
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dyslexi - dina rättigheter
Information om vilka hjälpmedel du har rätt till i skolan, om du har dyslexi.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fannys pluggtips: dyslexi
Fanny delar med sig av sina bästa pluggtips, som funkar när man har dyslexi. Strategier och metoder för att klara av skolan bättre.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språk föder språk
Avsnitt 4 av 9
Emelie Cramér-Wolrath är fil.dr. i specialpedagogik och berättar om hur små barns hjärnor lätt lär sig språk. Hon säger att språk förstärker varandra och att det tecknade språket hos ett dövt barn blir en bro till talat språk. Det är viktigt att få igång den språkliga kommunikationen tidigt hos barn och den kan ske med ansiktet, kroppen och genom att vara synlig.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En läkares perspektiv på CI
Avsnitt 5 av 9
Inger Uhlén är överläkare och specialist på hörsel- och balansfrågor och ger sitt perspektiv på cochleaimplantat (CI). Hon berättar om att CI ger så pass mycket hörselinformation till hjärnan att den kan utveckla ett talspråk. Hon säger också att hon tror att det är bra att alla döva barn lär sig teckenspråk och att barn kan lära sig babytecken väldigt tidigt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tvåspråkighet som tillgång
Avsnitt 7 av 9
Krister Schönström är lektor i svenska som andraspråk för döva och talar om hur viktig föräldrarnas attityd till dövhet är. Tvåspråkighet leder till att språken utvecklas i olika takt men man kan växla mellan språken efter behov. Krister Schönström berättar om egna erfarenheter och att teckenspråket lett till att han känner sig mer fullständig som människa. Hans föräldrar har aldrig tyckt synd om honom för att han inte hör.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Teckenspråk är komplicerat
Avsnitt 8 av 9
Pia Simper är doktorand i lingvistik och talar om vikten av att lära sig teckenspråk så tidigt som möjligt. Teckenspråk tar tid att lära sig och innehåller många svåra grammatiska komponenter. Föräldrar till barn som inte hör behöver inte bli experter på teckenspråk, men behöver visa att de försöker teckna och att det är roligt att lära sig tillsammans. Pia Simper forskar om avbildande verb som är en stor grupp inom teckenspråket.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Teckenspråk nu, sen eller aldrig
Avsnitt 3 av 9
Brita Bergman är professor emerita i teckenspråk och berättar att det är viktigt att förstå hur cochleaimplantat fungerar och varför det är viktigt att ge barn alla språk de behöver. Ingen av de föräldrar hon träffat ångrar att de lärt sina barn teckenspråk även om barnen har cochleaimplantat. Vill man ge sitt barn möjlighet att själv välja språk senare i livet är det bäst att ha gett det tillgång till både talad svenska och teckenspråk.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lär av döva föräldrar
Avsnitt 2 av 9
Carin Roos är docent i specialpedagogik och berättar om vikten av att som hörande förälder till döva barn hitta strategier. Hon framhåller hur man alltid måste vara synlig, visa och kommentera saker för barnet och aldrig skärma av det från omgivningen. Döva föräldrar som förutsätter att barn förstår tecken och mimik triggar igång barnets språkutveckling. Språkutvecklingen hos barn till döva föräldrar börjar tidigare än den hos barn till hörande föräldrar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad gör Hjärnfonden?
Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin berättar om den ideella insamlingsstiftelsen som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
CI-barn, hörapparater och teckenspråket
Avsnitt 6 av 9
Helena Foss är sakkunnig i döv- och hörselfrågor på Specialpedagogiska skolmyndigheten och berättar om vikten av att förstå att cochleaimplantat inte löser allt för döva barn. De fungerar inte bra i bullriga miljöer och tar man av sig det är man döv. Därför är teckenspråk en tillgång. Det är dessutom visuellt så att man kan säga flera saker samtidigt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tics
Avsnitt 12
En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dövidentitet och hörselnormen
Avsnitt 9 av 9
Evelina Svensdotter pratade när hon var liten och utvecklade en oral identitet trots att hon har en hörselskada. Hon har på senare tid lagt ifrån sig hörapparaten och tecknar enbart. Hon berättar om vägen till beslutet och att hennes släkt nu vet att hon är döv. Hörselnormen har gjort det svårt för henne att kräva sin rätt, men hon försöker hitta styrka i sin identitet och sitt språk och intresserar sig för dövaktivism.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Syskon hamnar i skymundan
Avsnitt 34
En pojke har nyligen fått diagnoserna högfungerande autism och ADHD. Hans mamma vill ha tips på hur fritids kan bli bättre på att hjälpa sonen med till exempel toalettbesök. Dessutom är hon orolig för storebror som hon känner allt för ofta hamnar i skymundan. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Osynlighetsprojektet
Hélène Benno, generalsekreterare på Min Stora Dag, berättar om Osynlighetsprojektet som vill förändra allmänhetens kunskap och attityder till barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Enligt forskare har två till tre barn i varje svensk skolklass någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Det kan handla om adhd, autism, språkstörningar, inlärningssvårigheter eller motoriska störningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
UR Samtiden - Intelligent men annorlunda
Väldigt få lärare i Indien har någon reell kunskap om autism. Det upptäckte Shruti Johansson, forskare i specialpedagogik, när hon besökte Kolkata i Indien. Här berättar hon om sina studier i klassrummen i Kolkata och delar med sig av sina observationer om barn med autism i olika skolmiljöer. Inspelat den 8 december 2014 på Göteborgs stadsbibliotek. Arrangör: Göteborgs universitet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Specialpedagogik för särskilt begåvade
Tord Söderqvist arbetar som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Han berättar om regeringsuppdraget som getts till Skolverket om att stödja skolors arbete med särskilt begåvade elever och varför det är viktigt. Inspelat den 11 december 2014. Arrangör: Mensa Sverige.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språkstörning och hörselnedsättning i skolan
Att drabbas av både språkstörning och hörselnedsättning är svårt, och det är viktigt att upptäcka det så tidigt som möjligt. Kristina Hansson berättar här om forskning inom detta område och hur man kan hantera svårigheterna. Inspelat den 25 augusti 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Linnémiljön CCL och avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Taktila bilderböcker
Avsnitt 43
Behöver blinda barn bilderböcker? Intervju med Gun Olsson vid Myndigheten för tillgängliga medier. Hon menar att barn utan syn har lika stort behov av bilderböcker som andra barn för att utveckla sitt språk, skrivande och seende. Och därför behövs taktila bilderböcker. Inspelat på Bokmässan 2016.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Starka känsloutbrott
Avsnitt 1
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lillasyster härmar storasysterns adhd
Avsnitt 2
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bara sitta och spela dataspel
Avsnitt 3
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inreda och anpassa klassrummet
Avsnitt 4
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Få slut på syskonbråk
Avsnitt 5
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad göra med en skolarbetsvägrare?
Avsnitt 6
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inkludering av särskoleelever
Avsnitt 71
Att inkludera särskolans elever i den ordinarie skolan är jobbigt, men värt allt jobb, menar Jonas Monsén. Han är speciallärare på Fryshusets gymnasiesärskola i Stockholm. Där arbetar de med en uttalad ambition om att inkludera så många elever som möjligt i så stor del av verksamheten som det går. Förutsatt att det är önskat och passar individen. Men hur gör de? Och varför ska särskolan, som är en egen skolform, blandas med den ordinarie skolan? "Bara det att en elev kan lära sig franska eller få åka pulka för första gången gör att det är mödan värt", säger Jonas Monsén.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Behandla barn med språkstörning
Olof Sandgren, logoped och lektor vid Malmö högskola, berättar om forskningsläget vad gäller intervention för barn med språkstörning. Screeningar fångar upp många som klarar sig utan insatser, och att skicka dessa barn till logoped är kanske inte det mest kostnadseffektiva, menar Sandgren. Inspelat den 25 augusti 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Linnémiljön CCL och avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur blir alla en del av klassen?
Avsnitt 14
Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Blindtest
Avsnitt 67
Hur utformar man och genomför nationella prov för elever med blindhet så att kunskaperna mäts på ett likvärdigt sätt? Petter Lille och Anna Karin Andersson på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar med den frågan. Bilder, textmängder och diagram är bara några klurigheter som måste bli rätt. Målet är att proven ska vara så lika det ordinarie material som används i undervisningen. Men ett prov i till exempel geografi kan innehålla så många kartbilder och diagram att de täcker ett helt klassrum. Hur gör man då?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur lär sig döva barn att läsa?
Specialpedagogen Helena Fos Ahldén föreläser om språkutvecklingen hos döva barn. Hon konstaterar bland annat att döva barn behöver samtala om de texter de läser på teckenspråk för att lära sig läsa. Inspelat i Conventum i Örebro vid konferensen som hölls 3-4 februari 2014. Arrangör: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språkstörning i familjen
Ärftligheten av språkstörningar blir starkare ju starkare språkstörningen är. Forskaren Nelli Kalnak berättar här om olika gener för språkstörning hos barn och reder ut riskfaktorer inom olika diagnoser. Inspelat den 25 augusti 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Linnémiljön CCL och avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Taktil matematik
Avsnitt 68
Hur gör man en mattebok för elever med blindhet? Benjamin Juliusson och Helga Björg Ragnarsdottir, från Islands Nationella institutet för blinda och dövblinda, har gjort en mattebok för Islands blinda sex- och sjuåringar. Boken bygger på samma mattebok som de seende eleverna på Island använder för att alla elever ska kunna arbeta med samma material och uppgifter. Och det är viktigt, menar Benjamin. Både för elevernas gemenskap, för inlärningsprocessen och för lärarens arbetsbörda.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Värderande ord stämplar elever
Avsnitt 37
En specialpedagog undrar hur hon ska få sina lärarkollegor att sluta använda värderande ord som "trött, lat, jobbig och krånglig" när de skriver eller talar om sina elever. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dyslexi - förbannelse och möjlighet
Ulla Föhrer, leg. logoped och med. hedersdoktor, och Eva Magnusson, logoped och fil. dr, har djupintervjuat fyrtio personer med läs- och skrivsvårigheter. Vilka strategier har dessa använt för att klara skola, utbildning och arbete? Moderator: Elisabet Reslegård, ordförande i Läsrörelsen. Arrangör: Läsrörelsen, BTJ Förlag, Dyslexitorget och Allmänna arvsfonden.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skolan ser inte svårigheterna
Avsnitt 22
Vad gör man när barnen gör allt för att hålla ihop i skolan och sedan brakar ihop hemma? Hur ska skolan förstå att barnen behöver anpassningar i skolan? Det undrar en mamma till två flickor som har autism och adhd. Skolan ser två barn som klarar målen, och hon ser två barn hemma som är utmattade och snart inte orkar gå till skolan längre. Hur ska de kunna mötas?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Läsning och hörselnedsättning
Hur påverkas inlärningen av läsning för barn med hörselnedsättning? Forskaren Malin Wass berättar om hur barn lär sig läsa generellt och vad som skiljer för barn med hörselnedsättning. Grunden för en god läsutveckling läggs tidigt i livet genom att barn lär sig modersmålet och tillägnar sig ett ordförråd. För ett barn med hörselnedsättning ser denna inlärning annorlunda ut. Inspelat den 26 maj 2016 på Konsert & Kongress, Linköping. Arrangör: Hörselskadades riksförbund.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
NPF-detektiven
Avsnitt 84
Det saknas ofta samsyn på arbetet med NPF-elever. Det drabbar både elevernas skolgång och personalens arbetsmiljö. Det säger Ulrika Aspeflo, logoped med bakgrund som bl a speciallärare med inriktning på NPF. Den viktigaste samsynen är det mest grundläggande: Kunskapen om hur en funktionsvariation påverkar en människa. Är vi överens om det vet vi ofta hur vi ska arbeta, säger hon. Ulrika Aspeflo är känd från succén NPF-podden från UR, som hon medverkar i tillsammans med psykologen Bo Hejlskov Elvén. Här ger hon konkreta råd kring arbetssätt och fortbildning. Samt avslöjar vad hon gör när hon är oense med Bo.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En historia om asperger och självförtroende
Konstnären Anders Wettler har Aspergers syndrom och berättar med hjälp av sina texter om en smärtsam resa för att passa in. Idag har han en ateljéplats i ett kooperativ för konstnärligt begåvade personer med funktionsnedsättning. Inspelat den 25 mars 2015. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Adhd i vardagen
Psykologen Jonas Larsson presenterar boken "Adhd i vardagen". Den är tänkt att fungera som ett stöd för personer som i sin vardag är i kontakt med personer med adhd. Medverkar i presentationen gör också psykologen David Söderman. Inspelat den 22 september 2016 på Bokmässan. Plats: Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Statens institutionsstyrelse.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att vilja vara som alla andra
Avsnitt 16
Hur kan man hjälpa ett barn som behöver extra stöd i skolan men som inte vill ta emot den för att hon inte vill vara annorlunda? Den frågan får logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén från en förälder.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Gamification för elever med NPF
Avsnitt 78
Gamification är ett strålande sätt att anpassa lektioner och feedback så att det passar elever med NPF-diagnoser. Det menar Adam Palmquist, IKT-pedagog på Karlaskolan i Göteborg, en del av Magelungenkoncernen som har flera skolor med inriktning mot just elever i behov av särskilt stöd. Här delar Adam Palmquist med sig av sina erfarenheter och tankar kring att använda sig av gameification, eller spelifiering som det också kallas. Han ger konkreta och praktiska exempel på hur det går att använda sig av det i sin undervisning.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tonåring som vägrar gå till skolan
Avsnitt 28
En mamma är orolig för sin son som inte varit i skolan på flera år. De har testat olika skolformer, men ingenting har fungerat. Hur ska pojken få tillbaka motivationen att plugga igen? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo handleder på telefon.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Författaren som inte kan stava
En författare måste inte kunna stava, en författare behöver kunna berätta en bra historia på ett riktigt bra sätt, säger Helene Tursten. Hon är deckarförfattare och menar att hon blev författare tack vare sin dyslexi. Inspelat den 20 oktober 2018 på Karlstad CCC. Arrangör: Dyslexiförbundet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tonåring som vill bestämma själv
Avsnitt 35
En förälder undrar hur hon ska få den 14-åriga dottern med ADHD och autism att förstå att det är de vuxna som bestämmer. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo pratar om vikten av att vara delaktig i beslut och att lära sig ta ansvar.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bedömning för lärande
Föreläsning med Anders Holmgren som är utvecklingsledare i Borås stad. Han arbetar med en pedagogisk metod som kallas bedömning för lärande. Den syftar till att aktivera eleverna och avslöja lärandets hemligheter för dem. Inspelat i Conventum i Örebro vid konferensen som hölls 3-4 februari 2014. Arrangör: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Schemabrytande aktiviteter
Avsnitt 24
Hur kan man göra för att det ska fungera så bra som möjligt för eleverna, när det är dags för en skoldag som inte ser ut som vanligt? Till exempel vid utflykter och friluftsdagar. Hur får man med eleverna på banan? Hur minimerar man risken för utbrott? Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén ger råd och tips till en pedagog som arbetar med en grupp elever med särskilda behov.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Utbildningsministerns öppningstal
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ger regeringens syn på hur skolan bör stöttas i arbetet för en jämlik skola. Skolledare och pedagoger måste ha de rätta resurserna och tillämpa dem på ett sätt som passar eleven med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kommunikation i särskolan
Jessica Ericsson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet i Karlstad, berättar om hur pedagogerna på gymnasiesärskolan arbetar med bilder och symboler. Från FKS inspirationsdagar på ABF i Stockholm 10-11 mars 2014. Arrangör: Föreningen för kognitivt stöd.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Svårt att vara flexibel
Avsnitt 32
En pojke får utbrott när något inte blir som han har tänkt, när han känner sig kränkt eller när det inte finns någon plan för dagen. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo handleder på telefon.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur förhålla sig till trotssyndrom?
Avsnitt 25
En 9-årig pojke med flera diagnoser, bland annat autism och tvångssyndrom, har också fått diagnosen trotssyndrom. Vad innebär det? Hans mamma känner sig förvirrad och har haft svårt att hitta information. Men diagnosen är omtvistad och psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo är kritiska till den.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
NPF-säkrad kommun
Avsnitt 98
Norrtälje kommun har beslutat att NPF-säkra alla sina skolor, förskolor och gymnasium. Hur gör man det? Helena Walukiewicz är samordnare för projektet och Karin Avellan är lärare. I Didaktorn berättar de om den checklista skolorna ska förhålla sig till och varför kommunen tagit sitt radikala beslut. De säger själva att de inte har något val.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning