge nåt praktiskt exempel
    på en mirakellärare?

  38. Det kan jag göra.

  39. I lågstadiet var jag superblyg
    och sa inte ett enda ord-

  40. -så klassen trodde
    att jag hade problem med munnen.

  41. Sen fick jag läraren Eila Eskola,
    och hon såg och utmanade mig.

  42. Nu står jag här och vågar prata,
    och det är tack vare Eila!

  43. Vi kommer få se dig ganska mycket
    under kvällen-

  44. -men för nu
    säger vi tack till Beata Kull!

  45. Vi har Anna Ekström här.

  46. Du har varit utbildningsminister i 9
    månader men har förståndet i behåll.

  47. Tack för att du är här.

  48. Över till vårt första pris:
    Årets inspiratör.

  49. Vem är bättre lämpad
    än vår första prisutdelare?

  50. Han lärde sig att även
    när livets skola är väldigt hård-

  51. -kan man gå ut med högsta betyg.

  52. Sen cancern
    gjorde honom rullstolsburen-

  53. -har han simmat till Åland
    och bestigit Kebnekaise.

  54. Välkomna äventyraren och paralympiern
    Aron Anderson.

  55. Wow!

  56. Vilken stämning. Fantastiskt!

  57. Att vara inspirerande handlar för mig
    mycket om att vara modig.

  58. När jag kom tillbaka till skolan
    i rullstol-

  59. -kände jag
    att behandlades lite annorlunda.

  60. Jag fick göra saker
    som de andra inte fick-

  61. -och det ställdes inte
    riktigt samma krav på mig.

  62. I högstadiet
    började jag på en ny skola.

  63. Där fanns en lärare som hette Ami.

  64. På nåt sätt kändes det
    som att hon aldrig såg min rullstol.

  65. Hon såg bara Aron.

  66. Det var lite läskigt,
    men också ganska skönt.

  67. En gång kastade jag och mina kompisar
    små papperslappar på varandra.

  68. Som sig bör spårade det ur
    till ett fullskaligt papperskrig.

  69. Och vem kommer gående i korridoren?

  70. Ami.

  71. Hon säger: "Det här får vi städa upp,
    och det blir kvarsittning för alla."

  72. Jag säger: "Nej, det går inte.
    Jag sitter i rullstol."

  73. Jag hade aldrig fått kvarsittning,
    men vad jag än sa så gick det inte.

  74. Jag kommer ihåg den kvarsittningen
    än i dag - den var ganska lärorik.

  75. Jag uppskattade
    att det ställdes samma krav på mig-

  76. -för de kraven fick mig att växa
    och förstå-

  77. -att jag klarar så mycket mer
    än vad jag trodde jag kunde.

  78. Tack för det, Ami.

  79. Jag har den stora äran att dela ut
    det första priset - det är så coolt-

  80. -till årets inspiratör.

  81. Elevernas motivering är: "I din klass
    har alla en funktionsnedsättning."

  82. "Du får oss att våga prova,
    tro på vår förmåga"-

  83. -"och se oss själva
    som de fantastiska individer vi är."

  84. "Du tar hjälp av vår skolhund,
    som ger oss stimulans."

  85. "Vi ser att du älskar att arbeta
    med oss genom ditt genuina intresse."

  86. "Du hittar varje enskild elevs sätt
    att lära sig på bästa sätt."

  87. "Du ställer krav
    och tror på varje enskild elev."

  88. "Du bidrar till en ökad självkänsla
    för barn med funktionsnedsättning."

  89. Vinnaren är Denice Sverla!

  90. Du är bäst, Denice!

  91. Jag jobbar i grundsärskola-

  92. -och är otroligt stolt och glad över
    att jag lyfts med den skolformen-

  93. -som inte lyfts så ofta.

  94. Vårt jobb är ett konstverk
    som handlar om-

  95. -engagemang, kreativitet
    och en tro på att alla kan lära sig.

  96. Det handlar om
    hur vi låter lärandet ta form.

  97. Tack, och tack till mina elever.

  98. Sture Järpemo var min lärare
    i historia på Danderyds gymnasium-

  99. -under perioden 1990-1993.

  100. Jag vill tacka dig,
    för du var helt magisk.

  101. Jag insåg efteråt
    att du bedrev akademisk undervisning.

  102. Du lärde oss att historia
    inte bara är årtal och personer-

  103. -utan handlar
    om samhällsförändringar-

  104. -och att saker
    måste ses från olika vinklar.

  105. Det har jag burit med mig under
    hela mitt vuxna liv och arbetsliv.

  106. Tack för de här åren.
    Det betydde otroligt mycket för mig.

  107. Det är dags för priset
    till årets mångfaldsarbetare.

  108. Vi hade en biologilärare som skulle
    lära oss allt om blommor och bin.

  109. Problemet var att han var 54 år
    och bodde hos sin mamma.

  110. Det lilla han visste om blommor och
    bin hade han nog lärt sig i skolan.

  111. Han höll den spattigaste och
    mest förvirrande lektionen nånsin.

  112. Han avslutade med:

  113. "Och så har vi nåt som heter homo-
    sexuella, men de bor inte i Finland."

  114. Min kompis Petti frågade:
    "Var bor de, då?"

  115. "Jag vet inte. Troligen i Sverige."

  116. Och här är jag nu.

  117. Jag är glad
    att det nu finns en förståelse-

  118. -för att vi är olika, ska vara olika
    och får vara olika-

  119. -och att skolans enfald
    har förvandlats till mångfald.

  120. Här för att dela ut priset:
    Alexandra Pascalidou.

  121. Kära Alexandra, varför
    är det så himla viktigt med mångfald?

  122. Jag trodde att alla här
    redan hade förstått det.

  123. Annars hade ju inte du fått vara här
    över huvud taget.

  124. Framför allt
    hade inte jag fått vara här.

  125. Blattebruden från betongen,
    svartskallen, greksteken...

  126. Herregud, vad jag har fått döpas om
    under mitt liv.

  127. Det tar lite tid,
    och skam den som ger sig-

  128. -för mångfald lönar sig.

  129. Mångfald betyder att alla -
    varenda en av oss - oavsett klass-

  130. -sexualitet, funktionalitet, kultur,
    språkbegåvning eller annat-

  131. -ska kunna få blomma ut
    i vår fulla potential.

  132. Det handlar om det ni också
    arbetar med till vardags.

  133. Alla ni hjältar här ute.

  134. Det handlar om det kompromisslösa
    och osvikliga människovärdet.

  135. Amen.

  136. Nu har jag den stora äran
    att få dela ut denna kategori-

  137. -och så här
    lyder elevernas motivering.

  138. Årets mångfalsarbetare är:

  139. "Du får oss att
    ifrågasätta samhällets strukturer"-

  140. -"och får oss
    att tänka mer jämställt."

  141. "Du är en förebild som inspirerar oss
    till att aldrig ge upp"-

  142. -"och att vilja fortsätta utvecklas
    som individer."

  143. "Du sätter tydliga mål"-

  144. -"och ditt agerande gör att vi blir
    motiverade att vilja lära oss mer."

  145. "Diskussionerna du skapar
    är magiska"-

  146. -"eftersom du får oss
    att känna, tänka och tycka"-

  147. -"utan att bli dömda."

  148. "Du är en bra lyssnare
    och har ett stort hjärta."

  149. Vilken drömlärare!

  150. En applåd på förhand!

  151. Vinnaren är, och nu vill jag höra
    den största applåden nånsin:

  152. Karina Gutierrez, högstadielärare
    på Södertälje friskola.

  153. -Karina Gutierrez.
    -Du är bäst!

  154. Jag tror på alla elever.

  155. Jag tror på alla elevers lika värde.

  156. Det finns inga skillnader - vi
    är människor. Det är ganska enkelt.

  157. Om man tror på det så kan man också
    förmedla det i sitt klassrum.

  158. Jag vill tacka alla mina elever,
    både tidigare och nuvarande-

  159. -för att jag har fått äran
    att vara er lärare.

  160. Tack.

  161. Den bästa läraren jag känner
    och har träffat var min mamma.

  162. Hon var lärare 24/7. Hon var ju
    mamma också, men det var ett kall.

  163. Det viktigaste var inte det man lärde
    sig, utan att man ville lära sig.

  164. Hon sa alltid att man ska göra det
    man är bäst på och jobba med resten.

  165. Men man var aldrig dålig,
    och det hoppas jag lever kvar.

  166. Inte bara hos mig, men också hos
    mammas elever - både stora och små.

  167. Jag hoppas att det lever kvar, och
    mammas genuina intresse för just dig.

  168. Längst bak i klassrummet, vickandes
    på stolen med ett tuggummi i munnen.

  169. Men nog om min högstadielärare.

  170. Läraryrket har i min familj
    alltid haft väldigt hög status.

  171. När jag hade programlett Eurovision
    Song Contest 2016 ringde min pappa.

  172. "Mamma och jag vill verkligen att du
    omskolar dig till högstadielärare."

  173. Jag har sen barnsben
    götts med respekt och vördnad-

  174. -inför kunskap och lärare.

  175. Döm om min förvåning när jag
    i mellanstadiet fick en lärare-

  176. -där vi aldrig öppnade vare sig
    religions- eller geografiboken.

  177. Vi höll på med matte och musik,
    och resten av tiden hade vi bara kul.

  178. Vi satte upp shower, och den som
    ville skriva ett nummer gjorde det.

  179. Den som villa sjunga gjorde det, och
    den som ville dra sladdar gjorde det.

  180. Vi bara höll på.

  181. Alla hittade nåt de ville göra,
    och alla var med.

  182. Men inte lärde vi oss nåt.

  183. Femton år senare hade klassen
    återträff på en stor tomt vid en sjö.

  184. Den som ville laga mat gjorde det.
    Den som ville hålla tal gjorde det.

  185. Vi bara höll på. Alla hittade
    nåt de ville göra, och alla var med.

  186. Plötsligt stod det klart för mig:

  187. Vår lärare hade vetat
    vad han höll på med hela tiden.

  188. Under de där tre åren i mellanstadiet
    lyckades han utexaminera-

  189. -inte mindre än 28 stycken
    fullfjädrade humanister.

  190. För det får han med beröm godkänt.

  191. Välkommen upp,
    min älskade lärare Erland Hallberg.

  192. Erland Hallberg,
    Partille Ugglum 1979!

  193. Tusen tack.

  194. Jag skulle inte säga nåt, men du
    är ju lika mycket linslus som jag.

  195. Du och din fru Carina,
    som du var tillsamman med redan då...

  196. Hon var så arg på mig,
    men det vågar jag inte prata om.

  197. Vi slutade inte prata, och Carina sa:
    "Jag har så här kort stubin kvar."

  198. Vi skrattade ännu mer, och risotton
    flög ur min mun på Carina.

  199. Förlåt i efterhand.

  200. Du flög hem för att vi kallade dig.

  201. Jag fick en kallelse,
    så det var bara att inställa sig.

  202. Vi flög från Spanien i morse,
    men det var ju trevligt.

  203. -Var det värt resan?
    -Ja.

  204. -En stor applåd igen!
    -Tack så mycket.

  205. Gränslösa drömmar
    kan vår nästa artist unna sig.

  206. Hon har knappt hunnit lämna skolan
    men fått med sig vad hon behöver.

  207. Det kommer hon behöva ett helt liv,
    för henne väntar en världskarriär.

  208. Välkomna Molly Hammar!

  209. Jag vill hylla
    min svensklärare Åsa Sjöwall.

  210. Hej, Åsa! Jag hade ju dig
    i andra ring på gymnasiet.

  211. Du är en av få lärare som
    har gjort avtryck i mitt privatliv-

  212. -och som fortfarande finns kvar.

  213. Jag tänker ofta på dig i situationer
    där jag behöver vara en stark kvinna-

  214. -och där jag behöver säga ifrån
    och vara kritisk.

  215. Jag vill tacka för
    att du har lärt mig väldigt mycket.

  216. Du finns fortfarande med mig -
    det vill jag att du ska veta. Tack.

  217. Tack, Molly Hammar.

  218. Vi nämner den goda läraren-

  219. -men vad är det som gör en lärare
    till en riktigt bra lärare?

  220. Vi frågade barnen.

  221. Om vi ska koka ihop ett
    framgångsrecept för en bra lärare:

  222. Vilka blir de bästa ingredienserna?

  223. En viktig egenskap är
    att läraren visar att den tror på en.

  224. -Ett jättestort engagemang.
    -Att stötta en som en kompis.

  225. Jag tycker att en bra lärare
    är en lärare-

  226. -som stöttar och utvecklar eleverna
    på ett bra sätt.

  227. Peppa till lite: "Bra jobbat!"

  228. Liksom ge positiv energi till eleven.

  229. En bra lärare ska vara engagerad.

  230. Läraren ska komma hit
    och visa hjärta och känsla.

  231. En bra lärare
    ska vara rolig och fantasifull.

  232. Rent undervisningsmässigt är det att
    involvera eleverna så mycket det går.

  233. Det är viktigt
    att läraren tycker om sitt jobb.

  234. Om lärare är glad så kan det
    sprida sig till resten av klassen.

  235. Då blir det roligare.

  236. Stötta, utveckla
    och tycka om sitt jobb.

  237. Det är ingredienserna
    i en bra lärarsoppa.

  238. När min dotter hörde att jag
    skulle leda Lärargalan skrattade hon.

  239. "Vad är det?"
    "Pappa, du gick ju aldrig ut skolan."

  240. Det är sant.
    Jag fick sparken i ettan i gymnasiet.

  241. Jag hade turen att få de verktyg
    jag behövde innan jag slutade.

  242. Ett av de viktigaste fick jag
    av min matematiklärare Solveig.

  243. Matematik är grunden
    till nästan allt-

  244. -och allt är matematik.

  245. För att dela ut priset
    till årets matematiklärare-

  246. -välkomnar vi nu hjärnforskaren
    och författaren Katarina Gospic.

  247. Den klänningen
    är som en matematisk framgångsformel.

  248. -Helt sagolik.
    -Tack.

  249. Nu är frågan: Hur får man en
    tonårshjärna att ta emot matematik?

  250. Visualisering.

  251. I en tid med digitaliseringen,
    där alla ungdomar tycker om dataspel-

  252. -kan man visa hur matematiken
    kan förändra nåt på en dator.

  253. Hur det kan få vatten att bölja
    eller ett fiskstim att röra sig-

  254. -eller skapa en vacker himmel.

  255. -Är allt matematik?
    -Absolut.

  256. Jag började se matte som ett språk
    när jag kom till forskningen.

  257. Jag insåg att på samma sätt
    som vi måste kunna engelska-

  258. -måste vi kunna prata matte
    för att knäcka de här koderna.

  259. Också här handlar allt om matte nu-

  260. -för du ska dela ut pris till
    årets matematiklärare 2019. Varsågod.

  261. Elevernas motivering
    för Årets matematiklärare är:

  262. "Du är positiv och avspeglar detta
    i din passion för matte och fysik"-

  263. -"vilket smittar av sig på oss."

  264. "På roliga sätt demonstrerar du
    allt från potentiell energi"-

  265. -"genom att klättra upp på en stol"-

  266. -"till tyngdacceleration
    genom att kasta pennor."

  267. "Du bryr dig om varje elev
    och gör ditt yttersta"-

  268. -"för att alla ska tycka att
    det är roligt att förstå matematik."

  269. "Du är förstående, empatisk
    och extremt klok."

  270. "En person
    som alla vill ha i sin omgivning."

  271. "Du tror alltid på oss
    och ger oss en bra självkänsla"-

  272. -"när du ska lära oss matematik."

  273. Vinnaren är Anders Månsson!

  274. Tack för att du stannar kvar
    efter skolan inför våra prov.

  275. Du är världens bästa lärare!

  276. Tack, underbara ni. Tack, underbara
    NA3:or, för den här nomineringen.

  277. Jag är oerhört stolt och hedrad-

  278. -och känner mig
    fantastiskt privilegierad-

  279. -som får undervisa så fantastiska
    elever och ha en familj jag älskar-

  280. -och arbetskamrater
    som är nåt utöver det vanliga.

  281. Tack så jättemycket!

  282. Jag hade en historie- och
    geografilärare som hette Olga Swärd.

  283. Hon hade en förmåga att se människor-

  284. -och överföra inte bara information,
    utan också en känsla - en emotion.

  285. Inte förrän du har överfört en känsla
    så har ditt budskap gått fram.

  286. Det är ingen tvekan om
    att den kunskap hon förmedlade-

  287. -har följt mig under livet.

  288. Jag tackar för det, även om du i dag
    finns på en annans plats i universum.

  289. Tack, Olga.

  290. Tidigare delade vi ut några priser
    som ni nu får se ett sammandrag av.

  291. Vinnaren för Årets ledare
    är Andreas Urzander-

  292. -mellanstadielärare
    på Kalmarsundsskolan i Kalmar.

  293. Jag vill tacka Kalmarsundsskolan
    och mina kollegor och härliga elever.

  294. De plockar fram det bästa ur mig
    varje dag.

  295. Priset som Årets nytänkare.

  296. Vinnaren är Fredrik Johansson,
    gymnasielärare på Ronneby
    gymnasium!

  297. Det är viktigt att våga gå
    utanför sin comfort zone som lärare.

  298. Att våga testa nya vägar
    och göra fel-

  299. -och framför allt
    att inte underskatta sina elever.

  300. Vinnaren i Årets språklärare är:

  301. Maria Sanchez Correa.

  302. Tack till alla mina underbara elever
    för alla dessa år.

  303. Tjugo år i Kunskapsskolan i Tumba.

  304. Tack så jättemycket.

  305. När Emerich Roth
    kom till Auschwitz-Birkenau-

  306. -sändes hans mamma och syster
    direkt in i gaskammaren.

  307. Hans pappa dog under dödsmarschen-

  308. -men Emerich överlevde
    fem koncentrationsläger.

  309. I Sverige använde han
    sitt livs bittra erfarenheter-

  310. -för att berätta i svenska skolor
    under årtionden.

  311. Emerich kom att rädda
    tusentals ungdomar-

  312. -undan kriminalitet, extremism
    och destruktivitet.

  313. Att ha en bra lärare
    är en livslång present.

  314. Under de senaste 28 åren
    har jag föreläst i skolor i hela landet-

  315. -och mött fantastiskt positiva
    och engagerade lärare och elever.

  316. Ondskan uppenbarar sig
    i olika skepnader.

  317. Förr hette de nazister eller fascister.
    Nu har de många andra namn.

  318. Det är samma hat och mekanismer
    som driver dagens hatare-

  319. -som dem jag upplevde
    under min barndom.

  320. Det är samma hat som ledde
    till utrotning av miljontals oskyldiga-

  321. -och samma hat som ofta i historien
    börjat med judarna-

  322. -men inte slutade med judarna.

  323. Glädjande nog pågår det
    i de flesta skolor en mängd aktiviteter-

  324. -för att skapa en positiv
    och medmänsklig miljö.

  325. Tusentals brev
    som jag har fått under åren-

  326. -vittnar om hur fint ungdomarna
    har mottagit de överlevandes budskap.

  327. Jag måste dock påminna om-

  328. -att de förintelseöverlevandes tid
    närmar sig sitt slut.

  329. Här har skolan
    en viktig och ansvarsfull roll.

  330. Där sitter vår framtid,
    fem dagar varje vecka, i skolbänken.

  331. Bara i skolan kan man kompensera
    mycket av det som saknas i hemmet.

  332. Därför anser jag att skolan
    bör få alla de resurser som krävs-

  333. -för att kunna bli ett andra hem
    för dem som behöver det.

  334. Skolan är vårt främsta verktyg mot
    en ond cirkel, innan den cementeras.

  335. Allt annat ser jag som punktinsatser,
    som i bästa fall kan hjälpa för stunden-

  336. -precis som en huvudvärkstablett.

  337. Det är viktigt att läsa om historien,
    men ännu viktigare att lära av den.

  338. Nu ska vi dela ut
    Årets värdegrundare 2019.

  339. Elevernas motivering
    för Årets värdegrundare är:

  340. "Du skapar en 'vi'-känsla och
    får alla att respektera varandra."

  341. "Du får alla att vilja lära, även dem
    som inte velat gå på lektionerna."

  342. "Vi får vara med och planera,
    och därför känner vi oss värdefulla."

  343. "Du arbetar med värdegrund
    i klassrummet."

  344. "Varje kväll längtar vi
    efter att få träffa dig."

  345. "Du gör allt för oss,
    och vi gör allt för dig."

  346. Årets värdegrundare 2019 är:

  347. Amela Osmanbasic.

  348. Tack, Amela, för att du har fått oss
    att känna oss speciella.

  349. Du är värdefull!

  350. Man blir ju tagen.

  351. En god värdegrund handlar för mig
    om att bygga relation för en lektion.

  352. Att låta elevernas olikheter
    bli rikedomar eller lärdomar-

  353. -och påminna dem om den hjälpande
    handen och hur de vill bli ihågkomna-

  354. -och sist men inte minst förmedla
    hur värdefulla de är.

  355. Med det blir allt möjligt.

  356. Tack!

  357. Jag har testat många jobb,
    men det bästa var nog lärare.

  358. Den största utmaningen var att
    ta hand om åttaåringar i andra klass.

  359. Jag trodde att det skulle
    gå superlätt, men det blev kaos.

  360. På kvällen kände jag mig
    som världens sämsta lärare nånsin-

  361. -men jag bet ihop, och efter
    några veckor blev det riktigt bra.

  362. Det jag minns starkast är en flicka
    som efter tre veckor sa:

  363. "Kan inte du bli vår riktiga lärare?"

  364. Stoltheten och glädjen jag kände då-

  365. -har jag nog aldrig känt
    nån annan gång i mitt arbetsliv.

  366. Då förstod jag hur otroligt svårt
    och viktigt lärarjobbet är.

  367. Man blir ju så lycklig.

  368. När man pratar om skolan i media
    framställs det ofta utifrån problem.

  369. Man får intrycket
    att allt är ett enda stort dilemma.

  370. Därför är det skönt att få plocka
    fram bara några av alla exempel-

  371. -på mirakel som sker varje dag
    runtom i skolor i Sverige.

  372. Ett bra exempel är Järvaskolan.

  373. -Är det så här Cristiano känner sig?
    -Varje dag.

  374. När skolan slog upp portarna 2016
    ville man vända trenden i området.

  375. De lyckades - 2019 går över 90 % av
    eleverna ut med gymnasiebehörighet.

  376. Ett fantastiskt resultat
    en bra bit över rikssnittet.

  377. Vad är nyckeln till framgången?

  378. Vi arbetar väldigt annorlunda.

  379. Ett stort antal elever benämner
    lärarna som sina extraföräldrar.

  380. Våra lärare investerar
    från hjärta och själ.

  381. Det här är bästa läraren! Skolan
    skulle inte klara sig utan henne.

  382. Allt jag gör ute på rasterna
    underlättar arbetet i klassrummet.

  383. I stället för att dricka kaffe
    kanske jag vinner deras förtroende-

  384. -vilket leder till att jag inte
    behöver höja rösten lika mycket.

  385. Jag har redan en relation
    med eleverna.

  386. Vi pratar med dem, och de förstår.
    Vi har en jättebra relation.

  387. -De tar hänsyn.
    -Det är sant.

  388. De säger till när man går
    över gränsen, och de kan lyfta en.

  389. Varje år besöker vi alla elever
    som ska börja i årskurs 7.

  390. Vi besöker deras familjer.

  391. I dag besöker vi familjen Osman.

  392. De har två pojkar i årskurs 7 och 8-

  393. -och deras dotter Naima går
    på gymnasiet men gick på Järvaskolan.

  394. Hur har Järvaskolan hjälpt dig?

  395. Vi var som en familj
    som utvecklades tillsammans-

  396. -genom att alla fick kunskaper
    och bättre betyg.

  397. Jag hade inte så bra betyg när jag
    kom dit men gick ut med toppbetyg.

  398. När man ser dem komma in
    på vilket gymnasium de vill-

  399. -så är det värt all tid.

  400. Järvaskolans slogan är "Allting
    börjar med en dröm", och så var det.

  401. Jag kom till gymnasiet jag ville
    och pluggar det jag vill.

  402. Det var skolan som hjälpte mig.

  403. Vårt viktigaste uppdrag är att
    våra ungdomar ska känna sig trygga.

  404. De ska känna att de är
    lika mycket värda som alla andra.

  405. De ska känna att de kan uppnå
    sina mål - att allt är möjligt.

  406. Tack, Stephen Simmonds.

  407. Vi bär med oss en bra lärare
    genom livet.

  408. Som vuxna får vi lära varandra
    och lära oss av varandra.

  409. När min morfar blev gammal blev han,
    på äldre herrars sätt, lite gnällig.

  410. "Världen var bättre förr."

  411. Då sa mormor: "Världen är densamma.
    Det är du som var bättre förr."

  412. Den här galan blir bara bättre-

  413. -och nu har vi kommit
    till tre väldigt centrala priser:

  414. Årets lärare i kategorierna mellan-
    stadium, högstadium samt gymnasium.

  415. 150 000 kronor ska delas ut -
    50 000 i varje kategori.

  416. Vi välkomnar
    astronaut Christer Fuglesang-

  417. -utbildningsminister Anna Ekström-

  418. -och vår egen Beata Kull!

  419. Det är stort att ha er här.
    Christer gick i skola här och på KTH.

  420. Den svenska skolan
    sköt dig rakt ut i rymden.

  421. En riktig raketskola.

  422. Anna är egentligen dalkulla,
    men du gick på Bromma gymnasium.

  423. Snyggaste killen några klasser upp -
    det var han.

  424. Så ni var skolkompisar?

  425. Ska man vara ärlig så kommer nog jag
    ihåg dig men inte du mig.

  426. -Vi gick inte riktigt samtidigt.
    -Du var något äldre.

  427. Beata, din uppgift
    är att dela ut det första priset-

  428. -till årets mellanstadielärare 2019.

  429. -Ta podiet.
    -Tack.

  430. Tiotusentals elever
    har nominerat till årets lärare.

  431. Det är ju ett bevis på hur många
    fantastiska lärare vi har i landet.

  432. Elevernas motivering lyder så här:

  433. "Du är en inspiration
    för alla i klassen."

  434. "Ingen lektion är tråkig, och vi
    ser fram emot att se dig varje dag."

  435. "Du accepterar alla"-

  436. -"och ger oss kunskaper på en nivå
    vi inte trodde var möjlig."

  437. "Lektionerna är varierade, och när du
    läser en bok upplever vi händelsen."

  438. "Tack för din härliga personlighet
    i allt du gör."

  439. Vinnaren är Kerstin Dahlin.

  440. -Kerstin, vi är så stolta över dig!
    -Stort grattis!

  441. Jag vill tacka mina elever.

  442. Jag hoppas att de fortsätter att göra
    det jag vill inspirera dem till.

  443. Att ständigt upptäcka
    den fantastiska värld vi lever i.

  444. Tack, alla elever. Ni är fantastiska.

  445. Det är kul att ni var skolkamrater.
    Jag intervjuade dig 1992, Christer.

  446. Jag visste
    att du skulle bli astronaut-

  447. -så jag hade byggt en rymdhjälm
    åt dig - och så blev du astronaut.

  448. Du blev utbildningsminister,
    och det är också ganska spejsat.

  449. -Livet tar sina egna vägar.
    -Det är konstigt.

  450. Man är i omloppsbana, och
    plötsligt är man nere på jorden igen.

  451. I kväll är vi bland stjärnorna-

  452. -och din uppgift nu är
    att utse årets högstadielärare 2019.

  453. Elevernas motivering
    för Årets högstadielärare är:

  454. "Du får oss elever
    att tänka helt annorlunda"-

  455. -"och känna
    att vi faktiskt kan lyckas."

  456. "Du är bra både på att lära ut och få
    oss att inse hur viktig skolan är"-

  457. -"och varför vi behöver lära oss
    så många olika ämnen."

  458. "Med dig som lärare vill vi
    klara målen och bli en bättre klass"-

  459. -"för att du tror på oss."

  460. "Vi hoppas att du uppmärksammas"-

  461. -"så att du inte bara kan inspirera
    oss, utan alla andra också."

  462. Vinnaren, från Bäckaskolan i Gnosjö:
    Andreas Claesson.

  463. Andreas!

  464. Grattis.

  465. Vilken ära.

  466. Min mamma berättar ofta för mig
    om hur det var när hon växte upp.

  467. Hur hennes skolgång var.

  468. Då berättar hon
    att hon inte kommer ihåg så mycket-

  469. -men hon kommer ihåg
    att hon var rädd för sin lärare.

  470. Det har jag tagit med mig
    i min lärarkarriär.

  471. Jag hoppas att jag med det här priset
    på nåt sätt har bevisat-

  472. -att mina elever kan känna sig
    trygga, och att jag ser dem.

  473. Tack så mycket!

  474. Och så var det vi kvar, Anna.

  475. Jag måste bara fråga:

  476. Bär du som utbildningsminister med
    dig nån lärare eller nåt råd du fick?

  477. Väldigt mycket av det jag kan
    lärde jag mig i skolan.

  478. Jag tänker särskilt på två saker.
    Min lågstadielärare hette Inger Ruus.

  479. Det här var Hästhagsskolan i Farsta.

  480. Jag var så blyg att jag inte
    vågade gå över skolgården själv.

  481. Hon lärde mig att steg för steg komma
    över den där oändliga skolgården.

  482. Sen hade jag en lärare i gymnasiet -
    Bengt Åkerberg.

  483. Han skrev i min studentmössa:
    "Anna! Forma ditt liv!"

  484. Jag tänker att om man nu ska ta
    på sig ansvaret att forma sitt liv-

  485. -så är det bra att kunna mycket
    och ha haft lärare här i livet.

  486. Det är alldeles sant. Varsågod.

  487. Det har fallit på min lott att
    presentera en fantastisk motivering-

  488. -som eleverna har tagit fram om
    vem som ska bli årets gymnasielärare.

  489. Så här lyder motiveringen:

  490. "Du lär ut på ett sätt som engagerar
    även dem som inte är så motiverade"-

  491. -"vilket är beundransvärt."

  492. "Samtidigt hjälper du dem som har
    lätt för sig att pusha sig längre."

  493. "Du ser alla som individer
    och hjälper oss att nå dit vi vill."

  494. "Du försöker inspirera oss
    att prestera vårt bästa"-

  495. -"och väcka intresse med superbra
    genomgångar och diskussioner."

  496. "Du är en stor förebild
    som vill att varje elev"-

  497. -"ska få samma förutsättningar
    till en bra skolgång."

  498. Den fantastiska vinnaren efter
    den otroligt fina formuleringen är:

  499. Björn Grönqvist.

  500. Du är bäst, Björn!

  501. Wow. Jag vill tacka mina kollegor
    hemma i Karlstad på Klara-

  502. -som jag lånar
    alla pedagogiska idéer från.

  503. Stort tack också till eleverna som
    skrivit motiveringen och alla andra.

  504. Ni får mig att alltid vilja vara
    en engagerad lärare och bli bättre.

  505. Ni påminner mig om hur viktigt det är
    med struktur och tydlighet.

  506. Jag försöker leva upp till det, och
    bevisligen har jag lyckats med nåt.

  507. Tack så jättemycket!

  508. Här på Berns
    fortsätter festen länge ännu-

  509. -men vi säger adjö och god natt
    till er där hemma.

  510. Hylla era lärare, och om de gör
    ett bra arbete - berätta det för dem-

  511. -så att de får kraft att fortsätta
    med att forma kommande generationer.

  512. Tack för i kväll! Nu blir det Base23.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Lärargalan 2019

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lärargalan hyllar Sveriges lärare. Elever från hela landet har nominerat sina bästa lärare och vinnarna presenteras under en färgsprakande galakväll från Berns i Stockholm. Mark Levengood och Beata Kull leder galan som bland annat gästas av Petra Mede, Molly Hammar, Christer Fuglesang, Anna Ekström, Alexandra Pascalidou, Linda Lampenius, Emerich Roth och många fler.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Evenemang , Lärare, Lärare och elever, Lärarrollen, Priser och utmärkelser, Skolan, Skolpersonal, Sverige, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Eleven som producent

Tema: medie- och informationskunnighet. Helena von Malortie är slöjd- och bildlärare på Mosaikskolan i Malmö. Där går nyanlända elever från årskurs 7 till 9. Hennes elever får presentera sina kreativa arbeten genom att dokumentera dem digitalt på Ipads. När filmerna visas för andra klasser blir eleverna väldigt stolta och extra motiverade att göra ett bra arbete. En lärarpanel följer upp med samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Vem kan man lita på?

Svenska elever ska bli bättre på digital källkritik. De nya reviderade läroplanerna som gäller från och med hösten 2018 betonar digital kompetens och kritiskt tänkande. Samtidigt pekar vissa på den stora utmaningen i att få dagens unga att tro på någonting överhuvudtaget. Om det inte finns en grundläggande tillit till kunskapsinstitutioner i samhället så blir källkritisk metod svår att hantera, säger Olof Sundin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet.