Biologi

Djur och natur

(170 program)

DjurEkosystemNaturbrukVäxterårstider

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVarmt, kallt och mittemellan

Vinter

Avsnitt 4 av 4

Vad är vinter? Är det barmark, blåst och regn? Eller är det massor av snö, mörker och kyla? Det kan se olika ut i vårt långa land. Det kan vara att åka skidor, titta på djurspår och bygga snögubbar. Här berättar meteorologer och biologer mer om vintern i naturen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVarmt, kallt och mittemellan

Höst

Avsnitt 3 av 4

Vad är höst? Är det en regnig årstid mellan sommar och vinter? Eller är det en vacker årstid med starka färger, goda svampar och vackra fåglar? Man kan ha olika åsikter om det och forskare har sina sätt att se på det.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKul fakta - djur

Råttsvansar - del 2

Avsnitt 2 av 2

Gillar du möss? Här får du veta mer om husmusen, mindre skogsmus och större skogsmus. Hör även hur det går när mössen och råttorna möts i gnagar-SM. Vem vinner? Du får också tips på hur du gör för att de inte ska komma in och bo i ditt hus eller i din lägenhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKul fakta - djur

Råttsvansar - del 1

Avsnitt 1 av 2

Gillar du råttor? Här får du stifta närmare bekantskap med gnagaren brunråttan. Visste du att råttor är väldigt bra på att samarbeta, att de kan simma under vatten och sjunga? Hur små hål kan de ta sig igenom egentligen och hur pratar de med varandra?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten

Varmt och väldigt kallt

Avsnitt 4 av 5

Björndjur är så små att de bara kan ses i mikroskop. Men då ser de faktiskt ut som små nallar. Och de är tuffa. De klarar att leva både i is och i kokande vatten - och i rymden! Hör björndjuret berätta om sig själv och om vattnets olika former: fast, flytande och gas.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten

Vi älskar vatten

Avsnitt 3 av 5

Vatten är bostad åt många djur. Somliga bor i vattnet hela tiden, andra bara ibland. Vissa simmar på vattnet, och det finns faktiskt sådana som kan gå på vattnet också. Och så finns det pyttesmå djur. Så små att man måste ha mikroskop för att se dem. En del kallas för mikrober och de kan vara väldigt bra för oss människor.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Vide + fjärliar = sant

Avsnitt 27 av 35

¿Jag har många favoriter, en av dom är dödskallesvärmare¿. 9-årige Vide berättar om små flygande vänner i alla möjliga tänkbara färger. Ett av hans största intressen är nämligen fjärilar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten

Vatten är viktigt

Avsnitt 1 av 5

Det finns "vanligt" vatten överallt. Det finns sötvatten i sjöarna, åarna och djupt nere i jorden, och i haven finns saltvatten. Allt som lever på jorden behöver vatten. Vi gör mycket med vatten, en del av det vi gör är inte så bra. Det är en konstig idé att slösa med vatten. Vatten är ju superviktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - romani chib / kaale

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - karaoke

Farliga djur

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet. Karaokeversion utan berättarröst.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - karaoke

Ormar i Flen

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet. Karaokeversion utan berättarröst.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - romani chib / kaale

Farliga djur

Avsnitt 1 av 6

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med

Ormar i Flen

Avsnitt 6 av 7

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRäliga djur

Loppor

Avsnitt 5 av 5

Loppor kan hoppa väldigt långt och trivs på till exempel katter och hundar. Men vad händer när loppan landar på en människa? Förr i tiden var det vanligt att man hade loppor, varför ändrades det?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRäliga djur

Vägglöss

Avsnitt 4 av 5

När vägglusen har sugit i sig blod, lämnar den kliande bett efter sig. Hur sprids vägglöss och hur blir man av med dem?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRäliga djur

Springmask

Avsnitt 3 av 5

Springmaskarna bor i magens tarmar och kan lägga tusentals ägg. Hur sprids de, och hur blir man av med maskarna i magen?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRäliga djur

Löss

Avsnitt 2 av 5

Löss trivs i hår och kliar när de väl är där, men de är inte farliga. Hur länge har löss funnits och hur tar de sig fram? Och hur blir man av med dem?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRäliga djur

Fästingar

Avsnitt 1 av 5

Fästingen sitter i ett blåbärsris och väntar på ett gott ben. Tänk om ett rådjur kommer förbi, eller kanske ett barn! Hur känns det att få en fästing? Och hur får man bort den?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med

Farliga djur

Avsnitt 1 av 7

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Food Planning

Krisberedskap i jordbruket

När stormen Alfrida slog till drabbades Norrtälje hårt. Men händelsen gav viktiga insikter och erfarenheter, berättar lantbrukaren Karin Broström. Inspelat på Södertälje Science Park den 31 januari 2019. Arrangör: Projekt Matlust och Länsstyrelsen i Stockholms län.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVarmt, kallt och mittemellan

Sommar

Avsnitt 2 av 4

Vad är sommar? Meteorologer som kan väder säger en sak men för skolbarn är kanske sommarlov och badväder viktigast. Djurungarna ska växa färdigt och insekterna har bråttom att få fram nästa generation. Det ska samlas honung och byggas bon. Växterna som inte blommat på våren ska blomma nu och bli pollinerade av de aktiva insekterna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Gottfrid + skördare = sant

Avsnitt 17 av 35

8-årige Gottfrid berättar om de stora skogsmaskinerna som kallas för skördare. "En gång fick jag åka med i den allra största och då fick jag såga ner träd".

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVarmt, kallt och mittemellan

Vår

Avsnitt 1 av 4

Vad är vår? Det kan man ha olika åsikter om, men meteorologer och biologer har sina idéer. Vår är i alla fall årstiden mittemellan vinter och sommar. Nu vaknar blommor och träd och flyttfåglarna kommer tillbaka. Däggdjur och insekter har bråttom och vädret kan vara både varmt och kallt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Farliga djur

Avsnitt 1 av 6

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - meänkieli

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 7

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - meänkieli

Farliga djur

Avsnitt 1 av 7

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Jord

Avsnitt 4 av 5

För länge sedan var marken täckt med över tusen meter tjock is, inlandsisen. Än idag finns det många spår av den i vår natur. Ett sådant spår är jord. Jord består nämligen av söndermald sten, men också av mull, som bildas när döda växter och djur förmultnar. Nere i jorden brer växternas rötter ut sig. Genom rötterna kan växterna suga upp både vatten och näring. Men vi människor släpper ut gifter och farligheter i marken. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar, och barn i årskurs tre funderar och har egna idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2018

Odlingslandskapet i skogen

I stora delar av Sverige var skogen en del av odlingslandskapet till långt in på 1900-talet, vilket har format den biologiska mångfalden. Tommy Lennartsson, forskare vid Centrum för biologisk mångfald och naturvårdare vid Upplandsstiftelsen, berättar om vad vi kan lära oss av det historiska nyttjandet av skogen för att skydda biotopen i framtiden. Inspelat den 25 april 2018 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken, SLU.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - kurmanji

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos bondgård

Avsnitt 12 av 20

På bondgården finns det många djur som vill ha mat. Vem ska ordna det om inte Pino?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos vinter

Avsnitt 9 av 20

Pino klär på sig och går ut i snön. Det finns mycket man kan hitta på tillsammans med Pinolina och Pingvinen.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos sommar

Avsnitt 7 av 20

Solen skiner. Pino flyger med drake, fiskar och leker med Pinolina.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVattenmannen och Speed

Utfiskning

Avsnitt 5 av 8

När Vattenmannen och Speed tittar ut på havets botten genom farkostens fönster har alla fiskar försvunnit. Vid ytan träffar de Anna Tauson och Stefan Holmgren från Greenpeace som just ska ut och spana efter trålare som tänker fiska i torskarnas lekområde.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Chefens hemliga rum

Avsnitt 10 av 10

Del 10 av 10. Nu har de två veckorna gått och det har blivit dags för Jonas att åka hem igen. Chefen ringer en sista gång och skäller för att löven fortfarande ligger kvar i trädgården. Då smyger Jonas upp till det hemliga rummet på vinden, som han absolut inte får gå in i.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Vilse under stjärnhimlen

Avsnitt 9 av 10

Del 9 av 10. Tänk vad stjärnhimlen är vacker - och stor. Jonas har under natten gett sig ut för att fånga stjärnhimlen åt er som lyssnar. Men plötsligt är han vilse och vet inte hur han ska hitta hem. Han somnar kramandes en gran. Sedan får han hjälp av Hugo att hitta sina egna fotavtryck, de leder tillbaka till torpet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Fiska är roligare än att räfsa

Avsnitt 8 av 10

Del 8 av 10. Jonas ledsnar på räfsa alla löven. Det får vänta, nu ska här fiskas istället. Jonas ger sig ut på sjön i den lilla plåtekan för att fånga en gädda. Har han någon fiskelycka? Och hur gör egentligen fiskar när de sover?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Vad blir jord och vad blir inte jord?

Avsnitt 7 av 10

Del 7 av 10. När Jonas gräver efter mask ute i komposten upptäcker han att chefen slängt plåtburkar där ute. I komposten, det går ju inte! Men vad kan egentligen bli till jord och vad kan det inte? Tillsammans med Siri gör Jonas att kompostexperiment.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Igelkotten i lövhögen

Avsnitt 6 av 10

Del 6 av 10. Nej, nu är det verkligen hög tid att börja räfsa ihop chefens alla löv ute i trädgården. Men oj, där låg visst någon liten och sov. Jonas råkar väcka en igelkott som gått i ide, han ringer till Hugo för att få hjälp. Vad äter igelkottar, Varför sover den? Får man ge den mjölk?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - kurmanji

Farliga djur

Avsnitt 1 av 6

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Fullmåne och sömnbrist

Avsnitt 5 av 10

Del 5 av 10. Jonas har inte sovit en blund på hela natten. Kanske beror det på att månen har lyst upp hela rummet. För visst sover man väl sämre när månen är full? Och en annan grej, av solen blir man ju solbränd. Kan man bli månbränd av månen? Jonas ringer Siri för att höra vad hon tänker kring månsken.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Musbajs i skafferiet

Avsnitt 4 av 10

Del 4 av 10. Jonas är hungrig och letar efter mat i chefens skafferi. Hjälp vad mycket gamla grejor det finns där. Och vad för svart ris som ligger här och där? Men det är inte ris, det är ju musbajs. Jonas ringer Hugo för att höra efter hur han ska göra med mössen i skafferiet. Kanske är det en bra idé att mata dem någon annanstans? Hugo berättar om att han har varit med på jakt och hur det kan vara.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Varför trillar löven?

Avsnitt 3 av 10

Del 3 av 10. Så var det ju det där med alla löven i trädgården. Jonas fick bara låna huset om han lovade att räfsa ihop löven. Men det sitter ju lite löv kvar där uppe i träden. Är det inte bättre vänta tills de också trillat ner? Och varför trillar löven ner egentligen?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVattenmannen och Speed

Hajar i Sverige

Avsnitt 3 av 8

Finns det hajar i Sverige? Hajexperten Charlott Stenberg på Fiskeriverket i Göteborg berättar om brugden, en av de största hajarna, som finns i svenska vatten. På Universeum simmar hon med hajar som normalt finns i tropiska vatten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Kallt och imma på fönstren

Avsnitt 2 av 10

Del 2 av 10. Jonas vaknar i en iskall sovsäck. Det till och med ryker ur munnen på honom när han andas och han kan rita i imman på fönstren. Varför blir det så? Hur ska han fixa värmen utan el? Jonas ringer till Hugo i grannbyn för att få hjälp. Och var har chefen lagt tändstickorna?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUpptäckarveckor på torpet

Ensam i ett stort gammalt hus

Avsnitt 1 av 10

Del 1 av 10. Jonas försöker hitta fram till torpet som han lånat av sin chef. Hur vet man vad som är norr och söder utan kompass? Till slut hittar han ändå fram och utforskar huset. Här ska han hänga i två veckor för att upptäcka djuren och naturen runt omkring. Han känner sig ensam, men är han verkligen det?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - pashto

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2018

Make mångfalden great again

Sju sorters blommor borde vara allas rättighet. Det anser Tina-Marie Qwiberg, berättare, filmskapare och jordvän, som värnar om den biologiska mångfalden. Hon berättar bland annat om vikten av att nå ut och beröra för att skydda och främja den biologiska mångfalden. Inspelat den 25 april 2018 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken, SLU.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2018

Skogen i odlingslandskapet

Många biologiska arter är beroende av miljön som finns mellan odlingslandskapet och skogslandskapet. Herman Sundqvist, generaldirektör på Skogsstyrelsen, anser att gränsen mellan landskapstyperna är för skarp, vilket försvårar arbetet med att skydda dem. Han berättar om skogsägarens ansvar för odlingslandskapets arter i skogen och om var utmaningarna och kunskapsluckorna finns. Inspelat den 25 april 2018 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken, SLU.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning