Samhällskunskap

Individer och gemenskaper

(15 program)

Identitet och livsstilNationella minoriteter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Te Rau på Nya Zeeland

Avsnitt 18 av 25

Te Rau bor i Christchurch på Nya Zeeland. Hans föräldrar lever inte tillsammans så han alternerar mellan två hem och vägen till skolan varierar. Te Rau är maorier av Ngai Tahu-folket. På vägen till skolan talar Te Rau om vikten av att maoriernas kultur och språk respekteras och bevaras på Nya Zeeland.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Anish i Nepal

Avsnitt 17 av 25

Anish bor i högt uppe i Nepals berg. Vägen till skolan går över en flod och genom en djungel där det sägs leva vilda tigrar. På vägen till skolan berättar Anish att om han fick bestämma skulle alla ha rinnande vatten i sina hem.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Sanjana i Indien

Avsnitt 8 av 25

Tolvåriga Sanjana bor i Forbesganjs bordellkvarter. Sanjana är lyckligt lottad som går i skolan. Många familjer tvingar sina döttrar till prostitution istället för att låta dem utbilda sig. På vägen till skolan berättar Sanjana om de svåra förhållandena i Forbesganj. Trots dessa har Sanjana stora framtidsdrömmar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Zacheo i Namibia

Avsnitt 16 av 25

Zacheo bor på ett vilddjurscenter i Namibia där hans föräldrar tar hand om skadade djur. Zacheos skolväg går genom natur där rovdjur som leoparder lever. Trots detta är han inte rädd. Tvärtom så önskar Zacheos att alla barn skulle få de djur- och naturupplevelser som han får i sin vardag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

To i Laos

Avsnitt 14 av 25

Tolvåriga Tos skolresa varar i flera dagar. Skolan ligger så långt bort från Tos hem att han måste sova sover över där i veckorna. To klarar sig själv medan han bor på skolan men tycker inte om att vara borta från sina föräldrar fem dagar åt gången. Under veckorna på skolan drömmer To om att bli polis och bekämpa droghandeln.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Samson i Kenya

Avsnitt 13 av 25

Samson bor i Nairobi och går upp klockan fem varje morgon för att hinna till skolan. På vägen till skolan berättar Samson om sin rädsla för terrorister. Han skulle vilja att det fanns fler poliser som kunde skydda befolkningen mot terrorism.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Te ansoristo jek raklasa vai chejasa?

Avsnitt 6 av 6

"Jag gillar en tjej som inte är romsk, jag är jättekär i henne. Men mina föräldrar säger att jag ska gifta mig innanför den romska gruppen. Ska jag lyssna på mina känslor eller på mina föräldrar?" Panelen diskuterar kärlek och tankar kring hur det skulle vara om man inte gifter sig med en rom.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Univar naj love te kerav so kamen le kaver kompisar

Avsnitt 5 av 6

"Ibland har jag inte pengar till att göra det kompisarna vill göra. Min kompis vill bara göra saker som är dyrt, till exempel att gå på bio, kafé eller spelhall. Jag har inte alltid pengar och vill hellre stanna hemma. Hur ska jag säga detta till henne?" Panelen pratar om ekonomi och hur man kan hjälpa varandra när det behövs.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kompis kai pirell kavrensa kai nai lache

Avsnitt 4 av 6

"Min kompis har börjat hänga med en som har dåligt inflytande." Panelen funderar kring vad man kan göra när man ser sin vän förändras och hur grupptrycket kan påverka.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kutchi ma populär rachami/zubuno?

Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Tjingnore peja ai pral vai läxor?

Avsnitt 2 av 6

"Mina föräldrar vill att jag tar hand om mina småsyskon efter skolan. Jag vill helst göra mina läxor." Panelen diskuterar hur viktigt det är att hjälpa till hemma. Är det typiskt att det är flickor som hjälper hemma, eller hjälper pojkar också till?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Shkola vai botji?

Avsnitt 1 av 6

"Mina föräldrar tycker inte det är viktigt att fortsätta studera." Panelen diskuterar hur det ser ut idag med utbildning och skola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden 2015 - Limmud 2015

Vivi Lachs om judisk historia i London

Vivi Lachs är fil.dr i historia och musik och föreläser om den judiska invandringen till England från Östeuropa på 1880-talet. Vilket liv erbjöds invandrarna? Hon berättar om visor som sjöngs och beskriver olika situationer och platser i de judiska kvarteren. Inspelat den 14 november 2015 på Norra Reals gymnasium i Stockholm. Arrangör: Limmud.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning