195 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder Internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på IIS, blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Internet

Avsnitt 3 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är internet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Programmet avslutas med ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Populärvetenskapliga veckan

Ett smart uppkopplat samhälle

Idag är digitalisering ett faktum och vi ser olika spår av hur den påverkar vårt samhälle. Malin Granath, universitetslektor i informatik vid Linköpings universitet, berättar om digitaliseringens roll i utvecklingen av staden och samhället. Inspelat på Linköpings universitet den 24 oktober 2018. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är mobilspel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Programmet avslutas med ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vår extraordinära hjärna

Hur kommer AI påverka människan?

Det blir allt vanligare med smarta apparater och att vi använder oss av artificiell intelligens. Hur kommer detta att påverka framtiden för oss människor och samhället vi lever i? Här berättar Aida Hadzialic (S), konsult och företagare samt före detta gymnasie- och kunskapslyftsminister, om vikten av forskning och lagstiftning kring AI. Inspelat den 22 november 2018 på Skandiabiografen i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är våra datorer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - teckenspråkstolkat

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

CPU?

Avsnitt 5 av 20

CPU är en förkortning av engelskans "Central Processing Unit". På svenska heter det processor och kan liknas vid datorns hjärna. Processorn sköter alla matematiska beräkningar som gör att programmet du använder fungerar som det ska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

HTML?

Avsnitt 11 av 20

HTML står för "Hyper Text Markup Language" och är det språk som alla webbsidor är byggda av. Det berättar hur en hemsida ska se ut och är alltså ett så kallat sidbeskrivningsspråk. Med hjälp av så kallade HTML-taggar kan du till exempel placera in bilder eller tabeller .

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Appar som stöd vid demens

UR Samtiden - Appar som stöd vid demens

Kan modern teknik som appar hjälpa individer med demens och personer i dess närhet att kommunicera bättre? Det anser Christina Samuelsson, biträdande professor i logopedi vid Linköpings universitet som forskar i ämnet. Inspelat: 26 oktober 2017 på Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Gigabyte?

Avsnitt 10 av 20

Gigabyte är en enhet som du kanske sett när det handlar om hur mycket minne till exempel en mobil eller en dator har. Gigabyte förkortas med GB. En dator förstår ju bara ettor och nollor. En etta eller en nolla kallas för en "bit". De brukar delas in i grupper om åtta och blir då en "byte".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Router?

Avsnitt 15 av 20

Internet är ett enormt globalt nätverk med massor av sammankopplade datorer. Routrarna fungerar som vägkorsningar i detta nätverk, där digital information kan fara åt olika håll. Många har faktiskt en router hemma. Oftast ser den ut som en liten låda med antenner som sticker upp och den skickar trafiken in eller ut från internet till ditt eget nätverk hemma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Streaming?

Avsnitt 16 av 20

När du tittar på film eller lyssnar på musik via internet kallas det för att du streamar. Att streama innebär att om du till exempel lyssnar på musik via internet så skickas data till dig och du lyssnar direkt allteftersom den kommer fram. Musiken sparas alltså inte på din enhet. Samma sak gäller om du tittar på någon som "livestreamar" på nätet och direktsänder från sin webbkamera.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Tvåfaktorsautentisering?

Avsnitt 17 av 20

Tvåfaktorsautentisering är ett sätt att göra det säkrare att logga in och skydda dina konton. Det betyder att det krävs något mer än att bara skriva ett lösenord för att bevisa att du är du. Till exempel, när du skriver in lösenordet på datorn skickar den ett sms till telefonen med en tillfällig kod som du sedan skriver in på datorn för att kunna logga in. Nu blir det mycket svårare för någon annan att försöka logga in.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska man kunna programmera?

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Domännamn?

Avsnitt 6 av 20

Domännamn är ungefär som en gatuadress, fast i den digitala världen. Ett domännamn består av tre delar som har punkter mellan sig. Till exempel så är www.ur.se ett dommännamn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Brandvägg?

Avsnitt 3 av 20

En brandvägg är en programvara som kan känna igen skadlig datatrafik. Den har ungefär samma funktion som en dörrvakt. Om vakten känner till att någon är bråkig så får den inte komma in. Brandväggen kan du ha i din router och förhindra att till exempel virus kommer in på ditt nätverk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

IP-adress?

Avsnitt 13 av 20

Alla apparater som är uppkopplade mot internet får en IP-adress. När din mobil, dator, surfplatta, eller TV-spel kommunicerar via internet , tilldelas de ett nummer som fungerar som en adress. Adressen gör att datatrafiken hittar fram till den plats som enheten befinner sig på.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Formatera?

Avsnitt 9 av 20

När du formaterar en hårddisk eller ett minneskort innebär det att du raderar allting som finns på enheten. Samtidigt skapas ett filsystem, som tomma lådor i en byrå, där ny information kan lagras. När du formaterar så behåller du alltså själva möbeln men kastar bort allt som du förvarat inne i lådorna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Augmented reality?

Avsnitt 1 av 20

AR står för "augmented reality" som betyder "förstärkt verklighet". Genom en kamera eller speciella glasögon anslutna till ett AR-program kan du uppleva sådant som inte finns i verkligheten, utan bara digitalt. Det kan vara saker eller effekter - till exempel ett litet gulligt monster hemma i ditt rum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

VR?

Avsnitt 18 av 20

VR (Virtual Reality) betyder "simulerad verklighet." Det går till så att du tar på dig ett par VR-glasögon och det du ser, det kan vara en bild, en film eller eller kanske ett spel, anpassar sig till ögonen och huvudets rörelser. Du lurar din hjärna att tro att du befinner dig mitt i de händelser som utspelar sig på skärmarna inne i glasögonen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Moln?

Avsnitt 14 av 20

Att spara filer "i molnet" har inget alls med vanliga moln att göra. Det man menar är att man använder sin internetuppkoppling och överför det man vill spara till hårddiskar i serverhallar som står någon annanstans, till exempel i ett bergrum under jorden. Man kan se molnet som extra förvaringsutrymme för att spara mer än vad din mobil eller dator har plats för.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-forum 2018

Unga med NPF och nätet

Nätet är extra utmanande för personer med NPF. Impulsivitet och gränslöshet kan få stora konsekvenser. Vad behöver vuxenvärlden veta för att nätet varken ska framstå som riskfritt eller skrämmande? Karin Torgny och Madelein Larsson Wollnik från Nätkoll berättar om föräldrautbildning och skolverktyg för att hantera till exempel näthat och dataspelande. Inspelat på Kistamässan den 3 maj 2018. Arrangör: Riksförbundet Attention. UR.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

E-post?

Avsnitt 7 av 20

En e-postadress innehåller oftast ett namn följt av ett snabel-a (@) och en domän som anger var någonstans i den digitala världen e-postkontot (brevlådan) finns. Du kan läsa din e-post även om du inte är hemma, till exempel genom att logga in på någon annans dator tillfälligt eller få din e-post till din mobiltelefon.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Internet?

Avsnitt 12 av 20

Internet är världens största nätverk. Med hjälp av kablar, fiber, via satelliter och genom trådlös teknik har vi skapat digitala vägar runt hela jorden. Varje gång du använder internet så blir du också en del av det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Filterbubbla?

Avsnitt 8 av 20

Filterbubblor uppstår i våra flöden på webben när vi bara ser sånt som vi gillar. Det kan bli ensidigt. Du kanske tittar på videoklipp där människor spelar gitarr och då fylls tipslistorna med förslag på fler klipp med människor som spelar gitarr. Plötsligt är det som om det bara fanns gitarrmusik. Då har du hamnat i en filterbubbla och missar massa andra saker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Söka på nätet

Avsnitt 8 av 8

Ett illasinnat rykte sprider sig i farkosten när Pixie slarvar med att ta reda på fakta. Surfarna stöter på en sajt som utger sig för att vara en nyhet, men som i själva verket är flera år gammal. Surfarna får lära sig hur man begränsar sökningar på nätet, och nyttan med att kontrollera källan innan man tror på en nyhet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Wifi?

Avsnitt 20 av 20

Wifi är en trådlös teknik som består av radiovågor. Man kopplar upp sig mot olika accesspunkter, alltså radiosändare. En enhet med påslagen wifi letar hela tiden efter såna här accesspunkter att koppla upp sig mot. Och accesspunkterna svarar så att du kan välja att koppla upp dig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Cookie?

Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Webcrawler?

Avsnitt 19 av 20

När du söker efter något på webben beror det snabba sökresultatet bland annat på ett litet program som kallas för "webcrawler", eller som man också kallar dem - "spindlar". Dessa jobbar åt sökmotorerna och samlar in den senaste informationen som skrivs på webbsidor. De skapar även innehållsförteckningar så att det blir lättare för oss att hitta rätt information.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Digitala missförstånd

Avsnitt 7 av 8

Algot skickar meddelanden till en vän. Men vännen tolkar hans emojier fel och det blir missförstånd. Surfarna får in en felstavad sökning och försöker reda ut vad den egentligen betyder. De får erfara hur lätt det är att hamna fel på nätet, bara genom ett litet stavfel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Nätfiske

Avsnitt 6 av 8

Kakan har hemligheter som hon vill behålla för sig själv. Surfarna får lära sig att det är viktigt att inte dela med sig av personlig information på nätet. Vad kan hända om du lämnar ut ditt lösenord? Hur tar man reda på vem som står bakom en länk i ett nätforum? Surfarna pratar om integritet på nätet, och om vikten av att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Stockholm International Youth Science Seminar 2017

Högupplöst kemisk bildbehandling

Aeli Olson forskar kring hur man genom samverkan mellan ljus och materia gör det lättare för diffraktion att spridas efter att ha färdats genom hål eller över kanter. Detta för att skapa bättre högupplöst kemisk bildbehandling. Inspelat den 6 december 2017 på Cirkus i Stockholm. Arrangör: Unga forskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss