Psykologi och filosofi

(47 program)

FilosofiPsykologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - Sverige, ett extremland

Avsnitt 12 av 22

Enligt en världsomspännande studie av medborgares värderingar är Sverige extremt, i det avseendet att vi lever i ett sekulariserat samhälle, och att vi tänker mer på vår individuella utveckling än vad man gör i många andra länder. Vi får träffa Stevie som är född i Sverige, men inte kände sig hemma förrän han flyttade till sina föräldrars hemland Ghana. Om hur värderingar får en del att känna sig trygga, och andra utanför.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Lao Zi - Tao universums källa

Avsnitt 30 av 30

Ingen kan bevisa att Lao Zi har existerat. Oavsett om han har existerat eller inte, så har Lao Zi lämnat efter sig en tankevärld som lever än idag. Han anses ha lagt grunden för taoismen, en livsåskådning enligt vilken man ska stanna upp och reflektera, vara en del av alltet och lära sig att leva i harmoni. Om Lao Zi funnits levde han för 2500 år sedan i en tid som präglades av inbördeskrig. Lao Zi arbetade i kejsarens bibliotek och hade en prestigefylld position. Han levde i stillhet och enkelhet och praktiserade andlig träning, meditation, som han också lärde ut.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Jean-Jacques Rousseau - när barnen blev barn

Avsnitt 28 av 30

Jean-Jacques Rousseau utmanade 1700-talets syn på barn, och hans idéer om barnuppfostran spreds över hela Europa. På 1700-talet var skillnaden mellan vuxna och barn inte definierad och barndomen var något som skulle stökas över så fort som möjligt. Från det att barnet kunde uppföra sig och tala, handlade det om att kopiera de vuxnas beteende. Men Rousseau förespråkade fri lek utan bestraffningar och att kunskapsinlärning skulle vara lustfylld. Även hans syn på naturen och på människan har blivit en del av det västerländska tankegodset. Citat i programmet hämtat från Marianne Molander Beyers artikel i samlingsvolymen "Kritik och beundran. Jean-Jacques, Rousseau och Sverige 1750-1850".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Simone de Beauvoir - feministikonen

Avsnitt 27 av 30

1949 slog Simone de Beauvoirs idéer ner som en bomb i Frankrike. Boken "Det andra könet" svartlistades av den katolska kyrkan och vänner vände henne ryggen. Idag ses hon som en feministisk ikon och boken har blivit en feministisk bibel. Många menar att det var i och med "Det andra könet" som den moderna feminismen föddes. Själv hävdade hon länge att hon inte var feminist. Först i början av 70-talet började hon kalla sig det. "Hon fattade det långsamt själv", säger Åsa Moberg.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Paulo Freire - de förtrycktas pedagogik

Avsnitt 26 av 30

"Vi kom till världen för att förändra den", sa den brasilianska filosofen och pedagogen Paulo Freire. Han arbetade för dem utan röst i samhället och la grunden för det som kallas kritisk pedagogik. Freire växte upp i ett fattigt Brasilien i början av 1900-talet. Han fick själv känna på hur hungern hindrade honom från att tillgodogöra sig skolundervisningen. Som vuxen utbildade han sig till jurist, men hans hustru, Elsa, övertygade honom om att det var genom pedagogiken han skulle kunna förändra världen. Åse Eliason Bjurström, dramapedagog, Jan-Erik Perneman, universitetslektor, Staffan Selander, seniorprofessor i didaktik samt Juan Velasquez, docent i genusvetenskap, berättar om Paulo Freire.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Emanuel Swedenborg - vetenskapsmannen som talar med änglar

Avsnitt 25 av 30

Naturvetaren Emanuel Swedenborg föddes 1688. Hans pappa var biskop i Skara, men Emanuel slog in på vetenskapens väg. Han studerade fysik, mekanik och filosofi. Med tiden kom han att intressera sig för kroppens relation till själen. Han utvecklade det som kom att kallas korrespondensläran - den materiella världen svarar mot den andliga, varje ting i vår verklighet har en överensstämmelse med något i en annan verklighet. Prästen Kristina Hjern, tonsättaren Jonas Forsell, operasångaren Bengt Krantz och professor i litteraturvetenskap Thomas Götselius berättar om Swedenborg.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Sigmund Freud - psykoanalysens fader

Avsnitt 24 av 30

Reportern Lina Sundahl Djerf lägger sig på divanen hos Per Magnus Johansson som är psykoanalytiker, idéhistoriker och Freudexpert. Han berättar om Sigmund Freuds tankar och teorier. Freud tänker att varje människa har ett medvetet och ett omedvetet jag. Det omedvetna styrs av drifter och kan visa sig i drömmar, om vi tolkar dem kan vi förstå. Han menar också att en stor del av det omedvetna har med sexuella drifter att göra. Ebba Witt-Brattström som är professor i litteraturvetenskap och har forskat om Freud och Jonas Nerbe, skådespelare, delar sina tankar om Freud.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Sartre - kvinnorna och existentialismen

Avsnitt 23 av 30

Jean-Paul Sartre, filosof och författare, var en av ledarfigurerna för existenatialisterna. Efter grundskolan började han studera filosofi på elitskolan École Normale Supérieure. Där träffade han Simone de Beauvoir. I deras relation kom kärlek och utbyte av tankar i första hand, i övrigt fick de vara otrogna och var fria att göra vad de ville. Sartres idéer grundade sig i att allt egentligen är meningslöst eftersom vi ändå ska dö. Var och en är således fri att bestämma vem de vill vara. Professor i idé- och lärdomshistoria Svante Nordin, bibliotekarien Jan Hoff och Ingar Brinck, professor i teoretisk filosofi berättar om Sartres liv och idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Cecilia Rodriguez - extraordinär vällust

Avsnitt 20 av 30

Kubanskan Cecilia Rodriguez tankar ställde i slutet av 1700-talet den katolska kyrkans lärda män inför svårlösta frågeställningar och kastade henne själv i fängelse. Hon kallade sig "monstret av extraordinär vällust" och ansåg sig ha ett pedagogiskt uppdrag sänt från Gud. Hon skulle, genom bikten, avslöja de okända ställen där den kvinnliga lusten nådde sitt maximum. På så sätt skulle de "extraordinära syndarna" kunna frälsas. Idéhistorikern Edda Manga har skrivit en avhandling om Cecilia Rodriguez som heter "Gudomliga uppenbarelser och demoniska samlag",

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

William Blake - andra världar

Avsnitt 19 av 30

Konstnären och poeten William Blake sökte med fantasins lykta efter människans fria tillstånd. Han föddes 1757 i London och ifrågasatte tidigt regler. Blake förespråkade det oändliga utforskandet där man med fantasin som ledstjärna skapar sig en större och sannare bild av sig själv och omvärlden. Han motsatte sig staten och kyrkan men också vetenskapen. Istället ville han få människor att vidga blicken och se saker med nya ögon. I upplysningstidens tidevarv var det svårt för Blake att få förståelse för sina gåtfulla verk. De kallades obskyra och orealistiska. Kritikern och författaren Carl Johan Malmberg, författaren och förläggaren Jonas Ellerström samt konstnären Eva Jacobson berättar om William Blake.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Bakom slöjan

Avsnitt 13 av 30

Den marockanska sociologen Fatima Mernissi tolkade Koranen feministiskt och blev en ikon för muslimska kvinnors frigörelse. Hon stack också hål på myten om den västerländska kvinnans frihet. Jonas Svensson, professor i islamologi, berättar om hennes tolkning av islam, som skiljer sig rejält från de traditionella tolkningarna. Mikaela Lundahl, doktor i idé- och lärdomshistoria, berättar om boken "Shahrazad reser västerut" som Merinissi skrev efter att hon reagerat på hur västerländska män ser ut när de uttalar ordet harem.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Om att hitta sig själv

Avsnitt 12 av 30

För snart 200 år sedan försökte Søren Kierkegaard få människor att utmana sig själva, lyssna på sig på själva och våga gå mot strömmen. Och hans budskap har sedan dess inspirerat folk i hela världen. Han var inspiratör till existentialismen, tungsint filosof och komisk provokatör. Han kom också att bli utfryst av den danska eliten när han dömde ut kyrkan som falsk och ytlig. Kritik som idag lika gärna skulle kunnat gälla den politiska korrektheten, där folk bara följer strömmen, menar lektor Søren Gosvig Olesen vid Københavns universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Krig och fred

Avsnitt 11 av 30

Den ryska författaren Leo Tolstoj föddes 1828. Han var kritisk mot historieskrivningen och jagade efter sanningen. Han var pacifist och angrep kyrkan som välsignade soldater som skulle ut i krig. Idéer om att tsaren, hjältar och den egna adeln skulle vara viktigare än andra i historieskrivningen förkastade han. Han bosatte sig med det vanliga folket ute på landet och levde som han lärde. Professor Barbara Lönnqvist och docent i idéhistoria Kristian Petrov berättar om Leo Tolstojs liv, litteratur och idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Nietzsches dubbla ansikte

Avsnitt 10 av 30

Friedrich Nietzsche är filosofen som ofta förknippas med fascism. Men han har också inspirerat feminister och människor på den politiska vänsterkanten. Idag är det många som vill stöpa om Nietzsche och göra honom till sin. Många av Nietzsches idéer är kontroversiella. Han var emot demokrati, han var elitist och föraktade svaghet. Nietzsche-specialisten David Brolin skriver om de olika nyfascistiska grupperingar som växer sig allt starkare i Europa och där Nietzsche är en av förebilderna. Enligt Brolin legitimeras den här typen av rörelser om Nietzsche görs rumsren.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Den röda jungfrun

Avsnitt 9 av 30

Simone Weil vigde sitt liv åt det hon ansåg vara det allmännas bästa. Hon levde mellan 1909 och 1943, men blev erkänd som filosof för bara några år sen. Weil såg en verklighet full av nöd och menade att det i en sådan värld vore lögn att leva för något annat än att förmildra de omständigheterna. Hon menade att man skulle sätta sig in i förtryckta människors liv. Hon ordnade strejker för arbetslösa och arbetade i fabrik. Universitetslektor i filosofi Christine Zyka, religionshistorikern Antoon Geels och Mårten Björk, doktorand i religionsvetenskap och systematisk teologi, berättar om hennes filosofiska idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Striden om Guds existens

Avsnitt 5 av 30

I slutet av 1940-talet drev filosofen Ingemar Hedenius frågan om Guds existens till sin spets. En hetsig religionsdebatt bröt ut i Sverige. Hedenius förde vetenskapens talan medan präster, teologer och biskopar argumenterade för kyrkan. Reporter Mikael Funke undersöker Hedenius liv. Vi får här höra om Hedenius tankar om Gud och dåtidens kristna Sverige. Hur kom det sig att Hedenius utmanade kyrkan? Och hur hanterade Svenska kyrkan debatten om Guds existens?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Icke-våldsprincipen

Avsnitt 4 av 30

Jag tror att vi behöver återvända till Gandhi. Inte som en halv-gud, utan som en person som med sina fel och brister lade ner en fruktansvärd energi och fokus på ett speciellt sätt att bedriva politik på i konflikter. Det säger Stellan Vinthagen, professor i icke-våld och civil olydnad. Gandhis idéer är ett slags hjärta av vad det innebär att kämpa för de frågor som man betraktar som heliga, viktiga och sanna, i en värld där människor har väldigt olika uppfattningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Det reflekterande livet

Avsnitt 3 av 30

Filosofen Sokrates sägs ha ställt provocerande frågor till sina medmänniskor i det antika Aten. Frågornas syfte var att inspirera till tankar och reflektioner. Sokrates jämförde sig med en barnmorska, i samtal med andra förlöste han tankar och idéer. I modern tid har Sokrates ifrågasättande samtalssätt blivit en lärometod. På Freinetskolan Mimer är sokratisk samtalskonst en del av undervisningen. Journalisten Natacha López diskuterar det sokratiska samtalet med forskaren Anna Pihlgren och elever från Freinetskolan Mimer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Att avfrosta tänkandet

Avsnitt 1 av 30

Journalisten Arvid Hallberg undersöker den politiska filosofen Hannah Arendts tankevärld. Arendt ansåg att tänkande är en inre dialog vi för med oss själva, säger Maria Johansen, lektor i idé- och lärdomshistoria. Hon berättar hur Arendt var inspirerad av Sokrates sätt att ifrågasätta och utmana den egna tankeförmågan. Författaren Annika Ruth Person beskriver hur Arendts resonemang om nazismens koncentrationsläger gav oss ett nytt sätt att se på historien.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMiffoTV

Frihet

Avsnitt 8 av 8

Vad är frihet? Nancy Delic och Sebastian Pawlowski går i kloster och testar att bo i fängelse. Är man fri som nunna i kloster och om man är inlåst på anstalt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMiffoTV

Vara ifred

Avsnitt 3 av 8

Alla har rätt till ett privatliv. MiffoTV testar att bo hos en eremit i Norrland och i ett skyltfönster mitt i Stockholm. Vad gör det med en att vara ensam? Och - tvärtom - aldrig ensam?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMiffoTV

En högre makt

Avsnitt 2 av 8

Alla har rätt att tro på vad de vill. MiffoTV bor hos Hare Krishna och är med på svenska häxors månskensceremoni. Varför behöver människan sin tro?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Lord of hell

Avsnitt 1 av 8

Socialpsykologen Berit Ås har identifierat olika uttryck för härskartekniker. Micke spelar trummor i ett rockband, men hur bra och hårt han än trummar går det inte att undvika känslan av att de andra i gruppen inte lyssnar på eller ser honom. Vilken eller vilka härskartekniker uttrycks här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Matteskit

Avsnitt 5 av 8

Det är viktigt för tonårstjejen Julia att känna sig som en i gänget, men hur känner hon sig när hon inser att det inte är så?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Premiären

Avsnitt 6 av 8

Jenny är ihop med Stefan som aldrig verkar bli nöjd med vad hon har på sig eller med vem hon är. Använder han sig av härskartekniker? Finns det något Jenny kan göra när det visar sig att problemet verkar bottna i Stefans familj?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Lejonmannekängen

Avsnitt 7 av 8

Att stå i rampljuset är Dianas dröm. Hon ska få spela huvudrollen i en känd musikal, men kostymören Hanna och hennes assistent gör allt för att Dianas dröm ska kännas som en mardröm. Vilka härskartekniker använder de mot Diana?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Trädet som föll

Avsnitt 8 av 8

Utåt brukar många kunna visa upp en bild av välmående, framgång och lycka. Men hur ser det ut på insidan? En liten berättelse om hur det kan bli om man utsätts för härskartekniker om och om igen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Ett steg närmare

Avsnitt 2 av 8

Steffi vågar vara sig själv när hen vill gå ut och ha roligt, men ibland möts man av elakheter till och med på ställen som borde kännas säkra. Har hen blivit utsatt för någon härskarteknik?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Att inte nå

Avsnitt 3 av 8

Mamma Gunilla lägger en tung skuldbörda på sin dotter Mia. Ska Mia vara till lags eller göra det hon själv vill? Använder sig Gunilla av någon typ av härskarteknik?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Härskinator

Avsnitt 4 av 8

Ibland utövar man härskartekniker över någon i sin närhet utan att ens tänka på det. Men tyvärr är det alldeles för ofta en högst medveten strategi. Så här kanske det ser ut i huvudet på en person som väljer att härska. Hur löser man ett sådant problem?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Den jag är finns här inne

Avsnitt 3 av 3

Omvärldens bemötande påverkas av att man har kraniofacial diagnos, men hur påverkar det den egna självkänslan? Hur gör man för att strunta i omvärlden och gå stark och stolt med något som andra kan se som annorlunda? Clara och Mattias berättar om sina erfarenheter.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Brev till allmänheten

Hur är det att leva med en ansiktsmissbildning? Vi möter sju ungdomar med kraniofaciala diagnoser som berättar hur utseendet har präglat dem och vad de har haft för strategier för att klara omvärldens rädslor för det annorlunda.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHelt blackout

Fight or flight?

Avsnitt 1 av 5

Gruppen med talskräck träffar varandra och KBT-psykologen Anna Karlstedt för första gången. Anna förklarar för deltagarna att det som hjälper mot ångest är att utsätta sig för situationer man är rädd för och befinna sig i dessa situationer tillräckligt länge för att ångesten ska sjunka undan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHelt blackout

Slopa ticsen

Avsnitt 2 av 5

Deltagarna får i uppgift att utsätta sig för situationer de är rädda för - i syfte att minska sin ångest. Psykologen Anna Karlstedt förklarar vikten av att lägga av med olika säkerhetsbeteenden, småsaker som vi har för oss för att känna oss trygga i en talsituation.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHelt blackout

Våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Psykologen Anna Karlstedt hjälper deltagarna att försöka övervinna den ångest de upplever när de ska framträda inför andra. Rädsla inför att inte alltid agera perfekt blir lätt ett hinder i många situationer. Är det rimligt att ställa så höga krav på sig själv och varför är vi strängare mot oss själva än mot andra?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHelt blackout

Rädsla dödar inte

Avsnitt 4 av 5

Skådespelaren Leif Andrée berättar för deltagarna om sina erfarenheter av scenskräck, något som gör djupt intryck på dem. Han delar med sig av sina tips för hur han hanterar sin ångest och förstärker psykologen Anna Karlstedts budskap: man ska inte kan vänta på att rädslan släpper, man ska agera trots känslan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHelt blackout

Examen i talrädsla

Avsnitt 5 av 5

Det har gått fem veckor sedan de fyra deltagarna träffade varandra och psykologen Anna Karlstedt för första gången. Nu ska de utföra precis de utmaningar som de då beskrev som fullständigt uteslutet att de skulle klara av.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Elias och farmor funderar och diskuterar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Tid

Avsnitt 5 av 7

Hur ska man hinna med allt man vill göra, när det känns som att tiden inte räcker till? Och tänk om tiden inte fanns, hur skulle det vara? Elias klocka har gått sönder och nu kan han inte passa tiden. Han oroar sig över att han kommer att missa en viktig fotbollsmatch om han inte kan hålla reda på hur mycket klockan är.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Jag

Avsnitt 6 av 7

Hur är Elias egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Avsnitt 7 av 7

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Handledning för lärare

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom serien Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Döden

Avsnitt 1 av 7

Farmor tar med Elias till en kyrkogård, för att visa sin pappas grav. Väl hemma leker Elias att en av figurerna i farmors modellvärld faller från ett tak och dör. Men vad händer sedan med honom? Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som sker med en död person.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Ensam

Avsnitt 3 av 7

Ensamhet är skönt när man har valt det själv, men jobbigt om man vill ha sällskap. Vad kan man göra om man känner sig ensam? Elias och farmor funderar över i vilka situationer man känner sig ensam. Det kanske kan vara olika för olika personer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Fråga oss