6 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejkskolan

Marx och Trump - riktade budskap och anpassad information

Avsnitt 8

Donald Trumps politiska utspel under sin valkampanj kunde ofta verka improviserade. Men han hade gjort en noggrann research innan han gav sina vallöften. Trump kommunicerar till stor del genom sociala medier, ofta genom microtargeting. Men han var inte först med att anpassa sig efter publiken. I mitten av 1900-talet var Bröderna Marx biodukens humorkungar. Sina sketcher testade de på tusentals personer innan filmerna spelade in. Inget ordval lämnades åt slumpen. Trumps analytiker - en del på Cambride Analytica - arbetade med algoritmer som byggde på flöden på nätet. Marxbrödernas skämt mötte publik i olika städer, med olika bakgrund. Humorn - precis som politiken - skräddarsyddes. Programledaren Anna Charlotta Gunnarson och sidekicken David Silva undersöker hur riktad marknadsföring och personligt spetsad information för olika målgrupper kan påverka oss. Och kanske våra visioner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Bröderna Marx var före Trump

Avsnitt 8 av 8

Under 30- och 40-talen var Bröderna Marx biodukens humorkungar. Men bakom den lättsamma komiken dolde sig ett minutiöst kartläggande av vad som skulle gå hem hos publiken. Komikergänget hade i förväg mätt applåderna och testat skämten på tusentals personer. Finns det paralleller mellan deras noggranna research och Donald Trumps valkampanj 2016 - där man med hjälp av dataanalyser lyckades skräddarsy politiska budskap till miljoner människor? När avsändarna vet mer om oss än vi gör själva, hur kritisk kan man vara då?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHar jag något val?

Har jag något val?

Programledaren och komikern Elin Almén gör en undersökning om hur sociala medier används för att påverka politiska strategier och valresultat. Med utgångspunkt i det senaste amerikanska valet och Donald Trumps framgångar tar hon reda på hur "dark ads" (en typ av reklam som inte märks ut med tydlig avsändare) och "fake news" används. Vad är en filterbubbla och hur påverkar algoritmer våra flöden? Vilka metoder används i Sverige för att påverka inför politiska val? Programmet avslutas med en genomgång av hur vi själva kan bli mer vaksamma på manipulation.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHar jag något val?

Svensk opinionspåverkan

Avsnitt 4 av 5

Om politiskt kampanjarbete i Sverige, hur det har sett ut historiskt och idag. Hur arbetar våra politiska partier med sociala medier? Vi reder ut vad en filterbubbla är och hur olika algoritmer påverkar vad vi ser i sociala medier.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHar jag något val?

USA-valet och sociala medier

Avsnitt 1 av 5

Elin tar reda på hur det gick till när Donald Trump lyckades bli president i USA. Om "Project Alamo", kampanjarbete i sociala medier och dess påverkan på väljarna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Ekonomi - pengar, makten och demokratin

Avsnitt 3 av 22

I en demokrati är det folket som bestämmer. Men valkampanjer kostar pengar - vilka intressen ligger bakom? Hur jobbar lobbyister och donatorer? Vi tittar på ett av världens mest uppmärksammade val, det amerikanska valet 2016. Vilken betydelse hade pengar där, och hur påverkas den demokratiska processen av pengar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Fråga oss