116 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - romani chib/kelderash

Chatten

I Roddes klass går Max. Max har problem hemma, hans mamma dricker för mycket och klasskompisarna hånar honom för det. En lärare sa till klasskompisarna men då fortsatte mobbningen i en chatt på nätet. Rodde är själv rädd för att bli mobbad så han skriver också elaka saker om Max i chatten. Har Rodde fallit för ett grupptryck?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - tjetjenska

Pino badar

Avsnitt 1 av 20

Pino har lekt i parken. Nu är han lerig och smutsig och behöver bada. Hemma i badrummet badar han skumbad. Han älskar bubblor. Pino badar dockan och tvättar hennes hår. Katten behöver också bada. Men katten vill inte. Fiskarna får bada med Pino.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - romani chib/kelderash

Uthängd

Rodde berättar alltid för storasyster Julia när det är någonting som bekymrar honom. Idag berättar Rodde om Yasmin som går i samma klass. Yasmin var sjuk och när hon kom tillbaka till skolan hade Rosa tagit Yasmins plats i kompisgänget. De gamla kompisarna började mobba Yasmin för hennes inlägg i sociala medier. Rodde är inte med i kompisgänget. Borde han trots det försöka hjälpa Yasmin?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Yamabuki i Japan

Avsnitt 11 av 25

Yamabuki är elva år och bor i Tokyo. Vi följer med när hon småspringer till skolan tillsammans med kompisen So. På vägen delar Yamabuki med sig av sina tankar kring vänskap och världen. 2011 upplevde hon den stora jordbävningen i Japan. Hon berättar om hur den skrämde henne och reflekterar kring kärnkraftsolyckan som jordbävningen förorsakade.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - japanska

Sov gott, Pino!

Avsnitt 8 av 20

Dags för Pino att gå och lägga sig. Men det är en hel del som måste ordnas innan lampan släcks.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Så påverkas ett barn av trauman

Dag Ø Nordanger är bl.a. doktor i klinisk psykologi, och han menar att ett sätt att tänka kring barn som brottsoffer är att inte tänka diagnoser, utan tänka anknytning och beröring för att nå fram till barnet och stötta dess obehag. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gör vi skillnad för utsatta barn?

De överlevde Utöya

Hur har barnen som överlevde terrorattacken på Utöya i Norge återhämtat sig? Och hur har skolan och polisen bemött offren? Om det berättar forskarna och lärarna Åse Langballe och Jon-Håkon Schultz som forskat om krishanteringen och beredskapen i samhället efter terrorattentatet på Utöya. Inspelat den 25 maj 2016 på Folkets hus, City Conference Centre, Stockholm. Arrangör: Nordisk förening mot barnmisshandel och omsorgssvikt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tillgänglighet i våra ljudmiljöer

Annorlundaskap

Per Koren Solvang, sociolog och samhällsforskare, har alopecia vilket innebär att man tappar all kroppsbehåring. Som ung punkare var det svårt, men idag är han professor och föreläser världen över. Här berättar han om vikten att acceptera sitt "annorlundaskap". Inspelat på Lunds universitet den 30 maj 2016. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Vem jagar Vince och Hannah?

Avsnitt 10 av 13

Japansk animé. Vince och Hannah har återvänt till jorden och den kambriska explosionen på eget initiativ. Vännerna singlar slant om vem som ska dyka och vem som ska styra roboten. Hannah vinner och transformerar sig till en delfin för att lättare kunna simma i urhavet. Men mitt i experimentet dyker den fjärrstyrda Anomalocarisen upp igen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Något är fel

Avsnitt 7 av 13

Japansk animé. Vince, Hannah och Pikaia har slutfört uppdraget att samlat in dna från den kambriska explosionen. Väl tillbaka på rymdstationen upptäcker vännerna och deras professor någonting märkligt. Ett av de fotografier som tagits under resan visar en jagande Anomalocaris med tre ögon, trots att den bara borde ha två. Professorn tror att rovdjuret är kontrollerat av någon, men av vem? Och varför?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Med hjälp av vetenskapen

Avsnitt 4 av 13

Japansk animé. Vince, Hannah och Pikaia har rest tillbaka i tiden för att samla in dna från den kambriska explosionen. Vännerna befinner sig i det kambriska urhavet där de kämpat för att fånga in en Hallucigenia. Vinces dräkt blev skadad i kampen med urtidsdjuret. Hannah måste med hjälp av avancerad teknik och Pikaia fortsätta dna-jakten i urhavet själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Haplophrentis

Avsnitt 8 av 13

Japansk animé. Just som Vince och Hannah har slutfört sitt uppdrag så får de ett nytt. De måste återvända till jorden och den kambriska explosionen för att finna dna från en Haplophrentis. Men när vännerna ska åka tillbaka till jorden hotar presidentens hantlangare att mörda dem. Kommer Vince och Hannah att överleva uppdraget?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Trilobiter kommer i vägen

Avsnitt 5 av 13

Japansk animé. Forskarna Vince och Hannah har tillsammans med urdjuret Pikaia rest tillbaka i tiden för att samla in dna från den kambriska explosionen. Tidsresan ingår i ett projekt för att åter göra jorden beboelig för människor. Alla vill dock inte återvända till jorden och mänsklighetens president verkar ha andra planer för framtiden. Utgör presidentens planer ett hot mot projektet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Ett fjärrstyrt hot

Avsnitt 9 av 13

Japansk animé. Vince och Hannah har återvänt till jorden och den kambriska explosionen för att hitta dna från en Haplophrentis. Den fjärrstyrda Anomalocaris hotar uppdraget men Vince transformerar sig biometriskt till en haj. Medan haj-Vince distraherar Anomalocaris transformerar sig Hannah till en spindel och hittar det dna som vännerna letat efter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Det kambriska urhavet

Avsnitt 1 av 13

Japansk animé. Vi befinner oss i framtiden och jorden är obeboelig. I syfte att återställa jorden i beboeligt skick reser forskarna Hannah och Vince tillsammans med urtidsdjuret Pikaia tillbaka i tiden. Gruppen ska samla dna från jordens artexplosion, den kambriska explosionen, och tidsresan börjar i det kambriska urhavet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Eiffelia

Avsnitt 6 av 13

Japansk animé. Vince, Hannah och Pikaia har rest tillbaka i tiden för att samla in dna från den kambriska explosionen. Vännerna har fångats bakom trilobiterna Olenoides. De måsta nu gräva sig ur fångenskapen för att slutföra uppdraget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Hallucigenia

Avsnitt 3 av 13

Japansk animé. Vince, Hannah och Pikaia har rest tillbaka i tiden för att samla in dna från den kambriska explosionen. Vännerna befinner sig i det kambriska urhavet där de försöker fånga in en Hallucigenia.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Anomalocaris anfaller

Avsnitt 2 av 13

Japansk animé. Hannah, Vince och Pikaia har rest tillbaka i tiden för att samla in dna från den kambriska explosionen. Vännerna befinner sig i det kambriska urhavet då det forntida rovdjuret anomalocaris anfaller. Nu ligger vännerna illa till. Hur ska de ta sig ur knipan?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Hur jag blev en social investerare

Johan H Andresen är ägare och styrelseordförande för den norska investeringskoncernen Ferd. Här berättar han om sin resa till att bli en social investerare, om varför social innovation och socialt entreprenörskap är viktigt och hur han genom detta vill förändra världen till det bättre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Wiwaxia

Avsnitt 11 av 13

Japansk animé. Vince, Hannah och urtidsdjuret Pikaia har återvänt till jorden på eget initiativ. Under expeditionen hittar Pikaia den försvunna dna-koden, en Wiwaxia! Samtidigt som vännerna har hittat dna-koden fastslår presidenten att projektet med syfte att åter göra jorden beboelig är meningslöst. Professor Parker, Vince, Hannah och Pikaia har nu enbart en vecka på sig att avsluta projektet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

En sista expedition

Avsnitt 12 av 13

Japansk animé. Presidenten har givit vännerna en vecka på sig att avsluta projektet med att göra jorden bebolig. Två timmar innan tidsfristen löper kommer Pikaia och Professor Parker på ett sätt att avsluta forskningsprojektet. Vince, Hannah och Pikaia reser en sista gång till den urtida jorden men Wendy följer efter dem för att göra ett sista försök att sabotera forskningsprojektet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPikaia

Den sista dna-koden

Avsnitt 13 av 13

Japansk animé. Pikaia, Vice och Hannah kämpar mot klockan för att säkra jordens utveckling men Wendy motarbetar dem. Det blir en hetsig strid i urhavet där vännerna kämpar för att både besegra Wendy och hitta den förlorade koden. Kommer de att lyckas med sitt uppdrag?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella brottsofferdagen 2017

Utøya och posttraumatisk stress

Snart sex år har gått sedan terrordådet på Utøya, och nu har man börjat utvärdera den hjälp som de överlevande ungdomarna fick. Hur blev de bemötta i skolan? Hur upplevdes polisförhören? Jon-Håkon Schultz och Åse Langballe, båda forskare vid Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress i Oslo, berättar. Inspelat den 22 februari 2017 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2017

Det norska artprojektet

Under 2017 har över 70 olika projekt i Norge arbetat med att dokumentera nya arter. Bara i år har man funnit 2 400 nya arter, berättar Ingrid Erthus Mathisen från den norska artdatabanken. Inspelat den 5 april 2017 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Flyg fina fluga, flyg

Avsnitt 1 av 6

Medan Vimse tar en tupplur är Imse hungrig och väntar på att något ska fastna i deras spindelnät. Plötsligt nappar det och middagen är serverad! Men till Imses förtret känner Vimse medkänsla och är inte alls särskilt intresserad av att äta upp de insekter som fastnat i nätet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Kaffe med dopp

Avsnitt 2 av 6

Vimse får syn på ett bord som är dukat till ett läckert kaffekalas. Tillsammans med fröken Fluga mumsar han på alla de goda sötsakerna. Efter tolv sockerbitar blir kaffet precis lagom sött. Imse blir avundsjuk och gör ett misslyckat försök att förstöra kalaset.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Tusen och en byxa

Avsnitt 3 av 6

Imse och Vimse rensar sitt nät från löv när en massa byxor plötsligt blåser in. Torsten Tusenfoting, som har fått tvätten förstörd, kan hålla sig för skratt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Bus och grus

Avsnitt 4 av 6

Imse och Vimse gillar att vara på lekplatsen. Där finns många kul saker som barnen har glömt kvar. Imse vill så klart ha allt för sig själv, men en mekanisk dinosaur kommer i vägen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Tjuven som nös

Avsnitt 5 av 6

En mystisk figur nystar upp och stjäl Imse och Vimses nät. Vem kan tjuven vara? Och vad ska spindeltråden användas till? Imse och Vimse smyger efter spindelnätstjuven in i snåren och hittar en snuvig familj.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaImse och Vimse - romani chib/kelderash

Svårt att sova

Avsnitt 6 av 6

Imse kan inte sova och ligger och vrider sig i sängen. Vimse, som sover gott, får som vanligt skulden. Situationen förbättras inte av att någon spikar upp en fågelholk på trädet de bor i.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnlig könsstympning

Arbete mot könsstympning i Norge

Janne Waagbo är rådgivare i kompetensteamet mot könsstympning i Norge. Hon berättar om hur man i Norge sedan år 2000 har arbetat med en handlingsplan mot könsstympning av flickor och kvinnor. Inspelat den 5 februari 2015. Arrangörer: Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting och Länsstyrelsen Östergötland.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Värdefull omsorg

Avsnitt 21 av 25

Tokyo är den största staden i världen och ligger i framkant när det gäller ekonomi, teknik och kultur. Samtidigt brottas staden med sociala problem, bland annat för de äldre i samhället. Men i ett av de gigantiska höghusområdena i centrala Tokyo har en grupp sjuksköterskor öppnat ett "rådgivningsrum". De vill ta hand om både kroppen och själen hos de många ensamma äldre.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit 2017

Landet och staden

Ett samtal om att möta effekterna av urbaniseringen, en av framtidens stora utmaningar. Människor flyttar från landet till städer. Landsbygden avfolkas på såväl folk som tjänster, service och resurser. Städerna blir allt trängre och det ger hög belastning på miljö och människors liv. Klyftan mellan landet och staden ökar, med missnöje och utanförskap som resultat. Bjørnar Laabak (Høyre), statssekreterare till Norges kommunal- og moderniseringsminister, inleder med ett kort inspel kring vad som görs i Norge då det gäller social innovation med koppling till land- och stadsutveckling. Övriga medverkande: Adam Arnesson, Teo Härén och Victoria Percovich Gutierrez. Moderator: Mia Odabas. Inspelat den 14 november 2017 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Mötesplats Social Innovation (MSI) vid Malmö högskola och Malmö stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Forskning om stöd till nyanlända barn och familjer

Berit Berg, professor och forskningschef vid NTNU i Trondheim i Norge, berättar om flera nyligen genomförda forskningsprojekt med fokus på skola, språkutbildning och social integration av minderåriga flyktingar i Norge. Hon talar bland annat om att skolresultat och språkutbildning måste ses i sammanhang med den övergripande omsorgssituationen där levnads- och vårdsituationen och sociala nätverk utgör viktiga förutsättningar. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Inkluderande av nyanlända elever

Vad bör lärare göra för att nyanlända elever ska känna sig inkluderade? Hildegunn Fandrem, professor i pedagogik vid Læringsmiljøsenteret i Stavanger berättar om olika strategier för anpassning till ny kultur och vad lärarna kan göra för att de nyanlända ska känna sig inkluderade. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Det omgivande samhällets betydelse

Vinje kommun i Norge har fått pris för sitt framgångsrika arbete med integration. Anders Sandvik, ungdoms- och integrationssamordnare vid Vinje kommun, berättar om hur de gjort för att uppnå god integrering av nyanlända i kommunen. Om vikten av en positiv attityd och bemötande, samt ett tydligt ledarskap av politiker och tjänstemän. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Rise-dagen 2017

Utsikt Norge

Marianne Lind, Stöttesenter i Oslo, berättar om det norska arbetet som ligger i framkant i Norden när det gäller hjälpen till sexuellt utsatta. Stöttesenter är Norges motsvarighet till svenska Rise och jobbar för att förebygga och stötta vuxna som varit utsatta i barndomen. Inspelat den 30 november 2017 på Kulturhuset, Stockholm. Arrangör: Rise.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - DigiGiella18 - Samiska språk och digital teknik

Språkteknologi i vardagen

Børre Gaup och Elena Junie Paulsen arbetar på Institutet för språk och kultur i Tromsø. Båda är en del av projektet Divvun. Här demonstrerar de en rad nya digitala verktyg som erbjuder bland annat grammatikkontroll, substantiv- och verbböjning samt stavningskontroll för sex olika samiska språk. Inspelat den 7 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund under festivalveckan Staare 2018. Arrangörer: Samiskt språkcentrum, Umeå universitet, Umeå kommun och SSR - Svenska samernas riksförbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Män i kris

Män, våld och mentalisering

På 1980-talet i Norge sökte man metoder för att kunna hjälpa män som var våldsamma i relationer. Hur hittade man metoderna? Och hur kom mentalisering, alltså förmågan att förstå sina egna tankar och känslor, att bli en viktig pusselbit? Sigmund Karterud, professor i psykiatri, pratar om att det är ett ovärderligt verktyg i relationer och konfliktsituationer. Inspelat den 16 februari 2018 på Clarion Hotell, Stockholm. Arrangör: Manscentrum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - romani chib/kelderash

Triggad

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - romani chib/kelderash

Osynlig

Förr hängde Rodde jämt med vännerna Vera och Ali. De brukade spela in roliga videoklipp med sina mobiler och ladda upp på nätet. Allt ändrades då Rodde, Ali och Albin började spela fotboll på rasterna och fritiden. Vera gillar inte fotboll och Albin vill inte göra mobilvideos. Vera känner sig ensam och utstött ur kompisgänget. Kan Rodde göra någonting för att ändra på det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - romani chib/kelderash

Tex-mex

Rodde har världens bästa storasyster. Med henne kan han prata om allt. Han berättar för henne att en av klasskamraterna gör sig rolig på hans bekostnad för att deras pappa kommer från Chile. Rodde vill inte visa hur ledsen han blir och klassen verkar inte förstå att han har tröttnat på de rasistiska skämten. Hur ska han få stopp på mobbningen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Tysfjordfallet: Att granska sina egna

2016 avslöjade journalisten Kenneth Haetta och hans kollegor omfattande sexuella övergrepp mot barn och unga som pågått i generationer bland samer i Divtasvuodna (Tysfjord) i Norge. Reportaget publicerades i VG, en av Norges största dagstidningar, och spred sig snabbt. Reaktionerna var starka och inte enbart positiva. Moderator: Åsa Lindstrand. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Samiskt berättande och modern journalistik

Liv Inger Somby började sin bana som journalist redan vid 14 års ålder, och urfolksjournalistiken ligger henne varmt om hjärtat. Hon intervjuade 27 samiska kvinnor i åldrarna 67-100 år mot löfte att inte publicera deras berättelser förrän långt senare. Berättelserna hade legat i ett bankfack i 20 år när sekretessen lättades upp 2017. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Saepmie - Språket och litteraturen

Samisk litteratur idag

Den samiska skönlitteraturens ställning skiljer sig stort mellan olika länder. Norge har två samiska förlag, medan Sverige bara ger ut en bok vart femte år. Anne Wuolab från den samiska skribent- och skrivarföreningen Bágo ¿álliid searvi redovisar vilka anslag som ges och hur de fördelas. Hon presenterar också det strategidokument som har tagits fram för att förbättra förutsättningarna för samisk litteratur. Inspelat den 9 februari 2018 på Storsjöteatern i Östersund under den samiska festivalveckan Staare 2018. Arrangör: Regional biblioteksverksamhet i samarbete med Gaaltije - sydsamiskt kulturcentrum, den samiska skribent- och skrivarföreningen Bágo ¿álliid searvi samt Åre kommun.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Värna våra yngsta

Lärdomar från Norge

I Norge har satsningen inom späd- och småbarnspsykologi gjorts nationell genom R-BUP. Här berättar psykologen Heidi Jacobsen om vilka lärdomar man gjort sedan satsningen inleddes för några år sedan. Inspelat den 16 oktober 2018 på Stockholms universitet. Arrangörer: Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning