26 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNationen - syntolkat

Nationalstaten

Avsnitt 5

Varifrån kommer föreställningarna om Sverige och vad som är svenskt? Hur har dessa föreställningar påverkat historien? Skådespelaren och komikern Mustafa Al-Mashhadani träffar Marie Johansson Bergman som berättar om hur hon som barn sattes i fosterhem istället för att få tas om hand av sina släktingar på grund av att de var resande. 88-årige Vello Noodapera berättar om hur han som barn under andra världskriget flydde med båt från Estland och skapade sig ett liv i Sverige. Professorerna Paulina de los Reyes och Sverker Sörlin diskuterar ideologiska och politiska motiv bakom idén om nationalstaten Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNationen - teckenspråkstolkat

Nationalstaten

Varifrån kommer föreställningarna om Sverige och vad som är svenskt? Hur har dessa föreställningar påverkat historien? Skådespelaren och komikern Mustafa Al-Mashhadani träffar Marie Johansson Bergman som berättar om hur hon som barn sattes i fosterhem istället för att få tas om hand av sina släktingar på grund av att de var resande. 88-årige Vello Noodapera berättar om hur han som barn under andra världskriget flydde med båt från Estland och skapade sig ett liv i Sverige. Professorerna Paulina de los Reyes och Sverker Sörlin diskuterar ideologiska och politiska motiv bakom idén om nationalstaten Sverige

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Dödens historia

Avsnitt 6 av 6

Har man alltid varit rädd för döden? Eller har man mer funderat över vad som händer efteråt? Och hur begravde man folk förr i tiden? Ann och Henrik provar på att dö i olika tider för att ta reda på hur synen på döden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Modets historia

Avsnitt 5 av 6

När uppstod det första modet? Och har man alltid fått ha på sig precis vad man vill? Ann och Henrik färdas genom seklerna för att ta reda på hur synen på mode och kläder skiljt sig genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kommunikationens historia

Avsnitt 4 av 6

När uppfanns skriftspråket? Hur skickade man brev till varandra förr i tiden? Och hur fick man reda på vad som hände i samhället? Ann och Henrik färdas genom seklerna och undersöker hur kommunikationen har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Smutsens historia

Avsnitt 3 av 6

Hur funkade toaletterna förr i tiden? Var det verkligen så där smutsigt på medeltiden som man tänker sig? Ann och Henrik färdas genom medeltiden till 1600-talets Frankrike och 1800-talets England för att ta reda på hur synen på smuts förändrats genom tiderna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Kärlekens historia

Avsnitt 2 av 6

Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i då? Eller har inställningen till kärlek sett olika ut vid olika tider? Ann och Henrik färdas genom antiken, vikingatiden, medeltiden och 1600-talet för att ta reda på hur synen på kärlek har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn rolig historia

Tidens historia

Avsnitt 1 av 6

Hur höll man reda på tiden innan man hade klocka? Och det där med att tid är pengar, när blev det så? Ann och Henrik färdas genom järnålder, medeltid och 1800-tal för att ta reda på hur synen på tiden har förändrats genom historien.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNationen

Nationalstaten

Avsnitt 5 av 8

Varifrån kommer föreställningarna om Sverige och vad som är svenskt? Hur har dessa föreställningar påverkat historien? Skådespelaren och komikern Mustafa Al-Mashhadani träffar Marie Johansson Bergman som berättar om hur hon som barn sattes i fosterhem istället för att få tas om hand av sina släktingar på grund av att de var resande. 88-årige Vello Noodapera berättar om hur han som barn under andra världskriget flydde med båt från Estland och skapade sig ett liv i Sverige. Professorerna Paulina de los Reyes och Sverker Sörlin diskuterar ideologiska och politiska motiv bakom idén om nationalstaten Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kulturarvet och samhällsutvecklingen

Globaliseringens tre kriser

Varför vinner den radikala högern mark i Europa och USA? Dr Cathrine Thorleifsson, Institutionen för socialantropologi vid Oslo universitet, berättar om projektet Overheating. Hon argumenterar utifrån antropologisk forskning att vi måste förstå logiken och attraktionen i konkurrerande berättelser för att kunna underlätta inkluderande förhållningssätt till samtiden och det förgångna. Inspelat den 9 november 2016 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Riksantikvarieämbetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kulturarvet och samhällsutvecklingen

Att göra anspråk på kulturarvet

För hundra år sedan var museer väldigt nationalistiska. Idag har det blivit nästan tvärtom, menar den brittiska sociologen Tiffany Jenkins. Här talar hon om hur historia och kulturarv kan användas i olika värdeskapande syften och hur konflikter kan uppstå över kulturarvets upplevda värde. Inspelat den 9 november 2016 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Riksantikvarieämbetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn och ungas röster

Barns röster i historisk belysning

Jonas Qvarsebo på Malmö högskola gör nedslag i barnens historia. Han menar att barndomen är en relativt sen uppfinning som inte existerade under medeltiden. Från 1600-talet och framåt försöker han urskilja när barn setts som individer skilda från familj och samhälle. Inspelat på Malmö högskola den 16 april 2015. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Att föda ett monster

UR Samtiden - Att föda ett monster

Genusvetaren Margit Shildrick berättar om kroppsnormer ur ett historiskt perspektiv och om hur samhället sett och ser på kroppar som inte faller inom normerna. Sådana kroppar har setts som skamliga och förknippats med kvinnokroppen. Margrit Schildrick säger att den här typen av idéer fortfarande syns i populärkulturen. Inspelat den 24 mars 2015. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Graffiti - kriminellt snyggt

Ska vi se graffitin som konst eller ett kriminellt dåd? Det är en av samtidskonstens eviga frågor. Jacob Kimvall är gatukonstnären som blev konsthistoriker. Här berättar han om hur samhällets uppfattningar om graffitin förändrats genom tiderna. Inspelat på Malmö högskola den 15 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Blod i salongerna

Ingela Lind är konst-och kulturkritiker. "Blod i salongerna" skildrar primitivismen, det irrationella som i omgångar löper genom den västerländska kulturen. En riktning som står för allt det grymma, vilda, opassande som civilisationen förgäves sökt kväsa. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Kulturarvens roll

På ett museum bestäms vad som är minnesvärt och inte. Den här processen är inte neutral eller objektiv, säger Mikael Eivergård från Örebro läns museum. Hur ska berättelsen om samhället se ut? Vad och vilka ska få plats i den gemensamma berättelsen? Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Folkvandringar då och nu

Synen på människan i rörelse

Vem hör egentligen till? Var går gränsen mellan nationell och nationalist? Människan har alltid varit rörlig, men för de styrande har bofasthet varit idealet. Birgitta Svensson, professor i etnologi vid Stockholms universitet, talar om bland annat pass och andra restriktioner. Inspelat 19 september 2013. Arrangör: Vetenskapsrådet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skydda kulturarvet

Frågor och svar om värde

Ska kulturinstitutioner agera på andrahandsmarknaden? Vad har media för roll när det gäller att skapa ett värde hos ett kulturföremål? Publiken ställer frågor om kulturföremåls värde till Christina Zetterlund, Charlotte Bydlers och Tintin Hodén.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skydda kulturarvet

Konsten, marknaden och rätten

Hur ser relationen mellan konsten, marknaden och rätten ut? Frida Larsdotter-Lundgren, konstvetare och jurist, vill etablera kulturegendomsrätten som ett separat och tvärvetenskapligt forskningsämne. Inom det här området ligger Sverige långt efter många andra länder.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skydda kulturarvet

Brister i kulturminneslagen

Tidigare ansågs Sverige av många som den ledande nationen när det gällde lagar och skydd av kulturföremål. Jan-Mikael Bexhed, advokat som specialiserat sig på kulturarvslagar, berättar hur det inte längre är fallet. Den nuvarande lagen är ett hopklipp av ålderdomliga författningar, menar Bexhed.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skydda kulturarvet

Vad är ett kulturarv?

Kulturarvsbegreppet är både svårfångat och angeläget. Katarina Wadstein MacLeod, forskare i konstvetenskap vid Södertörns högskola, berättar hur diskussioner om vårt kulturarv ofta förknippas med konflikter, och inte minst konflikter kring objekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skydda kulturarvet

Frågor och svar om kulturarvslagen

Ska graffiti skyddas av lagen? Kan en rättsligt sanktionerad upplysningsplikt vara en lösning för problemet med utförsel av kulturföremål? Publiken ställer frågor om kulturarvsskydd och kulturarvsbrott till Hanna Sofia Johansson, Kenneth Mandergrehn, Tomas Örn och Karin Herméren.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans förhållande till djuren

Djuriskt och mänskligt på 1600- och 1700-talen

Historikern Jonas Liliequist berättar om människans förhållande till djur i en tid då sällskapsdjur var ytterst sällsynta, men djur och människor ändå levde tätt inpå varandra. Om komplexa förhållanden med starka tabun. Arrangör: Vetenskapsrådet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Under 1800-talet får människor mer tid och pengar att lägga på nöjen som kläder, danser och middagar. Vi bekantar oss med dandyn, den första serietidningen och följer med på bal hos societeten.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - historia

Orienten - vad var det som lockade?

Avsnitt 8 av 20

I det industrialiserade Europa under 1800-talet var intresset för Orienten enormt. Konsthistorikern Karin Ådahl berättar om den spektakulära Orientalistkongressen som ägde rum i Stockholm år 1889.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss