Information och media

Internet och digitala medier

(207 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Sociala medier

Avsnitt 7 av 8

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Sociala medier

Avsnitt 7 av 8

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Sociala medier

Avsnitt 7 av 8

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - MR-dagarna 2018

Rätten att slippa näthot

Ett samtal om vad som bör och kan göras för att förhindra hat, hot och radikalisering på nätet. Hur skyddar vi samtidigt yttrandefriheten? Och vem bär ansvaret för att motverka näthat och hot? Medverkar gör Alfiaz Vayia, ARDI (European parliament anti-racism and diversity intergroup), Tomas Åberg, Näthatsgranskaren, Mischa E Thompson, rådgivare USA:s kommission och Soraya Post, EU- parlamentariker. Inspelat den 16 november 2018 på Stockholmsmässan. Arrangörer: Föreningen Ordfront och Mänskliga rättighetsdagarna.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är GDPR

Vet du vad som menas med användardata? Kanske har du sett förkortningen GDPR, det står för General Data Protection Regulation eller Dataskyddförordningen som det heter på svenska. Men vad är det och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är internet

För många är internet en självklar del av livet, men vad är internet egentligen och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är cookies

När du surfar på internet har du säkert fått upp information om att sidan du besöker använder sig av cookies, men vad är cookies och varför finns de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är molnet

Du har säkert hört talas om molnet och så kallade molntjänster där du kan spara till exempel bilder och annat. Men vad är molnet egentligen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Politisk förändring i en orolig värld

Den lokala politikens digitala utmaningar

Under valrörelsen 2018 användes digitala medier på olika sätt. Men vad har politikerna sagt om hur det digitala samhället kan och bör utvecklas? Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet, berättar. Inspelat den 23 oktober 2018 på Linköpings universitet. Arrangör: Filosofiska fakulteten, Linköpings universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Politisk förändring i en orolig värld

Digitaliseringens omvandling

Mariana S Gustavsson, forskare i statsvetenskap vid Linköpings universitet, föreläser om digitalisering inom offentlig sektor. Vad ser man för utmaningar och möjligheter? Och hur arbetar man för att skapa utveckling? Inspelat den 23 oktober 2018 på Linköpings universitet. Arrangör: Filosofiska fakulteten, Linköpings universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder Internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på IIS, blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Populärvetenskapliga veckan

Ett smart uppkopplat samhälle

Idag är digitalisering ett faktum och vi ser olika spår av hur den påverkar vårt samhälle. Malin Granath, universitetslektor i informatik vid Linköpings universitet, berättar om digitaliseringens roll i utvecklingen av staden och samhället. Inspelat på Linköpings universitet den 24 oktober 2018. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är myten om Bermudatriangeln sann?

Avsnitt 5 av 5

Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

HTML?

Avsnitt 11 av 20

HTML står för "Hyper Text Markup Language" och är det språk som alla webbsidor är byggda av. Det berättar hur en hemsida ska se ut och är alltså ett så kallat sidbeskrivningsspråk. Med hjälp av så kallade HTML-taggar kan du till exempel placera in bilder eller tabeller .

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Appar som stöd vid demens

UR Samtiden - Appar som stöd vid demens

Kan modern teknik som appar hjälpa individer med demens och personer i dess närhet att kommunicera bättre? Det anser Christina Samuelsson, biträdande professor i logopedi vid Linköpings universitet som forskar i ämnet. Inspelat: 26 oktober 2017 på Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten

Gör poolen ditt hår grönt?

Avsnitt 1 av 5

Blir blekt hår grönt av kloret i pooler? Claudia tror inte det. Men hennes pappa, Stefan, som har delat ett varnande klipp om det i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare. Hon vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret och avgöra vem som har rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Kan du dö av energidryck?

Avsnitt 4 av 5

Kan man dö av energidryck? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon cirkusartisten Einar som dricker energidryck varje dag. Hur mår han? Sedan gör Emma en laboration för att ta reda på om hjärtat påverkas. Resultatet är tydligt och Emma kan dra en slutsats och avgöra vem som hade rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Router?

Avsnitt 15 av 20

Internet är ett enormt globalt nätverk med massor av sammankopplade datorer. Routrarna fungerar som vägkorsningar i detta nätverk, där digital information kan fara åt olika håll. Många har faktiskt en router hemma. Oftast ser den ut som en liten låda med antenner som sticker upp och den skickar trafiken in eller ut från internet till ditt eget nätverk hemma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Populärvetenskapliga veckan

Att växa upp i en digital värld

Utvecklingen av digitala medier har gått närmast explosionsartat snabbt och har nu även nått de yngsta åldrarna. I förskoleålder använder de flesta barn i Sverige digitala medier. Anett Sundqvist, docent i psykologi vid Linköpings universitet, berättar om hur det påverkar barnets språk och dess kognitiva förmågor. Inspelat på Linköpings universitet den 24 oktober 2018. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är hårborttagning ohygieniskt?

Avsnitt 3 av 5

Claudia tror inte att det är ohygieniskt att ta bort kroppshår. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om hårborttagningens risker. Hon träffar en hudterapeut och får vara med när hon vaxar ben. Sedan görs en laboration, där bakterierna på ett vaxat ben och ett hårigt jämförs. Nu är Emma säker på vem som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Streaming?

Avsnitt 16 av 20

När du tittar på film eller lyssnar på musik via internet kallas det för att du streamar. Att streama innebär att om du till exempel lyssnar på musik via internet så skickas data till dig och du lyssnar direkt allteftersom den kommer fram. Musiken sparas alltså inte på din enhet. Samma sak gäller om du tittar på någon som "livestreamar" på nätet och direktsänder från sin webbkamera.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Tvåfaktorsautentisering?

Avsnitt 17 av 20

Tvåfaktorsautentisering är ett sätt att göra det säkrare att logga in och skydda dina konton. Det betyder att det krävs något mer än att bara skriva ett lösenord för att bevisa att du är du. Till exempel, när du skriver in lösenordet på datorn skickar den ett sms till telefonen med en tillfällig kod som du sedan skriver in på datorn för att kunna logga in. Nu blir det mycket svårare för någon annan att försöka logga in.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska man kunna programmera?

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Näthat

Man kan fråga sig varför det är så mycket lättare att skriva något taskigt online än att säga det ansikte mot ansikte. Har du fått elaka kommentarer i sociala medier? När ska du ska anmäla näthat? Och hur det går till?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Sociala medier och stress

Många av oss kollar vår mobil flera gånger i timmen. Här får du några tips på vad du kan göra om du känner sig stressad över dina sociala medier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Domännamn?

Avsnitt 6 av 20

Domännamn är ungefär som en gatuadress, fast i den digitala världen. Ett domännamn består av tre delar som har punkter mellan sig. Till exempel så är www.ur.se ett dommännamn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Blir du närsynt av mobilen?

Avsnitt 2 av 5

Claudia tror inte att man kan bli närsynt av att kolla mycket i mobilen. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka saken vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden försöker hon ta reda på sanningen. Hon träffar en optiker och får vara med på en synundersökning. Och hon gör en laboration med hjälp av en synforskare. Resultatet är tydligt, Emma kan dra en slutsats och avgöra om det är Claudia eller Stefan som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Brandvägg?

Avsnitt 3 av 20

En brandvägg är en programvara som kan känna igen skadlig datatrafik. Den har ungefär samma funktion som en dörrvakt. Om vakten känner till att någon är bråkig så får den inte komma in. Brandväggen kan du ha i din router och förhindra att till exempel virus kommer in på ditt nätverk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

IP-adress?

Avsnitt 13 av 20

Alla apparater som är uppkopplade mot internet får en IP-adress. När din mobil, dator, surfplatta, eller TV-spel kommunicerar via internet , tilldelas de ett nummer som fungerar som en adress. Adressen gör att datatrafiken hittar fram till den plats som enheten befinner sig på.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Gör poolen ditt hår grönt?

Avsnitt 1 av 5

Blir blekt hår grönt av kloret i pooler? Claudia tror inte det. Men hennes pappa, Stefan, som har delat ett varnande klipp om det i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare. Hon vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret och avgöra vem som har rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Augmented reality?

Avsnitt 1 av 20

AR står för "augmented reality" som betyder "förstärkt verklighet". Genom en kamera eller speciella glasögon anslutna till ett AR-program kan du uppleva sådant som inte finns i verkligheten, utan bara digitalt. Det kan vara saker eller effekter - till exempel ett litet gulligt monster hemma i ditt rum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Moln?

Avsnitt 14 av 20

Att spara filer "i molnet" har inget alls med vanliga moln att göra. Det man menar är att man använder sin internetuppkoppling och överför det man vill spara till hårddiskar i serverhallar som står någon annanstans, till exempel i ett bergrum under jorden. Man kan se molnet som extra förvaringsutrymme för att spara mer än vad din mobil eller dator har plats för.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-forum 2018

Unga med NPF och nätet

Nätet är extra utmanande för personer med NPF. Impulsivitet och gränslöshet kan få stora konsekvenser. Vad behöver vuxenvärlden veta för att nätet varken ska framstå som riskfritt eller skrämmande? Karin Torgny och Madelein Larsson Wollnik från Nätkoll berättar om föräldrautbildning och skolverktyg för att hantera till exempel näthat och dataspelande. Inspelat på Kistamässan den 3 maj 2018. Arrangör: Riksförbundet Attention. UR.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

E-post?

Avsnitt 7 av 20

En e-postadress innehåller oftast ett namn följt av ett snabel-a (@) och en domän som anger var någonstans i den digitala världen e-postkontot (brevlådan) finns. Du kan läsa din e-post även om du inte är hemma, till exempel genom att logga in på någon annans dator tillfälligt eller få din e-post till din mobiltelefon.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Fråga oss