Psykologi och filosofi

(309 program)

FilosofiPsykologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - kortversion - finska

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex - teckenspråkstolkat

Kärlek och relationer

Avsnitt 2 av 6

I puberteten förändras vi inte bara på utsidan - utan lika mycket på insidan. Vi pratar om vad som kan hända i relationerna med andra när kärlek och sex kommer in i bilden. Vi tar upp och resonerar om ord som samtycke, identitet och ansvar. Influencern Thomas Sekelius berättar om hur det var för honom att känna sig annorlunda i tonåren.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - kortversion

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Avsnitt 6 av 10

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 2.

Avsnitt 9 av 10

Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 2

Avsnitt 2 av 10

Vad är det att vara sig själv? Kan man vara olika personer samtidigt? Och hur är det egentligen, finns det något i en själv som kommer vara precis likadant även när man är 80? Farzad filosoferar vidare tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. De vrider och vänder på sina funderingar för att hitta olika svar och kunna ta nya tankekliv. Elever på Snösätraskolan i Rågsved får också fundera kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 1.

Avsnitt 8 av 10

Vad är döden? Varför dör vi? Och vad händer med oss när vi dör? Tillsammans med 11-åriga Sun-Sun och 12-åriga Fabian funderar Farzad kring de här stora frågorna. Alla dör någon gång och ändå tycker vi ofta att det är jobbigt att tänka på det och prata om det. Varför då? Ser man på döden på olika sätt beroende på hur gammal man är? Och hur kan det vara när någon i ens närhet dör? Vi får också höra några elever på Snösätraskolan dela med sig av sina tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 1

Avsnitt 1 av 10

Vem är egentligen jag? Vad är det som gör mig till just mig? Känns det likadant för alla att vara människa? Om jag hade blivit utbytt på BB och vuxit upp i en annan familj i en annan del av världen, skulle det ändå finnas något i mig som var samma som nu? Stora, svåra och spännande frågor som Farzad funderar över tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. Genom att fundera på samma fråga tillsammans med andra kan vi få nya tankar och andra perspektiv. Kanske tankar vi aldrig tänkt förut? När man filosoferar finns det inget rätt eller fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Tänk om allt är en illusion

Avsnitt 10 av 10

Hur vet vi att det vi ser, känner och luktar är på riktigt? Att allting inte bara är en superavancerad och välgjord simulering? Sofia och Nils, båda 11 år, funderar tillsammans med Farzad kring de här komplicerade frågorna. Tänk om vi egentligen befinner oss i ett spel och att någon annan styr oss, vem skulle det vara i så fall? Och spelar det egentligen någon roll om allt är en illusion? Vi får också höra vad elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker om samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Avsnitt 7 av 10

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 2

Avsnitt 4 av 10

Fabian och Minou fortsätter att fundera tillsammans med Farzad kring meningen med livet. Varför lever vi? Vad kan påverka synen på meningen med livet, och förändras den med tiden? De gör ett tankeexperiment: om man som 90-åring kunde ringa till sig själv idag och tipsa om vad som gör livet meningsfullt. Vad skulle man säga då?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 1

Avsnitt 3 av 10

Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Den jag är finns här inne

Avsnitt 3 av 3

Omvärldens bemötande påverkas av att man har kraniofacial diagnos, men hur påverkar det den egna självkänslan? Hur gör man för att strunta i omvärlden och gå stark och stolt med något som andra kan se som annorlunda? Clara och Mattias berättar om sina erfarenheter.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - kortversion - meänkieli

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Illusioner

Avsnitt 8 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Designa lekstunder för att stötta barns delaktighet i lek

Forskarna Eva Siljehag, lektor i specialpedagogik, Samuel L Odom, professor och hedersdoktor i specialpedagogik och Maria Glad, doktorand i specialpedagogik, förklarar begreppet "play time/social time". Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vad blir rättvist?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Varför ska jag vara god?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forum Värmland 2019

ACT-terapi för föräldrar till barn med kroniska diagnoser

Att vara förälder till ett barn med funktionsnedsättningar eller kronisk sjukdom innebär en utmaning på många sätt. Utmattning och fysiska symptom hör till vanligheterna. Essi Sairanen, forskare vid Karlstad universitet, har studerat nyttan av ACT-terapi. Inspelat den 14 februari 2019 på Karlstad congress culture centre (KCCC). Arrangörer: Region Värmland och Karlstads universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Anhörighelvetet

Genom Susanna Alakoskis författarskap går en tydlig röd tråd i berättelserna om anhöriga till någon som är sjuk i beroende. Här berättar hon själv varför detta perspektiv är så angeläget. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Barnperspektiv inom beroendevården

Att avlasta från skuld är grundläggande för att barnet ska kunna komma vidare. Anna Henley Bäcklund, kognitiv psykoterapeut på Södermalms beroendeteam, och Anna Olsson, förebyggande socialsekreterare på Södermalms öppenvård, berättar om sina erfarenheter inom beroendevården. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Utveckla ett familjeperspektiv inom vården

Hur ska man inkludera barn i samtal när en förälder har försökt ta sitt liv? Psykoterapeuten Kerstin Åkerlund berättar om barns rättigheter inom vuxenvården. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

När en förälder har en allvarlig psykisk sjukdom

När en förälder eller annan närstående vuxen drabbas av sjukdom uppstår ofta många frågor hos barn. Hur ska dessa frågor bemötas? Nora Kathy, socionom och psykoterapeut på BUP i Region Skåne, och Pernilla Arvidsson, socionom, psykoterapeut och handledare för skol- och vårdpersonal, berättar. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Hur möter vi barn inom vuxenpsykiatrin?

Patienter som söker sig till psykiatrin är ofta också föräldrar. Och det är viktigt att prata om föräldraskap. Det säger Anna-Karin Ljungblom, kurator inom vuxenpsykiatrin i Halland. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Att uppmärksamma barn som anhöriga

Barnets makt och föräldrarnas makt närmar sig jämvikt. Det säger Margaretha Hartzell, anhörigkonsulent, i den här föreläsningen om hur man uppmärksammar barn inom socialtjänsten. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

En analys av samtalsmodellen BRA

Maria Eriksson, professor i socialt arbete, har granskat samtalsmodellen BRA. En modell som fokuserar på att bjuda in barn till samtal. Men hur fungerar den i verkligheten? Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Bra att tänka på vid samtal med barn

Var vänlig och snäll och skapa bra förutsättningar för barnet att känna sig tryggt. Då ökar chansen att barnet vill prata om sitt liv. Det säger Karin Fängström, psykolog och forskare vid Uppsala universitet. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Vad är ett BRA-samtal?

Samtalsmodellen BRA är utvecklad för att uppmärksamma barn som är anhöriga till föräldrar med missbruk eller psykisk ohälsa. Om den här modellen berättar bland annat Åsa Lundström Mattsson, projektledare på Stiftelsen Allmäna Barnhuset. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Ge barnet möjlighet att förstå sin förälder

Therése Jarland, grundare av organisationen Maskrosbarn, föreläser om risken att barn ärver sin förälders psykiska ohälsa och missbruk. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barns rätt som anhöriga

Stärkt stöd till barn som anhöriga

Barn till föräldrar med psykisk ohälsa eller missbruksproblem riskerar i högre grad att misslyckas i skolan och få det svårare i livet. Merike Hansson, utredare på Socialstyrelsen, berättar varför. Inspelat den 6 februari 2019 på Lustigkulla event i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2018

Empatisk nyfikenhet

Hur kan man visa att man ser, förstår och genuint bryr sig om den andre, även om man inte nödvändigtvis håller med i sak? Empati är oerhört viktigt för hela samhället. Idag tenderar den som visar medkänsla och omtanke att betraktas som käslostyrd och svag. En oroväckande utveckling, säger läkaren och psykoterapeuten Poul Perris. Inspelat på Stockholmsmässan den 22 november 2018. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livssmärta eller psykisk sjukdom?

Oro - att leva med tillvarons ovisshet

Oro, liksom rädsla, ångest, stress och nervositet handlar om att vi inte kan kontrollera vad som händer i livet. Ibland är oron konstruktiv, men den kan också försvåra våra möjligheter att leva fullt ut. Varför verkar en del människor aldrig oroa sig, medan andra oroar sig för allt? Och kan man lära sig att minska oron? Anna Kåver, psykolog och psykoterapeut, föreläser om detta. Inspelat den 13 november 2018 på Sigtunastiftelsen. Arrangörer: Betaniastiftelsen och Sigtunastiftelsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex

Kärlek och relationer

Avsnitt 2 av 6

I puberteten förändras vi inte bara på utsidan - utan lika mycket på insidan. Vi pratar om vad som kan hända i relationerna med andra när kärlek och sex kommer in i bilden. Vi tar upp och resonerar om ord som samtycke, identitet och ansvar. Influencern Thomas Sekelius berättar om hur det var för honom att känna sig annorlunda i tonåren.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex

Puberteten

Avsnitt 1 av 6

I puberteten går vi från att vara barn till att bli vuxna. Hur startar den, vad händer med kroppen och hur kan det kännas? Programledarna Clara och Daniel delar med sig av sina egna erfarenheter, och så får vi träffa Andrea, Attila och Sabina som berättar om hur det var för dem i puberteten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2018

Så skapas en hälsosam arbetsplats

Stress, oklara förväntningar och vaga mål skapar stor ohälsa i arbetslivet. Men arbetsplatsen kan även vara en källa till hälsa. Det säger Sara Ingvarsson, psykolog och organisationskonsult. En viktig punkt är att göra de faktiska arbetsuppgifterna meningsfulla. Inspelat på Stockholmsmässan den 22 november 2018. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning