Pedagogiska frågor

Lärarroll och ledarskap

(65 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Rättegång om tvångsgifte och hyrrektor-stopp

Avsnitt 19

Vad hände sedan i historien om högstadieeleven som misstänktes vara på väg att giftas bort och skolkuratorn som engagerade sig i hennes fall? Och vad händer nu när skolor inte längre får hyra in rektorer, enligt ett beslut från Skolinspektionen? Vi följer upp några tidigare program.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Lärare och politiker

Avsnitt 17

Undervisningen i skolan förväntas vara partipolitiskt neutral och det finns ett helt regelverk kring hur skolor ska göra när de bjuder in politiker till skolan. Vad händer då när läraren själv är politiker? Matilda Granberg Stålbert (KD), Kristina Bergman Alme (L) och Jenny Broman (V) är alla lokalpolitiker i Göteborg och dessutom lärare. Hur håller de sig neutrala i politiska klassrumsdiskussioner och vad möter de för reaktioner från sina elever?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att vara medmänniska och lärare

Avsnitt 15 av 16

Var går gränsen mellan att vara en medmänniska och professionell i sin lärarroll? Det är tankar som läraren Irene Emanuelsson brottas med varje dag när hon undervisar asylsökande ungdomar. Vi följer med Irene in i ett klassrum på Centrum för språkintroduktion på Lindholmen i Göteborg. Det är ett gymnasieförberedande program för ungdomar, och hälften av eleverna där lever i en oviss framtid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

De segregerade lärarna

Avsnitt 15

Lärare i socioekonomiskt utsatta områden har generellt mindre erfarenhet och behörighet än i andra skolor. Trots att budskapet i skoldebatten är att de bästa lärarna behövs på de skolor som har tuffast utmaningar. I Stockholm har man startat ett pilotprojekt på två skolor i utsatta områden där lärarna får ett lönetillägg på 6000 kronor. Men är lönen den viktigaste faktorn för att vilja jobba, och stanna, på en skola?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Rektorssnurren

Avsnitt 13

På Malmsjö skola i Botkyrka är Mats Dahl den tredje rektorn på tre terminer. Honom har kommunen hyrt in från en rektorsförmedling. På Viaskolan i Nynäshamn arbetar Jan Silfwerbrand från samma uthyrningsföretag, i väntan på att kommunen rekryterar en ordinarie rektor. Att det råder lärarbrist i Sverige har det rapporterats om. Mindre känt är att många kommuner har svårt att rekrytera rektorer. Rektorsrollen har blivit alltför administrativ och tung, menar vissa. Attraktiva förstelärartjänster lockar mer än rektorsuppdraget för den som vill leda den pedagogiska utvecklingen på en skola. Vad händer på en skola där ingen rektor vill stanna kvar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Dragkampen om lärarna

Avsnitt 11

Hittelön, flyttbidrag eller betalt redan när du pluggar - med erbjudanden som de här försöker kommuner runtom i landet överträffa varandra för att locka till sig de eftertraktade lärarna. I tider av lärarbrist blir den här kampen mellan kommuner något av ett nollsummespel. Vad leder det till? Vi besöker Kiruna för att höra hur det går med "Sveriges vassaste rekryteringsplan". En kampanj de dragit igång, i hopp om att få fler att vilja jobba i Sveriges nordligaste kommun.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Olika perspektiv på historien

Avsnitt 15 av 17

Samtal med historielärarna Marc Harding, Kista folkhögskola, och Sevilay Brännström, Fryshusets gymnasium, om vikten av att ha flera olika perspketiv på historien.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Historiebruk

Avsnitt 14 av 17

Samtal med historielärarna Jenny Edvardsson, Wendesgymnasiet, och Andreas Wihlborg, Katrinebergs folkhögskola, om historiebruk. "Det är oerhört viktigt att eleverna får kunskap om hur man kan använda historien för sina egna syften", menar Jenny Edvardsson.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Emelie Eriksson

Avsnitt 13 av 17

Ett samtal med läraren Emelie Eriksson om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Samtalet spelades in i november 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Tina Holmström

Avsnitt 12 av 17

Ett samtal med specialläraren Tina Holmström om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Tina har tidigare varit både barnskötare och klasslärare i år f-5. Samtalet spelades in på Skolforum den 30 oktober 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Jasmin Andersson och Daniel Darpe

Avsnitt 11 av 17

Ett samtal med lärarstudenterna Jasmin Andersson och Daniel Darpe om hur de upplever lärarutbildningen och hur de tänker om sitt framtida yrke som lärare. Jasmin är aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Daniel i Lärarförbundets dito. Samtalet spelades in den 25 oktober 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson

Avsnitt 10 av 17

Ett samtal med Anna Sterlinger Ahlring, lärare i år 4-6 på Glömstaskolan, och Philip Hjalmarsson, idrottslärare på Gröndalsskolan. Vanligtvis intervjuar de lärare i sin egen podcast Anna och Philips lärarpodcast, men här berättar de själva om sin egen lärargärning, hur de ser på läraryrket samt övergången mellan lärarutbildningen och att börja arbeta som lärare. Samtalet spelades in den 18 oktober 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Khereddine Khaclouf och Martin Younakhir

Avsnitt 9 av 17

Ett samtal med Khereddine Khaclouf, lärare i matematik och fysik på Brommagymnasiet, och Martin Younakhir, lärarstudent och lärare i engelska och svenska som andraspråk på Kungsholmens grundskola. Det handlar om hur det är att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Khereddine, med fler än 20 år i yrket, berättar bland annat om hur det är att arbeta som lärare i Sverige efter att ha utbildats i Tunisien. Martin ger sin bild av vad som är svårast att hantera som nyexad lärare och önskar en separat helterminskurs för lärarstudenter helt fokuserad på planering. Samtalet spelades in den 4 oktober 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Ida Lenneman och Malin Runering

Avsnitt 8 av 17

Ett samtal med Ida Lenneman och Malin Runering, lärare på Berzeliusskolan i Linköping. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Det handlar bland annat om vikten av att skynda långsamt, lära sig av sina misstag och att utvecklas tillsammans i kollegiet. Ida förmedlar ett tips från sin handledare på slutpraktiken: "När som helst ska vem som helst kunna komma in i ditt klassrum och fråga 'Vad gör ni?' och alla där inne ska kunna svara." Samtalet spelades in på Skolsmedjans knytkonferens #afkLinkoping16 i Linköping 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Magnus Forsberg

Avsnitt 7 av 17

Ett samtal med Magnus Forsberg, lärare på ISGR (International School of the Gothenburg Region) i Göteborg. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Maria Lundevall och Fredrik Astin

Avsnitt 6 av 17

Ett samtal med Maria Lundevall, lärare på Fridaskolan i Vänersborg, och Fredrik Astin, lärare på Fennestra centrum i Göteborg. Om att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Din lärarkollega - Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt

Avsnitt 5 av 17

Ett samtal med Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt, båda lärare på Jonsereds skola i Partille. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Stoffurval i historieämnet

Avsnitt 16 av 17

Samtal med historielärarna Hanna Stålhammar, Hersby gymnasium, och Eric Gustafsson, Röda korsets folkhögskola om att göra urval till historieundervisningen. "I princip står det (i styrdokumenten) att du kan beröra allt som någonsin hänt i världshistorien."

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Historisk empati

Avsnitt 17 av 17

Samtal med historielärarna Martin Englund, Blackebergs gymnasium, och Lisa Andersson, Malmö folkhögskola, om historisk empati. "Historia handlar om människor, det handlar inte om krigen, processerna och skeendena. I grunden är det människor som har agerat, som har tänkt och som har känt."

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Idrott varje dag

Avsnitt 3 av 16

Vi besöker Ängslättsskolan utanför Malmö, en skola som har daglig fysisk aktivitet på schemat. Vad innebär det för skolresultaten och vad krävs av pedagogerna för att lyckas skapa lust till rörelse? Möt idrottslärarna Fredrik Pihlqvist och Kristian Persson som motiverar barnen till rörelse som skapar kreativitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Misstänkt tvångsgifte - skolkuratorn som grep in

Avsnitt 2

"Jag lägger till dig på min Facebook så att vi kan hålla kontakten." Så säger skolkuratorn Issis Melin till en 14-årig elev som ska åka utomlands med sin pappa över lovet. Att Issis följer sin magkänsla och lägger till flickan som vän, trots att hon brukar hålla isär jobb och privatliv, ska få en avgörande betydelse för det som sedan händer. Vad gör man när en elev inte kommer tillbaka efter lovet och man känner att något inte står rätt till? Och vilken skillnad kan skolpersonal göra när de misstänker att en minderårig elev kan vara på väg att giftas bort?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att locka fram det bästa hos pedagogen

Avsnitt 20

Hur når jag som lärare bättre fram till mina elever och hur får jag fler att bli engagerade? Hur ska jag skapa bättre arbetsro i klassrummet? Det är ett par exempel på frågor som lärare kan gå och grunna på. Lärarcoachen Andreas Hernvalds jobb är att vara det bollplank som ibland behövs för att hitta en lösning. Men enligt Andreas finns svaren nästan alltid inom lärarna själva. En skicklig lärarcoach är en inkännande lyssnare som kan konsten att locka fram det bästa hos pedagogen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Ledarskap i det digitala klassrummet

Avsnitt 85

Att undervisa när skolan digitaliseras ställer mycket på ända. Det märkte läraren Frida Monsén. Hon upplevde det som att hela hennes auktoritet som lärare ifrågasattes och fick problem med både struktur och disciplin. "Idag kan jag se att eleverna behöver mig lika mycket som förut men bitvis till helt andra saker." säger hon. Här berättar hon om konkreta arbetsmetoder hon tycker fungerar för att synliggöra lärandet och få eleverna att behålla fokus. En spännande resa från raserat självförtroende till självklar ledare i det digitala klassrummet. Frida Monsén jobbar idag på Meet in Grid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Fortsatt osäkert om ensamkommande och gymnasiet

Avsnitt 21

Hösten 2016 samlades lärare under uppropet "Vi står inte ut". De sa att den svenska migrationspolitiken gjorde situationen ohållbar i deras klassrum. De vittnade om elever, ofta ensamkommande från Afghanistan, som bröt ihop i skolan av oro inför framtiden. Regeringen svarade med att annonsera en lagändring som innebär att en elev tillåts stanna så länge han eller hon går i gymnasiet. Men den nya lagen har knappt hunnit träda i kraft innan den möter kritik från skolhåll. De komplicerade reglerna gör det svårt att veta vad som gäller och lärare riskerar att göras till medbedömare i asylprocessen, menar kritikerna.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Juniorlärare

Avsnitt 1

19-åriga Freja Ehlde hann knappt gå ut gymnasiet innan hon själv fick jobb som lärare. Hon är en av 15 ungdomar som ingår i projektet Framtida lärare. Under ett år får de prova på läraryrket på skolor i Malmö och Lund. Tanken är att de efter provåret ska få mersmak för läraryrket och söka till lärarutbildningen. Vi träffar Freja Ehlde när hon undervisar klass 2A på Ängslättskolan utanför Malmö.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Konsekvenstrappan

Avsnitt 57

Elever behöver hjälp med att inse konsekvenserna av sina val säger grundskolechefen Lina Axelsson Kihlblom. Barns konsekvenstänk är inte utvecklat och vi kan inte kräva att de ska bete sig som små vuxna. Lina poängterar att skolan behöver kompensera för elevernas bristande konsekvenstänk. Själv arbetar Lina efter ett system kallat konsekvenstrappan där fokus ligger på elevernas resultat.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Lärarstudenter på praktik

Avsnitt 24 av 30

Hanemålaskolan i Nybro är en så kallad övningsskola. Det betyder att skolan är specialiserad på att ta emot lärarstudenter som är ute på verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Vi besöker Hanemålaskolan och möter lärarstudenterna Wiktoria Kasek, Martina Ahlkvist och Maja Karlberg för att höra hur det är att komma ut och stå framför en klass för första gången. VFU-handledaren Pia Olastuen berättar om hur man som handledare kan ge förutsättningar för en så bra praktik som möjligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Mentor på heltid

Avsnitt 23 av 30

Annika Gabrielsson och Ida Almqvist är två av sex heltidsmentorer på Vretagymnasiet utanför Linköping. Systemet med mentorer på heltid införde skolan för några år sedan. Syftet var att avlasta ämneslärarna som ofta upplevde mentorskapet som betungande. Nu tycker sig skolan se en minskad stress hos lärarna och ett bättre mentorskap för eleverna. Vi besöker Vretagymnasiet för att följa hur heltidsmentorerna jobbar i praktiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Rektor i Biskopsgården

Avsnitt 29 av 36

När det skjuts någonstans i förorten så tänker man ofta att nu behöver eleverna fler fritidsgårdar, mer hip hop och breakdance. Men det som de behöver är en stabil och trygg skolgång, säger Hamid Zafar. Han är en av rektorerna på Sjumilaskolan i Biskopsgården i Göteborg. Det är samma skola som han själv gick i som nykommen flykting från Afghanistan på 1980-talet. Vi träffar Hamid Zafar för ett samtal om skolans roll i ett socialt utsatt område.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Skola med en touch av Finland

Avsnitt 19 av 30

Nina Lidfors är rektor på Gripsholmsskolan i Mariefred och har sin bakgrund i det finska skolsystemet. Många av lärarna på skolan är också rekryterade från Finland och är utbildade på lärarhögskolan där. Det hela är en medveten strategi och ett sätt att försöka få hit något av det som gör att skolan i Finland ständigt ligger i topp i olika kunskapsmätningar. Vad kan vi lära av Finland och vad kan finländska lärare tillföra en skola i Sverige?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Ensamkommande och lärare som inte står ut

Avsnitt 36 av 36

Många dagar känner jag mig som en clown, för här står jag och pratar om verb och de sitter och tänker på en eventuell död. Det säger Lina-Maria Abrahamsson som är lärare på Angeredsgymnasiet. Hon är en av de drygt 300 lärare som i höstas skrev under ett upprop med kravet att Sverige slutar utvisa ensamkommande ungdomar till Afghanistan. Oron och osäkerheten i klassrummen gör det omöjligt för lärarna att utföra sitt uppdrag. Vi besöker Angeredsgymnasiet för att ta reda på hur skolan kan påverkas av flyktingpolitiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Sveriges största högstadieskola

Avsnitt 55

Hur gör man för att enskilda elever inte ska komma i kläm i en ny, stor skolorganisation? Nyköpings högstadium redovisar både höjda resultat och ökad närvaro och trivsel. Vi drar fördelen av en stor organisation, men hittar tryggheten i det lilla, säger rektor Henrik Eriksson. Eftersom skolan är Nyköpings enda kommunala högstadium har de även förmånen att ha alla kommunens resurser samlade under ett tak. Det gör att elevhälsan, kuratorer, specialpedagoger och skolsjuksköterskor ständigt finns tillgängliga på plats. Det, i kombination med en tydlig vision, menar Henrik Eriksson bidragit till de stigande kunskapsresultaten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Tramsandets metodik

Avsnitt 4

En lärare som inte vågar tramsa är dömd att misslyckas. Det hävdar läraren och teveprofilen Beppe Singer. Efter en uppväxt fylld av dåligt självförtroende, adhd-diagnos, problem i skolan och droger, är han idag en hyllad föreläsare och inspiratör. Och rollen som klassens clown, som var hans räddning under skoltiden, den har han tagit med sig in i klassrummet. Programledare: Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Självförtroendekollaps

Avsnitt 47

Hösten 1999 skriver läraren Anna Kaya i sin dagbok: "Jag kan inte undervisa mina elever. Jag begränsar deras kunskapsutveckling." Hur går man vidare efter att ha konstaterat det? Att utveckla sin undervisning och höja sin kompetens är inte alltid lätt. Särskilt inte när det känns som att ingenting fungerar. Men Anna Kaya, som idag arbetar på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, hittade en väg. Här berättar hon om hur hon gjorde.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Inställningens betydelse

Avsnitt 44

Vad tjänar en skola på att ha nyanlända elever? Får man fråga så? Och hur kan en enskild rektors syn på hur elevernas etnicitet påverkar skolans rykte, vara avgörande för hur mycket eleverna lär sig? I ett samtal från Bokmässan 2016 diskuterar Sara Persson och Hülya Basaran, lärare i svenska som andraspråk, och Stefan Lund, docent i pedagogiskt arbete vid Linnéuniversitetet, inställningens betydelse i mötet med nyanlända elever och elever med migrationsbakgrund. Vilka faktorer är avgörande för att eleverna ska lyckas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Lärarnas arbetsbörda

Avsnitt 4 av 36

En morgon när lågstadieläraren Petra Roman kom ner i sitt kök för att göra frukost till familjen blev hon stående framför köksluckorna och undrade vad hon gjorde där. - Det var en total blackout, jag stod och skakade och tårarna rann, berättar Petra om den krasch som utlöstes av arbetsrelaterad stress och som följdes av en lång sjukskrivning. Vad är det med lärarnas arbetsmiljö som gör att så många mår dåligt? Och vad görs för att förbättra situationen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Ny vår för estetämnena - men med vilka lärare?

Avsnitt 36 av 37

De estetiska ämnena ska bli obligatoriska i gymnasiet igen. Samtidigt börjar lärarlegitimationsreformen märkas av, och då särskilt inom estetiska ämnen där många lärare nu anses obehöriga och inte längre får sätta betyg på sina elever. På Södra Latins gymnasium i Stockholm är frustrationen stor. Sångpedagogen Maria Friberg Emilson är sjukskriven för utbrändhet efter att ha försökt komplettera sin utbildning vid sidan av jobbet - allt för att bli behörig till det jobb hon redan har. Ett program av Karin Hållsten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Enaam Alsaffouri är lärare från Syrien

Avsnitt 1 av 30

Bland flyktingarna som kommit till Sverige från Syrien finns många lärare. Samtidigt råder det lärarbrist här. Det har lagts fram förslag på snabbspår för att få in fler lärare från till exempel Syrien i den svenska skolan. Enaam Alsaffouri jobbade som lärare i Damaskus innan hon tvingades fly tillsammans med sin familj. Efter ett par års studier i svenska på SFI gör hon nu praktik på Petersvenskolan i Landskrona. Hur ser hon på sina möjligheter att kunna jobba som lärare i Sverige? Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan skolan här och den i Syrien?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Att bygga upp en skola

Avsnitt 29

När Anna Hansson Bittár fick frågan om hon ville starta en skola började hon sitt arbete med att lägga ut lappar med ord och tankar på golvet. Hon sorterade och plockade bort och två av lapparna blev slutligen kvar. Orden på de två lapparna är, tio år senare, hennes viktigaste organisatoriska ingredienser. Och för sitt arbete med att starta upp och driva Breviks skola i Tyresö han hon belönats med utmärkelsen Sveriges Stora Skolledarpris 2016. Hon berättar om vad som stod på lapparna och vilken roll relationell pedagogik kan spela när man vill få en skola att blomstra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att vara lärare är ett ledarskap

Avsnitt 5 av 30

Petra Elio Serti är lärare i svenska, samhällskunskap och pedagogiskt ledarskap på Angeredsgymnasiet i Göteborg, skolan där hon själv en gång var elev. Hennes ledstjärna är det pedagogiska ledarskapet som hon både utövar och lär ut. Vi träffar Petra för att reda ut betydelsen av ledarskap och för att höra om hennes engagemang för förortens ungdomar, ett engagemang som hon har belönats med pris för.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Lärare som hoppar av

Avsnitt 23 av 37

Larmrapporterna om lärarbrist duggar tätt. Utöver utmaningen att locka fler sökande till lärarutbildningen gäller det för skolan att få de lärare man redan har att vilja stanna kvar. Enligt Skolverket finns det cirka 50 000 utbildade lärare som inte jobbar i skolan idag. Vi träffar två av dem och frågar vad som fick dem att hoppa av läraryrket - och vad som skulle kunna få dem att komma tillbaka till skolan.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Män i förskolan

Avsnitt 20 av 30

På Jära Gårds förskola i Jönköping är hela fyra i personalstyrkan män. Det är delvis ett resultat av en medveten jämställdhetsstrategi från Jära gårds förskolas sida. Fler män i förskolan är ett önskemål som hörs från många håll. Vad tänker den manliga delen av personalen om det här? Vilken roll är förväntas de fylla i förskolan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Vad ska rymmas inom skolans väggar?

Avsnitt 37 av 37

Det finns många förväntningar på vad skolan ska göra. I flera program under det gångna året har vi berättat om krav och önskemål om att skolan måste bli bättre på allt från att producera rätt sorts arbetskraft, stoppa förtryck eller rusta eleverna känslomässigt för ett stressigt liv. Men vad ska egentligen rymmas inom skolans väggar? Och var går gränsen för vad som är skolans roll?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Det nya normala

Avsnitt 14

Lina Axelsson Kihlblom är skolchef och medlem i Skolkommissionen. För henne var det ett högst strategiskt beslut att berätta om sin könskorrigering på bästa sändningstid: Hon ville flytta gränserna för vad som anses vara normalt. Enligt henne är lärare och pedagogiska ledare förebilder och opinionsbildare på skolorna, och om klimat ska kunna förändras och ögon öppnas måste någon ta första steget. Redan nu har skolpersonal börjat höra av sig till henne för råd och tips och hon vet precis vad hon ska svara. Programledare: Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Tre pedagoger - om nyanlända och svenska språket

Avsnitt 23 av 30

Hur hjälper man bäst elever som är nya i Sverige att komma in i svenska språket? Vi hör tre lärare ur tidigare program som alla möter den utmaningen i sin vardag. Medverkar gör Lotta Ahlström, lärare i svenska som andraspråk och SO för en förberedelseklass på Bagarmossens skola i Stockholm, Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö och Camilla Edvall som undervisar i svenska som andraspråk på Nivrenaskolan i Kvissleby.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Våga ta några smällar

Avsnitt 3

Vilken roll ska egentligen förstelärarna spela på landets skolor? Och hur kan de motiveras att våga ta några smällar för skolutvecklingens skull? De frågorna ställer läraren och skolutvecklaren Per Kornhall i sin bok "Förstelärare: en handbok". Han intervjuas av Natanel Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Service på schemat

Avsnitt 4 av 30

Hur lär man ut service? Linda Jonsson är från början utbildad kock men sadlade om till lärare 2006. Nu undervisar hon elever som går på Hotell- och turismprogrammet på Borgarskolan i Gävle. Eleverna får bland annat öva sig i att ta hand om kunderna i en hotellreception.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Byggnadssnickaren som blev lärare

Avsnitt 28 av 30

Inge Johansson är lärare på byggprogrammet på Västermalms gymnasieskola i Sundsvall. Han har fått stipendium av Företagsam skola för sina initiativ att låta eleverna arbeta på ett sätt så att de tydligt kan se den praktiska nyttan av kunskaper inom olika skolämnen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Historiepratarna - att podda för lärande

Avsnitt 21 av 30

SO-läraren Adam Jönsson på Sjöängsskolan i Stockholmsförorten Älvsjö är drivkraften bakom podcasten Historiepratarna. I den gör högstadieelever webbsändningar om historia. Det har visat sig vara ett snilledrag. Reporter: Paul Honkanen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Räddaren i mattenöden

Avsnitt 3 av 30

Anna Ekelin är IT-konsulten som sadlade om och blev stödlärare i matte. 2015 går hon i pension från sitt dagtidsjobb på en gymnasieskola i Stockholm. Men hon tänker fortsätta att erbjuda gratis mattehjälp till gymnasie- och grundskoleelever som inte får den hjälp de behöver av skolan. Hon ser det som sitt kall.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss