Psykologi och filosofi

(135 program)

FilosofiPsykologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 2

Avsnitt 2 av 10

Vad är det att vara sig själv? Kan man vara olika personer samtidigt? Och hur är det egentligen, finns det något i en själv som kommer vara precis likadant även när man är 80? Farzad filosoferar vidare tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. De vrider och vänder på sina funderingar för att hitta olika svar och kunna ta nya tankekliv. Elever på Snösätraskolan i Rågsved får också fundera kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 1

Avsnitt 3 av 10

Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Liberalismen

Avsnitt 3 av 8

Socialliberalism, klassisk liberalism, libertarianism eller nyliberalism - vad är skillnaden? John Stuart Mill och Harvardprofessorerna John Rawls och Robert Nozick är bara några som haft olika tankar om individens frihet och statens ansvar. Vi möter Tommie Gran som tidigare var partiledare för Liberala partiet. Han anser att statens beskattning av medborgarna är ett övergrepp - ingen ska tvingas att betala för någon annan. Journalisten Per Svensson redogör för Mills liberalism. Den kan anses vara en reaktion på den uppfostran han utsattes för. På den liberala tankesmedjan Timbro träffar vi Mattias Svensson, redaktör för tidskriften Neo. I sin bok "Glädjedödarna" berättar han om hur stat och myndigheter ständigt försöker tala om för medborgarna vad som är nyttigt och onyttigt, lämpligt och olämpligt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 1

Avsnitt 1 av 10

Vem är egentligen jag? Vad är det som gör mig till just mig? Känns det likadant för alla att vara människa? Om jag hade blivit utbytt på BB och vuxit upp i en annan familj i en annan del av världen, skulle det ändå finnas något i mig som var samma som nu? Stora, svåra och spännande frågor som Farzad funderar över tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. Genom att fundera på samma fråga tillsammans med andra kan vi få nya tankar och andra perspektiv. Kanske tankar vi aldrig tänkt förut? När man filosoferar finns det inget rätt eller fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Nelson Mandela - offra sitt liv för rättvisan

Avsnitt 4

I början av 1960-talet stred svarta sydafrikaner i motvind för sina demokratiska rättigheter. Nelson Mandela ägnade all sin tid åt politiskt arbete, och med att försvara människor som behandlats illa på grund av sin hudfärg. Som ledare för organisationen ANC, African National Congress, anklagades han för konspiration mot regeringen och fängslades. Först efter 27 år släpptes han fri och valdes till Sydafrikas president. Men han utsåg också sin tidigare fiende till vicepresident. Han menade att de måste förlåta varandra för att kunna gå vidare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Avsnitt 7 av 10

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 2

Avsnitt 4 av 10

Fabian och Minou fortsätter att fundera tillsammans med Farzad kring meningen med livet. Varför lever vi? Vad kan påverka synen på meningen med livet, och förändras den med tiden? De gör ett tankeexperiment: om man som 90-åring kunde ringa till sig själv idag och tipsa om vad som gör livet meningsfullt. Vad skulle man säga då?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Avsnitt 6 av 10

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Konservatismen

Avsnitt 1 av 8

Franska revolutionen var det mest våldsamma brott mot den gamla ordningen som världen skådat. Det fick filosofen Edmund Burke att skriva en bok där han stämplade revolutionen som en förbrytelse mot både tidigare och kommande släkten. Idag kallar vi Burkes politiska filosofi för konservatism.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 2.

Avsnitt 9 av 10

Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Avsnitt 8 av 10

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Fyraminutersmetoden

Avsnitt 51 av 100

Hur kan lärare använda forskning om pulsträningens påverkan på inlärning och koncentrationsförmåga hos elever? Det vet Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken "Hjärnstark". Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Men endast 4 minuters rörelse kan räcka för påtaglig effekt. Skolor som drar ner på idrott och inte har skolgårdar där eleverna kan röra på sig ger han inte mycket för.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Att trilla dit

Avsnitt 53 av 100

Hur kan man som lärare rädda en situation när man känner att man passerat en gräns? Eller "när vi trillar dit" som psykologen Bo Hejlskov Elvén kallar det. Han är mest känd med begreppet lågaffektivt bemötande och anlitas av skolor och myndigheter för utbildning i konflikthantering. Här intervjuas han om stunden när en konflikt precis har eskalerat och man som lärare vet att man varit en bidragande orsak. Enligt Hejlskov Elvén är det viktiga inte att visa att vi har rätt utan att se till att det blir rätt nästa gång en liknande situation uppstår. Och ett förlåt är mer värt än en hård fasad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

Donationer

Avsnitt 11 av 40

Vill du donera dina organ? Vilka är för- och nackdelarna med organdonation? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

När Amanda blev sjuk

Avsnitt 19 av 36

Amanda började känna sig trött. Kompisarna tänkte att det kanske var en förkylning. Men det var cancer. Under Amandas sjukdomstid slets klassen mellan hopp och förtvivlan med varje besked om hur behandlingen gick. Tills beskedet kom att Amanda inte fanns med dem längre. Vad händer med en klass när en av klasskamraterna rycks bort med bara månader kvar till skolavslutningen? Och hur är det att ta studenten när en älskad kompis saknas?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Kärlek

Avsnitt 1 av 10

Kärlek är svårt. Den kan lyfta en och få varje dag att kännas underbar, men den kan också få en att må jättedåligt, om man till exempel inte får sin kärlek besvarad. Henrik Thorsson berättar om sin kärlek och hur den får honom att må. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför man blir mindre smart när man är kär och svarar på om man kan dö av brustet hjärta. Och vi ringer Amanda Schulman och ifrågasätter hennes digitala drömparadis i sociala medier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Sociala medier

Avsnitt 2 av 10

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Panikångest

Avsnitt 3 av 10

Panikångest kan beskrivas som starka känslor av rädsla och oro som kommer plötsligt. En som vet precis hur läskigt det kan kännas är Per. Vi träffar också vloggaren och youtubern Therese Lindgren som är en stor förebild för många. Hon har haft panikångest i flera år och har fått hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Men vad är egentligen panikångest? Kan man dö av panikångest? Psykologen Jenny Jägerfeld svarar och lugnar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Skönhetsideal

Avsnitt 4 av 10

Idealen om hur en tandrad, en midja, en rumpa eller ett ansikte ska se ut kan vara svåra att värja sig emot. Jakten på det perfekta utseendet kan göra att vi svälter oss eller tränar sönder våra kroppar. Vi hör Nawar berätta om en tuff period med alldeles för mycket träning. Psykiatriforskaren Emma Frans ger oss perspektiv på idealen då och nu och berättar om varför vi är svaga för ytliga ideal. Vi ringer upp kändisfotografen Bobby Oduncu och frågar honom om hans digitala drömparadis.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Sömn

Avsnitt 5 av 10

Det finns många saker som kan få en att sova dåligt. Ibland är det yttre faktorer som grannar som låter, men det kan också vara för att man ligger och tänker på saker man måste hinna. Om man inte sover så mår man till slut väldigt dåligt. EliSophie berättar om hur det kan vara. Psykologen Jenny Jägerfeld förklarar varför vi behöver sova och hur många timmar som faktiskt är nödvändiga. Vi ringer upp journalisten Fredrik Wikingsson och frågar om hans tråkiga flöde i sociala medier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Alkohol

Avsnitt 6 av 10

Marika berättar om när hon gick i gymnasiet och drack väldigt mycket alkohol. Hon ville passa in och vara en del i gänget, men hon fick mer ångest och oro. Det finns många negativa konsekvenser av att använda droger och alkohol, men det måste ju finnas något bra med det också. Psykiatriforskaren Emma Frans berättar om varför många ändå dricker alkohol. Vi ringer också upp videobloggaren Clara Henry och ifrågasätter hennes "perfekta" flöde i sociala medier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Könsroller

Avsnitt 7 av 10

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Föräldrar

Avsnitt 8 av 10

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och får bli älskad för den man är. Hemma hos Tove var det inte så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar. Vi undrar också hur det står till i de digitala drömparadisen och ringer upp Klas Eriksson för att ställa honom mot väggen

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Roller och status

Avsnitt 9 av 10

Roller och status kan påverka oss på många olika sätt. Man kan till exempel må dåligt av att inte ha någon status eller så blir man stämplad som något man inte vill vara. Felicia berättar om en roll hon haft under skoltiden som påverkat henne. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför vi söker och strävar efter en roll i olika grupper, trots att det kan få oss att må dåligt. Vi ringer också upp PR-geniet Daniel Redgert, som syns överallt i sociala medier, och frågar hur han egentligen orkar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Framtiden

Avsnitt 10 av 10

Vad ska du bli när du blir stor? Om framtidsstress och prestationsångest och att må dåligt av att känna att man hela tiden måste prestera för att bli något. Tilde berättar hur det var att må dåligt på grund av framtidsstress och skolstress. Psykologen Jenny Jägerfeld förklarar varför det är så lätt att oroa sig för framtiden och ger råd om hur man kan minska prestationskraven. Vi ringer också upp 16-årige vloggaren Manfred Erlandsson för att fråga hur hans verklighet egentligen är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Rebecca

Avsnitt 8 av 8

22-åriga Rebecca har under flera års tid levt med tre psykiatriska diagnoser. Detta har gjort att hon vid flera tillfällen misslyckats med sin skolgång. Men Rebecca har en dröm om att bli undersköterska vilket gav henne kraft till att försöka igen. Några månader senare inser hon att det modet har förändrat hela hennes liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Selma

Avsnitt 1 av 8

Ända sedan Selma var liten har hon haft en muslimsk tro. Lika länge har människor dömt henne för den tron. Hon tar oss med till sitt enda frirum, moskén. Där får vi vara med under hennes bön då hon ventilerar allt det som är jobbigt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Linn

Avsnitt 6 av 8

Linn blev gravid vid 15 års ålder och beslöt sig för att behålla barnet. Många runt omkring henne försökte påverka hennes beslut, både handgripligen och i form av näthat. Ingenting kunde dock få Linn att ändra sig och idag lever hon tillsammans med sin son.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Helle

Avsnitt 2 av 8

Trettonåriga Helle berättar om sitt dåliga självförtroende och sin prestationsångest. Ändå väljer hon att sjunga på en scen inför publik. Det är den enda plats där hon känner att hon kan göra vad hon vill.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Daniel

Avsnitt 4 av 8

Daniel har sedan 26 års ålder gjort utlandstjänstgöring inom det militära. För honom är mod något man tränar sig till för att klara av sitt jobb.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Yasin

Avsnitt 3 av 8

För tre år sedan kom Yasin som ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Separationen från hans familj har sedan dess fått honom att känna sig otrygg. Men under sin vandring med Asylstafetten hittade han för första gången tillbaka till känslan han så länge saknat.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Mahdi

Avsnitt 7 av 8

Mahdi går i åttan och känner att han är i en period då hans tankar och känslor förändras. Han är både rädd och nyfiken på tankarna om vuxenlivet. Men för honom är det ett av många modiga steg han har framför sig i livet som ska besegras.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Mattias räddning

Avsnitt 18 av 23

När Mattias var liten kunde han bli så arg att det kändes som att han skulle explodera. Han slog sina klasskompisar och sparkade sönder saker som kom i hans väg. Alla känslor han hade kom ut som ilska. Det blev till slut så jobbigt att han inte kunde gå kvar i skolan längre, men ett möte med en lärare kom att förändra hans liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Nietzsches dubbla ansikte

Avsnitt 10 av 30

Friedrich Nietzsche är filosofen som ofta förknippas med fascism. Men han har också inspirerat feminister och människor på den politiska vänsterkanten. Idag är det många som vill stöpa om Nietzsche och göra honom till sin. Många av Nietzsches idéer är kontroversiella. Han var emot demokrati, han var elitist och föraktade svaghet. Nietzsche-specialisten David Brolin skriver om de olika nyfascistiska grupperingar som växer sig allt starkare i Europa och där Nietzsche är en av förebilderna. Enligt Brolin legitimeras den här typen av rörelser om Nietzsche görs rumsren.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Att avfrosta tänkandet

Avsnitt 1 av 30

Journalisten Arvid Hallberg undersöker den politiska filosofen Hannah Arendts tankevärld. Arendt ansåg att tänkande är en inre dialog vi för med oss själva, säger Maria Johansen, lektor i idé- och lärdomshistoria. Hon berättar hur Arendt var inspirerad av Sokrates sätt att ifrågasätta och utmana den egna tankeförmågan. Författaren Annika Ruth Person beskriver hur Arendts resonemang om nazismens koncentrationsläger gav oss ett nytt sätt att se på historien.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Krig och fred

Avsnitt 11 av 30

Den ryska författaren Leo Tolstoj föddes 1828. Han var kritisk mot historieskrivningen och jagade efter sanningen. Han var pacifist och angrep kyrkan som välsignade soldater som skulle ut i krig. Idéer om att tsaren, hjältar och den egna adeln skulle vara viktigare än andra i historieskrivningen förkastade han. Han bosatte sig med det vanliga folket ute på landet och levde som han lärde. Professor Barbara Lönnqvist och docent i idéhistoria Kristian Petrov berättar om Leo Tolstojs liv, litteratur och idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Om att hitta sig själv

Avsnitt 12 av 30

För snart 200 år sedan försökte Søren Kierkegaard få människor att utmana sig själva, lyssna på sig på själva och våga gå mot strömmen. Och hans budskap har sedan dess inspirerat folk i hela världen. Han var inspiratör till existentialismen, tungsint filosof och komisk provokatör. Han kom också att bli utfryst av den danska eliten när han dömde ut kyrkan som falsk och ytlig. Kritik som idag lika gärna skulle kunnat gälla den politiska korrektheten, där folk bara följer strömmen, menar lektor Søren Gosvig Olesen vid Københavns universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Det reflekterande livet

Avsnitt 3 av 30

Filosofen Sokrates sägs ha ställt provocerande frågor till sina medmänniskor i det antika Aten. Frågornas syfte var att inspirera till tankar och reflektioner. Sokrates jämförde sig med en barnmorska, i samtal med andra förlöste han tankar och idéer. I modern tid har Sokrates ifrågasättande samtalssätt blivit en lärometod. På Freinetskolan Mimer är sokratisk samtalskonst en del av undervisningen. Journalisten Natacha López diskuterar det sokratiska samtalet med forskaren Anna Pihlgren och elever från Freinetskolan Mimer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Icke-våldsprincipen

Avsnitt 4 av 30

Jag tror att vi behöver återvända till Gandhi. Inte som en halv-gud, utan som en person som med sina fel och brister lade ner en fruktansvärd energi och fokus på ett speciellt sätt att bedriva politik på i konflikter. Det säger Stellan Vinthagen, professor i icke-våld och civil olydnad. Gandhis idéer är ett slags hjärta av vad det innebär att kämpa för de frågor som man betraktar som heliga, viktiga och sanna, i en värld där människor har väldigt olika uppfattningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Bakom slöjan

Avsnitt 13 av 30

Den marockanska sociologen Fatima Mernissi tolkade Koranen feministiskt och blev en ikon för muslimska kvinnors frigörelse. Hon stack också hål på myten om den västerländska kvinnans frihet. Jonas Svensson, professor i islamologi, berättar om hennes tolkning av islam, som skiljer sig rejält från de traditionella tolkningarna. Mikaela Lundahl, doktor i idé- och lärdomshistoria, berättar om boken "Shahrazad reser västerut" som Merinissi skrev efter att hon reagerat på hur västerländska män ser ut när de uttalar ordet harem.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Den röda jungfrun

Avsnitt 9 av 30

Simone Weil vigde sitt liv åt det hon ansåg vara det allmännas bästa. Hon levde mellan 1909 och 1943, men blev erkänd som filosof för bara några år sen. Weil såg en verklighet full av nöd och menade att det i en sådan värld vore lögn att leva för något annat än att förmildra de omständigheterna. Hon menade att man skulle sätta sig in i förtryckta människors liv. Hon ordnade strejker för arbetslösa och arbetade i fabrik. Universitetslektor i filosofi Christine Zyka, religionshistorikern Antoon Geels och Mårten Björk, doktorand i religionsvetenskap och systematisk teologi, berättar om hennes filosofiska idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Striden om Guds existens

Avsnitt 5 av 30

I slutet av 1940-talet drev filosofen Ingemar Hedenius frågan om Guds existens till sin spets. En hetsig religionsdebatt bröt ut i Sverige. Hedenius förde vetenskapens talan medan präster, teologer och biskopar argumenterade för kyrkan. Reporter Mikael Funke undersöker Hedenius liv. Vi får här höra om Hedenius tankar om Gud och dåtidens kristna Sverige. Hur kom det sig att Hedenius utmanade kyrkan? Och hur hanterade Svenska kyrkan debatten om Guds existens?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

William Blake - andra världar

Avsnitt 19 av 30

Konstnären och poeten William Blake sökte med fantasins lykta efter människans fria tillstånd. Han föddes 1757 i London och ifrågasatte tidigt regler. Blake förespråkade det oändliga utforskandet där man med fantasin som ledstjärna skapar sig en större och sannare bild av sig själv och omvärlden. Han motsatte sig staten och kyrkan men också vetenskapen. Istället ville han få människor att vidga blicken och se saker med nya ögon. I upplysningstidens tidevarv var det svårt för Blake att få förståelse för sina gåtfulla verk. De kallades obskyra och orealistiska. Kritikern och författaren Carl Johan Malmberg, författaren och förläggaren Jonas Ellerström samt konstnären Eva Jacobson berättar om William Blake.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Cecilia Rodriguez - extraordinär vällust

Avsnitt 20 av 30

Kubanskan Cecilia Rodriguez tankar ställde i slutet av 1700-talet den katolska kyrkans lärda män inför svårlösta frågeställningar och kastade henne själv i fängelse. Hon kallade sig "monstret av extraordinär vällust" och ansåg sig ha ett pedagogiskt uppdrag sänt från Gud. Hon skulle, genom bikten, avslöja de okända ställen där den kvinnliga lusten nådde sitt maximum. På så sätt skulle de "extraordinära syndarna" kunna frälsas. Idéhistorikern Edda Manga har skrivit en avhandling om Cecilia Rodriguez som heter "Gudomliga uppenbarelser och demoniska samlag",

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Sartre - kvinnorna och existentialismen

Avsnitt 23 av 30

Jean-Paul Sartre, filosof och författare, var en av ledarfigurerna för existenatialisterna. Efter grundskolan började han studera filosofi på elitskolan École Normale Supérieure. Där träffade han Simone de Beauvoir. I deras relation kom kärlek och utbyte av tankar i första hand, i övrigt fick de vara otrogna och var fria att göra vad de ville. Sartres idéer grundade sig i att allt egentligen är meningslöst eftersom vi ändå ska dö. Var och en är således fri att bestämma vem de vill vara. Professor i idé- och lärdomshistoria Svante Nordin, bibliotekarien Jan Hoff och Ingar Brinck, professor i teoretisk filosofi berättar om Sartres liv och idéer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Jean-Jacques Rousseau - när barnen blev barn

Avsnitt 28 av 30

Jean-Jacques Rousseau utmanade 1700-talets syn på barn, och hans idéer om barnuppfostran spreds över hela Europa. På 1700-talet var skillnaden mellan vuxna och barn inte definierad och barndomen var något som skulle stökas över så fort som möjligt. Från det att barnet kunde uppföra sig och tala, handlade det om att kopiera de vuxnas beteende. Men Rousseau förespråkade fri lek utan bestraffningar och att kunskapsinlärning skulle vara lustfylld. Även hans syn på naturen och på människan har blivit en del av det västerländska tankegodset. Citat i programmet hämtat från Marianne Molander Beyers artikel i samlingsvolymen "Kritik och beundran. Jean-Jacques, Rousseau och Sverige 1750-1850".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Sigmund Freud - psykoanalysens fader

Avsnitt 24 av 30

Reportern Lina Sundahl Djerf lägger sig på divanen hos Per Magnus Johansson som är psykoanalytiker, idéhistoriker och Freudexpert. Han berättar om Sigmund Freuds tankar och teorier. Freud tänker att varje människa har ett medvetet och ett omedvetet jag. Det omedvetna styrs av drifter och kan visa sig i drömmar, om vi tolkar dem kan vi förstå. Han menar också att en stor del av det omedvetna har med sexuella drifter att göra. Ebba Witt-Brattström som är professor i litteraturvetenskap och har forskat om Freud och Jonas Nerbe, skådespelare, delar sina tankar om Freud.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Emanuel Swedenborg - vetenskapsmannen som talar med änglar

Avsnitt 25 av 30

Naturvetaren Emanuel Swedenborg föddes 1688. Hans pappa var biskop i Skara, men Emanuel slog in på vetenskapens väg. Han studerade fysik, mekanik och filosofi. Med tiden kom han att intressera sig för kroppens relation till själen. Han utvecklade det som kom att kallas korrespondensläran - den materiella världen svarar mot den andliga, varje ting i vår verklighet har en överensstämmelse med något i en annan verklighet. Prästen Kristina Hjern, tonsättaren Jonas Forsell, operasångaren Bengt Krantz och professor i litteraturvetenskap Thomas Götselius berättar om Swedenborg.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning