45 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMod

Yasin

Avsnitt 3 av 8

För tre år sedan kom Yasin som ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Separationen från hans familj har sedan dess fått honom att känna sig otrygg. Men under sin vandring med Asylstafetten hittade han för första gången tillbaka till känslan han så länge saknat.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Utan dig finns inget jag

Alla behöver trygghet, mening, sammanhang och relationer till andra människor och alla behöver känna sig älskade och behövda. Här hör vi psykiater Ullakarin Nybergs tankar om vad som är viktigt och vad vi alla kan göra för att de runt omkring oss ska må bra. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Arbeta brett för bättre integration

Inom projektet Boss erbjöds kommuner stöd i att ta emot, ge stöd till och integrera ensamkommande på ett kvalitativt sätt. Här berättar projektets kommunikatör Hanna Nordehammar om vad som fungerat och vad som inte fungerat. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Arbeta med normer i vardagen

Isabel Grönevik arbetar med HVB-verksamhet i Växjö kommun. Här berättar hon om hur kommunen arbetar med frågor om värderingar, normer, sex och relationer i vardagen. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Tala om sex, normer och relationer

Kultur, samhällsregler och normer ändras när man kommer från ett land till ett annat. Bland ensamkommande barn och unga finns ett stort behov av att prata om sex, relationer, normer och hbtq-frågor. Här presenterar Emelie Mire Åsell från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor material som kan vara till stöd för personal när man pratar om sex och samlevnad. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Stöd till ensamkommande - vad har effekt?

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) har med hjälp av experter och sakkunniga utvärderat det stöd som ges till ensamkommande barn och unga för att se vad som har egentlig effekt. Här presenterar Pernilla Östlund vad myndigheten kommit fram till med hjälp av en av experterna, Henry Ascher. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Vikten av omsorg i mötet med ensamkommande

Som ensamkommande till Sverige möter man flera vuxna med olika roller, allt från god man till boendepersonal, socialtjänst och lärare. Det är viktigt att det praktiska funkar, men även omsorgen och omtanken är viktig. Psykologerna Sabina Gusic och Johan Andersson lyfter här olika exempel på omsorgsarbete i relation till ensamkommande ungas livsvillkor. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Inkludera ensamkommande barn och unga

Mehrdad Darvishpour, docent i socialt arbete, talar om utmaningar och möjligheter vid samverkan kring och inkludering av ensamkommande barn och unga. För att få en klar bild av ensamkommandes situation i Sverige måste man lyssna på de ensamkommande som kommit hit, menar han. Myndigheter talar gärna om samverkan för ensamkommande men borde i stället säga samverkan med ensamkommande. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samverkan för ensamkommande barn och unga

Migrationsverkets prognos för 2019

Efter 2015 har antalet ensamkommande minskat och den trenden har fortsatt. De säkerhetsmässiga och socioekonomiska incitamenten som gör att många vill ta sig till Sverige kommer att vara fortsatt starka under 2019, det är främst vägarna hit och risken att få avslag som begränsar antalet som kommer hit. Cecilia Tuvesson, omvärldsanalytiker på Migrationsverket, berättar om prognosen för 2019. Inspelat den 6 december 2018 på Folkets hus i Stockholm. Arrangörer: Socialstyrelsen, Skolverket och Ensamkommandes förbund.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Följetongen om de ensamkommande och gymnasiet

Avsnitt 35 av 37

Amin och Meijsam är två av de ensamkommande ungdomar som kom till Sverige under 2015. Det är en grupp vars öde blivit något av en medial följetong. Frågan om ifall de ska få stanna eller inte har varit politiskt laddad. Sedan regeringen i december 2017 föreslog den nya gymnasielagen har de politiska och juridiska turerna varit många. Vad gäller i nuläget för Amin, Meijsam och de cirka 11 000 andra ungdomar som berörs av lagen?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barnrättsdagarna 2018

Särskilt utsatta barngrupper och deras livsvillkor

Vad är det som driver barn från Marocko att ta sig hela vägen till Sverige? Hur behandlas de längs vägen? Och vad behöver barnen för att få en fast grund och tillvaro? Länsstyrelsen i Stockholm har skrivit en rapport om särskilt utsatta barngrupper och deras livsvillkor och Maria von Bredow, utredare berättar om den. Inspelat den 24 april 2018 i Conventum kongresshall, Örebro. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska! - arabiska

Spring Amina, del 3

Avsnitt 6 av 6

Det är dags för tävling. På ett oväntat sätt får Amina tag på ett par skor. Nu kan hon ställa sig på startlinjen, redo att tävla. Spring för livet, Amina! ropar hennes kompisar. Amina tänker på sin bror, som inte längre finns. Han var alltid snabbare än hon. Men nu är det hennes tur. Hon ska springa så fort hon kan, för sin brors skull. Del 3 av 3.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska!

Spring Amina, del 3

Det är dags för tävling. På ett oväntat sätt får Amina tag på ett par skor. Nu kan hon ställa sig på startlinjen, redo att tävla. Spring för livet, Amina! ropar hennes kompisar. Amina tänker på sin bror, som inte längre finns. Han var alltid snabbare än hon. Men nu är det hennes tur. Hon ska springa så fort hon kan, för sin brors skull. Del 3 av 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska! - arabiska

Spring Amina, del 2

Avsnitt 5 av 6

Amina har blivit medlem i friidrottsklubben. Men träningen är svårare än Amina trodde, och det går inte så bra. Först när hon tänker på sin bror går det bättre. Hennes älskade bror, som inte längre finns. Tanken på honom gör att hon springer snabbare och snabbare. Snart är det dags för tävling, men det finns ett problem - hon behöver ett par riktiga skor för att tävla. Mamma tycker att Amina ska köpa ett par skor för att kunna tävla. Men så händer något som förändrar allt. Del 2 av 3.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska!

Spring Amina, del 2

Amina har blivit medlem i friidrottsklubben. Men träningen är svårare än Amina trodde, och det går inte så bra. Först när hon tänker på sin bror går det bättre. Hennes älskade bror, som inte längre finns. Tanken på honom gör att hon springer snabbare och snabbare. Snart är det dags för tävling, men det finns ett problem - hon behöver ett par riktiga skor för att tävla. Mamma tycker att Amina ska köpa ett par skor för att kunna tävla. Men så händer något som förändrar allt. Del 2 av 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska! - arabiska

Spring Amina, del 1

Avsnitt 4 av 6

Amina blir rädd när hon hör smällaren och springer. Hon är van att springa när det smäller, det gjorde hon ofta i Somalia. Hon springer så snabbt att hennes kompis Lina vill att hon följer med på träningen. Amina är snabbast av alla och tränaren vill att hon går med i klubben. Men det kostar pengar, och hon sparar ju alla pengar för att skicka till sin mamma. Berättelse om en ung tjej som kommit till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Del 1 av 3.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSluka svenska!

Spring Amina, del 1

Amina blir rädd när hon hör smällaren och springer. Hon är van att springa när det smäller, det gjorde hon ofta i Somalia. Hon springer så snabbt att hennes kompis Lina vill att hon följer med på träningen. Amina är snabbast av alla och tränaren vill att hon går med i klubben. Men det kostar pengar, och hon sparar ju alla pengar för att skicka till sin mamma. Berättelse om en ung tjej som kommit till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Del 1 av 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Läxhjälpen - en möjlighet för ensamkommande

Avsnitt 6 av 30

Varje onsdag är det läxhjälp i Mölnlycke kulturhus. En hjälp under två intensiva timmar särskilt för ensamkommande. Vilka är ungdomarna som kommer dit? Vad har de för skolbakgrund och vad är det som får så många vuxna att komma och vilja hjälpa?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordens nyanlända barn och unga

Samverkan för ett välfungerande mottagande

Hur kan samverkan mellan skola, socialtjänst och ideella krafter resultera i ett välfungerande mottagande? Anna Jakobsson från Örebro kommun berättar om hur Örebro skapat tydliga rutiner och struktur för samverkan mellan skola, socialtjänst och civilsamhället och hur detta bidragit till positiva resultat för ensamkommande unga. Inspelat den 7 december 2017 på Nordatlantens Brygge i Köpenhamn. Arrangör: Nordens välfärdscenter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarn till salu

Bacha bazi i Afghanistan

Avsnitt 1 av 4

I exempelvis Afghanistan och Pakistan finns ett fenomen som kallas bacha bazi - lek med pojkar. Unga, fattiga pojkar kidnappas eller säljs av sina föräldrar. De kläs i kvinnokläder och tvingas dansa på fester. Efter festerna händer det att äldre män bjuder på pojkarna. Pojken eller pojkarna måste följa med den högstbjudande hem. Ofta blir de utsatta för våldtäkt. Mujtaba Attai är ordförande för Sveriges ensamkommandes förbund och vet vad det innebär att vara fattig och utsatt i Afghanistan. Han försöker få dem som drabbats av bacha bazi att prata om det för att få hjälp. Men det är svårt eftersom det är så skamfyllt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnsexhandel i världen

Afghanistans dansande pojkar

Avsnitt 1 av 4

Av de ensamkommande barn som sökte asyl i Sverige 2016 var nästan en tredjedel från Afghanistan. Det kan finnas många skäl till att afghanska pojkar flyr. En orsak kan vara fenomenet bacha bazi och sexuella övergrepp i hemlandet, där pojkarna kan kidnappas eller säljas av sina föräldrar. Pojkarna kläs i kvinnokläder och tvingas dansa på fester. Efteråt händer det att männen bjuder på pojkarna som måste följa med den högstbjudande hem, där de ofta blir utsatta för våldtäkt. Många känner skam över det och vill själva inte berätta vad de varit med om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Fortsatt osäkert om ensamkommande och gymnasiet

Avsnitt 21

Hösten 2016 samlades lärare under uppropet "Vi står inte ut". De sa att den svenska migrationspolitiken gjorde situationen ohållbar i deras klassrum. De vittnade om elever, ofta ensamkommande från Afghanistan, som bröt ihop i skolan av oro inför framtiden. Regeringen svarade med att annonsera en lagändring som innebär att en elev tillåts stanna så länge han eller hon går i gymnasiet. Men den nya lagen har knappt hunnit träda i kraft innan den möter kritik från skolhåll. De komplicerade reglerna gör det svårt att veta vad som gäller och lärare riskerar att göras till medbedömare i asylprocessen, menar kritikerna.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

När tar min resa slut?

Avsnitt 17

Ungefär 35 000 ensamkommande barn sökte asyl i Sverige under 2015. År 2016 var den siffran 2000. När Abbas var 14 år tvingades han fly från Afghanistan. Enda chansen för honom att överleva var att lämna sin familj och sin by. Till slut kom han till Sverige och nu väntar han på beslut om han ska få stanna eller inte. Vad gör man i väntan på sin framtid?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Att tidigt upptäcka signaler på missbruk

Den första tiden för ett ensamkommande barn är oerhört viktig om man vill undvika att personen hamnar i missbruk, säger Fred Nyberg, professor i beroendeforskning. Mat och tak över huvudet räcker inte. Ofta behövs kvalificerad psykologisk hjälp för att hjälpa och vägleda det ensamkommande barnet. Situationen är på många håll alarmerande, säger Nyberg. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Fakta om ensamkommande barn

Att så fort som möjligt se till att de ensamkommande barnen får en gymnasieutbildning är det viktigaste av allt, menar professor Eskil Wadensjö. Här redovisar han flera både nationella och internationella undersökningar som gjorts kring de ensamkommande barnens situation. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Folkhögskola helhetslösning för ensamkommande

Avsnitt 7

Abdul kom till Sverige som ensamkommande flykting från Syrien för några år sedan. Bangin kom ensam från irakiska Kurdistan. Nu går de på Löftadalens folkhögskola där de också bor. Skolan ingår i Folkhögskolespåret - en lösning med både boende och skola för ensamkommande ungdomar. På Folkhögskolespåret kan man ta igen både grundskola och gymnasium, allt efter individens behov. Regeringen har gett myndigheter i uppdrag att kraftsamla för att säkra en bättre skolgång för ensamkommande unga. Samtidigt står flera platser tomma på Löftadalens folkhögskola och bara ett fåtal av landets folkhögskolor har än så länge hoppat på Folkhögskolespåret. Vad beror det på?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskardagarna 2016

Vem ska få uppehållstillstånd?

Daniel Hedlund är forskare i barn- och ungdomsvetenskap och talar här om de problem som handläggare och politiker ställs inför i frågor som rör migrationspolitisk och asyl. Hur uppfattas ensamkommande barn och deras trovärdighet? Hur argumenterar man i dessa frågor? Inspelat den 12 oktober 2016 på Stockholms universitet. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Så möter du ensamkommande barn i skolan

Under sin flykt från Kabul till Malmö blev Omid Mahmoudi slagen blodig med elkablar, tvingades bo i en soptunna och var tvungen att förlita sig på tvivelaktiga flyktingsmugglare. I dag är han ordförande för Ensamkommandes förbund med uppgift att ge stöd till nyanlända barn i samma situation som han själv en gång var. Här berättar Omid Mahmoudi om hur det med rätt stöd är möjligt att lyckas i skolan och få en meningsfull fritid även om man har upplevt hemska saker. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Psykologiskt stöd till ensamkommande skolbarn

Den brittiska psykiatern Mina Fazel ser som sin främsta uppgift att föra in begreppet mental hälsa i skolan. Hon arbetar sedan många år speciellt med att stötta ensamkommande elever och hon vet hur sårbara de är. De skulle aldrig självmant söka vård, säger hon, och därför gäller det att hitta lite annorlunda och okonventionella vägar för att nå dem. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ensamkommande barn i skolan

Lyckad skolgång främjar integration

Abdulahi Cadaani från Somalia berättar om hur han fick vänta i nio månader på sitt uppehållstillstånd och att det var de värsta månaderna i hans liv. Han berättar om hur svårt det kan vara att överbrygga kulturella skillnader och lära sig det svenska samhällssystemet. Många av Cadaanis vänner dövade väntan med droger. I dag arbetar han i föreningen SIMON med syfte att stötta nyanlända ungdomar. Inspelat den 2 november 2016 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Karolinska institutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Ensamkommande och lärare som inte står ut

Avsnitt 36 av 36

Många dagar känner jag mig som en clown, för här står jag och pratar om verb och de sitter och tänker på en eventuell död. Det säger Lina-Maria Abrahamsson som är lärare på Angeredsgymnasiet. Hon är en av de drygt 300 lärare som i höstas skrev under ett upprop med kravet att Sverige slutar utvisa ensamkommande ungdomar till Afghanistan. Oron och osäkerheten i klassrummen gör det omöjligt för lärarna att utföra sitt uppdrag. Vi besöker Angeredsgymnasiet för att ta reda på hur skolan kan påverkas av flyktingpolitiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forte talks 2016

Mellan det förflutna och framtiden

Henry Ascher, professor vid Göteborgs universitet, berättar om vad tidigare uppleveser har för påverkan på nyanlända ungas välmående, hur förutsättningarna ser ut och vilket stöd nyanlända barn och unga behöver. Inspelat på Nacka Strandsmässan, Stockholm, den 8 mars 2016. Arrangör: Forte.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Alla talar idrottens språk

Oavsett om man pratar dari eller göteborgska så kan man ändå passa bollen, säger Magnus Berg från Alvik Basket som förra året tog in ensamkommande ungdomar i klubben. Han ger oss fyra enkla tips på hur man kan arbeta med idrott som ett universellt språk som knyter samman människor. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa bland barn och unga 2016

Verktyg i mötet med ensamkommande barn

Hur ser framgångsfaktorerna ut för att bygga ett förtroende och att genomföra ett bra samtal med ensamkommande unga som ofta bär på svåra traumatiserande händelser? Psykoterapeuten Carl Pether Wirsén berättar här om vikten av kroppsspråk och genuint intresse för ungdomarna i kombination med en kulturförståelse och en förståelse för tidigare anknytningsmönster. Inspelat på 7A Odenplan, Stockholm, den 3 februari 2016. Arrangör: Expo Medica.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa bland barn och unga 2016

Att stötta vid en avslagskris

Empatitrötthet, överidentifikation och medberoende kan ofta drabba den som arbetar med ensamkommande ungdomar, menar psykoterapeuten Carl Pether Wirsén. Här berättar han om vad som kan vara orsaken till våra olika reaktioner och ibland irrationella beteenden, och ger exempel på hur våra egna anknytningsmönster och erfarenheter kan ge avtryck i arbetet med ungdomar i kris. Inspelat på 7A Odenplan, Stockholm, den 3 februari 2016. Arrangör: Expo Medica.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt

Musse

Avsnitt 4 av 8

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Musse

Avsnitt 4 av 8

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella brottsofferdagen 2016

Ensamkommande barn som försvinner

Mikaela Hagan, handläggare inom flykting och integration på Rädda Barnen, berättar om ensamkommande barn som försvinner i Sverige. Hon försöker ge en bild av vilka dessa barn är, hur många de är och varför de försvinner. Många av barnen riskerar att utsättas för människohandel. Inspelat den 22 februari 2016 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa bland barn och unga 2016

Möten med traumatiserade barn

Professionella möten med barn som utsatts för svåra traumatiska situationer kräver särskild omtanke och förberedelse, menar psykologen och psykoterapeuten Åsa Landberg. I denna föreläsning berättar hon om hur möten med dessa barn kan se väldigt olika ut beroende på om de sker i samband med skola, förskola, socialtjänst, sjukvård, rättsväsende eller i någon annan situation. Inspelat på 7A Odenplan, Stockholm, den 3 februari 2016. Arrangör: Expo Medica.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa bland barn och unga 2016

Barn och unga i hemlöshet

Ett stort antal unga lever i ett ingenmansland innanför Sveriges gränser, utan de rättigheter eller sociala skydd som andra medborgare har. Hans Swärd, professor i socialt arbete, har under flera år studerat och skrivit om denna utsatta och sårbara grupp. I sin föreläsning frågar han sig om det finns en risk för att vi håller på att vänja oss vid att det finns grupper som lever helt utanför samhället. Inspelat på 7A Odenplan, Stockholm, den 3 februari 2016. Arrangör: Expo Medica.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Familjehemmet Andersson

Avsnitt 4 av 23

Familjen Andersson är en ovanlig familj. Förutom Malenas och Pärs två biologiska barn har de två familjehemsplacerade barn och tre ensamkommande flyktingbarn. Hur är det att vara familjehem och vad tänker barnen? Under 2013 blev 32 600 barn placerade i familjehem, jourhem eller andra omhändertaganden. Idag har den siffran ökat kraftigt, men det finns ingen säker statistik att tillgå. Det man vet är att det råder stor brist på familjehem och kommunerna letar med ljus och lykta efter fler familjer som vill öppna sin dörr för utsatta barn och ungdomar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flyktingfrågor och antirasism

Dom kallas ensamkommande

Philip Lalander är professor i socialt arbete vid Malmö högskola och forskar om dem som kallas ensamkommande. Han berättar om att det finns två perspektiv på ensamkommande. Det ena perspektivet är att de är traumatiserade offer och det andra är att de är aktörer med resurser och kraft. Han menar att det ena inte utesluter det andra. Inspelat den 15 oktober 2015 på Malmö högskola. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Zahers resa

Avsnitt 2 av 42

Sjuttonårige Zaher kom till Sverige för nästan ett år sedan. Då hade han varit på väg från det krigshärjade Afghanistan i flera år. Zaher är ett så kallat Dublinärende, vilket innebär att han måste söka asyl i det första land där hans fingeravtryck registrerades. I Zahers fall var det Italien, men där utsattes han för flera övergrepp så nu kämpar han för att Sverige ska ta över hans asylansökan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnsamkommande flyktingbarn dokumentär

Ensamkommande flyktingbarn dokumentär

Efter en lång och farlig flykt kom Ali, Reza, Mortaza, Aster, Hanna, Amin och Hadi till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Kommer de få stanna och hur finner de sig till rätta i sitt nya hemland? Amin har kastats ut från Sverige och lever nu i ett tältläger på Malta.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskardagarna 2010

Inte längre ensam i främmande land

Hur ser livet ut för ensamkommande flyktingbarn? Psykologen Marie Hessle berättar hur hon följt 100 ensamkommande asylsökande flyktingbarn under tio års tid, för att se vilka erfarenheter de gjort som unga vuxna i Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning