Miljö

(382 program)

Avfall och återvinning Energiförsörjning Föroreningar och miljögifter Hållbar utveckling Klimatförändringar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2017

Dna-baserad artbestämning i teori och praktik

Malin Strand, forskare och marin samordnare, har tillsammans med sin kollega Maria Kahlert testat dna-baserade metoder på marina bottenprover för att se om tekniken fungerar samt vad den faktiska kostnaden för den nya metoden blir i slutändan. Om vi tänker oss dna-baserade verktyg för framtida miljöövervakning kommer det att krävas en ny typ av organisation och möjligen en nationell infrastruktur, menar de. Inspelat den 5 april 2017 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora- och faunavård 2017

Att skydda och tillgängliggöra naturen

Vi måste skydda naturen för att den ska kunna ta hand om oss. Detta budskap vill miljöminister Karolina Skog (MP) sprida till allmänheten. Välmående skogar, ängsmarker och sjöar bidrar både till ett samhälles utveckling och till människors välbefinnande, menar hon. Inspelat den 5 april 2017 på Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala. Arrangör: Artdatabanken.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Toxisk algblomning i Sverige

Hur känner man igen en toxisk algblomning? Caroline Dirks från Livsmedelsverket berättar om den kartläggning av algblomningar i Sverige som just nu genomförs. Inspelat den 27 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaStora ord

Om ansvar med Helga

Avsnitt 3 av 5

Helga Hjerling bor på Dalarö i Stockholms skärgård. Hon har aldrig flugit, källsorterar och intresserar sig för miljön. Vad menar Helga med ordet ansvar? Vad skulle hända om alla verkligen tog sitt ansvar? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Prylar

Avsnitt 3 av 10

Vad händer om man tvingas skapa alla föremål som man behöver? Formgivaren Kristina Schultz tröttnade på att känna sig som en fånge i masskonsumtionen. Hon bestämde sig för att göra sig av med alla sina prylar. Vår konsumtion leder till stora växthusgasutsläpp, inte minst i låglöneländerna där många varor produceras.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Boende

Avsnitt 4 av 10

Våra städer växer med varje år. I Norra Djurgårdsstaden i Stockholm försöker man bygga en hel stadsdel som är hållbar. Med hjälp av energisnåla lägenheter, solpaneler, och uppmuntran till kollektivtrafik och elbilar försöker man skapa en ny sorts stad. Men det går också att bygga hållbart i det lilla. Emilia Petersson har byggt sitt eget mikrohus med återanvänt material.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Matsvinn

Avsnitt 2 av 10

Krögaren Jens Dolk har drastiskt minskat matsvinnet på sin restaurang. Hur har han gjort? Och vilka tips har han för att få oss att slänga mindre mat? Om man räknar resurserna som går åt till att producera en matvara förstår man vilket slöseri det är att kasta maten, istället för att äta upp den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Vattenbrist

Avsnitt 6 av 10

Industridesignern Mehrdad Mahdjoubi har kommit på en dusch som går på tio liter vatten som renar sig självt. Kanske kan det här vara en lösning på vattenbristen som förutspås bli värre i spåren av klimatförändringen? Mahdjoubi diskuterar hur man tar en idé till produktion, och allt man lär sig på vägen om man inte är rädd för att ha fel.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Kläder

Avsnitt 5 av 10

Elin Larsson är hållbarhetschef på ett internationellt klädmärke. Genom att välja bort resurskrävande bomull, hyra ut plagg, sälja i andra hand, och återskapa kläder med hjälp av återvunna material, är företaget del av en ny kultur som håller på att växa fram i klädbranschen. Vi följer också med på en så kallad freeshop, där Farida al-Abani och hennes vänner byter kläder i stället för att köpa nytt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Framtidens stad

Avsnitt 7 av 10

Samhällsutvecklaren Filip Kjellgren har tröttnat på alla larmrapporter om världens tillstånd. Han vill att vi i stället pratar lösningar. Filip har idéer om hur framtidens stad ska förändras för att bli hållbar. Vi måste byta ut alla vara fossildrivna transporter och i stället för att äga våra bilar ska vi samåka i fordon som kör sig själva. Maria Lantz jobbar med elbilar och visar hur pass långt tekniken har kommit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Omställning

Avsnitt 1 av 10

Patrik Olsson försöker ställa om till en mer hållbar livsstil. Han har anpassat maten, boendet, transporterna och sina inköp. Men påverkar hans val livskvaliteten? Vi träffar också Maria Wetterstrand, grön samhällsdebattör, som berättar om vikten av att skifta till en hållbar livsstil. Men när man ställer om bryter man också mot normen. Hur kan man skapa förändring och få med folk på nya idéer?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Rättvisa

Avsnitt 8 av 10

För att ett samhälle ska vara hållbart måste det också vara rättvist. Men vilket land kan säga sig var det? Timimie Märak är samisk aktivist och kritisk till gruvdriften på samisk renbetesmark. Hon beskriver motsättningar mellan vinstintresse och jobbmöjligheter, och samernas rättigheter och traditioner. En konflikt som går igen på många andra platser på jorden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Människa och naturen

Avsnitt 9 av 10

Massproduktionen har tagit oss allt längre ifrån naturen och dess resurser. Vi ser bara slutresultaten i en lång produktionskedja. Det har påverkat hur vi värderar naturens tjänster. Jägaren Martin Kits anser att vi inte bör ta ut mer än vad naturen har i överskott. Men är det möjligt i ett masskonsumtionssamhälle? Pim Bendt beskriver ekosystemstjänster som påverkats negativt av våra stora produktionssystem. Pollineringen är nödvändig för att vi ska kunna odla mat. Men bin och humlor trivs inte i våra monokulturer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Börja agera

Avsnitt 10 av 10

Jonas Lindh och William Bailey driver upp grönsaker på kajen i Göteborg. De reagerade på övergödningen och växthusgasutsläppen som det moderna jordbruket står för och bestämde sig för att odla eget. Nu cyklar de ut grönsakerna till lokala restauranger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vatten i ett förändrat klimat

Klimatvariationer och klimatförändringar

Vad är skillnaden mellan variationer och förändningar i klimatet? Vad är naturligt och vad är inte det? Cintia Uvo, professor vid Lunds universitet, berättar om tendenser i klimatet som är återkommande enligt naturens historia och företeelser som avviker från dom återkommande förändringarna. Inspelat den 9 mars 2017 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Allemansrätten

Avsnitt 10 av 10

En man är ute i skogen. Hans hund skrämmer djuren och själv försöker han bryta av en stor gren från ett träd. Barr och Pinne rycker ut.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Stoppa klimatförändringarna

Avsnitt 2 av 3

Fiktiv frågesport om hur klimatkrisen ska lösas. Forskare och experter besvarar frågor om hur människor kan leva på ett hållbart sätt, hur man kan minska växthusgaserna i atmosfären och om det spelar någon roll att klimatet blir varmare. Alla frågor har sin utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, och berör hur vi på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt kan minska den globala uppvärmningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Grovsopor

Avsnitt 9 av 10

När ett par försöker lämna sin gamla soffa på en parkering rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med en gammal soffa?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVattenmannen och Speed

Bottendöd

Avsnitt 7 av 8

En dag när Vattenmannen och Speed tittar ut finns det inga växter på botten. Oroade förhör de sig om läget när de träffar Henrik Österblom på Baltic Nest Institute samt miljöminister Andreas Carlgren. De får bland annat höra om ett försök att pumpa ner syre på botten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Utrota extrem fattigdom

Avsnitt 1 av 3

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Farligt skräp i naturen

Avsnitt 8 av 10

När ett par lämnar skräp efter sig i naturen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med skräpet?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vatten i ett förändrat klimat

Vattenrelaterade forskningsaktiviteter

Professor Hans Hanson är chef för avdelningen för teknisk vattenresurslära vid Lunds universitet. Här berättar han om forskningen inom detta område samt avdelningens olika områden. Vidare berättar han även om deras institution och vad de forskar på nu. Inspelat den 9 mars 2017 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Hållbart material för en grön framtid

Sunil Kumar Ramamoorthy forskar inom resursåtervinning vid Högskolan i Borås. Han berättar om sin forskning kring alternativ till traditionella plaster. Varje år produceras 300 miljoner ton plast och det tar ungefär 1000 år för oljebaserade plaster att brytas ner. De alternativa plasterna kan bestå av soja, linfrö och majs som bryts ner mycket fortare. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pappersåtervinning

Avsnitt 28 av 30

Pappret på toaletten är slut och vetenskapsreportern Agneta hamnar i en pinsam situation. Beppe återvinner gamla tidningar och förvandlar dem till fina brevpapper.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Återanvändning

Avsnitt 7 av 10

Ett barn har vuxit ifrån sina babyleksaker, så mamman slänger dem! Barr och Pinne lyckas fånga påsen med alla leksaker innan den landar bland skräpet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mamman och barnet somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med leksakerna. Som tur är vet Stickan allt: "Gör nya leksaker av gamla, eller skänk sådant du inte vill samla!"

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om sopor

Avsnitt 5 av 5

Vad händer med allt skräp vi slänger? Malin Jakobsson följer soppåsen från sopnedkastet till värmeverket.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

En sopas väg

Avsnitt 6 av 10

Vad händer med dina sopor när du slängt dem? En mamma slänger ett gosedjur i sopnedkastet för att det blivit smutsigt. Barr och Pinne lyckas inte fånga gosedjuret innan det faller ner i sopnedkastet! När Pinne kommer ner i soprummet är det tomt - sopbilen har just hämtat allt skräp. Pinne springer efter sopbilen ända till återvinningsstationen, där hon förtvivlat letar efter gosedjuret. Pinne vet inte hur en sopas väg fungerar. Som tur är vet Stickan allt om sopor: "En sopas väg är lång och inte kort, mycket skräp borde aldrig ha kastats bort."

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVattenmannen och Speed

Vågkraft

Avsnitt 4 av 8

Vattenmannen tillverkar en gitarrförstärkare till Speed. Mitt i ett gitarrsolo går strömmen. Strömkabeln leder dem till ett vågkraftverk i Lysekil där de möter Jens Engström från Ångströmlaboratoriet. När elen kommer tillbaka kan de framföra låten Elektricitet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaForskare för framtiden

Det förlorade solljuset

Avsnitt 9 av 15

Energin från solen kan täcka hela mänsklighetens behov av energi tusen gånger om. Varför lyckas vi inte ta bättre vara på den? På Linköpings universitet leder Xavier Crispin ett projekt med målet att lösa morgondagens energiproblem. Genom sin forskning försöker han utveckla billiga och effektiva solpaneler av plast med förhoppningen att kunna lösa framtidens energiutmaning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vatten i ett förändrat klimat

Socioekonomiska aspekter på vattenresurser

För att få till en hållbar utveckling av vattenresurser måste lokala vattenanvändare involveras och ta sitt ansvar för en rationell användning av vatten. Kamshat Tussupova forskar om sociala och ekonomiska aspekter på användningen av dricksvatten och sanering inom ramen för klimatförändringar. Här berättar hon om sin forskning. Inspelat den 9 mars 2017 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vatten i ett förändrat klimat

Klimatanpassning med hjälp av våtmarker

Hur kan dräneringssystem och våtmarker hjälpa oss med klimatanpassning? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med dessa metoder, och hur genomför man dom? Miklas Scholz, professor vid Lunds universitet berättar. Inspelat den 9 mars 2017 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Toalettvett

Avsnitt 5 av 10

När en herre slänger ett plåster i toaletten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i toaletten?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScientists for the future

The lost sunlight

Avsnitt 9 av 15

Energin från solen kan täcka hela mänsklighetens behov av energi tusen gånger om. Varför lyckas vi inte ta bättre vara på den? På Linköpings universitet leder Xavier Crispin ett projekt med målet att lösa morgondagens energiproblem. Genom sin forskning försöker han utveckla billiga och effektiva solpaneler av plast med förhoppningen att kunna lösa framtidens energiutmaning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Kompost

Avsnitt 4 av 10

När en man slänger badbyxorna i komposten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i en kompost?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMänniskor för ändring

BT Kemi - väckarklocka

Avsnitt 8 av 8

I alla samhällen behövs människor som agerar väckarklockor. Monica Nilsson ifrågasatte utsläppen från en växtgiftfabrik i sin hemstad Teckomatorp, vilket blev början på att en av Sveriges största miljökatastrofer någonsin uppdagades.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Batterier

Avsnitt 3 av 10

När en mamma slänger ett batteri i papperskorgen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med batterier?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tillsammans för en hållbar värld

UR Samtiden - Tillsammans för en hållbar värld

Vi måste skapa en helt ny relation mellan mänskligheten och vår planet, och tiden är knapp. Det är det alarmerande budskapet från Johan Rockström, professor i miljövetenskap. Han beskriver de insikter som ligger bakom och hur vi alla måste bidra till att rädda vår planet. Inspelat på Alumndagen den 6 oktober 2016, Stockholms universitet. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Hav och kretslopp

Avsnitt 2 av 10

En pappa och hans två barn äter glass på en brygga. Pappan samlar ihop allt glasspapper och skräp - och slänger det sjön! Barr och Pinne lyckas fånga skräpet i sin håv innan det landar i vattnet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och familjen somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man egentligen ska göra med skräpet. Som tur är vet Stickan allt om skräp: "Vi ska vara rädda om vårt vatten. Skräpa inte ner, för katten!"

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Glas och tidningar

Avsnitt 1 av 10

Var och hur återvinner du ditt skräp? En tjej vet inte var hon ska slänga sin tidning och glasflaska och bestämmer sig för att slänga dem över axeln. Barr och Pinne lyckas fånga flaskan och tidningen innan de hamnar på marken. Men de vet inte heller var man egentligen ska slänga glas och tidningar. Tur att Stickan vet allt om sopor!

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaForskning pågår

Klimatbomben i Abisko

Avsnitt 4 av 5

Enorma områden med snö färgas mörk av föroreningar i luften. Det gör att solens strålar inte studsar ut i rymden utan blir kvar som värme på jorden. Temperaturen stiger och påverkar allting som finns på vår planet. Koldioxid sipprar upp från mark som tidigare varit frusen. Runtom i Sverige forskas det intensivt. Storskaliga experiment ska ge svar på hur komplexa ekosystem påverkas av en miljö i förändring. Klimatet är en av vår tids största frågor. Men i all osäkerhet är det en sak som forskarna är säkra på. Morgondagens värld kommer att se annorlunda ut.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaZero Impact - syntolkat

Del 4

Avsnitt 4 av 4

Familjen Psilander ska koldioxidbanta. De ska försöka minska sina koldioxidutsläpp med nio ton om året per person. Därför byter familjen ut sin bensindrivna bil mot en elbil och börjar äta vegansk kost. För att bli inspirerade till en klimatsmart livsstilsförändring åker familjen först till Costa Rica. Där får de se hur västvärldens efterfrågan på bananer får fruktplantage att bespruta sina odlingar. Bananerna besprutas med miljögiftiga kemikalier som är skadliga för både människor och djur.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaZero Impact - syntolkat

Del 3

Avsnitt 3 av 4

Familjen Gillgren tycker att de lever gott. De bor i villa strax utanför Stockholm, åker bil och motorcykel och reser gärna till varmare breddgrader. Deras koldioxidutsläpp per person ligger över FN:s mål som är två ton per person och år. Under 30 dagar ska familjen testa en annan livsstil för att minska utsläppen. Innan utmaningen reser de till Kiribati i Stilla havet där miljöpåverkan från industriländernas konsumtion märks tydligt. När familjen är hemma igen börjar utmaningen och deras koldioxidutsläpp ska minska med 80 procent.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaZero Impact - syntolkat

Del 2

Avsnitt 2 av 4

Familjen Akbar Kurda står inför en utmaning. Under 30 dagar ska de testa om det går att sänka sitt koldioxidutsläpp med två tredjedelar och komma ner till FN:s mål på 2 ton. Inget kött, inga flygresor och ingen onödig konsumtion. Men först ska de resa till Itaituba i Brasilien. Det är en plats där miljöpåverkan från industriländernas konsumtion märks tydligt. Stora ytor av regnskog har avverkats för att ge plats åt betesmark och odling av framförallt soja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaZero Impact - syntolkat

Del 1

Avsnitt 1 av 4

Familjen Ohlsson Fleetwood består av två vuxna och två barn som bor på Östermalm i Stockholm. Ohlsson Fleetwood har antagit utmaningen att under 30 dagar minska sina koldioxidutsläpp. För att få motivation reser familjen till Ghana dit en stor del av västvärldens överblivna elektronikavfall transporteras. Väl hemma börjar familjen minska på koldioxidutsläppen genom att äta veganskt och åka kommunalt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hållbara initiativ

Avsnitt 9 av 17

Tema: hållbar utveckling. Hur kan skolan främja hållbara elevinitiativ? I skolans styrdokument står att skolan dels ska ge eleverna handlingskompetens och dels bidra till en hållbar samhällsutveckling. Hur kan detta ske i praktiken? Vi besöker Johannebergsskolan Elyseum som arbetar med hållbar utveckling i kombination med entreprenöriellt lärande. Gäster i studion: grundskolelektor Ingela Bursjöö, försteläraren Cecilia Lind och läraren Sandra Löfberg.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hållbart i alla ämnen

Avsnitt 8 av 17

Tema: hållbar utveckling. Förutsättningar för lärande för hållbar utveckling (LHU) är delaktighet, reflektion och olika perspektiv. Hur kan skolan arbeta ämnesövergripande inom LHU? Hur kan lärande om hållbar utveckling se ut i olika skolämnen? Vi följer arbetet under en dag på Skarpatorpsskolan i Skarpnäck. Gäster i studion: lärarna Gunni Karlsson, Mia Möller och Maria Hansson från Skarpatorpsskolan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Lärande för hållbar utveckling

Avsnitt 7 av 17

Tema: hållbar utveckling. Förutsättningar för lärande för hållbar utveckling (LHU) är delaktighet, reflektion och olika perspektiv. Men vad är LHU? Hur får man in de globala målen i skolans vardag på olika stadier och på både lektioner och raster? Vi följer arbetet under en dag på förskolan Tomtebogårdsskolan i Umeå. Gäster i studion: förskolelärare Christine Jokijärvi, lågstadielärare Martin Holmgren och Mari Winter, lärare åk 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss