Samhällskunskap > Individer och gemenskaper

Identitet och livsstil

(19 program)

BarnPersoner med funktionsnedsättningUngdomar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Marius och Musikbunkern

Avsnitt 6 av 8

Marius går i ettan på gymnasiet. Hans stora intresse är musik och nästan all fritid ägnar han åt musikstället Musikbunkern. Han sitter i styrelsen och i dag diskuterar man hur man ska utveckla föreningens skivbolag. Efter mötet är det dags att förbereda för dagens event på klubben - en kväll med både konsert och låtskrivar-workshop.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Elma, Asja och elevrådet

Avsnitt 7 av 8

Elma och Asja är 15 år. De är tvillingar och delar på ordförandeposten i skolans elevråd. Systrarna har redan fått igenom förbättringar på skolan, de har samlat in pengar till en lekplats och fått skolan mer miljövänlig. I dag har de arrangerat en tävling för alla elever.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Carl och scouterna i Tunisien

Avsnitt 8 av 8

Carl är engagerad i KFUM:s scoutrörelse. Han brinner för att göra skillnad i världen och få igång ett demokratiprojekt i Tunisien. Trots varningar om risk för terrorangrepp reser han dit för att tillsammans med den tunisiska scoutorganisationen försöka kickstarta projektet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Nikoline och byrådet

Avsnitt 5 av 8

Nikoline går i nian och är ordförande i Ålborgs "Ungebyråd" - ett slags kommunfullmäktige för ungdomar. Deltagarna är demokratiskt valda, och i stället för partier representerar de sina skolor när de samarbetar med Ålborgs "riktiga" kommunfullmäktige. De ger förslag på ändringar i politiska beslut som rör ungdomsfrågor. I dag diskuterar man skolornas dåliga studievägledning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Systrarna och gymnastikföreningen

Avsnitt 4 av 8

Tonårssystrarna Sidse, Anne och Trine är tränare i en gymnastikförening. Nu är det avslutningsuppvisning och deras elever ska visa vad de lärt sig. Vi följer de unga kvinnornas förberedelser, uppvärmningen med gymnastikgrupperna och inte minst deras arbete med barnen som kan bli nästa generation som driver föreningen vidare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Te ansoristo jek raklasa vai chejasa?

Avsnitt 6 av 6

"Jag gillar en tjej som inte är romsk, jag är jättekär i henne. Men mina föräldrar säger att jag ska gifta mig innanför den romska gruppen. Ska jag lyssna på mina känslor eller på mina föräldrar?" Panelen diskuterar kärlek och tankar kring hur det skulle vara om man inte gifter sig med en rom.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Univar naj love te kerav so kamen le kaver kompisar

Avsnitt 5 av 6

"Ibland har jag inte pengar till att göra det kompisarna vill göra. Min kompis vill bara göra saker som är dyrt, till exempel att gå på bio, kafé eller spelhall. Jag har inte alltid pengar och vill hellre stanna hemma. Hur ska jag säga detta till henne?" Panelen pratar om ekonomi och hur man kan hjälpa varandra när det behövs.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kompis kai pirell kavrensa kai nai lache

Avsnitt 4 av 6

"Min kompis har börjat hänga med en som har dåligt inflytande." Panelen funderar kring vad man kan göra när man ser sin vän förändras och hur grupptrycket kan påverka.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kutchi ma populär rachami/zubuno?

Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Tjingnore peja ai pral vai läxor?

Avsnitt 2 av 6

"Mina föräldrar vill att jag tar hand om mina småsyskon efter skolan. Jag vill helst göra mina läxor." Panelen diskuterar hur viktigt det är att hjälpa till hemma. Är det typiskt att det är flickor som hjälper hemma, eller hjälper pojkar också till?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Shkola vai botji?

Avsnitt 1 av 6

"Mina föräldrar tycker inte det är viktigt att fortsätta studera." Panelen diskuterar hur det ser ut idag med utbildning och skola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövas dag 2017

Döv - javisst

Det finns 70 miljoner döva världen över, och bara en femtedel av dessa får tillgång till utbildning. Ännu färre - bara 3 procent av dem som får utbildning - får möjlighet att utveckla tvåspråkighet. Colin Allen, ordförande för World Federation of the Deaf (WFD), berättar om organisationens arbete för att stärka och bevaka dövas rättigheter. I det arbetet är rätten till teckenspråk grundläggande, liksom tillgången till kvalificerade tolkar. Moderator: Göran Alfredsson. Inspelat den 22 september 2017 i Kulturhuset Spira, Jönköping. Arrangör: Jönköpings läns dövas och teckenspråkigas förbund.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Frivilliginsatser för barn och ungas integration

Vad betyder frivilliginsatser för barns och ungas integration? Tiahes Thiaharajaer och Gitte Stærk från Bydelsmødre i Danmark samt Esraa Mohammad och Camilla Carlsson från Red Barnet Ungdom i Danmark berättar om deras projekt och arbetsmetoder för barns och ungas integration. Moderator: Lene Johansen. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn?

Barn med sexuella beteenden

Det är en myt att barn som varit offer för sexuella övergrepp senare förgriper sig på andra barn, säger Mimi Strange, chef för Januscentret i Danmark som tar hand om barn och unga med sexuellt gränsöverskridande eller oroväckande beteende. Barn tänker inte på sexualitet som vuxna gör, därför är det viktigt att utreda varför de har ett sexuellt utåtagerande beteende, menar hon. Medverkande: Mimi Strange, Jytte Kofod Andersen, Tove Weis, Stine Tofte, Maja Leth Laursen,Vanessa Rasmussen och Ida Haahr Pedersen. Inspelat den 23 maj 2016 på Folkets hus, City Conference Centre, Stockholm. Arrangör: Nordisk förening mot barnmisshandel och omsorgssvikt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövexpo 2015

Konflikter och vägen framåt

Amerikanska psykologiprofessorn Irene W Leigh diskuterar med dövaktivisterna Paddy Ladd och Lars-Åke Wikström om döva och dövkulturens framtid. Det handlar om rörelsen "Deafhood" och om att den ska vara en positiv kraft där man ska samarbeta, inte skapa konflikter. Det talas också om hur man använder begreppet kolonisation när man pratar om döva. Inspelat i maj 2015 på Stadionmässan i Malmö. Arrangör: Döviana.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövexpo 2015

Detta är Deafhood

Begreppet deafhood kommer från ordet brotherhood och skapades av dövaktivisten Paddy Ladd för 12 år sedan. Sedan dess har det blivit en rörelse bland döva världen över. Paddy Ladd pratar om hur de döva blivit kolonialiserade genom århundraden av oralism. Han vänder sig mot att dövskolor stängs och barn får cochleaimplantat. Paddy Ladd är en viktig frontfigur för rörelsens medlemmar och har bland annat turnerat som dövtolk åt Grateful Dead. Inspelat i maj 2015 på Stadionmässan i Malmö. Arrangör: Döviana.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövexpo 2015

Vad är vi och var är vi på väg?

Hur ska man definiera dövhet, är man döv eller teckenspråkig? Lennart Andersson, historiker, sitter tillsammans med Hilde Haualand, antropolog, Patrik Nordell, dövaktivist och Helene Jarmer, politiker i Österrike, i en panel om dövhet. De pratar om begreppet deafhood och hur man får fler döva förebilder. Inspelat i maj 2015 på Stadionmässan i Malmö. Arrangör: Döviana.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövexpo 2015

Döva i politiken

Helene Jarmer är en av få aktiva politiker som är helt döv. Som företrädare för Österrikes miljöparti berättar hon om Österrikes politiska arbete för döva och praktiskt om hur hon själv arbetar i parlamentet. Om att ständigt jobba med tolkar och vilka förändringar hon kräver för att underlätta för döva. Inspelat i maj 2015 på Stadionmässan i Malmö. Arrangör: Döviana.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dövexpo 2015

Dövas identiteter

Vad har döva för identitet idag och hur har den sett ut historiskt? Amerikanska professorn i psykologi Irene W Leigh berättar om föräldrarna som hotade med att utesluta sitt barn ur familjen om hon skulle operera in cochleaimplantat och svika sin dövhet. Det handlar också om begrepp som deafhood, att dövhet inte är ett handikapp utan en rörelse och audism, att hörande är bättre än döva. Inspelat i maj 2015 på Stadionmässan i Malmö. Arrangör: Döviana.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning