Information och media

(527 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex - syntolkat

Internet och relationer

Avsnitt 6 av 6

Grooming, dickpics och nätporr; Clara och Daniel reder ut begreppen och pratar om sådant som du behöver veta när du skapar nya relationer på internet. Clara träffar Linnéa Claeson som vet hur det känns att bli utsatt för övergrepp på nätet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vem är terrorist?

Avsnitt 1 av 3

Terrorister är ute efter att skapa oordning, kaos och att sprida rädsla i ett samhälle. Moder Mothanna Magid misstänktes, jagades och greps efter anklagelser om att vara terrorist. Bara några dagar efter att han greps släpptes han fri. Han känner sig falskt anklagad. Han undrar vad som hände och varför just han blev gripen och förhörd för ett så allvarligt brott. Vad tycker du? Hur långt får en stat gå för att bekämpa terrorism? Och vem är terrorist?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vad får man publicera?

Avsnitt 2 av 3

Yttrande- och tryckfriheten är en del av vår grundlag och viktig för ett demokratiskt samhälle. Men man får inte uppmana till brott, hetsa mot folkgrupp, kränka eller förtala. När Expressen publicerade namn och bild på Moder Mothanna Magid som misstänkt terrorist så gjorde många andra medier samma sak. Det handlade om en lägre grad av misstanke. Ändå gjorde de flesta ansvariga utgivare bedömningen att man borde publicera Moders namn och bild. Det skulle få stora konsekvenser för honom. Vad tycker du? Vad får man publicera? Vad måste du själv tänka på när du publicerar och delar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2019

Internet har gått sönder

Sociala medier har utvecklats till effektiva spridare av propaganda och extremism. Vår världsbild påverkas starkt och politiker och media dras med. Ett panelsamtal med Max Andersson, fd EU-parlamentariker, Jan Helin, programdirektör SVT, Karin Pettersson, strategichef Schibsted, och Ida Ölmedal, journalist. Moderator: Per Wirtén. Inspelat den 27 september 2019 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska PEN.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Digitalisering i förskolan

Hösten 2019 blir digitala verktyg i förskolan obligatoriska. Men vad innebär det? Susanne Kjällander, filsosofie doktor i didaktik, har forskat på området och ger här exempel på hur förskolan kan kan jobba med digitalisering och digitala verktyg. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Riksantikvarieämbetets stöd till museernas digitalisering

Under 2018 påbörjade Riksantikvarieämbetet sitt uppdrag att stödja den svenska museisektorn i dess digitalisering. David Haskiya, enhetschef på Riksantikvarieämbetet, berättar vad de gjort och vad de planerar för 2019 och framåt. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Generösa gränssnitt

Finns det alternativ till de "snåla gränssnitten"? Hur ska man veta vad en samling innehåller? Hur ska man navigera bland miljontals objekt? Hur kan vi sänka barriären för att fler ska hitta? Albin Larsson, Riksantikvarieämbetet, berättar. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Arkiv för alla?

Maria Press, landsarkivarie vid Riksarkivet Landsarkivet i Östersund, berättar om ett nordisk-baltiskt forskningsprojekt. Projektet har analyserat hur potentialen för livslångt och informellt lärande bättre kan utnyttjas när man skapar digitala arkivplattformar. För det räcker inte med att arkiv finns tillgängliga och allmänna. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Från open access till öppet museum

Den öppna tillgången till Nationalmuseums digitala samlingar kom att ändra museets varumärke inför nyöppnandet. Man valde att implementera "öppenhet" som idé i det digitala publikmötet. Det krävdes särskilda insatser för att behålla museet aktuellt hos såväl kärnpubliken som potentiella nya besökare när museet inte hade sin fysiska byggnad att förlita sig på. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Samla och bevara digitala vardagsbilder på sociala medier

Du spar bilder i program, i moln och i sociala medier, men var finns de om några år? Kommer plattformar finnas kvar och hur ska vår tids digitala bilder sparas och arkiveras? Kajsa Hartig, digital interaktion på Nordiska museet, och Elisbeth Boogh, bildantikvarie på Stockholms läns museum, berättar. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2019

Att faktagranska populärvetenskap

Fack- och populärvetenskaplig litteratur är populär bland läsarna. Men hur vet man vilka av alla hälsoråd och dieter som har stöd i vetenskap och forskning? Här diskuterar tre författare med forskarbakgrund hur man kan faktagranska populärvetenskap. Medverkande: Jessica Norrbom, molekylärbiolog, Maria Ahlsén, biokemist, och Linda Bakkman, doktor i medicinsk vetenskap. Moderator: Anders Ekström. Inspelat den 28 september 2019 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangörer: Fri tanke och Norstedts.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Digitala privata arkiv

Maria Miinalainen, tillförordnad förste arkivarie på Svenska litteratursällskapet i Finland, pratar om långtidslagring. Vad ska man spara av de mängder digitala avtryck vi lämnar efter oss? Arkivet har utarbetat en smidig och säker helhetsprocess för att ta emot, förvara och tillgängliggöra elektroniskt privat material, inklusive beskrivande och teknisk metadata. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå

Vandringssägnerna är inte döda, menar Jack Werner, frilansjournalist. Dråpligt och underhållande när han berättar om insamlandet av nya nätbaserade sägner och rykten. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

StadsGIS i Stockholms stad

Anna Bergman, byggnadsarkeolog på Stadsmuseet i Stockholm, och Ylva Blank, chef för Kulturmiljöenheten, berättar om museets stadsarkeologiska register. År 2018 lanserade de registret i en webbversion som är tillgängligt och öppet för allmänheten. Följ med in genom väggar och murar på Riddarholmskyrkan. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

StadsGIS i västra Götaland

StadGIS är ett verktyg för handläggare på länsstyrelsen och museer, allmänheten och forskarvärlden. På länsstyrelsen Västra Götalands informationskarta kan man ta del av de arkeologiska undersökningar som utförts i länets samtliga 26 stadslager. Anders Berglund, försteantikvarie och arkeolog på Västergötland museum, berättar. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Chatta med Gustav Vasa

Fredrik Wiebert, projektledare, och Klas Ehnemark, vd på Aistorian, berättar om projeket "Unika historiska Kalmar Öland". De har tagit fram en AI-baserad app där man kan chatta med historiska karaktärer. På sex utvalda platser i Kalmar och på Öland kommer man kunna föra en dialog med totalt tolv personer. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Immersiva upplevelser

Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet, berättar om hur immersiva upplevelser kan utformas för att kunna delas av många tillsammans, och hur det fysiska och virtuella rummet kan samspela med varandra. Immersiva upplevelser är inget nytt och tekniker för att förhöja intryck och upplevelser finns långt tillbaka i historien. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Digital gestaltning och förmedling av kulturmiljöplatser

Marika Hedemyr, koreograf, och Cajsa Lagerkvist, museichef på Mölndals stadsmuseum, berättar om Enter Mölndal - ett projekt som visar platser som inte längre finns kvar. Med augmented reality och ett manus som kombinerar fakta med poetiska och performativa berättartekniker skapar Enter Mölndal en historiemedvetenhet som bygger på inkludering och många röster och som engagerar besökarens alla sinnen. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Världens digitalaste kulturarv

Sverige vill vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie vid Kungliga biblioteket och särskild utredare för den pågående arkivutredningen, redogör för digitaliseringens utmaningar. Vad innebär det för de institutioner som har att förvalta och tillgängliggöra kulturarvet? Inledning av moderator Cecilia Lindhé. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Bildrättigheter

Vems bilder får man egentligen använda och när måste man be om lov? Och vad är en Creative Commons-licens? I den här videon berättar vi hur man kan tänka kring användande av bilder på internet och om upphovsrätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Sociala medier och stress

Många av oss kollar vår mobil flera gånger i timmen. Här får du några tips på vad du kan göra om du känner sig stressad över dina sociala medier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Näthat

Man kan fråga sig varför det är så mycket lättare att skriva något taskigt online än att säga det ansikte mot ansikte. Har du fått elaka kommentarer i sociala medier? När ska du ska anmäla näthat? Och hur det går till?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska man kunna programmera?

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Svenska röster i Europa

Ny teknik för desinformation

Den senaste AI-tekniken har gjort det möjligt att skapa falskt, digitalt innehåll som ser helt realistiskt ut. Tekniken minskar både våra möjligheter att bedöma informationens sanningshalt, och att bedöma källans trovärdighet. Anamaria Dutceac Segesten, forskare i Europastudier vid Lunds universitet, visar exempel och diskuterar olika sätt att hantera denna tekniska utveckling. Inspelat den 15 mars 2019 i Edens hörsal på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Svenska röster i Europa

Att outsourca valrörelsen till Facebook

Facebook vill gärna framstå som neutralt, men dess dominanta roll gör att varken politiker eller företagets ledning kan ignorera dess roll för det demokratiska samtalet. Nils Gustafsson, statsvetare vid Lunds universitet, har forskat om politiska aspekter av sociala medier. Här berättar han om situationen för Facebook år 2019. Inspelat den 15 mars 2019 i Edens hörsal på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Svenska röster i Europa

Lärdomar av brexit för Sverige

Ian Manners, brittisk professor i statsvetenskap vid Köpenhamns universitet, ger sin analys av brexit. Han pekar ut det som han anser att Sverige bör vara vaksamma på. Bland annat tar han upp att extremhögerns agenda sammanföll med vissa konservativas och ultraliberalers agenda, en stor kunskapsbrist om EU, propaganda och lögner inom medier och en "giftig maskulinitet" - inte minst på sociala medier. Inspelat den 15 mars 2019 i Edens hörsal på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Svenska röster i Europa

EU mot desinformation

I och med Ukrainakrisen inledde EU år 2014 gemensamma åtgärder mot den desinformation som spreds om unionen. Alltsedan dess har problemet med "fake news" och propaganda mot EU och dess medlemsländer varit ständigt aktuellt. Elsa Hedling, statsvetare vid Lunds universitet, berättar om EU:s åtgärder för att motverka desinformation, som framför allt sprids från ryska källor. Inspelat den 15 mars 2019 i Edens hörsal på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Backa varandra

Avsnitt 3 av 5

Hur kan vi backa personer som utsätts för näthat och få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel träffar personen bakom #backagina - en kampanj som ville stötta Gina Dirawi när hon utsattes för en hatstorm på nätet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Hur hanterar man all skit?

Avsnitt 2 av 5

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om vad man kan göra för att inte ta åt sig av taskiga kommentarer. William Spetz gästvloggar om sina bästa pepptips.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Varför hatas det så mycket?

Avsnitt 1 av 5

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris har fått nog av taskiga kommentarer på nätet och vill veta varför det hatas så mycket. För att få svar pratar de med en före detta näthatare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Stoppa hatet nu

Avsnitt 5 av 5

Nellie och Daniel undrar varför det inte händer något när man anmäler näthat. I Kanada har lagarna skärpts efter ett uppmärksammat fall med en 15-åring som tog sitt liv efter att hon hängts ut på nätet. Nellie och Daniel ringer till Ryan i Kanada för att få veta mer om lagstiftningen där.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Ensam och utanför

Avsnitt 4 av 5

Vad kan man göra om man känner sig ensam och utanför? Och hur skapar man ett utrymme som är skyddat från näthat? Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Varför vill jag inte veta?

UR Samtiden - Varför vill jag inte veta?

Motståndet mot kunskap sprider sig i samhället. Men varför händer det och vad kan vi göra åt det? Ett samtal om faktaresistens och kunskapsmotstånd med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, Torun Lindholm, professor i socialpsykologi, och Arne Jarrick, professor i historia. Moderator är Gabriella Ahlström. Inspelat den 9 april 2019 på Stockholms stadsbibliotek. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2019

I huvudet på skärmmänniskan

Psykiatrikern och forskaren Anders Hansen samtalar med vetenskapsjournalisten Helena Bornholm om vilka konsekvenser det moderna livet med ständig uppkoppling gör för vår psykiska hälsa, och vad vi kan göra för att fungera i en allt mer digital värld. Inspelat den 28 september 2019 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Bonnier fakta.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källtillit

Förutom att det är viktigt att vara källkritisk behöver vi också ha källor som vi faktiskt kan lita på. Vi hinner kanske inte alltid granska all den information som vi möter dagligen. Hur kan man veta om en källa är pålitlig?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är internet

För många är internet en självklar del av livet, men vad är internet egentligen och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är cookies

När du surfar på internet har du säkert fått upp information om att sidan du besöker använder sig av cookies, men vad är cookies och varför finns de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är GDPR

Vet du vad som menas med användardata? Kanske har du sett förkortningen GDPR, det står för General Data Protection Regulation eller Dataskyddförordningen som det heter på svenska. Men vad är det och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är molnet

Du har säkert hört talas om molnet och så kallade molntjänster där du kan spara till exempel bilder och annat. Men vad är molnet egentligen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVad är medier?

Vad är medier?

På cirka tre minuter förklarar Lilla Aktuellt-redaktionen här hur medier och public service fungerar. Vilken roll har medierna i samhället? Och vad skiljer de olika medierna åt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning