Teknik

(319 program)

Fysik och teknikByggnadsteknikElektronikIndustriella processerKommunikations- och informationsteknikMaskinteknikMaterialläraRenhållning och avfallshanteringTeknikhistoriaTransportmedel och kommunikationerVatten och avlopp

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Adams fredsrobot

Avsnitt 4 av 10

Adam tycker att det är hemskt med krig. Han har funderat mycket på hur man skulle kunna få krig att sluta. Han kom på en robot som skickar ut kärleksvågor som gör så att människor inte vill kriga mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEllabella får ett brev

Albatrossen

Avsnitt 3 av 10

Ellabella får besök av en brevduva. Brevet kommer från en albatross som vill att Ellabella hjälper henne att hitta ett paket som verkar ha kommit bort. Men hur ska Ellabella komma till albatrossen som inte vill landa? En människa kan ju inte flyga.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMänniskor för ändring

Alfred Nobel - uppfinningar

Avsnitt 2 av 8

Ett samhälle utvecklas genom att nya idéer ständigt föds, och att människors kreativitet förbättrar det som redan finns. Historien om Alfred Nobel är också historien om hur nya uppfinningar förändrade samhället för alltid. Framtidens samhälle står inför stora utmaningar och behöver nya uppfinningar, men hur ska de se ut?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Algoritmer

Avsnitt 2 av 10

Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Karin Nygårds och hennes elever sätter ihop en algoritm för hur man kan skriva en saga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Algoritmer

Avsnitt 9 av 16

Algoritmer är som ett slags recept för hur en dator ska göra. Uppdrag: hitta algoritmer som styr det digitala livet? För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Amandas rulltrappa

Avsnitt 1 av 10

Amanda är så trött på måndagar. Så trött att hon knappt orkar stå upp i rulltrappan. En dag fick hon en idé: varför inte bygga en rulltrappa som man kan sitta i?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Design för hållbarhet

Användarvänliga och tillgängliga?

Per Kristav forskar om individers upplevelser av industriellt tillverkade produkter. Per-Olof Hedvall forskar inom funktionshinderområdet. bland annat om tillgänglighet i kommersiella datorspel. Moderator är Bodil Jönsson. Arraangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaForskare för framtiden

Atompyssel

Avsnitt 17 av 22

Vi står inför en revolution. Med nanoteknik tas helt nya material fram som kan förändra sjukvården, våra datorer och vår energiförbrukning. Vid Linköpings universitet är Johanna Rosén biträdande professor och leder ett team som tar fram nya, supertunna material. Materialen kan till exempel göra verktyg tåligare och hårddiskar mer effektiva och mindre. Första steget vid framtagande går ut på att simulera materialen i en dator. Om datorns beräkningar verkar lovande byggs sedan materialet i laboratoriet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Att säkra dricksvattenförsörjningen i framtidens Linköping

Hur möter man en kommuns behov av att kunna växa? Helena Stavklint från Tekniska verken i Linköping berättar om hur man säkrat framtidens vattenförsörjning. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Att säkra dricksvattenförsörjningen på lång sikt

Vad krävs för att säkra dricksvattenförsörjningen? Magnus Montelius från branschorganisationen Svenskt Vatten svarar på frågan genom att titta på statistik och analyser utifrån hållbarhetsindex. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Att säkra Gävles vattenförsörjning

Vilka utmaningar står man för i Gävle när det gäller att säkra vattenförsörjningen? Karolina Stenroth från Gästrike Vatten berättar om detta arbete, där man titt som tätt stöter på patrull i form av allt från dieselläckage till sjunkande grundvattennivåer. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vidga världen

Att tillverka yta

Material fulla med hål har större yta än kompakta material. Genom att kontrollera hålens storlek och struktur på nanometernivå kan man göra material där ett gram rymmer ytan av en handbollsplan. En föreläsning av Emma Johansson, doktorand i nanostrukturerade material vid Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Ballongracet

Avsnitt 5 av 40

Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Barnhälsovården på webben

Johanna Tell är doktorand inom forskningsområdet tillämpad hälsoteknik och föreläser om den webbaserade rikshandboken för barnhälsovård. Hur används den inom vården? Hur ska den senaste kunskapen inom barnhälsovård nå ut så att alla kan ta del av den senaste forskningen? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Benjamin har koll på tågen och bussarna

Avsnitt 2 av 35

"Jag sparar tidtabellerna i en speciell låda". Sjuåriga Benjamin berättar om sitt allra största intresse, nämligen SL. Det betyder Storstockholms lokaltrafik, och är ett företag som har hand om tunnelbane-, pendeltågs- och busstrafiken i Stockholm.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Beroende

Avsnitt 2 av 5

Del 2 av 5. På nivå 2 i dataspelet Brains League vägrar David och Emmas avatarer Urus och Lynx gå vidare i spelet. De har nämligen blivit beroende av nikotin och choklad. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som kommer med ett listigt förslag. Kommer avatarerna hinna till hjärnans belöningssystem i tid? Kommer de att kunna svara rätt på de tre frågor om beroende?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Storebror ser dig

Big brother-samhället? Eller 1984?

Om övervakningssamhällets hot, möjligheter och begränsningar. Louise Yngström, professor i data- och systemvetenskap, talar om datorernas och övervakningens historia. Föreläsning arrangerad av Stockholms universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Binärkod

Avsnitt 4 av 16

Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnergy bits

Biobil

Martin, Håkan och Jonathan bygger om gamla, bensindrivna bilar. Tillsammans har de en bilpool för dem som vill köra mer miljövänligt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Blombuset - Hur fungerar vattentryck?

Avsnitt 13 av 19

Alindes mamma älskar blommor. Busgänget bestämmer sig för att skapa en blombukett som sprutar vatten med hjälp av en gammal luftpump. Men hur högt vattentryck ska de ha, och hur fungerar det med vattentryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEllabella får ett brev

Bläckfisken

Avsnitt 2 av 10

Ellabella får flaskpost från en bläckfisk som vill leka. Men hur ska hon kunna ta sig ner i havet? Människor kan ju inte andas under vatten. Ellabella behöver teknik. Dykteknik och kanske något mer?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 3 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Bollen

Avsnitt 6 av 10

Fanny slänger sin boll men missar papperskorgen. På så sätt får bollen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en boll för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Robotdagen 2015

Bortom robotfronten

Var befinner sig utvecklingen på robotfronten idag och var kommer den att vara imorgon? Vad är spekulationer och vad är faktisk vetenskap? Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi vid KTH och ledamot i Sveriges unga akademi, berättar om hur det har sett ut och i vilken riktning utvecklingen går framåt. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Braigaste bron

Avsnitt 9 av 40

Tiggy vill bygga ett hus av pepparkakor, men upptäcker att alla material inte tål lika mycket påfrestning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNu blir det åka av!

Brandbil

Avsnitt 1 av 10

Tiggy kommer hem till sin vän Fanny Boy som har brutit benet. Hon får gissa hur Tiggy tagit sig dit genom att lyssna på ett ljud. Det visar sig att Tiggy har åkt dit med brandbil! Hur gick det till?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Bugg

Avsnitt 14 av 16

Datorer är känsliga, ett litet fel gör att inget fungerar. Uppdrag: Hitta buggarna som finns i arbetsbladet som hör till programmet. För att lära dig mer i ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Buggar

Avsnitt 9 av 10

Fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNu blir det åka av!

Buss

Avsnitt 2 av 10

Tiggy kommer hem till sin vän Fanny Boy som har brutit benet. Hon får gissa hur Tiggy tagit sig dit genom att lyssna på ett ljud. Det visar sig att Tiggy har åkt dit med buss! Hur gick det till?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEllabella får ett brev

Bygga, baka, bjuda

Avsnitt 9 av 10

Ellabella fortsätter att förbereda sin fest. Det finns mycket som ska byggas, bäras och bakas. Och så ska alla gäster bjudas in, det får hon inte glömma!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNu blir det åka av!

Bärgningsbil

Avsnitt 5 av 10

Tiggy hälsar på sin vän Fanny Boy som har brutit benet. Men hur har Tiggy tagit sig dit? Fanny Boy får gissa genom att lyssna på ett ljud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe Singer avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor i ett experiment!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Båttävlingen i kanalen

Avsnitt 29 av 47

Doki och hans gäng åker till Panama för att se hur båtarna gör för att ta sig genom slussar i Panamakanalen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Cookies

Avsnitt 3 av 8

Hur ska man veta vad någon önskar sig i present, om man inte känner den personen än? Precis som vi lär känna varandra när vi umgås, på samma sätt lär datorn känna sin användare när du surfar på nätet. Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

CPU?

Avsnitt 5 av 20

CPU är en förkortning av engelskans "Central Processing Unit". På svenska heter det processor och kan liknas vid datorns hjärna. Processorn sköter alla matematiska beräkningar som gör att programmet du använder fungerar som det ska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Daorsas fixarrobot

Avsnitt 6 av 10

Daorsa skulle vilja ha sovmorgon varje dag! Hon tycker det är jobbigt att behöva göra sig i ordning innan skolan. Massor med tid som spills. Hellre skulle hon sova längre. Daorsas idé, en fixarrobot, gör så att man är redo på några sekunder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Vad är det som gör dataspel snygga? Vi får följa dataspelens utveckling från de första spelen. Hemligheten bakom utvecklingen är stora mängder kod. Deltagarna får en utmaning som handlar om kod skriven i programmeringsspråket C++. Den sista utmaningen de får går ut på att montera ihop en dator som de sen ska programmera.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Vad är det som gör dataspel snygga? Vi får följa dataspelens utveckling från de första spelen. Hemligheten bakom utvecklingen är stora mängder kod. Deltagarna får en utmaning som handlar om kod skriven i programmeringsspråket C++. Den sista utmaningen de får går ut på att montera ihop en dator som de sen ska programmera.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är dataspel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - lektionstips

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Bakom avancerade spel finns mycket kod och arbete. Varje liten del i ett spel kräver kod som instruerar hur det ska se ut, låta och vad som ska hända. I en övning får elever läsa riktig kod skriven i C++ från ett spel. Nästa övning fokuserar på samarbete. Eleverna ska avgöra vilka olika roller som behövs för att ta fram ett spel och hur man fördelar arbetet rättvist. De ska göra en storyboard över spelet de ska göra och sen programmera det.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Dataspel i Tekniska museets verksamhet

Hur fångar man intresset för teknik? Tre personer på Tekniska museet berättar om sina respektive verksamheter och hur de arbetar för att nå publiken genom forskningsprojekt, event och pedagogisk verksamhet. Medverkande: Peter Du Rietz, Linda Sandberg och Tomas Ribba. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är våra datorer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning