Svenska

(186 program)

Svenska som andraspråkGrammatikLitteraturhistoria och författarporträttLäsningMuntlig framställning och retorikSkrivandeSpråkbruk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Svenska Akademiens högtidssammankomst 2013

Sara Danius inträdestal i Svenska Akademien 2013

Med stor värme välkomnas Sara Danius av författaren Per Wästberg då hon övertar stol nummer sju som en gång varit Selma Lagerlöfs. Själv hyllar hon, som seden bjuder, sin företrädare - i det här fallet Knut Ahnlund, som lämnat Akademien efter ett offentligt bråk med dåvarande ständige sekreteraren Sture Allén. Föga anar hon att hon själv långt senare kommer att lämna Akademien på liknande grunder. Kommentator: Marie-Caroline Biver. Inspelat i Börshuset i Stockholm den 20 december 2013.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Att skriva referat

Här får du lära dig vad du ska tänka på när du skriver ett referat och vad som skiljer ett referat från andra texter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Labbrapport

Att skriva labbrapporter är vanligt i ämnen som kemi och fysik. Här får du lära dig hur du skriver en labbrapport, varför och vad du bör tänka på för att den ska bli så tydlig som möjligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - novell

Tips på hur du skriver en novell. En novell är en kort berättelse med en tydlig handling utan för många sidospår.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - notis

Tips på hur du skriver en notis. En notis är en kort och koncis sammanfattning av information.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - krönika

Tips på hur du skriver en krönika. Krönikan är en kortare tidningstext där du delar med dig av dina tankar och åsikter kring ett ämne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - insändare

Tips på hur du skriver en insändare. Om du har en åsikt du vill framföra kan du skicka in en insändare till en tidning, sedan är det upp till tidningen om de väljer att publicera texten eller inte.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - debattartikel

Tips på hur du skriver en debattartikel. Debattartikel är en nyhetstext som du skriver om du vill övertyga läsare om att din åsikt är den rätta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - dagbok

Tips på hur du skriver dagbok. Dagboken har flera användningsområden men är oftast en personlig text med personliga reflektioner.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - brev

Tips på hur du kan skriva brev. Välj en passande hälsningsfras och bestäm om brevet ska skrivas med ett formellt eller informellt språk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - reportage

Tips på hur du skriver ett reportage. Ett reportage är besläktat med nyhetsartikeln, men är ofta mer målande och berättande.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Textgenrer - nyhetsartikel

Tips på hur du skriver en nyhetsartikel. Nyhetsartikeln är en redogörande text som beskriver en händelse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Talrädsla

Blir du nervös när du ska prata inför klassen? Ungefär var fjärde person i Sverige tycker att det är jobbigt att prata inför folk. Här är några tips för hur du kan tänka och vad du kan göra inför en muntlig presentation.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Möt Bart Moeyaert - Almapristagare 2019

UR Samtiden - Möt Bart Moeyaert - Almapristagare 2019

Den belgiske författaren Bart Moeyaert håller sin pristagarföreläsning, där han med utgångspunkt i några till synes obetydliga minnen och en nyligen upplevd omvälvande händelse tar med oss in i sin värld. Inspelat den 21 maj 2019 i Z-salen på ABF, Stockholm. Arrangör: Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne och Kulturrådet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Kampen om sanningen

Med internet och den digitala tekniken har kampen om vem som äger "sanningen", vilket narrativ som får styra, blivit tydlig. Vi har idag en uppsjö av narrativ, säger Dick Harrison, professor i historia. Han menar att ur ett historiskt perspektiv är detta väldigt intressant - ingen har längre monopol på att berätta. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Skriva recension

Här får du några tips på hur du kan tänka när du skriver en recension.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Förutspå

Avsnitt 1 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Genom att förutspå en text innan läsning blir det lättare för hjärnan att koppla ihop texten med det du redan vet. Det gör att det blir lättare att förstå texten. Ta hjälp av bilder, bildtexter och rubriker. Under och efter läsningen kan det vara bra att stanna upp och se om dina förutsägelser var korrekta. Kanske har du fått reda på något nytt som gör att du behöver göra nya förutsägelser?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Inre bilder

Avsnitt 2 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Skapa inre bilder av miljöer och situationer i texten för att bättre förstå den. Använd dina sinnen för att måla upp bilder av platser, människor och händelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Reda ut oklarheter

Avsnitt 3 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Att reda ut oklarheter kan vara självklart när man medvetet försöker förstå en text. Om du inte förstår det du läser, testa först att läsa om ordet, meningen eller stycket. Slå upp ordet i en ordbok eller fråga någon om hjälp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Ställa frågor

Avsnitt 4 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Ställ frågor till texten när du läser. På så sätt aktiverar du dina förkunskaper och kan lättare se saker från olika perspektiv. Genom att ställa frågor kan du kritiskt granska texten för att se om du håller med eller om det finns något du ifrågasätter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Sammanfatta

Avsnitt 5 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Plocka ut det viktigaste i en text och skapa nyckelord och gör en sammanfattning av texten med egna ord. På så sätt blir det lättare att förstå texten och komma ihåg vad den handlar om. Sätt egna rubriker på stycken och använd rubrikerna för att sammanfatta texten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Berättande för kunskap och bildning

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, ger en historisk överblick över berättande som kunskapsbärare och bildningsskapande metod. Hur har man i historien använt sig av berättelser för att skaffa sig makt, bli ihågkommen eller för att forma en nation? Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans." Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - engelska

Att resonera om källans trovärdighet

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans." Berättare: Keith Forster, Rolf Man och Sharzad Rahmani.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Strategier när du ska hålla föredrag

Här får du tips på strategier för att hålla tal. Vi följer Beka när han går igenom processen. Det börjar med att han kommer på ett ämne och samlar in fakta om ämnet. Därefter strukturerar han materialet och övar på föredraget framför en spegel.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Var nyfiken på texten

Lästips för hur du kan ta till dig en text. Var nyfiken på det du läser och ställ frågor till texten. Då aktiverar du dina förkunskaper och ökar förståelsen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Avkoda boken

För att det ska bli lättare att förstå vad du läser är det bra att skaffa en förförståelse av innehållet i texten. Vad verkar den handla om? Titta på omslag, sammanfattning och bildtexter för att få en föraning. Det blir lättare att lära sig nya saker om du kan hänga upp det på gamla kunskaper.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

När du läser

Här får du tips på lässtrategier. Det handlar om strategier för att komma igång att läsa, att hålla koncentrationen och att ställa frågor till texten för ökad läsförståelse. Om du lätt tappar koncentrationen, läs i kortare pass och öka på tiden i takt med att du orkar läsa längre.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska jag läsa?

Läsförståelse är grunden för många skolämnen. Vi läser stora mängder text dagligen - på datorn, mobilen, instruktioner och anvisningar. Att också läsa böcker gör skillnad för språkutvecklingen. Det är en av flera strategier för att fylla på ordförrådet, stimulera fantasin och utveckla språket.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Tips inför uppsatsen

Det är svårt att förbereda sig inför en uppsats på samma sätt som till ett prov. Det finns dock några saker som är bra att tänka på, fundera till exempel på vem mottagaren är och anpassa språket därefter. Om det känns trögt att komma igång går det bra att vänta med inledningen till slutet. Kom också ihåg att hålla dig till den röda tråden och variera språket.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Kroppsspråk och muntlig framställning

Hur kan du använda kroppsspråket när du ska hålla tal? Här kan du lära dig hur du skapar ett gott första intryck, hur du kan stå och röra dig och hur du kan skapa tillit och intresse för det du talar om.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Muntligt berättande som konstart och metod

Storytelling är mycket mer än att berätta historier, säger Guy Tilkin, koordinator och konstnärlig ledare för Europas största berättarfestival i Alden Biesen, Belgien. Här talar han om berättelsens kraft att skapa ett narrativt tänkande och om berättelsen som meningsskapande verktyg, minnesverktyg och konstform. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Varför muntligt berättande i förskola och skola?

Ola Henricsson, forskare och grundskollärare, föreläser om effekterna av muntligt berättande. Om hur lärare erfar att berättande tränar lyssnandet, väcker lust att använda språket, skapar gemenskap, väcker nyfikenhet och intresse för ämnet samt väcker frågor som öppnar för samtal. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Om inkluderande läsundervisning

Jenny Edvardsson är gymnasielärare på ett yrkesgymnasium med enbart pojkar. Det är roligt men också en utmaning, säger hon. Här ger hon tips och idéer i olika undervisningssituationer med utgångspunkt i sin bok "Mötet med texten". Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Skolbibliotekarien och läsningen

Cilla Dalén är bibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm. Hon berättar om samarbetet med lärare och annan personal för att eleverna ska få bra resultat. På skolan, där nästan alla elever har ett annat modersmål än svenska, är lättlästa och inlästa böcker centrala. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Vad är egentligen lättläst?

Erik Rågvik på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om vad som är lättläst. För att ringa in det börjar han med att beskriva vad som är svårläst för många människor och vad som en text ska innehålla för att vara lättläst. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Allt om talböcker och taltidningar

Helena Nordqvist på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om deras verksamhet och vad tillgänglig läsning är, om läsning på olika sätt och vilka hjälpmedel som myndigheten ger ut. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Meänkieli - i går, i dag och i morgon

Meänkieli i tid och rum

1981 grundades Sveriges tornedalingars riksförbund (STR-T) med syfte att bevaka och synliggöra språket meänkieli och språkområdets kultur. Kerstin Salomonsson är vice ordförande i STR-T och berättar här om förbundets aktiviteter och visioner. Inspelat på Umeå universitet den 20 april 2018. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Meänkieli - i går, i dag och i morgon

Att få upp ögonen för meänkieli

Hanna Aili och Joel Öhlund från Met Nuoret berättar om den partipolitiskt obundna organisationen som arbetar för unga som känner samhörighet med meänkieli och det ursprungliga språkområdets kultur och historia. De har intervjuat ungdomar med någon form av relation till meänkieli. Det är åtta informanter, hälften boende i Tornedalen och hälften spridda runt om i Sverige. Den huvudsakliga undersökningen har gått ut på att få svar på vilken relation man har till meänkieli? Hur kan meänkieli utvecklas och vilket är drömscenariot för meänkieli? Inspelat på Umeå universitet den 20 april 2018. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Meänkieli - i går, i dag och i morgon

Meänkieli, nord- och standardfinska

Ungefär 80 till 90 procent av de tusen vanligaste orden i meänkieli är samma som i standardfinskan. Birger Winsa är forskare i finska på Stockholms universitet och har identifierat skillnader och likheter i tornedalsfinskan i Finland och meänkieli i Sverige. I Finland har ord tagits in från textfinskan medan meänkieli har lånat ord från svenskan. En av de största skillnaderna är att meänkieli är ett textlöst språk. Inspelat på Umeå universitet den 20 april 2018. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Meänkieli - i går, i dag och i morgon

Ordboksprojekt på meänkieli

Erling Wande är professor emeritus i finska. Här berättar han om arbetet med att skapa en ordbok för meänkieli. Det första lexikonet kom 1992 och var trespråkigt: finska, meänkieli och svenska. Arbetet med den stora ordboken startades 2008, och stora delar av den finns tillgängliga digitalt. Du hör också om vilka syften och nyckelpersoner som varit drivande i arbetet och vilka informanterna varit. I arbetet har också hänsyn tagits till de tre stora dialektområdena i Tornedalen: Kiruna, Gällivare och Älvdalsvarieteterna. Inspelat på Umeå universitet den 20 april 2018. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning