Information och media

(186 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Tv-spel förbättrar hälsa hos patienter

Tiny Jaarsma, professor i omvårdnad vid Linköpings universitet, menar att alla människor borde spela tv-spel. Speciellt viktigt är det för hjärtsviktspatienter som har svårt att komma ut och motionera. En första studie på patienter med hjärtsvikt har visat positiva resultat. Patienterna får hjälp att komma igång och installera spelet och sedan stöttar vi dem i tre månader, berättar Tiny Jaarsma. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Kan datorer minska segregation?

Vad menar vi med segregation och hur har begreppet förändrats över tid? Peter Hedström, professor i analytisk sociologi vid Nuffield College i Oxford, berättar här hur man kan använda stora mängder data och kraftfulla datorer för ringa in begreppet och varför detta är så viktigt. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2016

Grävande samarbete i Panamadokumenten

370 journalister från 78 länder arbetade tillsammans i över åtta månader för att granska 11 miljoner dokument som kom att heta Panamadokumenten. I en värld där pengar, företag och personer är verksamma globalt måste även undersökande journalister vara det. Här berättar några framstående journalister i denna undersökning om hur arbetet gick till. Medverkande: Mar Cabra, Helena Bengtsson, Joachim Dyfvermark och Johannes Kristjansson. Moderator: Fredrik Laurin. Inspelat den 9 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2016

Att gräva fram Panamadokumenten

Mar Cabra är chef för Data & Research vid International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) som utvecklar hjälpmedel för grävande journalistik. Här visar hon de tekniska verktyg och applikationer som användes i grävandet av den största läckan i vår tid, Panamadokumenten. Mar Cabra berättar om utmaningarna som undersökningen stod inför, som exempelvis att bearbeta 11 miljoner dokument. Avslöjandet var en journalistisk undersökning i största hemlighet. Inspelat den 9 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Spelande barn och konsumtionskultur

Minna Ruckenstein är forskare vid Helsingfors universitet. Hon har studerat barns utveckling och vad relationen mellan barnkultur och datorspel betyder för hur vi ser på barndom. Vilken syn har vuxna på barns spelande och hur ser barn själva på sitt spelande? Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Panelsamtal om barn och datorspel

Panelsamtal om hur barn påverkas av datorspel och vem som ska ta ansvar för barns spelande. Finns det någon modell för vem det datorspelande barnet är? Finns det en specifik barndom? Hur påverkar detta sättet att skapa spel och reglera spel? Medverkande: Jacob Kroon, Linus Feldt, Minna Ruckenstein, Chris Lindgren, Seth Giddings och Ulf Dalquist. Moderator: Björn Sjöblom. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Lek i den virtuella och verkliga världen

Hur går det till när barn spelar och hur farligt är det? Forskaren Seth Giddings vid University of Southampton, har studerat barns lekar och spelande. Han konstaterar bland annat att för barn finns inga gränser mellan den virituella världen och den verkligen världen. De förflyttar sig hela tiden mellan världarna och hämtar idéer i den ena världen och tar med sig in i den andra. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Märkning och information om dataspel

Jacob Kroon, kommunikatör på Dataspelsbranschen, berättar om hur dataspelsindustrin arbetar och samarbetar kring hur märkning och information ska samordnas över nationella gränser. Det handlar också om hur man kommer fram till åldersgränser och symbolernas betydelse. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Hacka journalistiken

Journalisten Azmat Khan berättar om ny teknik, innovationer i undersökande journalistik och om hur man kan hacka journalistiken för att ge plats åt nya röster. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Hur gör Buzzfeed nyheter?

I en globaliserad värld där medier allt mer kan korsa gränser via internet har nyhetssajter med multinationella marknader som mål kommit upp. Buzzfeed är en av dem. Qichen Zhang, chef för internationella produkter på Buzzfeed, berättar om hur de producerar nyheter och hur de ser på den nya medievärlden och vad som väntar branschen. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Digitala nyheters framtid

Vad har det forntida berättandet genomensamt med dagens? Hur skiljer sig berättande via internet jämfört med boktryckarkonsten? Andrew Morse, vice vd för CNN, berättar om då och nu och hur CNN ser på framtiden med nyheter genom digitalt berättande. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Använd din moral mot lögner!

Den som visar sina moraliska ståndpunkter i till exempel sin mejlsignatur gör det svårare för folk att luras eller påverka med propaganda. Detta har professor Sreedhari Desai från University of North Carolina kommit fram till i en undersökning. Anders Mildner samtalar med henne via Skype. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Är rädslan för att kränka farlig?

Mick Hume, författare och redaktör för Spiked, menar att rädslan för att kränka och stöta sig med folk är ett stort hot mot yttrandefriheten idag. De extrema idéerna är de som måste försvaras, inte de allmänna, säger han. För att provocera till både vänster och höger kallar han sig dessutom "libertariansk marxist". Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Affärsmodeller för spelbranschen

Susana Meza Graham, operativ chef Paradox Interactive, har varit i spelbranschen i tolv år och sett hur snabbt utvecklingen har gått, bland annat genom förändringar i synen på hur man ska tjäna pengar på spel. Här berättar hon om affärsmodellen för en ständigt växande miljardindustri. Vilka spel är lönsamma? Hur prissätter man globalt? Alla vill inte betala för spel, så hur tjänar man pengar då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spelarna gör spelet

Patrick Prax, forskare på Uppsala universitet, berättar på vilket sätt spelarna är delaktiga i utvecklandet av onlinespel. Han ger exempel på deltagarstyrda spel och hur spelarna bidrar till utvecklingen av några av dagens mest populära spel. Dessutom en historisk tillbakablick: Hur såg spelen ut i början? Vad var onlinespel då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spel, streaming och media

Tanja Sihvonen, forskare på universitetet i Vasa, Finland, förklarar vad gamestreaming är och berättar om viktiga framgångsfaktorer för att lyckas. För att bli en framgångsrik spelare som sänder sitt spelande på nätet handlar det om att bygga en relation med tittarna. Det är inte bara spelprestationen som räknas, utan också den sociala interaktionen. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spel har förändrats av internet

Lina Eklund är forskare i sociologi och har studerat digitala spel och spelande. Här ger hon en överblick av relationen spel och internet och hur den fungerar. Hon menar att olika sorters spelande genom historien säger en hel den om vår samtid. Vilka normer och värderingar har gällt för olika tider? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spelande och live-stream

TL Taylor är professor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och har forskat om internet och spel sedan 1990-talet. Här berättar hon om den snabbt växande genren live-stream, det vill säga att spela digitala spel och samtidigt filma, kommentera och sända resultatet på nätet. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Panel om e-sport online

Intresset för att tävla och att se på när andra tävlar i digitala spel har exploderat. De största tävlingarna har flera miljoner dollar i prispengar. Ett av de mest populära spelen är League of legends som har 27 miljoner spelare dagligen. Här samtalar forskare, branschfolk och spelare om sina erfarenheter och synen på e-sport på ett professionellt och personligt plan. Hur fungerar e-sport? Är det ens en sport? Medverkande: TL Taylor, professor MIT, Alexander Ferm, Svenska e-sportsföreningen, Martin Hällefors, Esportmagasinet och Daniel McHugh, Challengermode. Moderator: Angelica Norgren. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Att hacka Minecraft

Journalisten Clive Thompson berättar om hur unga lär sig att programmera genom att spela olika spel med öppna källor. Så skapas en generation som tidigt lär sig att designa, programmera och samarbeta online. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Extremistisk kommunikation

Michael Krona, Malmö högskola, och Maura Conway, Dublin City University, berättar om hur extremister och terrorister använder sig av internet och sociala medier och hur exempelvis IS (Islamiska staten) arbetar med PR. Högerextrema grupper var tidiga med att använda internet för att nå ut med sina budskap och skapa nätverk, och deras aktiviteter på internet har ökat betydligt de senaste åren. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Virtual reality på riktigt

Virtual reality används i många olika sammanhang. Jessica Brillhart, Google, demonstrerar här hur berättande i virtual reality skiljer sig från annat bildberättande. Gabo Arora berättar om hur FN använder virtual reality för att sprida informationen om den pågående flyktingkrisen. David Eriksson från North Kingdom Design & Communication ger tips och råd om vad företag kan tänka på vid användandet av virtual reality. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Magisk kommunikation

Hur kommunicerar man på ett meningsfullt sätt idag? Hur når man genom bruset? Maks Giordano har arbetat med reklam och digital kommunikation i tjugo år och ger här en genomgång av dagens medieutbud. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Vad är rättvist i en plattformsekonomi?

Den industriella revolutionen och ångmaskinen ändrade hur arbetet organiserades. Hur påverkar den digitala revolutionen? Fredrik Söderqvist från Unionen ger en snabbgenomgång av vår ekonomiska historia ur ett fackligt perspektiv. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Komma bortom dikotomt tänkande

Skapar våldsamma datorspel våldsamma barn? Douglas Gentile, professor i psykologi vid Iowa State University, berättar om hur spelare interagerar med datorspel och hur de influeras av spelen. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Beroendevanor som trojansk häst

Vad är det för skillnad mellan en ung pianist och en som spelar datorspel i flera timmar per dag? Karin Helmersson Bergmark, professor i sociologi vid Stockholms universitet, berättar om sin forskning kring spelet World of Warcraft som vissa anser är beroendeframkallande. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelsberoende och behandling

Patrick Prax, universitetslektor vid Uppsala universitet, spelar själv datorspel och forskar i ämnet datorspelsberoende. Här berättar han om när man kan definiera datorspelande som ett beroende och hur man kan behandla beroende. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Mitt liv som datorspelsberoende

Fredrik Reis-Nilsson berättar om sin uppväxt och hur han kom att bli datorspelsberoende. Han talar om orsakerna som ledde honom dit, miljön han upplevde i datorspelandets värld, livet som beroende samt hur han tog sig ur det. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Mörka speldesignmönster

Faltin Karlsen, professor i mediestudier vid Westerdals Oslo ACT, har levt inom datorspelens värld som en del av sin forskning. Här talar han om användarbeteende hos dem som spelar, om spelkulturen och mediedebatterna. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Näthat eller nätbrottslighet

Hur mycket vet vi om vad som är lagligt att säga och göra på internet? Amanda Redin, verksamhetschef för Institutet för juridik och internet, berättar om lagen på nätet, om vad som är lagligt och vad som inte är det. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelskultur och kampen mot hatbrott

Alexander Hallberg, förbundsordförande för spelhobbyförbundet Sverok, talar om problemen inom dataspelskulturen som sexism, rasism, hot och förolämpningar. Han berättar om Sveroks arbete med dessa frågor och vad som fungerar och inte. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Samtal om datorspelens mörka sida

Forskare och sakkunniga diskuterar datorspelens negativa effekter, vilka problem som finns och hur man bäst bemöter dem. Medverkande: Douglas Gentile, professor i psykologi, Karin Helmersson Bergmark, professor i sociologi, Patrick Prax, universitetslektor, Fredrik Reis-Nilsson, fd datorspelsberoende, Faltin Karlsen, professor i mediestudier, Alexander Hallberg, förbundsordförande Sverok, och Amanda Redin, verksamhetschef Institutet för juridik och internet. Moderator: Peter Du Rietz. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Den bästa datajournalistiken under Brexit

The Guardian-journalisten Helena Bengtsson lyfter fram bra datajournalistik och visualiseringar från de senaste årens val i Storbritannien och i USA. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Journalist i Turkiet - panelsamtal om Erdogan och den fria pressen

Mycket har hänt i Turkiet sedan sommaren 2016 då kuppmakare försökte störta regimen. Journalister har fängslats, lagar har skärpts och den grävande journalistiken ser ut att gå en mörk framtid till mötes. Här delar de framgångsrika turkiska journalisterna Engin Tatlibal, Ceyda Ulukaya, Ali Ergin Demirhan och Burcu Karakas med sig av berättelser från ett förändrat Turkiet. Moderator: Terje Carlsson. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Undersökande journalistik under Trump

Med Donald Trump som först presidentkandidat och senare president har helt nya spelregler börjat gälla vad gäller lögner, smutskastning, sanning och alternativa fakta. Susanne Reber, prisbelönt journalist och producent för det undersökande radioprogrammet Reveal, ger sin syn på hur det är att arbeta som journalist under president Trump. Hon poängterar vikten av att ägna sig åt grävande journalistik för att vara en motvikt till spridningen av alternativa fakta och falska nyheter. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Svårigheten att intervjua president Donald Trump

Ekonomireportern Susanne Craig har gjort en rad stora avslöjanden, bland annat historien bakom investmentbanken Lehman Brothers konkurs. Hon var också den som stod för ett av New York Times största avslöjanden förra året om Donald Trump och hans skatteåterbäring. Här ger hon sina bästa råd till den som vill bli en bättre ekonomireporter. Men hon berättar framförallt hur det kommer sig att hon så ofta får telefonsamtal från president Donald Trump och hur svårt det är att intervjua honom. Hon blir här intervjuad av Julian Sher från CBC. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Öppna data - en möjlighet och en utmaning

Inom svensk offentlig förvaltning finns mängder med information som inte alltid är beslut eller dokument, utan i stället olika typer av data. För en journalist innebär data nästan alltid nyheter, men varför går det så trögt för kommuner och landsting att lämna ut mer öppna data? Ett panelsamtal med Markus Bylund, IT-strateg Uppsala kommun, Anette Novak, regeringens medieutredare, och Kristoffer Örstadius, datajournalist. Moderator: Erik Boman. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Jakten på Trumps skatteåterbäring

Susanne Craig, ekonomireporter på New York Times, stod för ett av USA:s största avslöjanden om Donald Trump förra året. Här berättar hon om det långa arbete som låg bakom publiceringen. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Ljudets styrka i berättandet

Grunden till bra radio och bra podd är den mänskliga rösten. Susanne Reber, prisbelönt journalist och producent för det undersökande radioprogrammet Reveal, menar att ljud är fantastiskt på att skapa det känslomässiga engagemang som krävs för att man ska ta till sig en historia. Det gäller att som journalist inte stå i vägen för berättelsen. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2017

Att granska internationell korruption

Journalisten Miranda Patrucic har lång erfarenhet av att arbeta med internationella granskningar. Här berättar hon om hur man kan granska korruption över landgränserna och vilka ledtrådar man ska leta efter. Till sin hjälp använder hon flera olika databaser. Inspelat den 7 april 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Språkseminarium i finska 2017

Sverigefinskt vid Sveriges Radio

Från början var målgruppen för Sisuradios sändningar sommarturisterna från Finland. Radiojournalisten Jorma Ikäheimo blickar tillbaka och berättar om milstolpar och utmaningar i den sverigefinska verksamheten vid Sveriges Radio, som funnits i nästan sextio år. Inspelat den 24 mars 2017 på Finlandsinstitutet, Stockholm. Arrangör: Språkrådet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Att göra ingenting

Den amerikanska konstnären Jenny Odell berättar om utrymmet som fanns för själavård när hon slutade att ständigt vara uppkopplad och nåbar. Hon började lägga märke till fåglar. Först att de över huvud taget fanns där omkring henne, sedan noterade hon deras läten och beteenden. Gradvis började hon se omvärlden och sig själv med nya ögon. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Fejknyheter och propaganda

"Fake news", eller "fejknyheter", är ett vanligt men vagt begrepp. Mediehistorikern Caroline Jack menar att det lägger skulden på medierna och att vi riskerar att glömma de sociala problem som är grogrunden för fenomen av det här slaget. Hon är oroad över hur ord påverkar vår syn på världen på ett sätt som i förlängningen kan bli ett hot mot demokratin. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Ett nytt internet

Muneeb Ali har studerat datavetenskap i över femton år. Nu arbetar han med att bygga ett nytt internet där användarna själva har makten över sina uppgifter. Målet är att decentralisera internet i tider då stora företag har kunskap om vilka vi är, vad vi gör, gillar och ogillar. Ali ger en kort sammanfattning av internets historia och beskriver i enkla ordalag hur den nya tekniken fungerar och vilka effekter han tror att den kommer att ha på den digitala världen. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Ditt digitala privatliv

"Sexting" - att dela intima bilder - är mycket vanligt och inget att förvånas över, säger kommunikationsprofessor Amy Adele Hasinoff. Oftast skickas de till någon man för stunden litar på. Men bilderna riskerar att hamna i fel händer. Hasinoff menar att sociala medier har mycket att vinna på att ge användarna mer makt över sitt innehåll. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Arabisk identitet i förändring

Den unga, digitala generationen i arabvärlden kommer att förändra saker på ett sätt vi inte kan föreställa oss, säger marknadsföringsexperten Yousef Tuqan. I sociala medier kan människor uttrycka sig på ett sätt som är otänkbart i traditionella medier. I Saudiarabien där 55% av befolkningen är under 35 år kan man nu gå på sci-fi-mässa och kvinnor och män går på festival och ser film tillsammans. Saker som var otänkbara för bara några år sedan. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Arbetet bakom Skam

Den norska tv-serien Skam har blivit en succé över stora delar av världen. Hur lyckades produktionsteamet porträttera ungdomar så träffsäkert? Mari Magnus är seriens webbproducent. Hon berättar om förarbetet och beskriver hur målgruppens reaktioner i sociala medier ofta har en direkt påverkan på manuset. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning