Teknik

(478 program)

Fysik och teknikByggnadsteknikElektronikIndustriella processerKommunikations- och informationsteknikMaskinteknikMaterialläraRenhållning och avfallshanteringTeknikhistoriaTransportmedel och kommunikationerVatten och avlopp

Webbplats

Fatta katastrofen

Vad händer om vi drabbas av en katastrof? Uppdrag för problembaserat lärande i NO-ämnena för högstadiet. Eleverna för lösa uppdrag och lära sig mer om matbrist, elbrist och förorenat dricksvatten.

Produktionsår:
0
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

CPU?

Avsnitt 5 av 20

CPU är en förkortning av engelskans "Central Processing Unit". På svenska heter det processor och kan liknas vid datorns hjärna. Processorn sköter alla matematiska beräkningar som gör att programmet du använder fungerar som det ska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Algoritmer

Avsnitt 9 av 16

Algoritmer är som ett slags recept för hur en dator ska göra. Uppdrag: hitta algoritmer som styr det digitala livet? För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sekvens

Avsnitt 6 av 16

När man programmerar måste allt komma i rätt ordning, rätt sekvens. Uppdrag: gör något i fel ordning. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Villkor

Avsnitt 8 av 16

Mycket i programmering handlar om villkor. Uppdrag: Hitta vad som är programmerat med villkor. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Webbsök

Avsnitt 10 av 16

Karin och Johan får olika resultat när de söker på samma ord. Uppdrag: prova att använda en ny sökmotor. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Spel

Avsnitt 15 av 16

För att kunna göra bra spel måste man spela mycket så att man vet vad som gör spel roliga och spännande. Uppdrag: att skapa ett eget livedatorspel. För att lära dig mer om äment, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Robotar

Avsnitt 16 av 16

Det finns många robotar idag, en del mer nödvändiga än andra. Uppdrag: skapa en egen robot, programmerad eller på papper. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 8.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Formatera?

Avsnitt 9 av 20

När du formaterar en hårddisk eller ett minneskort innebär det att du raderar allting som finns på enheten. Samtidigt skapas ett filsystem, som tomma lådor i en byrå, där ny information kan lagras. När du formaterar så behåller du alltså själva möbeln men kastar bort allt som du förvarat inne i lådorna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Loopar

Avsnitt 7 av 16

En loop betyder upprepning, och kan också kallas för slinga. Uppdrag: Hitta loopar i vardagen.För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Säkerhet

Avsnitt 12 av 16

För att vara riktigt säker på nätet kan man använda två olika faktorer för att logga in. Uppdrag: Ta reda på vad som är världens farligaste virus som drabbat internet. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Internet

Avsnitt 11 av 16

Internet föddes 1969. Webben 1993. Uppdrag: intervjua någon som minns hur det var innan internet fanns överallt. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Binärkod

Avsnitt 4 av 16

Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sortering

Avsnitt 5 av 16

Datorer är bra på att sortera, men de måste få rätt instruktioner. Uppdrag: att sortera något på ett helt annat sätt än vanligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Programmerat?

Avsnitt 1 av 16

Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sociala medier

Avsnitt 13 av 16

Många sociala medier använder filter på bilder för att göra det roligare att dela. Uppdrag: Hitta på framtidens sociala medier. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Instruktioner

Avsnitt 3 av 16

Karin och Johan visar hur datorer förstår instruktioner. Uppdrag: Skriv instruktioner till något tråkigt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 9.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Buggar

Avsnitt 9 av 10

Fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Digital teknik skapar få jobb

Avsnitt 2

Teknikutvecklingen kommer med ett inbyggt problem. För varje nytt teknikskifte skapas allt färre nya jobb. Börsens stora teknikbolag gör enorma vinster men behöver väldigt få arbetare. Det är ett av tecknen på att vi skulle kunna stå inför en kommande teknologisk arbetslöshet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Sortering

Avsnitt 8 av 10

All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Input/Output

Avsnitt 2 av 16

Det behövs input, sätt att få in data i datorn, och output, sätt att få ut data ur datorn. Uppdrag: hitta olika slags input och output. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 1.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Logiskt tänkande

Avsnitt 10 av 10

Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Karin Nygårds och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Mönster

Avsnitt 7 av 10

Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet bygger eleverna mönster och letar geometriska figurer i vardagliga föremål. Det är ett sätt att öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Vad är programmerat?

Avsnitt 1 av 10

Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Karin Nygårds och hennes elever vilka programmerade föremål som finns i ett klassrum och hur programmerade föremål ser ut inuti.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Unga forskare föreläser

Barn i naturkatastrofer

Barn är de mest sårbara vid naturkatastrofer - de drabbas oftare av kräkningar och sjukdomar. Simone Moretto från Odense Tekniske Gymnasium i Danmark har uppfunnit en babyflaska som kan ge barnen rent dricksvatten och mediciner.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Villkor

Avsnitt 3 av 10

Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Elever bygger egna dataspel där de programmerar varandra efter olika villkor. Villkor kan man arbeta med i många ämnen i skolan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2013

Konkurrenskraft är ett lagarbete

Marco Bertoni, Blekinge tekniska högskola, forskar om produkttjänstutveckling. Innovation är att skapa värden till samhället, företagen eller individen. Men hur kan vi veta när vi skapar en produkt om den är värdefull? Inspelat 5 december 2013. Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Loop

Avsnitt 4 av 10

En loop är en upprepning. I klassrummet förvandlas Karin Nygårds elever till dansrobotar och Karin ger flera exempel på hur man kan arbeta med loopar i undervisningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Maskinkod

Avsnitt 6 av 10

Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Karin Nygårds och eleverna med ASCII-tabellen genom att använda ficklampor som tänds och släcks för att visualisera ettor och nollor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Styra med programmering

Avsnitt 5 av 10

Karin Nygårds berättar om vikten av att kunna ge tydliga instruktioner. I klassrummet skriver eleverna kod och programmerar varandra att utföra vissa uppgifter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Algoritmer

Avsnitt 2 av 10

Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Karin Nygårds och hennes elever sätter ihop en algoritm för hur man kan skriva en saga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Förstör maskinerna jobben?

Avsnitt 1

Eric Brynolfson, författare till The second machine age, menar att vi på grund av robotisering, digitalisering och automatisering står inför en kommande massarbetslöshet. Det skulle i så fall vara ett trendbrott. Historiskt har vi hittills alltid kunnat ersätta jobben som tekniken förstör med nya jobb.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Unga forskare föreläser

Bygg din egen stridstank

Hein Joubert från Kirkwood High School i Sydafrika byggde en radiostyrd stridstank i wellpapp. Den är en exakt kopia på dåvarande Västtysklands tankmodell 1A4, och Jouberts framgångar var långt över förväntan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Amandas rulltrappa

Avsnitt 1 av 10

Amanda är så trött på måndagar. Så trött att hon knappt orkar stå upp i rulltrappan. En dag fick hon en idé: varför inte bygga en rulltrappa som man kan sitta i?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2014

Istället för en operatör, tusentals ögon

Petter Hagqvist är doktorand vid Avdelningen för automationssystem på Högskolan Väst. Han föreläser här om forskning kring hur en operatörs ögon och hjärna kan ersättas med smarta sensorer. Inspelat den 25 november 2014 på Debaser Medis i Stockholm. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStockholm International Youth Science Seminar 2017

En ny och bättre lutningssensor

Tiltsensorer finns till exempel i våra smarta telefoner för att vi ska kunna använda dem på olika håll och bredder. Den unge forskaren Aron Molnár berättar här om sin forskning som går ut på att förbättra den här lutningssensorn. Inspelat den 6 december 2017 på Cirkus i Stockholm. Arrangör: Unga forskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Barnhälsovården på webben

Johanna Tell är doktorand inom forskningsområdet tillämpad hälsoteknik och föreläser om den webbaserade rikshandboken för barnhälsovård. Hur används den inom vården? Hur ska den senaste kunskapen inom barnhälsovård nå ut så att alla kan ta del av den senaste forskningen? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Finlandsfärjorna eldar för kråkorna

Sjöfarten står idag för majoriteten av dagens transporter men fartygen drivs av tjockolja, något av det smutsigaste bränslet som finns, berättar Fredrik Ahlgren som forskar i sjöfartsvetenskap. Hur kan ny teknik effektivisera denna process? Fredrik har i sin forskning studerat kryssningsfartyg mellan Stockholm och Mariehamn. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2014

Framtidens plast

Peter Olsén är plastforskare vid KTH och föreläser här om utvecklingen av framtidens plast. Hur ska vi resonera när vi utvecklar framtidens material, eller kan det vara så att naturen har lösningen? Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2014

Miljömätaren som ser isig väg

Benny Thörnberg är forskare vid avdelningen för elektronikkonstruktion på Mittuniversitetet. Han berättar hur en så kallad ”miljömätare” kan se skillnad på våt, torr, snöig eller isig väg. Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2014

Stickad metall, ett lättviktsmaterial

Åsa Lundevall är forskare vid Swerea och berättar om konsten att sticka med metall. Med stickning är det möjligt att variera formen från detalj till detalj eftersom inga formningsverktyg används. Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Studio - Att digitalisera handskrivna texter från förr

På Uppsala universitet pågår ett forskningsprojekt där mängder av handskrivna texter från förr håller på att digitaliseras för att bli sökbara för framtidens forskare. Fredrik Wahlberg, doktorand i datoriserad bildanalys, berättar hur forskningen går till. Inspelat under Bokmässan i Göteborg i september 2013. Programledare: Marie-Caroline Biver.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Hugos luftfuktighetsflygplan

Avsnitt 7 av 10

Hugo har kommit på en lösning på ett klimatproblem! Eftersom flygplan är så dåliga för miljön har han uppfunnit ett flygplan som går på luftfuktighet och som inte skräpar ner i miljön!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNu blir det åka av!

Brandbil

Avsnitt 1 av 10

Tiggy kommer hem till sin vän Fanny Boy som har brutit benet. Hon får gissa hur Tiggy tagit sig dit genom att lyssna på ett ljud. Det visar sig att Tiggy har åkt dit med brandbil! Hur gick det till?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar - teckenspråkstolkat

Ballongracet

Avsnitt 5 av 40

Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Ballongracet

Avsnitt 5 av 40

Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNu blir det åka av!

Tåg

Avsnitt 9 av 10

Tiggy kommer hem till sin vän Fanny Boy som har brutit benet. Hon får gissa hur Tiggy tagit sig dit genom att lyssna på ett ljud. Det visar sig att hon har åkt dit med tåg!

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEllabella får ett brev

Koalan

Avsnitt 1 av 10

Ellabella får ett vykort från en koala som är lite höjdrädd. Men det uppstår ett problem. För hur ska Ellabella kunna ta sig över de stora haven, ända till Australien? Man kan ju inte simma dit. Vad behöver Ellabella för tekniska lösningar? En båt kanske.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEllabella får ett brev

Bläckfisken

Avsnitt 2 av 10

Ellabella får flaskpost från en bläckfisk som vill leka. Men hur ska hon kunna ta sig ner i havet? Människor kan ju inte andas under vatten. Ellabella behöver teknik. Dykteknik och kanske något mer?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Fråga oss