238 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är myten om Bermudatriangeln sann?

Avsnitt 5 av 5

Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 2.

Avsnitt 9 av 10

Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Tänk om allt är en illusion

Avsnitt 10 av 10

Hur vet vi att det vi ser, känner och luktar är på riktigt? Att allting inte bara är en superavancerad och välgjord simulering? Sofia och Nils, båda 11 år, funderar tillsammans med Farzad kring de här komplicerade frågorna. Tänk om vi egentligen befinner oss i ett spel och att någon annan styr oss, vem skulle det vara i så fall? Och spelar det egentligen någon roll om allt är en illusion? Vi får också höra vad elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker om samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 1.

Avsnitt 8 av 10

Vad är döden? Varför dör vi? Och vad händer med oss när vi dör? Tillsammans med 11-åriga Sun-Sun och 12-åriga Fabian funderar Farzad kring de här stora frågorna. Alla dör någon gång och ändå tycker vi ofta att det är jobbigt att tänka på det och prata om det. Varför då? Ser man på döden på olika sätt beroende på hur gammal man är? Och hur kan det vara när någon i ens närhet dör? Vi får också höra några elever på Snösätraskolan dela med sig av sina tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten

Blir du närsynt av mobilen?

Avsnitt 2 av 5

Claudia tror inte att man kan bli närsynt av att kolla mycket i mobilen. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka saken vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden försöker hon ta reda på sanningen. Hon träffar en optiker och får vara med på en synundersökning. Och hon gör en laboration med hjälp av en synforskare. Resultatet är tydligt, Emma kan dra en slutsats och avgöra om det är Claudia eller Stefan som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten

Gör poolen ditt hår grönt?

Avsnitt 1 av 5

Blir blekt hår grönt av kloret i pooler? Claudia tror inte det. Men hennes pappa, Stefan, som har delat ett varnande klipp om det i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare. Hon vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret och avgöra vem som har rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Kan du dö av energidryck?

Avsnitt 4 av 5

Kan man dö av energidryck? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon cirkusartisten Einar som dricker energidryck varje dag. Hur mår han? Sedan gör Emma en laboration för att ta reda på om hjärtat påverkas. Resultatet är tydligt och Emma kan dra en slutsats och avgöra vem som hade rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - PI-symposium: Pinker och Rosling

Upplysning för en faktabaserad världsbild

Vanliga, men felaktiga, uppfattningar om världens tillstånd får oss att göra felaktiga prioriteringar och ta kontraproduktiva beslut. En panel bestående av Steven Pinker, professor i psykologi, Anna Rosling Rönnlund, medgrundare till Gapminder och Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, diskuterar vikten av att sprida en faktabaserad världsbild.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är hårborttagning ohygieniskt?

Avsnitt 3 av 5

Claudia tror inte att det är ohygieniskt att ta bort kroppshår. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om hårborttagningens risker. Hon träffar en hudterapeut och får vara med när hon vaxar ben. Sedan görs en laboration, där bakterierna på ett vaxat ben och ett hårigt jämförs. Nu är Emma säker på vem som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Avsnitt 6 av 10

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Avsnitt 7 av 10

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Audre Lorde - poet som omformade feminismen

Avsnitt 26

Your silence will not protect you, skriver poeten Audre Lorde. Under hela hennes liv försöker omgivningen tysta henne, men Audre Lorde vägrar vara stillsam och anpassningsbar. Hon växer upp i Harlem, New York, som dotter till immigranter från Västindien. Hon gör en klassresa, slår sig in i universitetsvärlden, och därefter in i 1970-talets feministiska kretsar. Där synliggör hon rasismen, och kämpar i motvind för att alla hennes identiteter ska få rymmas - svart, kvinna, lesbisk, och krigarpoet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Blir du närsynt av mobilen?

Avsnitt 2 av 5

Claudia tror inte att man kan bli närsynt av att kolla mycket i mobilen. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka saken vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden försöker hon ta reda på sanningen. Hon träffar en optiker och får vara med på en synundersökning. Och hon gör en laboration med hjälp av en synforskare. Resultatet är tydligt, Emma kan dra en slutsats och avgöra om det är Claudia eller Stefan som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad är tid?

Avsnitt 5 av 10

Finns tid på riktigt, eller är den bara ett påhitt? Tillsammans med 10-åriga Zoi och 11-åriga Nils funderar Farzad kring de här kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar, och frågar sig bland annat vad som skulle hända om tiden inte fanns. För att få höra ännu fler funderingar om tiden lyssnar de också på vad några elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker. När man filosoferar finns det inga rätt eller fel och det är inte svaren som är viktiga - utan vägen dit.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad gör mig till mig?

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Gör poolen ditt hår grönt?

Avsnitt 1 av 5

Blir blekt hår grönt av kloret i pooler? Claudia tror inte det. Men hennes pappa, Stefan, som har delat ett varnande klipp om det i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare. Hon vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret och avgöra vem som har rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tonåring som vill bestämma själv

Avsnitt 35

En förälder undrar hur hon ska få den 14-åriga dottern med ADHD och autism att förstå att det är de vuxna som bestämmer. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo pratar om vikten av att vara delaktig i beslut och att lära sig ta ansvar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 2

Avsnitt 4 av 10

Fabian och Minou fortsätter att fundera tillsammans med Farzad kring meningen med livet. Varför lever vi? Vad kan påverka synen på meningen med livet, och förändras den med tiden? De gör ett tankeexperiment: om man som 90-åring kunde ringa till sig själv idag och tipsa om vad som gör livet meningsfullt. Vad skulle man säga då?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 1

Avsnitt 3 av 10

Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 2

Avsnitt 2 av 10

Vad är det att vara sig själv? Kan man vara olika personer samtidigt? Och hur är det egentligen, finns det något i en själv som kommer vara precis likadant även när man är 80? Farzad filosoferar vidare tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. De vrider och vänder på sina funderingar för att hitta olika svar och kunna ta nya tankekliv. Elever på Snösätraskolan i Rågsved får också fundera kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 1

Avsnitt 1 av 10

Vem är egentligen jag? Vad är det som gör mig till just mig? Känns det likadant för alla att vara människa? Om jag hade blivit utbytt på BB och vuxit upp i en annan familj i en annan del av världen, skulle det ändå finnas något i mig som var samma som nu? Stora, svåra och spännande frågor som Farzad funderar över tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. Genom att fundera på samma fråga tillsammans med andra kan vi få nya tankar och andra perspektiv. Kanske tankar vi aldrig tänkt förut? När man filosoferar finns det inget rätt eller fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Behandlad som ett barn

Avsnitt 8 av 10

Susanne Rosenström är verksamhetschef inom omsorgen, och ibland märker hon att brukarna blir behandlade som barn. Det är också vanligt att människor med intellektuell funktionsnedsättning jämförs med barn när man pratar om deras begåvningsnivå. Vilka konsekvenser får det, och hur ska man som chef hantera det? Sebastian samtalar med Susanne om det och delar med sig av sina egna erfarenheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Makt

Avsnitt 9 av 10

Camilla Adolfsson är lärare på en gymnasiesärskola. Ibland arbetar hon med elever som har begränsade möjligheter att kommunicera. Camilla strävar efter att respektera allas rätt till självbestämmande, men ibland hamnar hon i svåra situationer. Till exempel kan en elev, som inte kan prata, uttrycka sitt missnöje genom att ta av sig alla kläder när de är på stan. Vad gör hon då? Sebastian samtalar med Camilla om makt, och hur personal inom omsorgen kan förhålla sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Självbestämmande

Avsnitt 10 av 10

Petra Björne är utvecklingskoordinator. Hon stödjer både personal och brukare i verksamheter inom LSS. Ibland händer det att brukare ringer till henne och berättar att de känner sig begränsade på olika sätt, till exempel i hur de vill leva sina liv. Vad kan hon göra då? Sebastian samtalar med Petra om hur personalen kan förhålla sig till brukarnas rätt till självbestämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Vem ska göra jobbet?

Avsnitt 1 av 10

Madeleine Arle arbetar som aktivitetshandledare vid en daglig verksamhet som driver ett café. Verksamheten är frivillig för brukarna, och ibland händer det att de inte dyker upp. Det ställer till problem för Madeleine för då måste hon själv ta hand om alla beställningar. Sebastian pratar med henne om hur hon ska göra för att motivera brukarna, och vilka krav hon kan ställa på att de ska ta ansvar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Flytta hemifrån

Avsnitt 2 av 10

Ingrid Savbrandt är omsorgspedagog vid en daglig verksamhet i Malmö. Ibland kommer det deltagare till henne och ber henne om hjälp så att de kan flytta hemifrån. Men när Ingrid försöker hjälpa till kan det uppstå konflikter med föräldrar som vill att deras barn ska fortsätta bo hemma. Sebastian samtalar med Ingrid om hur deltagarnas relationer till sina närstående påverkar det dagliga arbetet inom omsorgen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Vara ifred?

Avsnitt 3 av 10

Per Voll är kurator, han hjälper ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar att få kontaktstöd. En mamma som är orolig för sin 17-åriga son hör av sig. Hon vill att sonen ska ha någon att umgås med, någon att fika eller gå på bio med. Men problemet är att sonen själv inte vill ha någon kontaktperson. Så vad ska Per göra? Sebastian samtalar med Per om vem som egentligen vet bäst vad en tonåring i den här situationen mår bra av.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Utnyttjad

Avsnitt 4 av 10

Martin arbetar som omsorgspedagog. En dag kommer en av deltagarna till sin dagliga verksamhet och är jätteglad. Hon har träffat en man som är "normalpuckad" och hon är väldigt förälskad. Men Martin är rädd att hon kommer att bli utnyttjad. Sebastian samtalar med Martin om olika situationer när den som har en intellektuell funktionsnedsättning riskerar att bli utnyttjad, och vad personal inom omsorgen kan göra för att förhindra det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Skaffa barn

Avsnitt 5 av 10

Johan Lidbo är omsorgspedagog inom daglig verksamhet. Det händer att brukare kommer till honom och berättar att de vill skaffa barn. Och ibland vet Johan att personen ifråga inte kommer att klara av att ta hand om barnet. Sebastian, som själv är förälder, samtalar med Johan om längtan efter barn, och om hur man som personal kan hantera de svåra situationer som ibland uppstår kring detta.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Regler på boende

Avsnitt 6 av 10

Jenny Nihlén arbetar som övergripande omsorgspedagog inom LSS. Hon stödjer sin personal i arbetet med hur olika regler ska se ut och tillämpas i gruppbostaden. Ibland har brukarna och personalen på boendet väldigt olika uppfattningar om det. Vilka regler ska gälla för personalen och vilka ska gälla för brukarna? Utifrån egna och andras erfarenheter samtalar Sebastian med Jenny om hur en bra regel kan se ut, och hur man får den att fungera i praktiken.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Boendestöd

Avsnitt 7 av 10

Anette Walter arbetar som boendestödjare, det innebär att hon gör hembesök hos brukare som har boendestöd enligt LSS. Meningen är att hon ska stödja de här personerna så att de bättre kan ta hand om sitt hem. Ibland kommer hon till hem i kaos, samtidigt som personen som bor där inte vill ta emot hjälp. Hur hanterar hon det? Sebastian samtalar med Anette om när rätten att bestämma över sitt eget hem krockar med omgivningens idéer om vad som är en bra hemmiljö.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Niccolò Machiavelli - makten framför allt

Avsnitt 18

Hur ska man göra som politisk ledare för att lyckas ta makten? Och hur bör man agera för att behålla den? I sin bok Fursten ger Niccolò Machiavelli handfasta råd - och alla medel är tillåtna. Politiker till både höger och vänster anklagas ofta för att vara machiavelliska, alltså handla politiskt utan att ta moraliska hänsyn. Men hur kommer det sig att hans råd fått sådant genomslag, och fortfarande är aktuella, trots att det gått femhundra år? Och hur machiavellisk var Machiavelli själv egentligen?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Skylla på andra

Avsnitt 7 av 7

En bagare har ett problem. När mjölet tar slut använder hon sitt eget snor istället. När chefen kommer på det blir hon jättearg. Hur ska bagaren komma ur knipan? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Vara utanför

Avsnitt 6 av 7

En clown har ett problem. Hon känner sig utanför när hon är med sina clownkompisar. Det är som om de inte vill vara med henne. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Thomas Hobbes - frihet mot säkerhet

Avsnitt 3

Hans teorier om hur den brutala och egoistiska mänskliga naturen ska tyglas har provocerat. Trots det anses 1600-talsfilosofen Thomas Hobbes vara en av den moderna statens fäder. Hobbes menar att människan är en egoistisk varelse som styrs av sina egna intressen. Och det finns bara ett sätt att lösa det, genom att människor upprättar ett slags samhällskontrakt. Man måste inordna sig om man vill ha fred. Människan måste förstå att freden har ett pris. Och det priset är friheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Säga ifrån

Avsnitt 5 av 7

En konstnär har ett problem. Hon målar alltid med sina två konstnärskompisar Eva och Karin, men Eva är ofta taskig och elak mot Karin. Vad ska hon göra? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHotell Kom som du är

Han är ok, för honom känner jag!

Avsnitt 6 av 6

Hotellet är nära konkurs och Fru Nott bestämmer sig för att välkomna nästa gäst med öppna armar - oavsett vem det är. När en gorilla kommer dit tror Fru Nott att det är en utklädd Hygglo!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Hålla vad man lovar

Avsnitt 4 av 7

En fotbollsspelare lovade att spela fotboll med sin kompis Fotbolls-Eva, men åkte istället skateboard med coola Lisa. Nu är Fotbolls-Eva jätteledsen. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHotell Kom som du är

Det är ju inte normalt!

Avsnitt 5 av 6

Hur kan Herr Vott vara så onormal när han ser ut likadan ut som Fru Nott? Till slut förstår hon att "normalt" betyder olika saker för olika människor.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Fråga oss