Teckenspråk
(164 program)
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
O
Avsnitt 15 av 29
Ett ABC-program som riktar sig till yngre döva och hörselskadade barn. Här får vi bekanta oss med bokstäver och enklare ord. I avsnitt O får vi se Gabriel göra en orm av ost.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kolväte
Avsnitt 5 av 20
Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
B
Avsnitt 2 av 29
Ett ABC-program som riktar sig till yngre döva och hörselskadade barn. Här får vi bekanta oss med bokstäver och enklare ord. I detta avsnitt som heter "B" får vi se Gabriel göra en fin bio där man kan se film.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ett spöke i köket?
Avsnitt 1 av 10
Sara och John fikar hos sin mormor. Hon berättar att grannhuset, där hon bodde när hon var liten, har stått tomt länge. Barnen blir nyfikna och smyger iväg för att undersöka huset. Vi lär oss tecken för saker som bland annat finns i köket.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Klädeskistan
Avsnitt 5 av 10
När Sara och John städar i det gamla huset känner de sig iakttagna. Kan det vara en fågel som spejar på dem? I kistan i stora rummet hittar de kläder som de klär ut sig i. Plötsligt slår en dörr igen. Är det korsdrag eller ett spöke? Vi lär oss tecken för tre fågelarter och några klädesplagg.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pannkakor och spöklika gäster
Avsnitt 2 av 10
Mormor bjuder Sara och John på pannkakor hemma i köket. Barnen är ivriga att smyga över till det gamla huset som stått tomt sedan länge. De upptäcker att någon varit där. Vem har lämnat spår i dammet?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Städa bort spöket
Avsnitt 3 av 10
Sara och John vill ordna ett överraskningskalas för mormor i det gamla huset. Det är väldigt stökigt i huset, så först måste de städa i smyg. Någon har ritat solar i dammet. Vem kan det vara? Vi lär oss tecken för saker vi behöver när vi städar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Räkna med spöket
Avsnitt 6 av 10
Nova är den objudna gästen som spökar i mormors gamla hus. Hon tycker inte om att Sara och John städar i huset och hon vill inte ha dem där. Ska hon skrämma bort dem? Vi lär oss tecken för bland annat några siffror.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Möblerar spöken om?
Avsnitt 4 av 10
Sara och John städar och möblerar om i det gamla huset där mormor bodde när hon var liten. När de kommer till köket upptäcker de att saker har flyttats. Finns det någon mer i huset? Vi lär oss tecken för olika möbler.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bokstavslek
Avsnitt 7 av 10
Sara och John vill locka fram spöket i mormors gamla hus. Först gör de teckenspråkshistorier för varandra med bokstäverna i sina namn. Vi lär oss tecknen för bokstäverna i Saras och Johns namn.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Smådjur
Avsnitt 8 av 10
Sara och John har träffat Nova, som gömt sig i mormors gamla hus. Nova visar barnen sina teckningar på djur. Nu ska alla tre göra ett fint kalas för mormor. Vi lär oss tecken för några smådjur.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tårtkalas
Avsnitt 9 av 10
Sara, John och Nova fixar gräddtårta och smörgåsar till kalaset som de har bjudit mormor på. Vi lär oss tecken för saker man kan äta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skatten
Avsnitt 10 av 10
Sara, John och Nova ska sova över på vinden i huset där mormor bodde när hon var liten. Mormor berättar historien om när hon fick en nyckel i present som liten flicka. Det var nyckeln till en skatt. Vi lär oss tecken för olika leksaker.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Konstnär
Avsnitt 1 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en tavla av soporna som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tennisproffs
Avsnitt 2 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar något nytt av en trasig tennisboll som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skyddshjälm
Avsnitt 3 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture fixar en skyddshjälm av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ryggkliare
Avsnitt 4 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en ryggkliare av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Portmonnä
Avsnitt 5 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en portmonnä av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hinkdusch
Avsnitt 6 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en dusch av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Råttfälla
Avsnitt 7 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en råttfälla av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sopborste
Avsnitt 8 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en sopborste av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Popcornsäck
Avsnitt 9 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en skön fåtölj av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Spegel
Avsnitt 10 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en spegel av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pannlampa
Avsnitt 11 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture fixar en pannlampa av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Muskeltröja
Avsnitt 12 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en muskeltröja av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pennask
Avsnitt 13 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en pennask av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fotoram
Avsnitt 14 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en fotoram av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fågelmataren
Avsnitt 15 av 15
Möt Ture i en språkutvecklande sketch på teckenspråk. Ture skapar en fågelmatare av det som dimper ned i sopnedkastet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Maskinkod
Avsnitt 1 av 5
Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Saker som är programmerade
Avsnitt 2 av 5
Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar och loopar
Avsnitt 3 av 5
Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Programmeringsspråk och buggar
Avsnitt 4 av 5
Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Algoritm och blockprogrammering
Avsnitt 5 av 5
Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ljudvågor
Avsnitt 6 av 8
Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tryck
Avsnitt 1 av 8
Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Energi och magnetism
Avsnitt 7 av 8
Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hela resan
Avsnitt 8 av 8
Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kraft och balans
Avsnitt 2 av 8
Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ljusets brytning
Avsnitt 3 av 8
Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Friktion och tröghet
Avsnitt 4 av 8
Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Värme
Avsnitt 5 av 8
Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Grundämnen
Avsnitt 1 av 20
Vi förklarar vad grundämnen är för något och hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vad är det som är speciellt med grundämnen?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Periodiska systemet
Avsnitt 2 av 20
De flesta grundämnen är metaller, men vad finns det mer för grundämnen? Vad är en valenselektron? Hur är periodiska systemet uppbyggt?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Atomer
Avsnitt 3 av 20
Allt runt omkring oss är atomer. Men vad består en atom av? Vi förklarar vad elektroner, protoner, neutroner och valenselektroner är för något. Hur är en atom uppbyggd och hur många atomer finns i ett sandkorn? Niels Bohr var den person som kom på modellen för hur en atom ser ut.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kol
Avsnitt 4 av 20
Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Molekyler
Avsnitt 6 av 20
En molekyl är när två eller flera atomer är bundna till varandra. Molekyler kan vara olika stora. Dna är en makromolekyl, men vad betyder det egentligen? Om en molekyl bara har en sorts atom så är det ett grundämne. De molekyler som innehåller olika atomslag kallas för kemiska föreningar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Joner
Avsnitt 7 av 20
Vad är en jon? Vad innebär det att en atom eller molekyl är laddad? Gabriella förklarar hur en kloratom blir en kloridjon. Hur påverkar valenselektronerna joner och vad är en jonförening?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Salter
Avsnitt 8 av 20
Vad är ett salt? Salter är fasta ämnen som hålls ihop med hjälp av jonbindningar. Jonbindningar är väldigt starka och består av positiva och negativa joner som attraherar varandra. Vad är natriumklorid för något? Och hur ser salter ut om man kollar på dem i mikroskop?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Syror och baser, del 1
Avsnitt 9 av 20
Vad utmärker syror och baser? Gemensamt för alla syror är att de smakar surt, har ett lågt pH-värde och ofta är frätande. Gemensamt för alla baser är att de känns hala, har ett högt pH-värde och ofta är frätande. Men vad innebär det att syror har ett lågt pH-värde och baser har ett högt pH-värde?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Syror och baser, del 2
Avsnitt 10 av 20
Vad är det man mäter på en pH-skala och hur avläser man resultatet? De sura egenskaperna beror på en enda sak, vätejonen. Ju högre koncentration av vätejoner desto surare är en lösning. Basiska egenskaper beror på hydroxidjonen. Är syror och baser farliga? Vad finns det i vår omgivning som är surt och basiskt och vad händer om man blandar en syra och en bas?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns