115 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDin kropp - romani chib/arli

Hjärtat och lungorna

Avsnitt 5 av 5

Hjärtat och lungorna är två livsviktiga organ. Tillsammans med blodet ser hjärtat och lungorna till att kroppens alla delar får syre och näring, så att vi kan röra på oss, så att hjärnan kan lösa problem, så att vi kan skratta och gråta.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Så påverkas ett barn av trauman

Dag Ø Nordanger är bl.a. doktor i klinisk psykologi, och han menar att ett sätt att tänka kring barn som brottsoffer är att inte tänka diagnoser, utan tänka anknytning och beröring för att nå fram till barnet och stötta dess obehag. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDin kropp - romani chib/arli

Skelettet och musklerna

Avsnitt 4 av 5

Det finns ungefär 600 muskler i hela kroppen. I ansiktet sitter muskler som hjälper oss att visa känslor. Många muskler kan vi kontrollera med viljan men det finns en hel del muskler som vi inte kan kontrollera, exempelvis musklerna i matstrupen, magen och hjärtat.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDin kropp - romani chib/arli

Hjärnan

Avsnitt 2 av 5

Hjärnan sköter det mesta som händer i kroppen. Den är som ett kontrollrum som arbetar hela tiden; när vi pratar, rör oss, känner eller tänker. Vad gör de olika delarna av hjärnan? Storhjärnan, lillhjärnan och hela nervsystemet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDin kropp - romani chib/arli

Huden

Avsnitt 1 av 5

Visste du att huden är kroppens största organ? Den är lika stor som ett lakan om man skulle vika ut den. Inbäddade i hudens olika lager finner man en hel del viktiga och finurliga saker såsom känselceller, hårsäckar och fettceller.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmanda längtar - persiska

Hösten

Avsnitt 3 av 4

Det är sommar. Men Amanda längtar till hösten när hon ska börja skolan och man kan plocka svamp med mormor. Naturbilder från svenska landskap i norr och söder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDin kropp - romani chib/arli

Magen

Avsnitt 3 av 5

Matsmältningen börjar redan i munnen och matens väg ner till magen är lång och händelserik. Maten vandrar i olika stationer där den mals till mindre och mindre bitar. Så småningom hamnar den i tjocktarmen och efter att kroppen har tagit upp all näring ur maten, lämnar resterna kroppen som bajs.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn?

De överlevde Utöya

Hur har barnen som överlevde terrorattacken på Utöya i Norge återhämtat sig? Och hur har skolan och polisen bemött offren? Om det berättar forskarna och lärarna Åse Langballe och Jon-Håkon Schultz som forskat om krishanteringen och beredskapen i samhället efter terrorattentatet på Utöya. Inspelat den 25 maj 2016 på Folkets hus, City Conference Centre, Stockholm. Arrangör: Nordisk förening mot barnmisshandel och omsorgssvikt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tillgänglighet i våra ljudmiljöer

Annorlundaskap

Per Koren Solvang, sociolog och samhällsforskare, har alopecia vilket innebär att man tappar all kroppsbehåring. Som ung punkare var det svårt, men idag är han professor och föreläser världen över. Här berättar han om vikten att acceptera sitt "annorlundaskap". Inspelat på Lunds universitet den 30 maj 2016. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Hur jag blev en social investerare

Johan H Andresen är ägare och styrelseordförande för den norska investeringskoncernen Ferd. Här berättar han om sin resa till att bli en social investerare, om varför social innovation och socialt entreprenörskap är viktigt och hur han genom detta vill förändra världen till det bättre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil får besök

Avsnitt 1 av 6

Idag får Bengt och Bodil oväntat besök. Tvillingarna Love och Alina kommer med nybakta bullar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil leker på lekplatsen

Avsnitt 2 av 6

Bengt och Bodil vet inte vad de ska hitta på, men så möter de Love och Alina som ska gå till lekplatsen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil går i skolan

Avsnitt 3 av 6

Bengt och Bodil går till skolan. Bengt berättar en sak för Loves och Alinas klasskamrater. Han berättar om sin kompis, papegojan Bodil.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil firar födelsedag

Avsnitt 4 av 6

Bengt vet vad han ska göra. Han ska överraska sin kompis, papegojan Bodil. Det är nämligen hennes födelsedag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil plaskar i vattnet

Avsnitt 5 av 6

Idag ska Bengt och Bodil åka båt. Bengt vill bada men Bodil vill hellre plaska i vattnet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVad ska vi göra idag? - umesamiska

Bengt och Bodil är på en bondgård

Avsnitt 6 av 6

Bengt och Bodil åker till en bondgård där det finns många olika djur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmanda längtar - persiska

Sommaren

Avsnitt 2 av 4

Det är vår. Men Amanda längtar till sommaren med jordgubbar och värme och bad. Naturbilder från svenska landskap i norr och söder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmanda längtar - persiska

Vintern

Avsnitt 4 av 4

Det är höst. Men Amanda längtar till vintern och snön. Hon vill att det ska bli jul, nyår och se gnistrande stjärnor. Naturbilder från svenska landskap i norr och söder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmanda längtar - persiska

Våren

Avsnitt 1 av 4

Det är vinter. Men Amanda längtar till våren med blommor och fåglar som kommer tillbaka. Naturbilder från svenska landskap i norr och söder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella brottsofferdagen 2017

Utøya och posttraumatisk stress

Snart sex år har gått sedan terrordådet på Utøya, och nu har man börjat utvärdera den hjälp som de överlevande ungdomarna fick. Hur blev de bemötta i skolan? Hur upplevdes polisförhören? Jon-Håkon Schultz och Åse Langballe, båda forskare vid Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress i Oslo, berättar. Inspelat den 22 februari 2017 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2017

Det norska artprojektet

Under 2017 har över 70 olika projekt i Norge arbetat med att dokumentera nya arter. Bara i år har man funnit 2 400 nya arter, berättar Ingrid Erthus Mathisen från den norska artdatabanken. Inspelat den 5 april 2017 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengasagor - romani chib/arli

Bråka på svenska eller romani?

Avsnitt 1 av 5

Fanny tar sin snabba motorcykel och åker till Halmstad. Där "låtsasbråkar" hon med Angelina, som alltid bara har bråkat på svenska och inte på romani som hon också talar. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengasagor - romani chib/arli

Dröm- eller skräpjobb?

Avsnitt 2 av 5

Fanny hälsar på Fatima i Halmstad som pratar romani chib/arli. När Fatima var liten drömde hon om att jobba på chokladfabrik. Det finns drömjobb och så finns det jobb som man absolut inte vill ha... eller?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengasagor - romani chib/arli

Dyr eller billig mat?

Avsnitt 3 av 5

Fanny har åkt motorcykel till Halmstad. Där träffar hon Fatima som pratar romani arli. Det blir mer bus, fortsatt låtsasbråk och prat om billig eller dyr mat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengasagor - romani chib/arli

Tjuva...?

Avsnitt 4 av 5

När Fanny blir sugen på något är det som att hon inte kan låta bli att stjäla eller bara ta en liten bit. Men vem blir tjuv? Och varför börjar man egentligen ta saker eller pengar? Fanny träffar Fatima och hennes elever och pratar romani arli och svenska förstås.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengasagor - romani chib/arli

Köpa eller låna?

Avsnitt 5 av 5

Låna - är det bra eller dåligt ? Fanny har varit i Halmstad och hälsat på Fatima och hennes elever som pratar romani arli. Hon styr iväg hemåt igen när det händer något helt oväntat!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Flyg fina fluga, flyg

Avsnitt 1 av 6

Medan Vimse tar en tupplur är Imse hungrig och väntar på att något ska fastna i deras spindelnät. Plötsligt nappar det och middagen är serverad! Men till Imses förtret är Vimse inte alls särskilt intresserad av att äta upp de insekter som fastnat i nätet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Kaffe med dopp

Avsnitt 2 av 6

Vimse får syn på ett bord som är dukat till ett läckert kaffekalas. Tillsammans med fröken Fluga mumsar han på alla de goda sötsakerna. Efter tolv sockerbitar blir kaffet precis lagom sött. Imse blir avundsjuk och gör ett misslyckat försök att förstöra kalaset.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Tusen och en byxa

Avsnitt 3 av 6

Imse och Vimse rensar sitt nät från alla höstlöv som flyger omkring. Plötsligt blåser det in en massa byxor. Imse blir väldigt glad, men Torsten Tusenfoting som får sin tvätt förstörd blir inte glad.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Bus och grus

Avsnitt 4 av 6

Imse och Vimse gillar att vara på lekplatsen. Där finns många kul saker som barnen har glömt kvar. Imse vill så klart ha allt för sig själv, men en mekanisk dinosaur kommer i vägen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Tjuven som nös

Avsnitt 5 av 6

En mystisk figur nystar upp och stjäl Imse och Vimses nät. Vem kan tjuven vara? Och vad ska spindeltråden användas till? Imse och Vimse smyger efter spindelnätstjuven in i snåren och hittar en snuvig familj.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/arli

Svårt att sova

Avsnitt 6 av 6

Imse kan inte sova och ligger och vrider sig i sängen. Vimse, som sover gott, får som vanligt skulden. Situationen förbättras inte av att någon spikar upp en fågelholk på trädet de bor i.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaH.C. Andersen - romani chib/ arli

En sagoberättare

Avsnitt 1 av 5

Varför kände sig H.C. Andersen som en ful ankunge? Och hur gick det till när en fattig pojke från Odense blev en av världens mest kända sagoberättare? H.C. Andersens sagor och livshistoria ger ingångar till en mängd diskussioner om inspiration och utanförskap, om sagor och fantasi. Översättare och uppläsare: Fatima Bergendahl.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaH.C. Andersen - romani chib/ arli

Lilla Idas blommor

Avsnitt 5 av 5

Det är höst och Idas blombukett vissnar allt mer. Hon förstår inte varför tills hon får reda på att blommorna är uppe och dansar på nätterna. På natten vaknar Ida och hör musik. Kan det vara blommorna? Fatima Bergendahl läser en förkortad och bearbetad version av H.C. Andersens saga.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaH.C. Andersen - romani chib/ arli

Kejsarens nya kläder

Avsnitt 3 av 5

Kejsaren älskar nya och vackra kläder. En dag får han besök av två män som säger att de kan sy kläder med en väldigt speciell egenskap: de är osynliga för alla som är dumma eller inte kan sköta sitt jobb ordentligt. Fatima Bergendahl läser en av H.C. Andersens klassiska sagor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaH.C. Andersen - romani chib/ arli

Den lilla flickan med svavelstickorna

Avsnitt 2 av 5

Fatima Bergendahl framför H.C. Andersens klassiska saga om den fattiga flickan som ger sig ut på nyårsnatten för att sälja svavelstickor. När ingen vill handla av henne kryper hon ihop i kylan och tänder sina svavelstickor och får då de underbaraste syner.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaH.C. Andersen - romani chib/ arli

Tomten hos handlaren

Avsnitt 4 av 5

Fatima Bergendahl läser H.C. Andersens saga om den lilla tomten som bor hos en handlare. Handlaren brukar ge tomten julgröt men när studenten som bor i huset köper en bok med poesi måste tomten välja om han ska äta gröt eller lyssna på den vackra poesin.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnlig könsstympning

Arbete mot könsstympning i Norge

Janne Waagbo är rådgivare i kompetensteamet mot könsstympning i Norge. Hon berättar om hur man i Norge sedan år 2000 har arbetat med en handlingsplan mot könsstympning av flickor och kvinnor. Inspelat den 5 februari 2015. Arrangörer: Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting och Länsstyrelsen Östergötland.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Prylar i Sverige

Prylar i Sverige - persiska

Guiderna Ali Naghi Ahmadyar och Arvan Baniassad visar utställningen Öppna magasinet på Mölndals stadsmuseum utanför Göteborg. Utställningen består av föremål från olika tider som människor i trakten har haft. Inspelat den 20 oktober 2014. Arrangörer: Riksutställningar och Mölndals stadsmuseum.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - romani chib/arli

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 3 av 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk." Berättare: Veli Brijani.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - romani chib/arli

Att pröva och ompröva

Avsnitt 4 av 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt." Berättare: Veli Brijani.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - romani chib/arli

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 5 av 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt." Berättare: Veli Brijani.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - romani chib/arli

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 1 av 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation." Berättare: Veli Brijani.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - romani chib/arli

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2 av 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem." Berättare: Veli Brijani.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Chokladtaxin

Avsnitt 25 av 25

Teheran är en storstad med 14 miljoner invånare och många upplever stadslivet stressigt. Taxi är ett viktigt transportmedel. Mojtaba är en av stadens taxichaufförer och han vill bidra till att göra staden mindre stressig, åtminstone vill han att taxiresor med hans taxi ska upplevas som njutningsfulla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Forskning om stöd till nyanlända barn och familjer

Berit Berg, professor och forskningschef vid NTNU i Trondheim i Norge, berättar om flera nyligen genomförda forskningsprojekt med fokus på skola, språkutbildning och social integration av minderåriga flyktingar i Norge. Hon talar bland annat om att skolresultat och språkutbildning måste ses i sammanhang med den övergripande omsorgssituationen där levnads- och vårdsituationen och sociala nätverk utgör viktiga förutsättningar. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Inkluderande av nyanlända elever

Vad bör lärare göra för att nyanlända elever ska känna sig inkluderade? Hildegunn Fandrem, professor i pedagogik vid Læringsmiljøsenteret i Stavanger berättar om olika strategier för anpassning till ny kultur och vad lärarna kan göra för att de nyanlända ska känna sig inkluderade. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Det omgivande samhällets betydelse

Vinje kommun i Norge har fått pris för sitt framgångsrika arbete med integration. Anders Sandvik, ungdoms- och integrationssamordnare vid Vinje kommun, berättar om hur de gjort för att uppnå god integrering av nyanlända i kommunen. Om vikten av en positiv attityd och bemötande, samt ett tydligt ledarskap av politiker och tjänstemän. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - DigiGiella18 - Samiska språk och digital teknik

Språkteknologi i vardagen

Børre Gaup och Elena Junie Paulsen arbetar på Institutet för språk och kultur i Tromsø. Båda är en del av projektet Divvun. Här demonstrerar de en rad nya digitala verktyg som erbjuder bland annat grammatikkontroll, substantiv- och verbböjning samt stavningskontroll för sex olika samiska språk. Inspelat den 7 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund under festivalveckan Staare 2018. Arrangörer: Samiskt språkcentrum, Umeå universitet, Umeå kommun och SSR - Svenska samernas riksförbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning