70 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Sveriges historia

Avsnitt 1 av 10

Sveriges historia presenterad på ett enkelt sätt. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn förståelse och en övergripande bild av utvecklingen de senaste 200 åren. Mycket har hänt sedan början på 1800-talet. Om fattigdomen, kyrkans makt, utvandringen till Amerika och industrialiseringen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Så påverkas ett barn av trauman

Dag Ø Nordanger är bl.a. doktor i klinisk psykologi, och han menar att ett sätt att tänka kring barn som brottsoffer är att inte tänka diagnoser, utan tänka anknytning och beröring för att nå fram till barnet och stötta dess obehag. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Jämställdhet

Avsnitt 7 av 10

Vad jämställdhet är, och hur jämställdheten ser ut i Sverige förklaras på ett enkelt sätt. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en bild av det svenska samhället. Det finns mycket kvar som kan bli bättre, trots att Sverige är ett av de mest jämställda länderna i världen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino badar

Avsnitt 1 av 20

Pino har lekt i parken. Nu är han lerig och smutsig och behöver bada. Hemma i badrummet badar han skumbad. Han älskar bubblor. Pino badar dockan och tvättar hennes hår. Katten vill inte bada.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Lagar och traditioner

Avsnitt 10 av 10

Enkelt förklarat om svenska lagar och traditioner, och några snabba fakta om Sverige. Finns det något som är typiskt svenskt? Vilka seder finns det här och vilka högtider firar vi?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Den svenska demokratin

Avsnitt 2 av 10

Om hur Sveriges demokrati fungerar, förklarat på ett enkelt sätt. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en förståelse för det svenska samhället. Om vilka rättigheter och skyldigheter man har, hur ett val går till och vad landstingen och kommunerna är och vad de har för uppgifter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Skolan

Avsnitt 5 av 10

Om vilka olika typer av skolor som finns i Sverige, och om olika gymnasiealternativ. Du får reda på hur betygen fungerar, och om elevhälsa och föräldramöten. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en förståelse för det svenska skolsystemet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Skatten

Avsnitt 6 av 10

Här får du en enkel förklaring av hur skattesystemet fungerar i Sverige. Vilka olika sorters skatter finns det, och vad går skattepengarna till? Syftet är att ge framför allt nyanlända barn förståelse för det svenska skattesystemet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Naturen

Avsnitt 9 av 10

Sverige brukar kallas för ett avlångt land, här får du reda på hur klimatet kan skilja sig åt från norr till söder. Om djur, skogar, sjöar och berg i Sverige, om friluftsliv och allemansrätt. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en bild av Sveriges djur och natur och vad man har för rättigheter och skyldigheter när man vistas ute i naturen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyfiken på Sverige - dari

Grundlagarna

Avsnitt 3 av 10

På ett enkelt sätt förklaras Sveriges fyra grundlagar. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en förståelse för lagarnas innehåll och hur de påverkar samhället. Men också vilka rättigheter och skyldigheter vi har i Sverige.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino och pottan

Avsnitt 2 av 20

Idag ska Pino köpa en potta. Det ska bli kul. Pingvinen i pottaffären har en hylla full med intressanta pottor i olika färger och former. Vilken potta ska Pino välja?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino på safari

Avsnitt 3 av 20

Pino och hans vänner ska åka på safari. Resan går på en gropig väg in i djungeln. Solen skiner. Vilka djur kommer Pino och hans vänner att möta?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos favoriter

Avsnitt 4 av 20

Pino tycker om många saker. Han tycker om att plocka blommor, att gunga och att spela boll med pingvinen. Han älskar att äta glass med Pinolina. Men varför tycker han om att titta på månen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos överraskning

Avsnitt 5 av 20

Pinolina undrar varför ingen har tid att leka med henne. Varken Pino, Pingvinen eller Katten. Är det en överraskningsfest som Pino och vännerna håller på att förbereda, eller?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino fixar allt

Avsnitt 6 av 20

Pino har en verkstad och han kan fixa allt. Det ringer. Det är många som behöver hjälp. Pino kör hit och dit med sin fixarbil. Men orkar han hjälpa alla?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino och fågeln

Avsnitt 7 av 20

Pino sitter och tittar ut genom ett fönster. Han är uttråkad och väntar på att något ska hända. En fågel knackar på fönstret. Pino blir glad och undrar vad den vill. Är fågeln hungrig? Den kanske vill bada! Pino bygger en fågelholk i sin trädgård. Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino och grisen

Avsnitt 8 av 20

Det ringer på dörren hemma hos Pino. Utanför dörren står Grisen. Grisen går rakt in och rotar i Pinos leksakshylla. Sedan går han ut i köket. Grisen kanske vill leka kurragömma? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino gör fint

Avsnitt 9 av 20

Idag får Pino städa mycket i sitt kök. Det blir kladdigt och stänker när han bakar. Och på kalaset med Pinolina och Pingvinen blir det kladdigt och stökigt igen. Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos restaurang

Avsnitt 14 av 20

Pino har en restaurang. Pinos vänner är hungriga och beställer mat. Pinolina, Pingvinen, Dockan och Katten sitter vid olika bord. Pino är servitör. Han har med sig matsedeln och frågar vad de vill ha. Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos år

Avsnitt 10 av 20

Pino gör många olika saker under ett helt år. På vintern åker han pulka och skidor. På våren cyklar han. På sommaren är han på stranden och badar. På hösten plockar Pino svamp. Men vem vill fira jul med Pino? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos orkester

Avsnitt 11 av 20

Pino och hans vänner har en orkester. Dockan spelar på en flöjt. Kaninen har en triangel. Pingvinen spelar på en bastuba. Katten slår på en cymbal. Men vem ska de spela för, och var nånstans? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino och prinsessorna

Avsnitt 12 av 20

Pino, Pinolina, Katten och Pingvinen klär ut sig. Pino vill vara riddare. Pinolina vill vara prinsessa. Katten vill också vara prinsessa. Men vad har Pingvinen klätt ut sig till? Vart kommer Pino och vännerna när de ridit genom skogen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos regniga dag

Avsnitt 13 av 20

Pino, Pingvinen och Pinolina är ute och leker i regnet. Alla har regnkläder på sig. Det är roligt att leka i regnet! De gräver kanaler och kör med sina båtar. Det regnar mera och mera. Men vad vill Pino och vännerna leka med inomhus? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino på semester

Avsnitt 15 av 20

Pino vill åka på semester. Pino, Pinolina, Pingvinen och Katten sitter i soffan. De tittar i resebroschyrer. Pinolina, Pingvinen och Katten vill också följa med. Men vart ska de resa? Blir det nån exotisk paradisö? Vad kan man roa sig med där i så fall? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino på sjukhus

Avsnitt 16 av 20

Pino är på sjukhus. Doktor Pinolina frågar Pino om han har ont i huvudet. Pino skakar på huvudet. Nä, det har han inte. Pingvinen tar tempen på Pino. Han har ingen feber. Men vad är det för fel på Pino? Varför känner Pinolina på Pinos ben och lindar ett bandage runt det? Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino på skattjakt

Avsnitt 17 av 20

Pino hittar en skattkarta. Skatten finns på en ö som ligger långt bort. Nu väntar spännande äventyr! Man behöver en kikare. En spade. En nyckel. Kartan. Och ett garnnystan. Men, vilka vill följa med?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino på stranden

Avsnitt 18 av 20

I dag åker Pino och hans vänner till stranden. Det är roligt att bada först. Sedan gör man annat. Pino och Pingvinen spelar strandtennis. Pinolina och katten bygger ett sandslott. Det blir gott med glass. Men vad tycker Pingvinen om? Och vem kör bussen till och ifrån stranden?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pino är hungrig

Avsnitt 19 av 20

Pino är hungrig och kylskåpet är tomt. Pino går till affären och handlar mjöl, jäst, salt, tomat, ost och korv. Hemma hos Pino väntar många vänner förväntansfullt runt köksbordet. Vad ska Pino laga för mat?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - dari

Pinos trädgård

Avsnitt 20 av 20

I Pinos trädgård växer gurkor, sallad, äpplen, pumpor och päron. Och blommor. Pino sår frön. Pingvinen vattnar. Kaninen gräver en grop och planterar en morot. Nu är det bara att vänta på att det ska växa. Berättare: Jalila Salime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn?

De överlevde Utöya

Hur har barnen som överlevde terrorattacken på Utöya i Norge återhämtat sig? Och hur har skolan och polisen bemött offren? Om det berättar forskarna och lärarna Åse Langballe och Jon-Håkon Schultz som forskat om krishanteringen och beredskapen i samhället efter terrorattentatet på Utöya. Inspelat den 25 maj 2016 på Folkets hus, City Conference Centre, Stockholm. Arrangör: Nordisk förening mot barnmisshandel och omsorgssvikt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tillgänglighet i våra ljudmiljöer

Annorlundaskap

Per Koren Solvang, sociolog och samhällsforskare, har alopecia vilket innebär att man tappar all kroppsbehåring. Som ung punkare var det svårt, men idag är han professor och föreläser världen över. Här berättar han om vikten att acceptera sitt "annorlundaskap". Inspelat på Lunds universitet den 30 maj 2016. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Luka i Slovenien

Avsnitt 21 av 25

Luka bor på en bergstopp i Polhov Gradec. På vägen till skolan berättar Luka hur mycket han önskar att alla människor hade mat och vatten. Medan Luka går till skolan rymmer familjens hund men den vet, liksom Luka, precis vart den ska gå.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Hur jag blev en social investerare

Johan H Andresen är ägare och styrelseordförande för den norska investeringskoncernen Ferd. Här berättar han om sin resa till att bli en social investerare, om varför social innovation och socialt entreprenörskap är viktigt och hur han genom detta vill förändra världen till det bättre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella brottsofferdagen 2017

Utøya och posttraumatisk stress

Snart sex år har gått sedan terrordådet på Utøya, och nu har man börjat utvärdera den hjälp som de överlevande ungdomarna fick. Hur blev de bemötta i skolan? Hur upplevdes polisförhören? Jon-Håkon Schultz och Åse Langballe, båda forskare vid Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress i Oslo, berättar. Inspelat den 22 februari 2017 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Prylar i Sverige Marinmuseum

Guidad tur på Marinmuseum - dari

Gymnasieeleverna Ali Reza och Fatima Arian visar Marinmuseum i Karlskrona. De berättar om dramatiska händelser och visar upp historiska föremål. Det handlar om allt från Karlskronas grundande till u-båten Neptun. Inspelat den 21-23 november 2016. Arrangör: Riksutställningar och Marinmuseum, Karlskrona.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2017

Det norska artprojektet

Under 2017 har över 70 olika projekt i Norge arbetat med att dokumentera nya arter. Bara i år har man funnit 2 400 nya arter, berättar Ingrid Erthus Mathisen från den norska artdatabanken. Inspelat den 5 april 2017 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnlig könsstympning

Arbete mot könsstympning i Norge

Janne Waagbo är rådgivare i kompetensteamet mot könsstympning i Norge. Hon berättar om hur man i Norge sedan år 2000 har arbetat med en handlingsplan mot könsstympning av flickor och kvinnor. Inspelat den 5 februari 2015. Arrangörer: Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting och Länsstyrelsen Östergötland.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Favelans kvinnor

Avsnitt 23 av 25

I slumområden i Rio drivs flera projekt som handlar om att stärka kvinnor och unga tjejer. Ett av projekten är en teatergrupp.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Forskning om stöd till nyanlända barn och familjer

Berit Berg, professor och forskningschef vid NTNU i Trondheim i Norge, berättar om flera nyligen genomförda forskningsprojekt med fokus på skola, språkutbildning och social integration av minderåriga flyktingar i Norge. Hon talar bland annat om att skolresultat och språkutbildning måste ses i sammanhang med den övergripande omsorgssituationen där levnads- och vårdsituationen och sociala nätverk utgör viktiga förutsättningar. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Inkluderande av nyanlända elever

Vad bör lärare göra för att nyanlända elever ska känna sig inkluderade? Hildegunn Fandrem, professor i pedagogik vid Læringsmiljøsenteret i Stavanger berättar om olika strategier för anpassning till ny kultur och vad lärarna kan göra för att de nyanlända ska känna sig inkluderade. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Det omgivande samhällets betydelse

Vinje kommun i Norge har fått pris för sitt framgångsrika arbete med integration. Anders Sandvik, ungdoms- och integrationssamordnare vid Vinje kommun, berättar om hur de gjort för att uppnå god integrering av nyanlända i kommunen. Om vikten av en positiv attityd och bemötande, samt ett tydligt ledarskap av politiker och tjänstemän. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - DigiGiella18 - Samiska språk och digital teknik

Språkteknologi i vardagen

Børre Gaup och Elena Junie Paulsen arbetar på Institutet för språk och kultur i Tromsø. Båda är en del av projektet Divvun. Här demonstrerar de en rad nya digitala verktyg som erbjuder bland annat grammatikkontroll, substantiv- och verbböjning samt stavningskontroll för sex olika samiska språk. Inspelat den 7 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund under festivalveckan Staare 2018. Arrangörer: Samiskt språkcentrum, Umeå universitet, Umeå kommun och SSR - Svenska samernas riksförbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Tysfjordfallet: Att granska sina egna

2016 avslöjade journalisten Kenneth Haetta och hans kollegor omfattande sexuella övergrepp mot barn och unga som pågått i generationer bland samer i Divtasvuodna (Tysfjord) i Norge. Reportaget publicerades i VG, en av Norges största dagstidningar, och spred sig snabbt. Reaktionerna var starka och inte enbart positiva. Moderator: Åsa Lindstrand. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Samiskt berättande och modern journalistik

Liv Inger Somby började sin bana som journalist redan vid 14 års ålder, och urfolksjournalistiken ligger henne varmt om hjärtat. Hon intervjuade 27 samiska kvinnor i åldrarna 67-100 år mot löfte att inte publicera deras berättelser förrän långt senare. Berättelserna hade legat i ett bankfack i 20 år när sekretessen lättades upp 2017. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Saepmie - Språket och litteraturen

Samisk litteratur idag

Den samiska skönlitteraturens ställning skiljer sig stort mellan olika länder. Norge har två samiska förlag, medan Sverige bara ger ut en bok vart femte år. Anne Wuolab från den samiska skribent- och skrivarföreningen Bágo ¿álliid searvi redovisar vilka anslag som ges och hur de fördelas. Hon presenterar också det strategidokument som har tagits fram för att förbättra förutsättningarna för samisk litteratur. Inspelat den 9 februari 2018 på Storsjöteatern i Östersund under den samiska festivalveckan Staare 2018. Arrangör: Regional biblioteksverksamhet i samarbete med Gaaltije - sydsamiskt kulturcentrum, den samiska skribent- och skrivarföreningen Bágo ¿álliid searvi samt Åre kommun.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - dari

Kalifen som förvandlades till en stork

Avsnitt 1 av 6

En kalif blir förvandlad till en stork. Kalifen inser snart att det är hans giriga bror som ligger bakom förvandlingen. Han vill ta över kalifens plats i palatset. Med hjälp av en uggla försöker kalifen att ställa saker och ting till rätta. Animerad saga från Irak om farorna med girighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - dari

Kungen som blev uppäten varje dag

Avsnitt 2 av 6

Om en kung från Punjab som i utbyte mot guld låter sig kokas och ätas till frukost varje morgon. Den som låter sig väl smaka är en blind enstöring med en magisk hatt. Animerad saga från Indien om vad det innebär att vara generös.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - dari

Prinsen som trodde han var en tupp

Avsnitt 3 av 6

En animerad berättelse från Israel om en ung prins som börjar bära sig konstigt åt. Varje dag sitter han under bordet, pickar fågelfrön och gal som en tupp. Kungen och drottningen blir oroliga för sin son och ber en gammal vis man om hjälp.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning