Samhällskunskap > Individer och gemenskaper

Identitet och livsstil

(18 program)

BarnPersoner med funktionsnedsättningUngdomar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Marius och Musikbunkern

Avsnitt 6 av 8

Marius går i ettan på gymnasiet. Hans stora intresse är musik och nästan all fritid ägnar han åt musikstället Musikbunkern. Han sitter i styrelsen och i dag diskuterar man hur man ska utveckla föreningens skivbolag. Efter mötet är det dags att förbereda för dagens event på klubben - en kväll med både konsert och låtskrivar-workshop.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Elma, Asja och elevrådet

Avsnitt 7 av 8

Elma och Asja är 15 år. De är tvillingar och delar på ordförandeposten i skolans elevråd. Systrarna har redan fått igenom förbättringar på skolan, de har samlat in pengar till en lekplats och fått skolan mer miljövänlig. I dag har de arrangerat en tävling för alla elever.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Carl och scouterna i Tunisien

Avsnitt 8 av 8

Carl är engagerad i KFUM:s scoutrörelse. Han brinner för att göra skillnad i världen och få igång ett demokratiprojekt i Tunisien. Trots varningar om risk för terrorangrepp reser han dit för att tillsammans med den tunisiska scoutorganisationen försöka kickstarta projektet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Nikoline och byrådet

Avsnitt 5 av 8

Nikoline går i nian och är ordförande i Ålborgs "Ungebyråd" - ett slags kommunfullmäktige för ungdomar. Deltagarna är demokratiskt valda, och i stället för partier representerar de sina skolor när de samarbetar med Ålborgs "riktiga" kommunfullmäktige. De ger förslag på ändringar i politiska beslut som rör ungdomsfrågor. I dag diskuterar man skolornas dåliga studievägledning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Systrarna och gymnastikföreningen

Avsnitt 4 av 8

Tonårssystrarna Sidse, Anne och Trine är tränare i en gymnastikförening. Nu är det avslutningsuppvisning och deras elever ska visa vad de lärt sig. Vi följer de unga kvinnornas förberedelser, uppvärmningen med gymnastikgrupperna och inte minst deras arbete med barnen som kan bli nästa generation som driver föreningen vidare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖverlevarna

Skjuten av sin exman

Avsnitt 4 av 4

Anne Grethe Solberg ska bara skriva under sina skilsmässopapper när exmaken skjuter henne flera gånger med hagelgevär. Hon vaknar upp på sjukhuset som allvarligt funktionsnedsatt. Läkarna säger att hon kanske aldrig kan gå igen. Men Anne Grethe sätter upp mål som förvånar läkarkåren. Hon vill trots sin funktionsnedsättning springa maraton.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖverlevarna

Skjuten fyra gånger på Utöya

Avsnitt 2 av 4

Ylva Schwenke sköts fyra gånger på Utöya. Den värsta massakern i modern tid i Norge där 69 personer sköts till döds. Hon överlevde mot alla odds, men bara sex månader senare är hon frivilligt vittne i rättegången mot Anders Behring Breivik. Hon ville se terroristen i ögonen. Nu har livet återvänt och hon törs återigen befinna sig i folksamlingar och använder sin tid till att resa så mycket hon hinner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Te ansoristo jek raklasa vai chejasa?

Avsnitt 6 av 6

"Jag gillar en tjej som inte är romsk, jag är jättekär i henne. Men mina föräldrar säger att jag ska gifta mig innanför den romska gruppen. Ska jag lyssna på mina känslor eller på mina föräldrar?" Panelen diskuterar kärlek och tankar kring hur det skulle vara om man inte gifter sig med en rom.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Univar naj love te kerav so kamen le kaver kompisar

Avsnitt 5 av 6

"Ibland har jag inte pengar till att göra det kompisarna vill göra. Min kompis vill bara göra saker som är dyrt, till exempel att gå på bio, kafé eller spelhall. Jag har inte alltid pengar och vill hellre stanna hemma. Hur ska jag säga detta till henne?" Panelen pratar om ekonomi och hur man kan hjälpa varandra när det behövs.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kompis kai pirell kavrensa kai nai lache

Avsnitt 4 av 6

"Min kompis har börjat hänga med en som har dåligt inflytande." Panelen funderar kring vad man kan göra när man ser sin vän förändras och hur grupptrycket kan påverka.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Kutchi ma populär rachami/zubuno?

Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Tjingnore peja ai pral vai läxor?

Avsnitt 2 av 6

"Mina föräldrar vill att jag tar hand om mina småsyskon efter skolan. Jag vill helst göra mina läxor." Panelen diskuterar hur viktigt det är att hjälpa till hemma. Är det typiskt att det är flickor som hjälper hemma, eller hjälper pojkar också till?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRomane gindora

Shkola vai botji?

Avsnitt 1 av 6

"Mina föräldrar tycker inte det är viktigt att fortsätta studera." Panelen diskuterar hur det ser ut idag med utbildning och skola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Frivilliginsatser för barn och ungas integration

Vad betyder frivilliginsatser för barns och ungas integration? Tiahes Thiaharajaer och Gitte Stærk från Bydelsmødre i Danmark samt Esraa Mohammad och Camilla Carlsson från Red Barnet Ungdom i Danmark berättar om deras projekt och arbetsmetoder för barns och ungas integration. Moderator: Lene Johansen. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Inkluderande av nyanlända elever

Vad bör lärare göra för att nyanlända elever ska känna sig inkluderade? Hildegunn Fandrem, professor i pedagogik vid Læringsmiljøsenteret i Stavanger berättar om olika strategier för anpassning till ny kultur och vad lärarna kan göra för att de nyanlända ska känna sig inkluderade. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tillgänglighet i våra ljudmiljöer

Annorlundaskap

Per Koren Solvang, sociolog och samhällsforskare, har alopecia vilket innebär att man tappar all kroppsbehåring. Som ung punkare var det svårt, men idag är han professor och föreläser världen över. Här berättar han om vikten att acceptera sitt "annorlundaskap". Inspelat på Lunds universitet den 30 maj 2016. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn?

Barn med sexuella beteenden

Det är en myt att barn som varit offer för sexuella övergrepp senare förgriper sig på andra barn, säger Mimi Strange, chef för Januscentret i Danmark som tar hand om barn och unga med sexuellt gränsöverskridande eller oroväckande beteende. Barn tänker inte på sexualitet som vuxna gör, därför är det viktigt att utreda varför de har ett sexuellt utåtagerande beteende, menar hon. Medverkande: Mimi Strange, Jytte Kofod Andersen, Tove Weis, Stine Tofte, Maja Leth Laursen,Vanessa Rasmussen och Ida Haahr Pedersen. Inspelat den 23 maj 2016 på Folkets hus, City Conference Centre, Stockholm. Arrangör: Nordisk förening mot barnmisshandel och omsorgssvikt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns psykiska hälsa

Norge: Samarbete när barn har beteendeproblem

I Norge satsar man på att bygga ut arbetet med barn och unga som har psykiska problem genom att öka samarbetet mellan olika delar av samhället. Det finns tydliga direktiv från regeringen att detta är prioriterat, säger May Britt Drugli, assisterande professor i pedagogik. Hon ger även flera praktiska exempel. Arrangör: Socialstyrelsen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning