Samhällskunskap > Individer och gemenskaper

Immigration

(43 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEU i fokus

Asylpolitiken

Avsnitt 3 av 4

År 2015 flydde det över en miljon människor till Europa. Många har idag fastnat i flyktingläger i framför allt Grekland och Italien. I Grekland träffar vi Abdullah som har flytt ifrån Syrien. Vi besöker flyktingläger och möter hjälparbetare som berättar om hur EU:s flyktingpolitik påverkar flyktingar i Grekland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge

Ali's journey from Afghanistan

Avsnitt 1 av 5

En berättelse om en pojkes flykt från Afghanistan till England. Här berättar Ali utifrån en verklig händelse om hur det kändes att under många år inte veta om hans familj levde eller var döda, och hur han saknade dem och längtade efter dem när de väl fått kontakt. Och om hur svårt det kan vara att integreras i ett nytt samhälle.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge

Hamid's journey from Eritrea in Africa

Avsnitt 2 av 5

Hör om hur Hamid flydde med sin mamma från Eritrea till Storbritannien efter hot från den eritreanska regimen. Hans pappa blev kvar och dödades senare. Hamid var endast sju år när han flydde.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge

Juliane's journey from Zimbabwe

Avsnitt 3 av 5

Juliane var bara tre år när hennes mamma lämnade henne. Som av ett under återförenas mor och dotter efter flera år och flyr från Zimbabwe till Storbritannien. Men Juliane är ofta ledsen och arg och drömmer mardrömmar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge

Navid's journey from Iran

Avsnitt 4 av 5

Navid är sexton år gammal och kurdisk iranier. När han var liten var hans pappa tvungen att lämna Iran. Några år efter pappans flykt till Storbritannien påbörjar Navid och hans mamma en farofylld resa för att försöka återförenas med honom.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge

Rachel's journey from a country in Eurasia

Avsnitt 5 av 5

Rachel och hennes kristna familj var tvungna att fly från sitt hemland. Hemlandet är övervägande muslimskt, och kristendomen är inte någon uppskattad religion eller tradition. I Storbritannien kunde hon äntligen känna sig trygg. Men så kom brevet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Syrien, sexualitet och Sverigebilder

När författaren Khaled Alesmael kom från Syrien till Sverige 2014 hade han aldrig kunnat föreställa sig att han några år senare skulle kunna stå bland arabisktalande personer och prata öppet om homosexualitet. Moderator: Carl Åkerlund. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Norrländska litteratursällskapet och Riksteatern.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på EU

Om världens gränser

Avsnitt 20 av 20

Om stängsel och murars betydelse som ideologiskt, politiskt och etniskt hinder för "ovälkomna". Samtal med danska experter, bland annat om Mexiko-USA och Ungern-Serbien.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge - lätt engelska

Rachel's journey from a country in Euroasia

Avsnitt 5 av 5

Rachel och hennes kristna familj var tvungna att fly från sitt hemland. Hemlandet är övervägande muslimskt, och kristendomen är inte någon uppskattad religion eller tradition. I Storbritannien kunde hon äntligen känna sig trygg. Men så kom brevet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge - lätt engelska

Navid's journey from Iran

Avsnitt 4 av 5

Navid är sexton år gammal och kurdisk iranier. När han var liten var hans pappa tvungen att lämna Iran. Några år efter pappans flykt till Storbritannien påbörjar Navid och hans mamma en farofylld resa för att försöka återförenas med honom.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge - lätt engelska

Juliane's journey from Zimbabwe

Avsnitt 3 av 5

Juliane var bara tre år när hennes mamma lämnade henne. Som av ett under återförenas mor och dotter efter flera år och flyr från Zimbabwe till Storbritannien. Men Juliane är ofta ledsen och arg och drömmer mardrömmar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge - lätt engelska

Hamid's journey from Eritrea in Africa

Avsnitt 2 av 5

Hör om hur Hamid flydde med sin mamma från Eritrea till Storbritannien efter hot från den eritreanska regimen. Hans pappa blev kvar och dödades senare. Hamid var endast sju år när han flydde.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSeeking refuge - lätt engelska

Ali's journey from Afghanistan

Avsnitt 1 av 5

En berättelse om en pojkes flykt från Afghanistan till England. Här berättar Ali utifrån en verklig händelse om hur det kändes att under många år inte veta om hans familj levde eller var döda, och hur han saknade dem och längtade efter dem när de väl fått kontakt. Och om hur svårt det kan vara att integreras i ett nytt samhälle.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Starkare tillsammans

Avsnitt 8

Tomas har det senaste året kämpat för att utöka Portalens verksamhet. Och snart öppnar Portalen även i stadsdelen Navestad. Majd och Carole har fått tillfälliga uppehållstillstånd på 13 månader. Natalia på Portalen är frustrerad över den korta tiden. Men för de flesta andra har det gått bra. David har fått jobb på en arkitektbyrå. Fadi har tentat av sfi-kurserna och börjat läsa till fritidsledare. Khaled har fått jobb på ett projekt för nyanlända. Och Mary studerar för att komma in på universitetet. Genom Portalen har deltagarna fått en chans att bli en del av Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Bli en av dom

Avsnitt 7

Portalen försöker hitta sätt för nyanlända och svenskar att mötas. För det finns ett tydligt samband mellan personliga relationer och hur snabbt det går att ta sig ut på arbetsmarknaden. Bostadsbolaget Hyresbostäder, som driver Portalen, sponsrar flera föreningar i Norrköping. Tomas försöker få hjälp från några föreningar för att få integrationen att ske på ett mer naturligt sätt. Majd och Carole vill utveckla sin svenska men tycker att det är svårt att lära känna svenskar. Poeten Selma har svårt med språket och tycker att det begränsar henne. David går på en fotbollsmatch och känner delaktighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Bromsa inte människor

Avsnitt 6

Byråkratin försvårar livet för deltagarna på Portalen. Eli har fått en praktikplats genom Portalen. Men efter att ha fått uppehållstillstånd måste han sluta där för att följa sin etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Fadi vill tenta av sfi-kurserna för att kunna studera vidare. Men det får han inte eftersom han inte har fått uppehållstillstånd än. Khaled får uppehållstillstånd. Han trivs i Norrköping men kan bli förflyttad var som helst i Sverige om han inte själv lyckas hitta ett boende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Vems ansvar?

Avsnitt 5

Portalen uppmärksammas och Migrationsverket gör ett studiebesök. Men alla ställer sig frågan: Vem ansvarar för integrationspolitiken i Sverige? Bomberna som faller över Aleppo påverkar de asylsökande. På Portalen försöker personalen få deltagarna att tänka på annat. Samtidigt ökar våldet och förstörelsen i ett annat utsatt område i Norrköping. Tomas pratar med ungdomarna där. De längtar efter att ha ett jobb. Tomas inser att Portalen är viktigare än någonsin. Mary har fått en praktikplats. Även kommunen kommer med goda nyheter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Den här platsen är min

Avsnitt 4

Verksamheten på Portalen uppnår resultat. 22 % av deltagarna har nu egen försörjning och siffrorna går uppåt. Men bostadsbristen i Norrköping är ett problem. Anwar och hans stora familj bor fortfarande kvar i tvårumslägenheten och hans cancersjuka dotter skulle egentligen behöva ett eget rum. Khaled bor på ett asylboende där han delar dusch och spis med 60 andra personer. Han kan ingen svenska och vill till Portalen, men det finns ingen ledig plats. Majd och Carole har äntligen kommit in, efter tre månaders väntan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Vad ska hända med mig?

Avsnitt 3

Ändrade regler gör att permanenta uppehållstillstånd blir tillfälliga och att det blir svårare att få sina anhöriga till Sverige. Asylsökande på Portalen i Norrköping vet inte vilka regler som gäller för dem och oron sprider sig. Abud har sin fru och sina barn kvar i Syrien. David och hans familj vet inte om de får stanna. Arbetet på Portalen fortsätter som vanligt och Tomas besöker kommunen för att få stöd i sin plan att expandera verksamheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Finns det plats?

Avsnitt 2

De flyktingar som kom till Sverige 2015 får räkna med en utdragen myndighetsprocess innan de får veta om de får stanna i Sverige. Men på Portalen i Norrköping får de asylsökande påbörja sin etablering i svenskt arbets- och samhällsliv redan innan beslutet fattas. Tomas, som startade Portalen för 5 år sedan, jobbar med att få ihop pengar för att expandera verksamheten då kön är lång. Majd och Carole väntar på att få plats och försöker under tiden att lära sig svenska på egen hand. Mary har lärt sig svenska på Portalen och har precis fått sitt uppehållstillstånd. Nu försöker hon få en praktikplats.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Det kommer bli kaos

Avsnitt 1

I Hageby, en stadsdel i Norrköping, är utbildningsnivån låg och arbetslösheten hög i jämförelse med andra stadsdelar. Bostadsbolaget Hyresbostäder startar Portalen för att få ut Hagebyborna i jobb. Under sommaren 2015 börjar asylsökande syrier söka sig till Portalen. Portalen börjar anpassa sin verksamhet till de nyanlända. Men målet förändras inte; alla ska nå egen försörjning så fort som möjligt. Behovet att få lära sig svenska och förstå den svenska arbetsmarknaden är stort. Majd och Carole är två av alla dem som vill till Portalen. Vi möter även Anwar och hans familj som bor 14 personer i en tvårumslägenhet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Starkare tillsammans

Avsnitt 8 av 8

Tomas har det senaste året kämpat för att utöka Portalens verksamhet. Och snart öppnar Portalen även i stadsdelen Navestad. Majd och Carole har fått tillfälliga uppehållstillstånd på 13 månader. Natalia på Portalen är frustrerad över den korta tiden. Men för de flesta andra har det gått bra. David har fått jobb på en arkitektbyrå. Fadi har tentat av sfi-kurserna och börjat läsa till fritidsledare. Khaled har fått jobb på ett projekt för nyanlända. Och Mary studerar för att komma in på universitetet. Genom Portalen har deltagarna fått en chans att bli en del av Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Bli en av dom

Avsnitt 7 av 8

Portalen försöker hitta sätt för nyanlända och svenskar att mötas. För det finns ett tydligt samband mellan personliga relationer och hur snabbt det går att ta sig ut på arbetsmarknaden. Bostadsbolaget Hyresbostäder, som driver Portalen, sponsrar flera föreningar i Norrköping. Tomas försöker få hjälp från några föreningar för att få integrationen att ske på ett mer naturligt sätt. Majd och Carole vill utveckla sin svenska men tycker att det är svårt att lära känna svenskar. Poeten Selma har svårt med språket och tycker att det begränsar henne. David går på en fotbollsmatch och känner delaktighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Bromsa inte människor

Avsnitt 6 av 8

Byråkratin försvårar livet för deltagarna på Portalen. Eli har fått en praktikplats genom Portalen. Men efter att ha fått uppehållstillstånd måste han sluta där för att följa sin etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Fadi vill tenta av sfi-kurserna för att kunna studera vidare. Men det får han inte eftersom han inte har fått uppehållstillstånd än. Khaled får uppehållstillstånd. Han trivs i Norrköping men kan bli förflyttad var som helst i Sverige om han inte själv lyckas hitta ett boende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Vems ansvar?

Avsnitt 5 av 8

Portalen uppmärksammas och Migrationsverket gör ett studiebesök. Men alla ställer sig frågan: Vem ansvarar för integrationspolitiken i Sverige? Bomberna som faller över Aleppo påverkar de asylsökande. På Portalen försöker personalen få deltagarna att tänka på annat. Samtidigt ökar våldet och förstörelsen i ett annat utsatt område i Norrköping. Tomas pratar med ungdomarna där. De längtar efter att ha ett jobb. Tomas inser att Portalen är viktigare än någonsin. Mary har fått en praktikplats. Även kommunen kommer med goda nyheter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Den här platsen är min

Avsnitt 4 av 8

Verksamheten på Portalen uppnår resultat. 22 procent av deltagarna har nu egen försörjning och siffrorna går uppåt. Men bostadsbristen i Norrköping är ett problem. Anwar och hans stora familj bor fortfarande kvar i tvårumslägenheten och hans cancersjuka dotter skulle egentligen behöva ett eget rum. Khaled bor på ett asylboende där han delar dusch och spis med 60 andra personer. Han kan ingen svenska och vill till Portalen, men det finns ingen ledig plats. Majd och Carole har äntligen kommit in, efter tre månaders väntan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Vad ska hända med mig?

Avsnitt 3 av 8

Ändrade regler gör att permanenta uppehållstillstånd blir tillfälliga och att det blir svårare att få sina anhöriga till Sverige. Asylsökande på Portalen i Norrköping vet inte vilka regler som gäller för dem och oron sprider sig. Abud har sin fru och sina barn kvar i Syrien. David och hans familj vet inte om de får stanna. Arbetet på Portalen fortsätter som vanligt och Tomas besöker kommunen för att få stöd i sin plan att expandera verksamheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Finns det plats?

Avsnitt 2 av 8

De flyktingar som kom till Sverige 2015 får räkna med en utdragen myndighetsprocess innan de får veta om de får stanna i Sverige. Men på Portalen i Norrköping får de asylsökande påbörja sin etablering i svenskt arbets- och samhällsliv redan innan beslutet fattas. Tomas, som startade Portalen för 5 år sedan, jobbar med att få ihop pengar för att expandera verksamheten då kön är lång. Majd och Carole väntar på att få plats och försöker under tiden att lära sig svenska på egen hand. Mary har lärt sig svenska på Portalen och har precis fått sitt uppehållstillstånd. Nu försöker hon få en praktikplats.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras

Det kommer bli kaos

Avsnitt 1 av 8

I Hageby, en stadsdel i Norrköping, är utbildningsnivån låg och arbetslösheten hög i jämförelse med andra stadsdelar. Bostadsbolaget Hyresbostäder startar Portalen för att få ut Hagebyborna i jobb. Under sommaren 2015 börjar asylsökande syrier söka sig till Portalen. Portalen börjar anpassa sin verksamhet till de nyanlända. Men målet förändras inte; alla ska nå egen försörjning så fort som möjligt. Behovet att få lära sig svenska och förstå den svenska arbetsmarknaden är stort. Majd och Carole är två av alla dem som vill till Portalen. Vi möter även Anwar och hans familj som bor 14 personer i en tvårumslägenhet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Migration och teknologi

Krig, brist på mat och klimatförändringar gör att människor kommer att fly och migrera under en överskådlig framtid. Hur kan vi göra livet lättare och säkrare för dem som är på flykt? Latoya Peterson, författare och bloggare, diskuterar likheter och provocerande olikheter mellan dem som flyr och dem som frivilligt reser. Dragana Kaurin från Localization Lab diskuterar hur tekniken bör användas för att göra livet lättare för människor på flykt. Elena Pedrazzani från Röda Korset demonstrerar hur viktigt det är att möjliggöra användandet av till exempel mobiltelefoner och sociala medier för att förenkla flyktingars möjlighet att kommunicera med omvärlden. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Psykologiskt stöd till ensamkommande skolbarn

Den brittiska psykiatern Mina Fazel ser som sin främsta uppgift att föra in begreppet mental hälsa i skolan. Hon arbetar sedan många år speciellt med att stötta ensamkommande elever och hon vet hur sårbara de är. De skulle aldrig självmant söka vård, säger hon, och därför gäller det att hitta lite annorlunda och okonventionella vägar för att nå dem. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utbildning för elever med flyktingbakgrund

Forskaren Ravinder Sidhu har egen invandrarerfarenhet. Hon kom till Australien på 1970-talet samtidigt med den stora strömmen av båtflyktingar. Sitt vuxna liv har hon vikt åt forskning kring och utbildning av nyanlända flyktingar. Här berättar Ravinder Sidhu om en undersökning där det framkom att nyanlända elever så snart de börjat skolan inte längre vill se sig själva som flyktingar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ett klassrum fyllt av möjligheter

Forskaren Jenny Hammond från Australien talar om vikten att ställa samma krav på de nyanlända eleverna som på de andra eleverna i klassen. Om vi ser mellan fingrarna och inte följer läroplanen skapar vi sämre förutsättningar för dem längre fram när de ska söka vidare till andra utbildningar, menar hon. Det är också viktigt att komma ihåg att de nyanlända flyktingeleverna alla bär på sin speciella historia och kommer att behöva olika typer av stöd. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära om lärande av nyanlända

Den australiska forskaren Hariz Halilovich presenterar en undersökning om vad forskare och pedagoger kan lära om utbildning av nyanlända och flyktingar. Han har själv erfarenhet av att komma som flykting till ett nytt land. Halilovich menar att det är viktigt att känna sig välkommen och få hjälp att prata om sitt liv och sina erfarenheter. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära av praktiken i klassrummet

En grupp internationella forskare samtalar om de praktiska problem som den enskilde läraren brottas med när det kommer till att praktiskt genomföra en lyckad integration av nyanlända. Det är många delar som ska utvecklas: språk, akademiskt skolspråk, identitet och social integration. Medverkande är forskarna Hariz Halilovich och Jenny Hammond samt professorerna Jim Cummins och Sandra Schecter. Moderator: Monica Axelsson. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Hoppets pedagogik

Att läsa böcker och producera texter är ett utmärkt sätt att erövra ett nytt språk och en ny kultur, menar forskaren och professorn Christine Hélot. Här berättar hon om ett spännande projekt där nyanlända elever i Frankrike har satt ord och bild på sina tankar och utbytt materialet med nyanlända elever i USA. Projektet resulterade i en hyllad utställning. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Närsamhället stöttar nyanlända elever

Australiens flyktingmottagande är inte högt jämfört med många andra länders, men de senaste åren har gruppen nyanlända elever med låg kunskapsnivå och bristfällig skolgång ökat kraftigt. Forskaren Loshini Naidoo berättar om ett nystartat program som verkar för att stötta lärare som undervisar nyanlända elever med dålig skolbakgrund. För att resultatet ska bli lyckat krävs ett stort engagemang och stöttning från speciella resurspersoner med kontakter både inom universitetsvärlden och skolan. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Mångfald lyfter lärande och skola

Många nyanlända vittnar om svårigheten att bli av med sin flyktingidentitet. Professor Madeleine Arnot talar i denna föreläsning om vikten att se till hela människan, med alla de kunskaper och färdigheter som de nyanlända bär med sig till det nya landet. Ser vi inte till helheten hos människorna resulterar det i ett permanent utanförskap, menar Madeleine Arnot. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

En inkluderande och rättighetsbaserad pedagogik

Vi har mycket att vinna - inte minst ekonomiskt - genom att satsa på nyanländas utbildning, menar den engelska forskaren Mano Candappa. En stor barriär för nyanlända är språket, och här måste staten stötta med resurser och kunskap. Candappa menar att tvåspråkighet är nyckeln till ett framgångsrikt lärande och förespråkar ett tvålärarsystem där en av lärarna talar elevens modersmål. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Inkluderande och medkännande lärare sökes

Forskaren Halleli Pinson berättar om sin undersökning där hon har frågat lärare och skolpersonal i England hur ett bra bemötande av nyanlända elever bör ser ut. Inkludering och medkänsla är viktiga begrepp för de flesta lärare, liksom att kunna se bortom flyktingstämpeln och behandla alla elever som individer med rätt till utbildning. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Migrationens utmaningar

UR Samtiden - Migrationens utmaningar

Flyktingströmmar till och inom Europa påverkar EU och dess medlemsstater på många olika sätt. Vid detta panelsamtal diskuteras EU:s och staternas roll, liksom migranternas egen roll. Vilka lösningar gynnar vem, och på kort eller lång sikt? Här diskuteras också frågor som åternationalisering och utbildningssystemens betydelse för migrationsfrågan. Medverkande: Richard Swartz, författare och EU-kommentator, Kaspar Colling Nielsen, författare, Brigitte Suter, migrationsforskare, Gregor Noll, professor i juridik och expert på internationella flyktingfrågor, Suzanne Brøgger, författare och journalist. Moderator: Göran Rosenberg, författare och journalist. Inspelat den 19 november 2015 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaA Society

A Society

Elva personer är instängda i en container. Det är nio afrikaner och två kineser som alla hoppas på ett bättre liv. Under svåra förhållanden försöker de skapa en gemenskap. Men till sist handlar allt om överlevnad. En kortfilm av Jens Assur.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Rätt till vård

Papperslösas situation i Europa

Vad är skillnaden mellan dödsstraff och att skicka i väg sjuka människor? Det är en fråga som alla inom vården måste ställa sig, säger Nathalie Simonnot från Läkare i Världen International. Är papperslösa i behov av vård egentligen bara vårdturister? Om papperslösas situation runt om i Europa.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning