Musik

(126 program)

Sång och musikBarnvisor och sångerFolkmusikInstrumentKlassisk musik och konstmusikMusikanvändning och påverkanMusikens byggstenarMusikhistoriaMusikskapandePopulärmusik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Avsnitt 28

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Joe Hill - sjungande arbetarmartyr

Avsnitt 21

En tidig novembermorgon 1915 sitter Joe Hill med ögonbindel och bakbundna händer framför exekutionspatrullen i Salt Lake City. Trots internationella protester är han dömd till döden för ett dubbelmord. Joe Hill var Gävlebon som ville hitta ett bättre liv i USA, drogs med i kampen för arbetarnas rättigheter och blev låtskrivare åt det radikala fackförbundet Industrial workers of the world. Hans sista ord klingar än i dag - sörj inte, organisera er.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - romani chib

En far och en sons berättelse

Domino Kai berättar som sin fars uppväxt och sin egen. Du hör också Tindra och Judith sjunga rappakalja-ramsan "Pale laika".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Tuva + Beatles = sant

Avsnitt 1 av 22

"Jag började gilla dem mer och mer och nu är jag faktiskt helt galen i dem." I veckans Tisdagskoll berättar 10-åriga Tuva om ett superpoppis popband från 1960-talet. Tuva har superkoll på The Beatles.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - romani chib

De förälskade bergen, del 2

Del 2 av 2. Domino Kai berättar fortsättningen på sagan "De förälskade bergen" på romani kaale. Tindra och Judith sjunger födelsedagslåten Tut bahtali san.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - romani chib

De förälskade bergen, del 1

Del 1 av 2. Domino Kai berättar första delen av sagan "De förälskade bergen" på romani kaale. Du får även höra traditionell romsk musik och lära dig hur man säger "hej" på romani kaale.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - romani chib

Den hungrige romen

Domino Kai berättar sagan om "Den hungrige romen" på romani kelderash. Du får även höra traditionell romsk musik och lära dig hur man säger "hej" på romani kelderash.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Agnes och ungdomskören

Avsnitt 22

Femtonåriga Agnes antogs nyligen som den yngsta medlemmen i Göteborgs ungdomskör. Tillsammans med 48 andra körmedlemmar börjar Agnes nu repetera julsånger. De har upp emot 30 uppträdanden under julen, däribland den traditionsenliga uppsättningen "Den sjungande julgranen".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - romani chib

Pojken och krukan

Du får höra sagan om "Pojken och krukan" berättas av Domino Kai och lyssna på traditionell musik på romani kelderash.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Bön under Eid-al-Adha

Avsnitt 10 av 10

Vi hör en sång eller bön som heter Ya Imam Al Rusli. Den är vanlig i Mellanöstern och kan sjungas under den muslimska högtiden Eid-al-Adha. Högtiden firas till minne av när Abraham slapp offra sin son till Gud och i stället slaktade en bagge. Den arabiska texten betyder: O, profeternas ledare, du är porten till Gud och mitt fasta stöd. Sångaren heter Abdelkarim Mats Cederberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Lecha dodi

Avsnitt 7 av 8

Sångtexten är början på en bön som man sjunger på sabbaten, den judiska vilodagen. Språket är hebreiska. Den börjar ”Lecha dodì likrat kalà”, vilket betyder ungefär Kom min vän och möt bruden. Sång: Anne Kalmering Josephson. Musik: Stahlhammer Kletzmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Sankta Lucia, bed för oss

Avsnitt 9 av 10

Under Luciafirandet i Sankt Eugenia-kyrkan i Stockholm framför Sankt Eugenias katolska kyrkas barn- och ungdomskör psalmen Sankta Lucia bed för oss. Psalmen är skriven av kyrkomusikern Sven Wessman.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Dybbuk shers

Avsnitt 4 av 8

Instrumentalt stycke av Alicia Svigals. I judisk mytologi beskrivs en dibbuk som en orolig själ från en död person, som kan gå in i en levande människa och ta över dess personlighet. Dibbuken behöver ofta hjälp med något problem som är olöst för att komma till ro.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

O kom, o kom Immanuel

Avsnitt 8 av 10

Sankt Eugenias barn och ungdomskör i Sankt Eugenias katolska kyrka i Stockholm sjunger psalmen O kom, o kom Immanuel under ledning av Anne-Maj Samuelsson och Ulf Samuelsson. Melodin är en medeltida processionshymn för franska franciskanernunnor och den latinska texten skrevs troligen under 1100-talet. Titeln kommer från Jesaja 7:14: Därför ska Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Musik på loi krathong

Avsnitt 7 av 10

Buddhistiska munkar i Buddharamatemplet på Värmdö i Stockholm chantar, eller sjunger, under högtiden loi krathong. Loi rathong är en thailändsk festival som firas i november när det är fullmåne och mycket vatten i sjöar och floder - man hedrar vattnet och Buddha. Här, på språket pali börjar texten: Till honom, den välsignade, den fulländade, den ytterst självupplysta.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Bön under ramadan

Avsnitt 6 av 10

Vi får höra en dua, bön eller åkallan, på arabiska. Duan, som framförs av Abdelkarim Mats Cederberg, handlar om att man önskar ett gott slut på den muslimska fastemånaden Ramadan. Ramadan avslutas med festen Eid-al-fitr då man bryter fastan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Ugglan

Petra Hellsing sjunger en låt om hur ugglan jagar smådjur på natten. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Ormar

Petra Hellsing sjunger en låt om ringlande och slingrande ormar. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Getingen

Petra Hellsing sjunger en låt om den randiga getingen som vill vara i fred. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Ale brider

Avsnitt 3 av 8

En folksång med en enkel refräng som består av ett mycket användbart ord på jiddisch: oj! Man kan säga det om man är glad, eller om man är förvånad. Och om man är ledsen: ojojojoj! Sång: Anne Kalmering Josephson, violin: Semmy Stahlhammer, dragspel: Miriam Oldenburg, cello: Isabel Blommé.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHar du hört? - jiddisch

Yingl Tsingl

Tomas Woodski berättar sagan om den lilla pojken Yingl Tsingl. Sofia Berg-Böhm sjunger traditionell musik på jiddisch.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Ungas rätt att hitta sitt musikaliska uttryck

Avsnitt 4 av 30

Musikundervisning i skolan är en demokratisk rätt, som kan göra stor skillnad, säger Markus Enorsson, musiklärare på Kronan i Trollhättan. Hör honom utveckla sina tankar om musikämnet och om sitt uppdrag att jobba fram Kronans kulturprofil, som ska vara med och lyfta kulturlivet i stan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen med Farzad

Oscar + ESC = sant

9-åriga Oscar i Sollentuna har koll på en speciell tävling som många av er tittar på en gång om året. Oscar älskar Eurovisionsschlagerfestivalen. I årets omgång hade han många favoriter som han berättar om.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 1

Lektionsstarter. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om två genrer som låter olika men ändå har sina likheter, progg och punk. Vi får veta vad som skiljer och vad som förenar dem, hur de låter och hur musik kan användas för att påverka tankar och känslor. Och om att våga göra musik på egen hand oavsett vad andra tycker eller tänker. Avslutningsvis får vi lyssna till punkbandet Ebba Gröns och proggbandet Blå Tågets olika versioner av samma låt - "Staten och kapitalet".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 2

Fördjupningsdel. Idag är det enkelt att dela och sprida låtar via internet. Förr spreds musik via radio och genom att artister och band spelade in covers, artister måste ju inte skriva sina låtar själva. Den världsberömda sångaren Elvis Presley hade till exempel många låtskrivare som hjälpte honom. Och låten "Hound dog", en stor hit med Elvis, har spelats in minst 250 gånger av olika artister! Till sist berättar Hanna och Axel om instrument och effekter som synt och vocoder i samband med att de gör en elektronisk version av "Hound dog".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 1

Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hur de allra första musikinstrumenten, gjorda av mammutben, pilbågar och matskålar, utvecklades, och så småningom ledde fram till dagens digitala musikmaskiner. Länge fanns det bara akustiska instrument, men med elektricitetens intåg uppfanns det fler elförstärkta. Vi får höra hur den allra första musikmaskinen, thereminen, låter och hur den ledde fram till utvecklingen av den första synten. Det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Avslutningsvis får vi höra Kraftwerks låt "The robots".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel funderar över hur samma musikstycke kan låta så olika, beroende på vem som sjunger det och hur det är inspelat. Vi får höra om olika inspelningstekniker, skillnader mellan olika gitarrer och får exempel på effekter som eko och distorsion. Och hur kan tempo, rytm, klang och dynamik användas för att påverka känslan i en låt? Till sist får vi höra progg- och punklåten "Staten och kapitalet" i en helt annan musikstil - nämligen disco!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 1

Lektionsstarter. Hur uppstår en ny musikstil egentligen? Hiphop skapades i USA under tidigt 70-tal. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hiphopens fyra grundelement: mc, dj, breakdance och graffiti. Vi lär oss skillnaden mellan dj och mc. Vad är battles och varför uppstod de? Avslutningsvis får vi höra Grandmaster Flash and the Furious Five och deras klassiska låt "The message" som gavs ut 1982.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel berättar om hiphopen som plattform för att tydliggöra orättvisor i samhället. Vad var det som gjorde att unga skapade en helt ny genre inom musik? Och hur gick det till? Och de tar upp hur man lyssnade på musik när hiphopen växte fram. Skivspelarens och lp-skivans roll, och hur man med dem också kunde skapa effekter som loop och scratch. Slutligen arrangerar Hanna och Axel om den klassiska hiphop-låten "The message" till släpig americana-rock med piano, gitarrer och klaviaturinstrumentet mellotron.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 2

Fördjupningsdel. Om hur det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Hanna och Axel berättar om hur Kraftwerks musik influerat och påverkat dagens elektroniska dansmusik. De tar upp kopplingen mellan techno och Swedish house mafia. Vi funderar kring det som vi människor upplever som "sväng". Kan en trummaskin svänga på samma sätt som en människa, eller svänger den på ett annat sätt? Hanna och Axel avslutar med att spela syntlåten "The robots" i bluesversion, och vi får höra hur rytmen shuffle låter och känns.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna Hanna och Axel berättar om hur en mjukare musikstil föddes ur rock'n'roll och tar upp skillnaden mellan pop och populärmusik. Vi får höra om popgrupper och artister som blev kända över hela världen. Och vi får veta mer om den världsberömda svenska popgruppen Abba och deras låt "SOS". Varför heter låten så? Hur kan man uttrycka känslor som kärlek i musik? Vi får veta vilka de viktiga byggstenarna som skapar en låt är, nämligen: intro, vers, brygga och refräng, stick och outro. Avslutningsvis lyssnar vi på låten "SOS" med popgruppen Abba.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 2

Fördjupningsdel. Vi hör ett kort stycke ur låten "SOS" med popgruppen Abba. Hur kommer det sig att låten känns både ledsen och glad? Vi går igenom toner och ackord och fördjupar oss inom klang med tonvikt på treklang. Skillnaden mellan dur och moll tydliggörs. Hur upplevs de olika ackorden rent känslomässigt? Och vad är takt? Fyrtakt och tretakt förklaras. 4/4 är en taktart men vad betyder det? Och hur känns baktakt? Vi får ett kort smakprov på reggae. Vilka element behöver bytas ut i en poplåt för att det ska bli reggae? Avslutningsvis gör programledarna och musikerna Hanna och Axel om Abbas "SOS" till en reggaeversion.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 1

Lektionsstarter. Vi utgår från artisten Beyoncé och hennes låt "Crazy in love". Vad gör en låt till en hit? Och varför fastnar en viss textrad på hjärnan? Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om hur "Crazy in love" växte till en megahit som slog stort i hela världen. Succén var möjlig tack vare ett soulband från 60-talet och Beyoncés samarbete med låtskrivaren Rich Harrisson och med pojkvännen och rapparen Jay-Z. Vi får veta vad begreppet "sampling" innebär inom musikproduktion - och vi får höra olika exempel på blåsinstrument såsom bastuba, tvärflöjt, oboe, valthorn och fagott.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av "Crazy in love".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om bluesens historia. Den kom från Västafrika via slaveriet och har haft stor inverkan på västerländsk populärmusik som jazz, r&b och hiphop. Vi får höra om bluesens musikaliska karaktärsdrag och om dess känslomässiga betydelse under slaveriet. Traditionellt sett avhandlar bluesen sorg och tragik, men det finns blues med gladare teman. Den kvinnliga bluesartisten Big Mama Thornton var den första som sjöng in låten "Hound dog". Hon hade en stark röst och vågade dessutom bryta normen för hur kvinnliga artister skulle se ut.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Har ni sett vår katt?

Petra Hellsing sjunger en låt om katten som ska hem och äta. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di mezinke ojsgegebn

Avsnitt 5 av 8

Den yngsta dottern ska gifta sig! Det är en glädjens dag då alla är med: släktingar, unga, gamla, och förstås brudens mamma eller pappa. Di mezinke är en populär sång på bröllop över hela den judiska världen. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Az ich vel zogn "Lecho dojdi"

Avsnitt 6 av 8

Om man vill sjunga "tralala" på jiddisch sjunger man "tshiribim" eller "tshiribom". Sången använder två rader från en judisk sabbatsbön och väver in dem i en sånglek. Det är lätt att sjunga med i den här sången! Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di sapozhkelech

Avsnitt 2 av 8

Jag skulle sälja mina stövlar och åka runt i en vagn / bara för att få vara med dig. Så lyder en textrad ur "Mina små stövlar", som är en traditionell judisk folksång. Den sjungs över hela världen och handlar om att vara beredd på att göra allt för sin älskade. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Objekt och klarinett

Avsnitt 4 av 5

Andrea Fantuzzi har hittat olika ljud på förskolan och gör musik av dem. Lyssna när han spelar både på saker och på sina klarinetter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Vi kan stängas av

Avsnitt 2 av 5

En låt för barn om hur robotars och människors röster låter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Sexårskören och rädslan

Avsnitt 11

Att känna rädsla och oro, vara nervös eller få ångest är helt normalt hos både barn och vuxna. Minns du vad du var rädd för när du var liten? Sara, Vester, Linn och Elsa är fyra av nästan 1200 barn från Nacka som i år medverkat i Sexårskören. Temat för föreställningen är rädslor och det har väckt tankar och känslor hos barnen. Vad är barnen rädda för? Och vad har barn varit rädda för genom tiderna?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Musikbroderi

Avsnitt 5 av 5

En låt för barn om huruvida toner har svarta, gröna eller blåa färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Det vackraste jag hört

Avsnitt 1 av 5

En låt för barn om starka, svaga och vackra ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikalisk resa i Finland

Work harder

Avsnitt 12 av 12

Ronya är perfektionist och jobbar disciplinerat med sin musik. Hennes hårda arbete har gjort att hon kan sjunga som de stora divorna. Men perfektionen har en baksida: Ronya har dragit tillbaka tidigare utgivna skivor som hon producerat. Anledningen var att skivan med tiden inte kunde spegla den person hon blivit tillräckligt bra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Vad säger folk till varann?

Avsnitt 3 av 5

En låt för barn om vilka ord man kan höra på olika platser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikalisk resa i Finland

En ny låt om dagen

Avsnitt 11 av 12

Artisten Ronya har varit en populär popstjärna och RnB-artist i Finland under många år. Men det nordliga fosterlandet är inte nog för Ronya. Hör henne berätta om hur det är att vara RnB-artist i ett land som känns för litet för ens artistiska ambitioner.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikalisk resa i Finland

Vill inte bli större

Avsnitt 10 av 12

Jukka Nousiainen jobbar rätt annorlunda om man jämför med andra artister. Jukka bokar sina egna turnéer, trycker sina egna t-shirts och har ingen manager eller skivbolag. Jukkas ledord är jordnära och avskalat både när det gäller karriären och musiken. Hör Jukka berätta om hur det är att gå sin egen väg, men att göra det tillsammans med andra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikalisk resa i Finland

Med rötter i schlager och bastu

Avsnitt 9 av 12

Jukka Nousiainen jobbar rätt annorlunda om man jämför med andra artister, han spelar in musik på bandspelare och andra gamla musikapparater. Jukka bokar sina egna turnéer, trycker sina egna t-shirts och har ingen manager. Jukka Nousiainen är också en av Finlands hetaste artister. Här får vi möjlighet att lära känna honom bättre.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikalisk resa i Finland

Den där somaliern

Avsnitt 8 av 12

Remzi Rafles rappar på finska under det engelska artistnamnet "Kingfish". Lär känna Remzi bättre och hör berättelser om hur barndomen kommit att prägla hans musik. Remzi förklarar hur "trap" och islam hör ihop och varför han kallar sig supisuomisomali. Vi får även höra hur Remzi hoppas att rappmusiken kan påverka livet för unga finsksomalier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning